Författare Ämne: Vad F*******n ska man köpa!? Hehe  (läst 6707 gånger)

Utloggad AlbrechtDurer

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 20
  • Affärsomdömen: 0
SV: Vad F*******n ska man köpa!? Hehe
« Svar #15 skrivet: torsdag 25, november 2021, 19:08:00 »
Hittat en tillfällig lösning!  8)
Hehe, hittade en passande skattkista här hemma, det får bli den just nu!
Under tiden den fylls upp så kan jag ju tänka ut vad jag ska göra....
Med silver går det nog ganska fort, men att fylla den med guld kan ju ta en stund...  ;D

Tänkte kanske köpa ett gram guld med, bara för att ha gjort det, och hittade ett engramsmynt Maple leaf på Tradera, och en tacka på Libertysilver till okej pris, men medan jag bestämde mig så togs den bort från sidan.....  :-\  :o
Tycker en miniliten tacka kan vara rolig och gullig, men ett 8mm mynt känns tråkigt som fan!
Meningslöst, faktiskt...
Kostar 800kr på tradera, den där på Liberty var 600-någonting...
Om någon har så små tackor och vill sälja, så skicka gärna ett PM.... :) Känns töntigt med en annons för så lite.......
Men fortsätter nog med silvret ett tag till, så blir det guld när jag lite vet vad jag vill...
:)

Inloggad AndrewJackson72

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 218
  • Affärsomdömen: 24
« Svar #16 skrivet: torsdag 25, november 2021, 21:27:50 »
Personligen tycker jag att det minsta guldköpet man bör göra är 1/10 oz då mindre än det har extremt höga premier även tiondelen också tycker jag har höga premium fast dem är betydligt mer eftertraktade än gram guld eller 1/25. Just my opinion

Utloggad AlbrechtDurer

• Medlem
  • *
« Svar #17 skrivet: torsdag 25, november 2021, 21:54:14 »
Tack, Andrew Jackson! :)
Ja, jag håller med "egentligen"...
Men tänkte att det kan vara kul att ha köpt lite guld ochså, bara för sakens skull, nu under tiden jag fortfarande fegar med vad jag ska köpa...
Och det blir ju bara några hundralappar extra, vilket inte är så farligt, trots att det blir många %... :)
Men, ja, håller mig till silver denna månad med, om inte jag skulle få ett DM här...
Skulle nog vilja köpa 1oz mynt guld tror jag, men just nu väntar jag med sånt ett tag till....
Typiskt att den på Liberty sålde precis nu när jag ville ha den, haha... ;D

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1905
  • Affärsomdömen: 49
« Svar #18 skrivet: lördag 27, november 2021, 00:00:10 »
I stort så tycker jag att du gör helt rätt som känner dig för utan att kasta iväg för mycket kapital på vad som kan komma att visa sig vara något annat än du sedan kommer fram till är bäst för dig.

