Författare Ämne: Vad händer med kronan vid en dollarkollaps?  (läst 20925 gånger)

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2658
  • Affärsomdömen: 47
SV: Vad händer med kronan vid en dollarkollaps?
« Svar #15 skrivet: torsdag 06, december 2012, 23:12:19 »
Dagens valutor har ju inget som backar upp dem, utan bygger på förtroende. Tappar folk helt förtroendet för att valutan kan bevara deras köpkraft så blir den värdelös.

Är detta helt utanför vår kontroll? En person kanske inte kan göra så mycket men skulle t.ex. 1 million svenskar kunna påverka förtroendet? 4 millioner? Hela Sverige? :)
Japp det är HELT utanför vår kontroll.

Det enda vi kan göra är att förbereda oss på vad som komma skall, det är väl en tung anledning till att vi befinner oss på detta forum.
De flesta av oss tror/vet att Guld/Silver är ett sätt att förbereda sig

Utloggad Åbama

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 723
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #16 skrivet: fredag 07, december 2012, 21:01:30 »
Är detta helt utanför vår kontroll? En person kanske inte kan göra så mycket men skulle t.ex. 1 million svenskar kunna påverka förtroendet? 4 millioner? Hela Sverige? :

Det är helt utanför vår kontroll. 1992 var det runt 8,6 miljoner invånare i Sverige och det förhindrade inte spekulationen mot kronan.

Först och främst måste man först förstå vad valuta är i en ekonomi. För gemene man är det främst ett bytesmedel för att byta till sig och få betalt för olika varor och tjänster. Mackägaren köper diesel till sin mack från oljeproducentet. Bonden köper diesel till traktorn för att producera morötter. ICA-handlaren köper morötterna till sin butik. Bensinmacksförståndaren köper morötter som en del till sin middag.

Enda orsaken att de så enkelt kunnat handla är med varandra, är att de haft en valuta (bytesmedel), där alla i kedjan vetat att de andra i kedjan velat ta emot den andres bytesmedelet (pengarna). Att de vetat att värdet på bytesmedlet (pengarna) är någorlunda konstant. Värdet är förtroendet att de andra vill ha motpartens bytesvara (pengar) i byte mot den egna varan.

Det som skett är att konsumtion, underskott, stimulansåtgärder finansierats med kreditexpansion och bildligt talat nytryckta pengar. Milton Friedman uttryckte det: “Inflation is always and everywhere a monetary phenomenon”. Underförstått att det som ytterst skapar inflation (att pengar förlorar värde) är just pengaskapande. Tänk dig själv en omgång av spelet Monopol, där spelarna helt plötsligt får betydligt mer pengar att köpa de olika tomterna för och bygga hotell och hus på. Tror du priserna skulle gå upp i slutet av spelet?

Det USA har lyckats göra är att de lyckats exportera inflationen. De har kunnat göra det då deras valuta USD varit en världsvaluta och många (inklusive den svenska riksbanken) därför betraktat den amerikanska dollarn som en säker tillgång att köpa på sig.

Den stora frågan är som jag ser det inte om vi kommer se stora problem i ekonomin utan hur de kommer att arta sig. Kommer det bli en global förtroendekris för hela det monetära systemet? Rentutav en kollaps? Kommer det bli ett förlopp där det spekuleras mot valutor och där vissa reella tillgångar därför får en rejäl boost i förhållande till valutorna? Kommer det gå snabbt eller pågå under flera år? Kommer vi få se inflationstendenser och ytterst stagflation, då man tvingas höja räntor i ett dåligt konjunkturmässigt läge för att försöka försvara valutan/valutors värde?
« Senast ändrad: fredag 07, december 2012, 21:03:19 av Åbama »

Utloggad maggan

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 781
  • Affärsomdömen: 3
« Svar #17 skrivet: fredag 07, december 2012, 21:31:52 »
Citera
Kommer vi få se inflationstendenser och ytterst stagflation, då man tvingas höja räntor i ett dåligt konjunkturmässigt läge för att försöka försvara valutan/valutors värde?
Känns avlägset just nu, länderna verkar ju tävla om att ha lägst värde på sin valuta. Till och med svenskarna ber ju om sänkt köpkraft i alla kommentarer på Di osv. "sänk räntan så våra exportföretag ska klara sig".

Fattar inte folk att det är att begära en kollektiv lönesänkning?

Utloggad Åbama

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 723
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #18 skrivet: fredag 07, december 2012, 21:45:44 »
Citera
Kommer vi få se inflationstendenser och ytterst stagflation, då man tvingas höja räntor i ett dåligt konjunkturmässigt läge för att försöka försvara valutan/valutors värde?
Känns avlägset just nu, länderna verkar ju tävla om att ha lägst värde på sin valuta. Till och med svenskarna ber ju om sänkt köpkraft i alla kommentarer på Di osv. "sänk räntan så våra exportföretag ska klara sig".

Fattar inte folk att det är att begära en kollektiv lönesänkning?

Iofs. men det är lite skillnad på att ha en valutanivå som gynnar priserna för exportindustrin och en annan (betydligt lägre) som gör att samma industri inte kan köpa grundläggande förnödenheter. Där arbetarna i samma industri inte har råd att tanka bilen för resan till jobbet.

Utloggad Destecado

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 453
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #19 skrivet: söndag 09, december 2012, 09:56:57 »
Tyvärr så tror jag att generella lönesänkningar eller inga höjningar i alla fall, samt höjda räntor är den rätta medicinen. Inte något som jag ser fram mot men jag tror att det kommer att bli så. :-X

Utloggad lordsinner

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 470
  • Affärsomdömen: 16
    • Shaobank
« Svar #20 skrivet: söndag 09, december 2012, 10:15:45 »
Tyvärr så tror jag att generella lönesänkningar eller inga höjningar i alla fall, samt höjda räntor är den rätta medicinen. Inte något som jag ser fram mot men jag tror att det kommer att bli så. :-X

Då konsumeras det mindre och sätter många företag i kris och leder till ännu mer varsel... Ond cirkel..

Utloggad norpan

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 93
  • Affärsomdömen: 1
« Svar #21 skrivet: söndag 09, december 2012, 12:22:05 »

Då konsumeras det mindre och sätter många företag i kris och leder till ännu mer varsel... Ond cirkel..
Ja det är det som stimulansförespråkarna alltid hotar med. Men krisen är inte en konsumtionskris det är en produktionskris. För att kunna investera i produktion måste man temporärt konsumera mindra, och ja, det är en hård omställning, men om man inte gör den så har man till slut förstört allt kapital i samhället och då drabbar krisen ännu hårdare när ingen produktion alls finns.

Lågkonjunkturen är inte problemet, lågkonjunkturen är symptomet på alla felinvesteringar som måste rättas till. Medicinen är bitter men alternativet är bittrare.

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
Igår kl. 22:01

Goldsilver.be by Lassiter
måndag 27, april 2026, 23:05:34

Irankriget by fåtöljpanda
söndag 26, april 2026, 17:22:45

Säljes Libertads- 1 oz silver Spotpris by AndrewJackson72