Författare Ämne: Vad F*******n ska man köpa!? Hehe  (läst 3489 gånger)

Utloggad AlbrechtDurer

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 16
  • Affärsomdömen: 0
Vad F*******n ska man köpa!? Hehe
« skrivet: torsdag 18, november 2021, 23:16:57 »
Tjena, vänner!
Jag har precis börjat med silver, och är väldigt osäker på vad jag egentligen ska göra!  :-\ ;D
Har bestämt mig för att köpa ett 1oz mynt i månaden, eftersom jag inte har jättemycket pengar till sånt just nu, men tänkte att några hundra spänn har man ändå oavsett, och då har jag iaf börjat med något, vilket är mycket mer än inget alls, och så gör jag det varje månad, utan ursäkter!
Mer än det, eftersom jag inte vill kasta mig in i något utan att veta!
Och det känns därför smart att göra något liknande iaf någon månad framåt, tills jag känner att jag har lite koll på vad jag gör...

Började med en Krugerrand, vilket jag är supernöjd med!
Men, jag insåg att den är "väldigt dyr" jämfört med silverpriset, och att jag kan hitta silver billigare, om jag nu bara vill ha silver till bra pris... Sen inser jag att värdet i en Krugerrand (eller andra kända bullion mynt) är att alla i världen vet vad det är, och de kan säljas enkelt, och till liknande pris som de köps...

Andra gången, köpte jag två st silvermedaljer på 25-26g med Svenska Kungar, fick Gustav Vasa och Karl den 12:e, vilket jag är supernöjd med! Fick även två 2-kronor och en enkrona 80% silver... Allt detta för en 500-lapp, så superbra pris! 8) Hehe, blev redan lite mer än ett uns.. :)
Hade fortsatt gå till samma ställe, men det är nästan alltid stängt pga sjukdom, har försökt gå dit 4 gånger, och inte lyckats ännu, får se imorron! :)

Men, då återstår Tradera, vilket jag är lite osäker på, men känns nog okej om man köper från någon med många bra omdömen...
Om någon har tips på säljare, eller hur man ska bilda sig en uppfattning, är det uppskattat!
Men nu har jag hittat hit, så det blir nog härifrån i framtiden, fast det ska kanske vara lite seriösare mängder än bara ett mynt här? :)

Jag är dock fortfarande väldigt osäker på vad jag ska göra!
Har fått för mig att jag vill samla ihop ett kilo silver, eftersom det ändå ligger inom ganska låga prisramar!
Dock skulle det ta en evighet att göra det med en 1oz i månaden, så jag får såklart höja det snart! :)
Just nu känns det okej att samla på "alla kända mynt" medan jag kommer underfund med vad jag faktiskt vill, sen kan jag ha dem som mina "nybörjar-mynt", hehe...

Jag tänkte även på att få en tacka sterlingsilver nersmält, eftersom det kan jag få till ett väldigt bra pris, men är ganska osäker på om jag faktiskt vill det...
Visst, kul att spara någon tusing, och ha "sin egen hemmagjorda tacka" men kanske tråkigt att ändå inte ha "rent silver", ännu tråkigare att inte kunna sälja den!
Jag är absolut inte en snål person, utan betalar gärna extra för saker och ting, men, då vill jag gärna ochså få vad jag betalat för...
Har sett lite trådar här, så det blir nog at handla här, kanske tradera, och när man köper mer, från Tyskland... Men, hur ska man välja?
Jag har hittat en kilotacka för 8tusen någonting, men ser att de flesta säljer för 10-14,000kr...

https://www.cl-co.se/p/silvertacka-karasmussen-100g-2-2

https://www.guldcentrum.se/webbshop/investeringsguld-och-silver/silver/silvertackor/1kg-silvertacka-boliden/

Även att många "fula tackor" t ex Boliden är superdyra, vilket jag tycker är konstigt..
Det är ju kristallklart varför man vill betala mer för en Valcambi som är vackert utformad, eller en PAMP fortuna, osv, men ser inte varför Boliden är så dyra? De är ju "närproducerade", borde de inte säljas billigare här?