Men det finns fler aspekter.
  • Detta med storlek på ffa guldbitar. Det är inget fel i att köpa mindre enheter. Tvärtom, när vi ändå talar om bullion så är mindre enheter mer flexibla. För oss vanliga dödliga är en enkilos guldtacka en extremt opraktisk värdebevarare. Det är som alla är medvetna om bara premien över spot som räknas. Eller är det? Nej, det är också fel. Det är mängden fiat du betalar per gram guld som räknas. Går premien upp så blir det sämre, men även om guldpriset går upp så blir det sämre.
  • Vi har haft en korrektion som pågått i sexton månader. Vi har en säsongstrend som brukar bottna ungefär här (början på december) och sedan ofta några starka månader. Oddsen för att guldpriset går upp från nu till, säg Påsk, är rätt goda.
  • Premier går upp och de går ner. Man får inte stirra sig blind en statisk siffra, a la ”jag betalar av princip inte mer än X% över spot” för då riskerar man att sitta där med sin hög med svenska kronor medan guldpriset stiger ihop med premierna. Å andra sidan har det funnits tillfällen då jag själv har kunnat köpa både 1g, 2g och 5g tackor för spot och även om det inte är läget just nu så kommer det att hända igen, vid rätt tid och rätt plats.
  • En annan viktig sak är vilken fas man är i. Om man hållit på med detta i ett antal år, har lite metall i olika former och kanske dessutom vet vad man gillar… då är det lätt att vara kaxig och vänta in ett bättre tillfälle (går priserna upp så är man glad för den prisökning man får på aktuellt innehav och går de ner så kan man vara glad att man inte köpte, eftersom man då kan köpa mer).
  • Saknar man helt (eller nästan helt) innehav i någonting man tror är viktigt för framtiden så är man negativt ”exponerad”, i bemärkelsen att det enda skydd man har mot vissa utfall är att man kan hoppas att det inte händer (förrän man hunnit minska exponeringen och därmed sårbarheten). Men att hoppas är ingen bra strategi.
Självklart måste du hitta din egen strategi och vad andra tycker är bara datapunkter som man kan ta eller ignorera efter hur man själv tycker. Så utan att på något sätt säga hur du bör göra så kan jag bara säga att om jag hade varit i situationen att jag hade X pengar som jag avsåg att placera i PM (metall, inte aktier i bolag) och i dagsläget i princip noll guld och ca 10 oz silver så skulle jag gjort såhär:
  • Först måste man besluta om fördelningen mellan guld och silver. Guld är en värdebevarare, silver en spekulation. Beroende på hur stort kapitalt är hade jag valt 60/40 eller kanske 75/25, men definitivt mer guld än silver.
  • Nästa bedömning blir fördelning mellan fysisk metall i handen och ”valvmetall i olika former. Båda har fördelar och även nackdelar och vi har diskuterat dessa i en lång rad med trådar tidigare. Oavsett vad slutsatsen blir så är det viktigt att man tänker igenom frågan så tidigt som möjligt, eftersom det är besvärligt att göra stora förändringar i efterhand, när kapitalet är placerat. Själv insåg jag vad som var rätt för mig först efter flera år och det var kostsamt och besvärligt (i mitt fall att minska mängden fysisk metall och öka mängden valvmetall).
  • Sedan hade jag tittat på hur lång tid jag är villig att ta på mig för att placera kapitalet. Oavsett om svaret är 3 månader eller 10 år så hade jag sedan sett till att skaffa mig en grundplåt på, säg, 20%, av kapitalet ganska snabbt. Sedan hade jag fördelat ca 60% över min placeringshorisont, lite lagom framtungt. De sista 20% hade jag hållit i reserv för om något särskilt händer, typ som det var i mars 2020.
Har jag själv lyckats hålla mig till min plan? Absolut inte! Dels för att jag inte hade någon tydlig plan, dels för att jag blev stressad av min (som jag uppfattade det) negativa exponering. Men jag kan säga att när jag ser tillbaka så är det fullständigt klart att jag hade haft ett betydligt bättre resultat idag om jag hade följt min plan än jag har efter att ha misslyckats.

Inloggad AndrewJackson72

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 218
  • Affärsomdömen: 24
« Svar #19 skrivet: lördag 27, november 2021, 00:34:16 »
I stort så tycker jag att du gör helt rätt som känner dig för utan att kasta iväg för mycket kapital på vad som kan komma att visa sig vara något annat än du sedan kommer fram till är bäst för dig.