Gällande mynt så gillar jag de flesta bullion mynt, förutom Kangaroo, lol, vet inte varför, men de tilltalar mig inte... I övrigt så tror jag planen är att köpa ett av alla de kända, medan jag bestämmer mig för hur jag ska göra med större köp, och med att få ihop det första silverkilot...
Skulle kunna öka lite och köpa en 100g tacka tänkte jag, men, det är kanske tråkigt att ha 10st så små tackor? Kanske i guld, men i silver känns det som jag hellre sparar lite pengar i två-tre månader, och köper den där för 8,000... Eller? Vad tycker ni?

Jag är även intresserad av att börja samla på lite fina mynt, antagligen Lunar serier, och lite olika, med djurmotiv, Queens beasts, Starwars, etc, etc.. Men, det känns som man borde lämna allt sånt tills man har lite mer koll?

Iaf, ursäkta för det långa inlägget!
Kontentan är, jag VET att det korta svaret är "köp vad du gillar", men jag är ändå nyfiken på vad ni som har kunskap och erfarenhet tycker, och köper, just nu?
Jag köper PM både för eventuell apokalyps haha, förtjänst i framtiden och mot inflation, men mest av allt för att ha något av "riktigt värde" att lämna till barnbarnen en vacker dag!
Vad gillar ni just nu, vad tycker ni jag ska göra?
Tacksam för alla svar och åsikter, och kritik på mitt tänkande!
Men även bara vad ni tycker är bra just nu med dagens marknad, osv, osv, hehe, dvs, allt det där som jag tydligen inte har någon aning om!!
Tack för era svar och för att ni orkade läsa hit!!!  :) :D

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3025
  • Affärsomdömen: 122
SV: Vad F*******n ska man köpa!? Hehe
« Svar #1 skrivet: fredag 19, november 2021, 10:18:21 »
Eftersom du planerar att endast  köpa 1 eller 2 mynt i månaden så bör du  välja att köpa över disk eller av en utländsk handlare  med låg fraktkostnad för enstaka mynt. Jag kan föreslå två stycken:

aurinum.de

www.foralletc-shop.de

Akta dig för udda smälta tackor utan känd märkning.  De blir omöjliga att sälja vidare.

Dela in ditt samlande i kategorier typ stackning (Köp av större mängder till lägsta pris) och kategori (Köp det som du gillar och är vackert).

Att Bolidentackor är dyrare beror nog på att de är från början belagda med 25% svensk moms.

Inloggad Mark

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 135
  • Affärsomdömen: 13
« Svar #2 skrivet: fredag 19, november 2021, 10:21:47 »
Att Bolidentackorna kostar mer antar jag har att göra med att det inte tillverkats särskilt många och att de inte tillverkas längre.

Du kan ju skapa en annons i köptråden här och be att få erbjudande om ett och ett mynt. Det blir nog mer kostnadseffektivt än att köpa ett mynt från tyskland.

Det är inte ovanligt att metallintresset ändras med tiden så det är bara att börja någon stans och sedan omforma det under resans gång.
« Senast ändrad: fredag 19, november 2021, 15:23:20 av Mark »

Utloggad AlbrechtDurer

• Medlem
  • *
« Svar #3 skrivet: fredag 19, november 2021, 23:19:38 »
Okej!
Tack för era svar!!
Förstår angående Boliden-tackorna då!! :)
Jag känner mig faktiskt mer och mer bekväm med beslutet att ta det lugnt i början, eftersom jag inser mer och mer att det är lätt att köpa "misstag"...
I värsta fall så har jag lite "felköp" som ändå knappt kostat mig något....

Ska börja lägga lite mer pengar när jag känner mig säker på vad jag faktiskt vill.... 8)
Kanske väntar med en annons här inne tills jag lite mer konkret vet vad jag vill, och vill spendera lite mer pengar..?
Under tiden kan jag samla på mig ett av varje, eller kanske köpa fler gamla 2-kronor och Kungamedajler...
Ser att de inte är så populära här inne, men, jag tycker de är fina!
Synd att de bara är sterling dock, det gör att de blir mycket tråkigare än om de hade varit rent silver!  :-\

Utloggad maggan

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 745
  • Affärsomdömen: 3
« Svar #4 skrivet: lördag 20, november 2021, 09:08:27 »
Citera
Men, jag insåg att den är "väldigt dyr" jämfört med silverpriset, och att jag kan hitta silver billigare, om jag nu bara vill ha silver till bra pris... Sen inser jag att värdet i en Krugerrand (eller andra kända bullion mynt) är att alla i världen vet vad det är, och de kan säljas enkelt, och till liknande pris som de köps...

Intressant att du vill köpa silver men köper en kruger :)

Absolut inget fel i det, då guld/silver ration ca 75 nu, vilket indikerar att silver är historiskt billigt mot guldet, så troligen är du på rätt spår som satsar på silver.

Ett mynt i månaden kommer troligen leda till att din stack blir svårt drabbad av fraktkostnader. Kolla om du kan köpa och lagra, för att senare samfrakta flera mynt för att få ner fraktkostnaden.

Utloggad AlbrechtDurer

• Medlem
  • *
« Svar #5 skrivet: lördag 20, november 2021, 11:07:55 »
Citera

Intressant att du vill köpa silver men köper en kruger :)

Absolut inget fel i det, då guld/silver ration ca 75 nu, vilket indikerar att silver är historiskt billigt mot guldet, så troligen är du på rätt spår som satsar på silver.

Ett mynt i månaden kommer troligen leda till att din stack blir svårt drabbad av fraktkostnader. Kolla om du kan köpa och lagra, för att senare samfrakta flera mynt för att få ner fraktkostnaden.

Hehe, Krugerrand har det bara blivit för jag tyckte det lät bäst av vad de hade att erbjuda! :)
Har förstått i efterhand att Krugerrand egentligen är ett guldmynt! :)

Jag, jag har kollat lite på de Tyska sidorna, och även på de Svenska, och ja, jag har ju såklart nått slutsatsen att ni alla har rätt, det är bäst att handla från Tyskland!
Men, tills jag bestämt mig för det, så blir det över disk, kanske på Tradera...
Eller om jag spenderar lite mer, så antagligen här inne!
Vissa på tradera bjuder på frakt, andra Svenska sidor har frakt på 24kr, så det är ingen större fara.. Känns som Postnord numera aktivt strävar efter att degenerera så snabbt och så hårt som möjligt, men man får väl ta den risken...

Planen än så länge antagligen att köpa gamla 80% 2-kronor, och något mynt på tradera, kanske försöka få en av varje, av de stora; Eagles, Britannia, Maples Leafs, etc..
Kanske något roligt Starwars-mynt eller liknande....
Tänkt på att köpa ett litet guldmynt, bara för att ha börjat med guld med, men det känns lite onödigt och löjligt med så små som 1 gram guld? Eller 2 gramstackor?
Och, pga premium och att jag vet väl att jag inte vet, så är jag inte villig att spendera mer än någon tusing....
Men, ja jag inser dock att det kommer ta otroligt lång tid med bara ett mynt eller två i månaden, och vill såklart höja det ganska snart...
Men, antagligen inte förrän jag vet vad jag vill samla på, då kan jag kanske köpa ett rör lite då och då....

Är fortfarande nyfiken och tacksam för tips eller åsikter?
Vad tycker ni jag ska börja med?
Vad hade ni börjat med om ni hade börjat om idag, med den kunskap ni har?

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3025
  • Affärsomdömen: 122
« Svar #6 skrivet: lördag 20, november 2021, 11:39:20 »
"Vad tycker ni jag ska börja med?
Vad hade ni börjat med om ni hade börjat om idag, med den kunskap ni har?"

Jag tycker du ska börja med en större budget och köpa lite större kvantiteter vid varje tillfälle annars äts affären upp av fraktkostnaden som sagt.
Försök att hitta någon t ex här på forumet som vill sälja enskilda mynt och skicka som brev.

Utloggad Micromax

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 448
  • Affärsomdömen: 252
« Svar #7 skrivet: lördag 20, november 2021, 12:32:49 »
För runt 20 år sedan kostade silvret 1:-/gr och det var hur lätt som helst, då som nu, att hitta mynt och annat som såldes runt silvervärdet. Vid denna tid kostade vanliga 1 oz investeringsmynt som tex ASE runt hundralappen. Värdeökningen på resp. sätt att investera sedan dess kan vara något att fundera på.

Å andra sidan så har den som köpte tidiga årgångar av pandamynt fått en rejält högre värdeökning, så vad du väljer att köpa beror på vad du vill spekulera i. Metallens värdeökning eller premieökning på  ett investeringsmynt med nåt käckt motiv som ges ut i låg upplaga.