Men det finns fler aspekter.
  • Detta med storlek på ffa guldbitar. Det är inget fel i att köpa mindre enheter. Tvärtom, när vi ändå talar om bullion så är mindre enheter mer flexibla. För oss vanliga dödliga är en enkilos guldtacka en extremt opraktisk värdebevarare. Det är som alla är medvetna om bara premien över spot som räknas. Eller är det? Nej, det är också fel. Det är mängden fiat du betalar per gram guld som räknas. Går premien upp så blir det sämre, men även om guldpriset går upp så blir det sämre.
  • Vi har haft en korrektion som pågått i sexton månader. Vi har en säsongstrend som brukar bottna ungefär här (början på december) och sedan ofta några starka månader. Oddsen för att guldpriset går upp från nu till, säg Påsk, är rätt goda.
  • Premier går upp och de går ner. Man får inte stirra sig blind en statisk siffra, a la ”jag betalar av princip inte mer än X% över spot” för då riskerar man att sitta där med sin hög med svenska kronor medan guldpriset stiger ihop med premierna. Å andra sidan har det funnits tillfällen då jag själv har kunnat köpa både 1g, 2g och 5g tackor för spot och även om det inte är läget just nu så kommer det att hända igen, vid rätt tid och rätt plats.
  • En annan viktig sak är vilken fas man är i. Om man hållit på med detta i ett antal år, har lite metall i olika former och kanske dessutom vet vad man gillar… då är det lätt att vara kaxig och vänta in ett bättre tillfälle (går priserna upp så är man glad för den prisökning man får på aktuellt innehav och går de ner så kan man vara glad att man inte köpte, eftersom man då kan köpa mer).
  • Saknar man helt (eller nästan helt) innehav i någonting man tror är viktigt för framtiden så är man negativt ”exponerad”, i bemärkelsen att det enda skydd man har mot vissa utfall är att man kan hoppas att det inte händer (förrän man hunnit minska exponeringen och därmed sårbarheten). Men att hoppas är ingen bra strategi.
Självklart måste du hitta din egen strategi och vad andra tycker är bara datapunkter som man kan ta eller ignorera efter hur man själv tycker. Så utan att på något sätt säga hur du bör göra så kan jag bara säga att om jag hade varit i situationen att jag hade X pengar som jag avsåg att placera i PM (metall, inte aktier i bolag) och i dagsläget i princip noll guld och ca 10 oz silver så skulle jag gjort såhär:
  • Först måste man besluta om fördelningen mellan guld och silver. Guld är en värdebevarare, silver en spekulation. Beroende på hur stort kapitalt är hade jag valt 60/40 eller kanske 75/25, men definitivt mer guld än silver.
  • Nästa bedömning blir fördelning mellan fysisk metall i handen och ”valvmetall i olika former. Båda har fördelar och även nackdelar och vi har diskuterat dessa i en lång rad med trådar tidigare. Oavsett vad slutsatsen blir så är det viktigt att man tänker igenom frågan så tidigt som möjligt, eftersom det är besvärligt att göra stora förändringar i efterhand, när kapitalet är placerat. Själv insåg jag vad som var rätt för mig först efter flera år och det var kostsamt och besvärligt (i mitt fall att minska mängden fysisk metall och öka mängden valvmetall).
  • Sedan hade jag tittat på hur lång tid jag är villig att ta på mig för att placera kapitalet. Oavsett om svaret är 3 månader eller 10 år så hade jag sedan sett till att skaffa mig en grundplåt på, säg, 20%, av kapitalet ganska snabbt. Sedan hade jag fördelat ca 60% över min placeringshorisont, lite lagom framtungt. De sista 20% hade jag hållit i reserv för om något särskilt händer, typ som det var i mars 2020.
Har jag själv lyckats hålla mig till min plan? Absolut inte! Dels för att jag inte hade någon tydlig plan, dels för att jag blev stressad av min (som jag uppfattade det) negativa exponering. Men jag kan säga att när jag ser tillbaka så är det fullständigt klart att jag hade haft ett betydligt bättre resultat idag om jag hade följt min plan än jag har efter att ha misslyckats.

Jag fastnade på en sak August, när du säger att silver är en spekulation hur menar du då, eftersom jag blir väldigt frustrerad då silver har använts som pengar i flera tusen år och här säger du att det är en "spekulation". Jag vill gärna förstå hur du tänker så det skulle vara trevligt om du utvecklar det gärna.

Med vänliga hälsningar

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
« Svar #20 skrivet: lördag 27, november 2021, 07:42:54 »
Jag fastnade på en sak August, när du säger att silver är en spekulation hur menar du då, eftersom jag blir väldigt frustrerad då silver har använts som pengar i flera tusen år och här säger du att det är en "spekulation". Jag vill gärna förstå hur du tänker så det skulle vara trevligt om du utvecklar det gärna.
Varför köper du silver? Är det för att du tycker att det är ungefär rätt prissatt idag och du hellre lägger dina besparingar där (trots alla extra kostnader för transporter, förvaring och inte minst moms)? Sannolikt inte, utan du hoppas precis som jag på en värdeökning, gärna rätt stor. Men vi vet inte om detta kommer att ske, och därför är silver en spekulation.

Att silver tidigare har varit en monetär metall ser jag som irrelevant. Det är inte så silver används idag. Man har använt allt från snäckskal till cigaretter som pengar, så det räcker inte.