August har fö berört detta vid flera tillfällen.
« Senast ändrad: lördag 20, november 2021, 12:35:13 av Micromax »

Utloggad 9darter

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 621
  • Affärsomdömen: 24
« Svar #8 skrivet: lördag 20, november 2021, 13:09:15 »
Leta lite i forumet så hittar du t.ex. denna några månader gamla tråd: Investera i numismatiska mynt eller bullion?

Utloggad AlbrechtDurer

• Medlem
  • *
« Svar #9 skrivet: lördag 20, november 2021, 13:47:49 »
Tack för era svar, vänner!!
Ni hjälper mig oerhört mycket med era åsikter!! :)
Hittade den tråden innan, och läste snabbt igenom, men ska läsa den mer ordentligt, och läsa fler äldre trådar!
(Har redan läst några stycken)

Ja, jag har ju än så länge helt sluppit frakten eftersom jag bara handlat över disk, men inser att jag kommer få börja göra som ni säger...
Även att börja höja min budget.. Fastän jag är ganska osäker på vad jag egentligen vill!
Men, en blandning av 1oz mynt, tackor, gamla Svenska mynt och lite samlarmynt är väl egentligen ingen dålig blanding?
Får väl köpa utefter vad jag hittar för tillfället, ska nog prova på tradera nästa gång, och efter det, antagligen här inne... :)
Är ganska säker på att jag till stor del vill köpa 1oz mynt, men, jag är väldigt osäker på vilka jag vill ha, av många anledningar! Känns som de alla går upp och ner i pris, och de som vissa säljer billigt, säljer andra dyrt...
Man hittar samma 1oz för mellan 26 och 35€, beroende på säljare... (på de rekommenderade sidorna jag hittat i olika trådar)

Läste även lite här, att nyare Maples är behandlade så de inte lika lätt blir fula, medan Kangaroos lätt får mjölkfläckar? Har även förstått att Maple Leafs är den absolut renaste typen av mynt, vilket kanske kan kvitta vid silver, men ha betydelse vid guld?
Å andra sidan är det kanske en fördel att inte ha 100% rent guld, som Krugerrands och Buffalos, eftersom de då "håller bättre"?
Men, de ska ju inte sitta i sadelväskan och kastas omkring heller....
Hehe, det är därför jag tagit det så försiktigt, och börjat med silver, eftersom man kan vrida och vända på det hela hur länge som helst!
Visst är det ett härligt problem att ha, men, tror att det kommer lugna sig och jag kommer bilda en uppfattning inom kort! Just nu blir jag ju typ imponerad varje gång jag ser något, och vill ha det!
Som en valp, haha... Därför behärskar jag mig, än att köpa och sedan sälja om några månader...  :-\

Nu har jag hittills tänkt att några hundra är "ingenting", så jag har inte förlorat någonting i pengar med "dåliga köp" men har ändå vunnit i att jag har börjat med att samla...
Men, ja, jag känner att jag kanske fegar lite väl.....
Att man köper sånt man senare ångrar kanske är lite en del av resan?  :P

Iaf, är väldigt tacksam för det här stället, och för era svar!
Det hjälper mig verligen fantastiskt mycket!!!  :) :D  ;D

Inloggad Bosse68

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1090
  • Affärsomdömen: 97
« Svar #10 skrivet: lördag 20, november 2021, 14:59:35 »
för att se silvervärdet på svenska mynt så kolla gärna här
myntkollen.se

Inloggad Mark

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 135
  • Affärsomdömen: 13
« Svar #11 skrivet: lördag 20, november 2021, 20:51:26 »
Även om du råkar göra en dålig affär rent ekonomisk på kort sikt så kan det ju vara en bra affär på lång sikt. Så länge man lär sig något av att hålla på så anser iaf jag att det inte gör något att man förlorar några kronor. Det är helt enkelt kostnaden för ens egen utbildning.

En sak som jag tror är viktig är att inte prata för mycket om sina mynt med grannar och bekanta. Det är trots allt hårdvaluta som folk kan vara såpass intresserade av att man kan få objudet besök om man har grejerna hemma. Det gäller kanske mer guld än några gamla svenska tvåkronor.