Ok, så vad är då i mina ögon skillnaden mellan att guld använts som ”pengar” och att cigaretter har gjort det? Skillnaden ligger som jag ser det i vilken av ”pengars” olika funktioner som tillgodoses. Med en klassisk definition skall pengar utgöra ”unit of account”, ”medium of exchange” samt ”store of value”. Cigaretter och snäckskal tycker jag faller hårt på ”store of value”-kravet. Guld klarar alla tre, silver är upp till var och en att själv bedöma.

Ytterligare en sak att begrunda: blir silver självklart en del av ett framtida finansiellt system bara för att man själv vill det? Sannolikt inte. Det krävs att det är den bästa lösningen för fler än mig. Så vilka vill att silver skall bli ”pengar” igen? Svaret är: en massa småsparare, retail investors samt Hugo Salinas (en av världens rikaste män). Men Hugo är en outlier, så det räcker inte.

För att silver skulle ha bättre odds om att ingå i ett framtida finansiellt system så skulle det varit bra om centralbankerna hade haft jättelika valv med silver (det har de inte), att HNW (utöver Hugo) hade lagt sitt kapital i silver (det gör de inte), etc. En annan tydlig hint är att silver i de flesta (men inte alla) länder är belagt med moms, medan guld inte är det.

Men dessa saker är inte på något sätt till silvers nackdel, tvärtom. Hade silver ”varit som guld” så skulle det ha rört sig lika långsamt som guld. Nu är det mer som den knasiga kusinen: hög potential, kan bli en enorm vinnare, men inte direkt stabil. Inget fel i det, så länge man vet varför man köper ett silvermynt istället för ett guldmynt (eller BTC, eller något annat).
« Senast ändrad: lördag 27, november 2021, 07:45:34 av august »

Inloggad sff123

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1658
  • Affärsomdömen: 73
« Svar #21 skrivet: lördag 27, november 2021, 16:51:27 »
Insiktsfullt av August som vanligt!
Men man kan se det ur en lite förenklad aspekt.
Första frågan man ska ställa sig är nog hur kommer Future demand på silver att se ut ?

Här har vi många som hävdar att dom har svaret på detta och nu menar jag bara den industriella efterfrågan.
En del hävdar att Future demand kommer att vara 3:1 alltså tre ggr så hög efterfrågan som tillgång/produktion.

Nu tänker jag inte länka till varken förespråkare eller dom som hävdar det motsatta ej heller tabeller eller teorier runt detta ;)

Min personliga teori är att vi snart kommer få en kraftig shortage på Silver och en naturlig följd av detta är givetvis stigande priser på silver.

När denna shortage börjar kännas av är i dagsläget svårt att sia om där spelar många faktorer in,
t.ex hur hög kommer produktionen av silver vara både nyproduktion och återvinning.

Dessutom måste man beakta hur kostnadseffektiv återvinningen av skrotsilver är och tillgången på dito.

Sist men inte minst hur hög kommer efterfrågan vara inom industrin och den gröna teknikutvecklingen och i vilken takt kommer efterfrågan stiga?

Jag tror att silver fortfarande har en hög potential som investering men den som lever får se :)
« Senast ändrad: lördag 27, november 2021, 16:57:14 av sff123 »

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
« Svar #22 skrivet: lördag 27, november 2021, 22:57:43 »
Första frågan man ska ställa sig är nog hur kommer Future demand på silver att se ut ?

Här har vi många som hävdar att dom har svaret på detta och nu menar jag bara den industriella efterfrågan. En del hävdar att Future demand kommer att vara 3:1 alltså tre ggr så hög efterfrågan som tillgång/produktion.

Min personliga teori är att vi snart kommer få en kraftig shortage på Silver och en naturlig följd av detta är givetvis stigande priser på silver.

Sist men inte minst hur hög kommer efterfrågan vara inom industrin och den gröna teknikutvecklingen och i vilken takt kommer efterfrågan stiga?

Jag tror att silver fortfarande har en hög potential som investering men den som lever får se :)
Jag håller med om detta, men som du säger handlar detta om en industriell efterfrågan, inte en ”monetär”. Det jag svarade på var AJs fråga om hur silver kan vara en spekulation när det har en lång monetär historia.

Jag tror, vilket sannolikt framgått, mycket mer på silver som industriell metall än som del i ett framtida finansiellt system. Men trots detta är jag medveten om att silvret hittills följer guldet rent prismässigt, vilket det inte borde göra om det bara var en rent industriell metall. Så inga sanningar är absoluta, det finns drag av både och. ”Prepare accordingly.”

Inloggad sff123

• Platinamedlem
  • *
« Svar #23 skrivet: söndag 28, november 2021, 00:39:00 »

Här har vi många som hävdar att dom har svaret på detta och nu menar jag bara den industriella efterfrågan. En del hävdar att Future demand kommer att vara 3:1 alltså tre ggr så hög efterfrågan som tillgång/produktion.

Jag håller med om detta, men som du säger handlar detta om en industriell efterfrågan, inte en ”monetär”. Det jag svarade på var AJs fråga om hur silver kan vara en spekulation när det har en lång monetär historia.

Jag tror, vilket sannolikt framgått, mycket mer på silver som industriell metall än som del i ett framtida finansiellt system. Men trots detta är jag medveten om att silvret hittills följer guldet rent prismässigt, vilket det inte borde göra om det bara var en rent industriell metall. Så inga sanningar är absoluta, det finns drag av både och. ”Prepare accordingly.”
Jag förstod erat resonemang skulle varit tydlig med att jag flikade vidare i ämnet silver som råvara.

Långsökt att silver kommer in i ett monetärt system igen men inte helt omöjligt om vi ska spåna fritt ;)

Så då tar vi på oss foliehatten igen ::)

Alla valutasystem bygger på IOY mao du får en papperslapp utan någon säkerhet i form av fasta värden/tillgångar känns tryggt :)
Denna IOY kan du byta mot varor och tjänster med alla andra inom systemet.

Ovanstående system bygger på att det finns ett visst mått av förtroende för utgivaren av dito och det är när det förtroendet sviktar,
vi får problem.
Då söker vi andra sätt att utföra våra transaktioner vilket vi inte behöver gå så långt tillbaks i tiden för att se exempel på.

Ska vi spåna vidare så lever många i den villfarelsen att om ett valutasystem havererar så kan vi byta våra små silverbitar,
mot livets nödtorft vilket självklart inte är fallet.

Kanske snäckskalen gör en rivavel då ::) mer troligt då är att vi använder oss av systemet att byta varor och tjänster med varrandra.

Och att vi på något sätt skulle införa silver och guld i valutan igen är långsökt men i teorin en mindre idiotisk ide än många andra.

Så varför vi ser silver som någon slags värdebevarare/säkerhet i ett Fågel fenix scenario det har jag ingen vettig förklaring på.

Det är sent och jag är lätt salongsberusad det är min ursäkt :D

« Senast ändrad: söndag 28, november 2021, 00:52:18 av sff123 »

Utloggad Truthster

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 186
  • Affärsomdömen: 1
« Svar #24 skrivet: söndag 28, november 2021, 01:12:27 »
Ska vi spåna vidare så lever många i den villfarelsen att om ett valutasystem havererar så kan vi byta våra små silverbitar,

Det beror på plats och omständigheter. Svenskar har inte sett krig på två århundraden och inte sett elände på nästan ett sekel. Men, du behöver inte resa långt... låt oss säga till Turkiet, för att förstå värdet och kraften i silver.

Ett experiment i Sverige skulle vara att förhandla fram din nästa taxiresa med investeringsmynt i silver. Varför en taxi, kanske du undrar? När såg du senast en helsvensk taxichaufför?

Så varför vi ser silver som någon slags värdebevarare/säkerhet i ett Fågel fenix scenario det har jag ingen vettig förklaring på.

Silver är bra för billiga grejer och med silver visar du inte upp din rikedom. Alla människor kan lätt komma in i silver med lite pengar (om de visste hur och varför).

Inloggad sff123

• Platinamedlem
  • *
« Svar #25 skrivet: tisdag 30, november 2021, 01:24:51 »

Det beror på plats och omständigheter. Svenskar har inte sett krig på två århundraden och inte sett elände på nästan ett sekel. Men, du behöver inte resa långt... låt oss säga till Turkiet, för att förstå värdet och kraften i silver.

Ett experiment i Sverige skulle vara att förhandla fram din nästa taxiresa med investeringsmynt i silver. Varför en taxi, kanske du undrar? När såg du senast en helsvensk taxichaufför?