Inloggad AndrewJackson72

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 131
  • Affärsomdömen: 14
« Svar #12 skrivet: lördag 20, november 2021, 21:40:56 »
Även om du råkar göra en dålig affär rent ekonomisk på kort sikt så kan det ju vara en bra affär på lång sikt. Så länge man lär sig något av att hålla på så anser iaf jag att det inte gör något att man förlorar några kronor. Det är helt enkelt kostnaden för ens egen utbildning.

En sak som jag tror är viktig är att inte prata för mycket om sina mynt med grannar och bekanta. Det är trots allt hårdvaluta som folk kan vara såpass intresserade av att man kan få objudet besök om man har grejerna hemma. Det gäller kanske mer guld än några gamla svenska tvåkronor.

Om man får objudet besök räcker det med nödvärn. Det är dock synd med lagens begränsningar, jag är själv inte så insatt i dess paragrafer men jag hoppas inte på att någon värderar en annans guld mer än sitt liv om ni förstår
« Senast ändrad: lördag 20, november 2021, 22:26:12 av AndrewJackson72 »

Utloggad Truthster

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 19
« Svar #13 skrivet: söndag 21, november 2021, 01:59:14 »

Det gäller allt av värde.

Jag minns för många år sedan på ett forum där en person skrev mycket om alla dyra bilar han importerade från Tyskland, för att han hade pengarna. En dag saknades en av hans bilar och plötsligt tappade han intresset för att berätta mer om bilarna. Får en att undra.

Utloggad AlbrechtDurer

• Medlem
  • *
« Svar #14 skrivet: söndag 21, november 2021, 15:14:38 »
Ja, det ni säger är smart, jag har tänkt på det med...
Har inte sagt det till någon annan än nära släktingar och en vän i USA som redan håller på, och ändå har mycket mer än jag själv....
Jag tänkte på att man kanske inte vill handla på Tradera så mycket av just den anledningen... 
Folk får ju ens adress när de skickar...
Kan ju vara lite skitsamma när man köper ett mynt eller två, men annars är det kanske bäst att handla från företag, eller här inne på forumet..?
Det känns som jag ändå är en liten räka bland valar här inne, hehe....

Men, jag är dock osäker på hur man ska förvara sitt guld och silver?
Visst, ett tag framöver så är det okej här hemma, men när värdet börjar stiga är det något att tänka på...
Ett förråd är kanske väldigt osäkert, fast det är billigt?
Och banken är kanske väldigt dyrt, speciellt om det handlar om silver, som snabbt tar upp ganska stor plats....
Hur gör ni med erfarenhet, både med att förvara och med att skydda er över nätet?
Ser att det är lite inlägg med köp och med ganska värdefulla saker...
Kanske räcker med att bara handla från de som varit här ett bra tag, och har bra omdömen, och samma sak på Tradera?

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Marvel Tuvalu silvermynt by Birka
Igår kl. 21:29

[Säljes Silver] 50 st Canadian Maple Leaf 1 oz 2013 (2 rör á 25 st) by Andreaass
Igår kl. 16:45

Diverse myntkapslar säljes by Silverfisken13
Igår kl. 14:32

Kanada 1 dollar köpes by Mark
Igår kl. 09:36

Bilder på silver. by Morgan Dollar’son
Igår kl. 04:33

Myntböcker by Mark
Igår kl. 03:44

COMEX leveranser by kristensson
lördag 04, december 2021, 15:08:01

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by AndrewJackson72
lördag 04, december 2021, 14:46:06

[SÄLJES] Öppnar för tillfället! (svarar mellan 10 minuter-72 timmar)/04.12.2021 by Fantom
lördag 04, december 2021, 13:10:48

Sökes diverse kapslar by AndrewJackson72
lördag 04, december 2021, 03:39:14

Köpa mynt från handlare vs privat, prisskillnad? by Morgan Dollar’son
lördag 04, december 2021, 01:19:00

Bilder på guld. by Morgan Dollar’son
fredag 03, december 2021, 22:19:11

Var beställa guld/silver? by Silvergirl
fredag 03, december 2021, 13:03:32

Ny medlem- Morgan Dollar’son by Rackham
fredag 03, december 2021, 07:31:26

Vad F*******n ska man köpa!? Hehe by sff123