Silver är bra för billiga grejer och med silver visar du inte upp din rikedom. Alla människor kan lätt komma in i silver med lite pengar (om de visste hur och varför).
Nu var inte frågan om du kan deala till dig en taxiresa i dagsläget med dina bullionmynt ;)

Silver är i första hand en idustrimetall i andra hand smyckestillverkning sen kommer dina bullionmynt.

Om folk visste hur dom skulle komma in i Silver så skulle dom antagligen inte bry sig nämnvärt om den möjligheten ändå.

Ska du hedga mot dina egen valuta och börsinnehav etc så är väl Guld det som ligger närmast till hands.

Visst har jag både vanlig bullion, samlarserier, och premiumprodukter inom silver men med åren har det mest,
blivit i form av tackor som har den lägsta premien så billigt som möjligt mao

Men fysiskt PM förblir bara ett komplement till andra investeringar och värdepapper ca 25-30% av portföljen vilket är relativt hög procent.

Och din Taxiresa skulle antagligen gå ordentligt back för din del och övriga saker i samhället där du skulle vilja deala,
med ditt silver skulle dom antagligen bara ruska på huvudet och undra vad du var för tomte ;)

För att dito skulle vara aktuellt skulle vi nog vara i en ganska skakig situation med flytande krona och kraftig deflation,
och i det läget skulle nog Guldet vara det som var mest intressant för motparten :)

Utloggad Truthster

• Silvermedlem
« Svar #26 skrivet: tisdag 30, november 2021, 14:27:31 »
Och din Taxiresa skulle antagligen gå ordentligt back för din del och övriga saker i samhället där du skulle vilja deala,
med ditt silver skulle dom antagligen bara ruska på huvudet och undra vad du var för tomte ;)

Om dagens matkurir kör ut mat gratis åt någon online matpusher, då är förhandlingsläget inte dåligt.  ;)

För att dito skulle vara aktuellt skulle vi nog vara i en ganska skakig situation med flytande krona och kraftig deflation,
och i det läget skulle nog Guldet vara det som var mest intressant för motparten :)

Precis.  :)  Även kronan redan är flytande, men kanske inte som du tänker.
Det beror på läget va som skulle vara intressant för motparten. Om fiat-kursen hadde förlorat värde och kanske skulle gå ner 10-15 % inom kort, då kommer prissätning att vara relativ. Turkiet-perspektivet jag omtalade.

Utloggad AlbrechtDurer

• Medlem
  • *
« Svar #27 skrivet: tisdag 30, november 2021, 14:37:10 »
Tack för era svar, vänner!!! :)
Jag lär mig mycket, och uppskattar era erfarna och välformulerade svar och diskussioner!
Och ni bekräftar mycket av vad jag tänkte, men ger mig även mycket nytt att tänka på!
Nu känner jag mig ännu mer nöjd med beslutet att ta det lugnt i början!
Jag har hunnit lära mig mycket, men mest av allt insett hur mycket mer jag har att lära mig!

Ska fortsätta som hittills i år, nu börjar ändå tiderna med jul och nyår och en massa måste spenderas på familj så jag fortsätter köpa som jag gjort, och börjar i nästa år med lite större köp!
Har fått napp på en engrams guldtacka härinne, så jag kör på det!
Och då har jag avslutat året med att ha köpt lite guld med, oavsett om det bara är ett gram...
Det är mer mycket än vad jag hade innan!  ;D

Jag har velat köpa guld och silver ett bra antal år nu, men alltid skjutit på det, så jag är glad att jag äntligen kommit igång!
Har alltid tänkt att jag ska köpa en stor mängd när jag väl gör det, och det har tyvärr bara blivit så att det spenderats på annat...  ::)
Fyfan va mycket pengar man egentligen spenderat på totalt meningslösa saker, haha,, :D
Men nu är jag igång, och det lilla jag har, har redan skapat ett sug, så det är härligt, ser fram emot att samla ihop mer och mer med tiden!
Börja med att fylla min lilla skattkista, hehe!
Uppskattar alla era svar och detta stället!! Det är verkligen guld värt! ;)

Inloggad sff123

• Platinamedlem
  • *
« Svar #28 skrivet: tisdag 30, november 2021, 17:04:43 »

Om dagens matkurir kör ut mat gratis åt någon online matpusher, då är förhandlingsläget inte dåligt.  ;)

Precis.  :)  Även kronan redan är flytande, men kanske inte som du tänker.
Det beror på läget va som skulle vara intressant för motparten. Om fiat-kursen hadde förlorat värde och kanske skulle gå ner 10-15 % inom kort, då kommer prissätning att vara relativ. Turkiet-perspektivet jag omtalade.
Genmäle bör vara av vikt ;)

Pizzabud eller matpusher vet jag inte vad det hade att göra med ett annars seriöst ämne  ???

Att jämföra Turkiet med Sverige är på många plan orealistiskt och kommer nog så bli under överskådlig tid

Inflationen skenar i Turkiet och liran har förlorat hälften av sitt värde sedan slutet av 2017. Så sent som i mars störtdök valutakursen än en gång, då president Erdogan avskedade ytterligare en centralbankschef. Kritiken mot Erdogans ekonomiska politik blir alltmer högljudd och nu vill oppositionen veta vart valutareserverna tagit vägen  :D

Sedan hösten 1992 har Sverige haft rörlig växelkurs, vilket innebär att valutan kan fluktuera fritt och inte är knuten till någon annan valuta.
Rörlig växelkurs innebär att värdet på svenska kronan beror på efterfrågan och utbud.

Inflationen
Förändringar i inflation orsakar direkt förändringar i valutakurserna.
Ett land med en lägre inflation än ett annat kommer att se värdet på sin valuta stiga.
Priserna på varor och tjänster ökar i en långsammare takt där inflationen är låg.
Ett land med en konstant lägre inflationstakt uppvisar ett stigande valutavärde medan ett land med högre inflation vanligtvis ser depreciering i sin, valuta något som vanligen åtföljs av högre räntor.

Vanligtvis uppvisar ett land med en konstant lägre inflationstakt ett stigande valutavärde,
eftersom dess köpkraft ökar relativt andra valutor.

Under den sista halvan av 1900-talet inkluderade länderna med låg inflation Japan, Tyskland och Schweiz,
medan USA och Kanada uppnådde låg, inflation först senare.

Länder med högre inflation ser vanligtvis nedskrivningar i sin valuta i relation deras handelspartners valutor. Detta åtföljs vanligtvis också av högre räntor.

Deflation är motsatsen till inflation och innebär en minskning av penningmängden, vilket i sin tur gör att penningvärdet ökar.

Deflation ses vanligtvis som skadligt för ekonomin i sin helhet.
Detta beror till stor del på hur deflationen har orsakats.

Det råder konsensus om att deflation som uppstår genom en minskning av penningmängden kan vara skadligt,
medan när det uppstår genom en ökning av mängden varor och tjänster i ekonomin ses som positivt.

Så har du en teori som inte innefattar matpushers och en helt annan ekonomisk kultur en den turkiska som bygger på,
helt andra förutsättningar än dom mer EU orienterade länderna

Så går det kanske att tillämpa annars är det bara trams :)

Trevlig kväll

« Senast ändrad: tisdag 30, november 2021, 17:30:45 av sff123 »

Utloggad Truthster

• Silvermedlem
« Svar #29 skrivet: tisdag 30, november 2021, 18:41:47 »

Genmäle bör vara av vikt ;)

Okay.
Jag köpte i går et kilo fryst fjällröding för 1 oz Krugerrand 2020.  :)
Han var glad, för han ville skaffa silver billigare än på nätet.
Jag var glad, för jag fick bra fisk och hadde betalt 16 euro för myntet.
Kvitto ingick på köpet.

Så har du en teori som inte innefattar matpushers och en helt annan ekonomisk kultur en den turkiska som bygger på,
helt andra förutsättningar än dom mer EU orienterade länderna

Så går det kanske att tillämpa annars är det bara trams :)

Trevlig kväll

Nja, tror bara att du kanske spelar schack och jag spelar poker.  ;)

Trevlig kväll

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

USA - hur har dom det by hasse_A
Idag kl. 03:52

NATO-ansökan by Mark
Igår kl. 20:52

Säljes Lot blandat silver. by dodedod
måndag 16, maj 2022, 18:36:10

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by 9darter
måndag 16, maj 2022, 14:17:54

Den enda stora tråden för avancerat skitsnack. Bara posta! by Mark