Författare Ämne: Mynthuset.se, på gränsen till bedrägeri.  (läst 14604 gånger)

Inloggad MrLibertad

• Administratör
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2034
  • Affärsomdömen: 121
Mynthuset.se, på gränsen till bedrägeri.
« skrivet: lördag 01, december 2012, 12:39:54 »
Med tanke på att våran lilla varningstråd för myntkompaniet placerar sig 2:a i Google tänkte jag lägga upp en liten varning för Mynthuset också, det kan vara på sin plats, kan vi rädda någon kund från att handla där så är det bara bra.

Anledningen är att jag häromdagen kom i kontakt med en person som ville sälja lite vanligare jubileumsmynt, 80%-iga tvåkronor samt några 40%-iga femkronor till mig.

Jag räknade på mynten, som jag för övrigt samlar på och gav ett pris motsvarande ungefär vad man kan köpa mynt för mynt för på t ex Tradera, jag tror mitt förslag hamnade på någonstans kring 93-95% av spot.

Tillbaka får jag då ett argt mail med nästan en utskällning och som beskriver att mitt prisförslag endast motsvarade 33% utav vad han har betalat för mynten!!!!

Det betyder att han i princip har betalat ca 200% ÖVER spotpriset för sina Svenska silvermynt och det är fasiken på gränsen till bedrägeri då det absolut inte handlade om några mynt med direkt samlarkvalité.

Går man sen till Mynthuset.se och tar en snabb titt så säljer dom i dagsläget 40%-iga 5:-kronor för 99:- styck samt 80%-iga 2:- kronor för 199:- styck.

Det är i mina ögon att lura sina kunder så med den här posten försöker jag (vi) helt enkelt få upp en varningspost på Google för att "rädda" så många kunder vi bara kan. :-)

« Senast ändrad: söndag 02, december 2012, 12:01:27 av MrLibertad »

Utloggad Silverräven

• Administratör
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
SV: Mynthuset.se, på gränsen till bedrägeri.
« Svar #1 skrivet: lördag 01, december 2012, 12:50:12 »
På Mynthuset.se ang. 2 kr 80% silver för 199 kr: "Endast ett begränsat antal 2-kronor tillgängliga idag". Begränsat är det väl alltid, men hundratusentals mynt är inte direkt vad jag räknar som "begränsat" :) Hur som haver, det är ett ockerpris oavsett.

Utloggad Goldfinger

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 579
  • Affärsomdömen: 3
« Svar #2 skrivet: lördag 01, december 2012, 15:08:22 »
Bra initiativ! Här fyller ett oberoende forum definitivt en funktion.

Beträffande Mynthuset har jag tidigare reagerat när dom sålde kronguldet i form av 5 och 10 kronor som något unikt och i fin ask för 2-3 ggr guldvärdet. Tror t.o.m. dom körde kampanjen som TV reklam också.

Man ser dessa mynt då och då på Tradera och jag tror att de ursprungliga köparna fortfarande får sälja till förlust trots stigande guldpris.

Utloggad Silverräven

• Administratör
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
« Svar #3 skrivet: lördag 01, december 2012, 15:13:59 »
Jag har ett 5 dollars guldmynt utgivet av "Myntverket Moneta". Köpte det på Tradera av en man som i mailväxlingen redan var medveten om att han inte skulle få tillbaka inköpspriset. Jag vet inte vad han gav för det, men jag fick det för nån procent över spot. En av oss gjorde iaf en bra affär...

Inloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2568
  • Affärsomdömen: 41
« Svar #4 skrivet: lördag 01, december 2012, 17:07:37 »
Gillar detta Oberoende forum där man Hissar och Dissar olika företag efter vad dom förtjänar.
Det saknas oberonde granskning i medierna, möjligtvis nätguld undantaget.

Inloggad Mange

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 646
  • Affärsomdömen: 58
« Svar #5 skrivet: lördag 01, december 2012, 18:05:31 »
Absolut en utmärkt idé, dessa typer av företag lever av gemene mans begränsade kunskap på området och kör med otroligt vilseledande marknadsföring.
Någon måste se till att kunskapen ökar och att dylika företags förehavanden belyses så allmänheten vet vad det handlar om, här fyller forumet och dess medlemmar en viktig roll.

Utloggad Goldfinger

• Guldmedlem
« Svar #6 skrivet: lördag 01, december 2012, 18:38:03 »
Gillar detta Oberoende forum där man Hissar och Dissar olika företag efter vad dom förtjänar.
Det saknas oberonde granskning i medierna, möjligtvis nätguld undantaget.

It's a dirty job but someone's gotta do it

Utloggad moonlight81

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 305
  • Affärsomdömen: 8
« Svar #7 skrivet: lördag 01, december 2012, 18:58:39 »
Bra att vi försöker varna folk för dessa skojare, köpte lite silverdollars av dom när jag var typ 15 år och hade ingen aning om att jag betalade alldeles för mycket så att säga  :( . Tror att det sista myntet kostade typ mot 500 kr och det var bara en vanlig silverdollar som kostar runt 200 kr på tradden. Var helt enkelt bara ung och dum  ;) 

Utloggad moonlight81

• Palladiummedlem
« Svar #8 skrivet: lördag 01, december 2012, 19:01:45 »
Var nyss inne och kollade deras hemsida, nu säljer de ett dop/minnesmynt för Estelle för ca. 500 kr med guldöverdrag 24 k, någon här som är sugen  ;)

Utloggad Nils_Larson

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 27
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #9 skrivet: söndag 02, december 2012, 08:54:02 »
Som ny på ämnet, kan jag tycka att det vore underbart stärkande att (ifall det finns fler liknande firmor) lista dessa och göra till sticky-tråd ungefär som listan på oseriösa tradera-säljare.

Just i det här fallet har väl jag personligen hunnit inse att de verkar ta dyrt för produkterna men denna tråd kommer snart arkiveras så att säga i mängden av trådar, för andra nyintresserade.

Bra trådar sånna här! Väldigt intressant att få reda på dem som är uttalat oseriösa så att men sen kan få mer självförtroende när man sen provar gå till andra firmor som då känns säkrare.

Utloggad Be

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 132
« Svar #10 skrivet: söndag 02, december 2012, 09:55:44 »
Var nyss inne och kollade deras hemsida, nu säljer de ett dop/minnesmynt för Estelle för ca. 500 kr med guldöverdrag 24 k, någon här som är sugen  ;)

Mmmm, guldöverdrag, mitt absoluta favoritord;) Blir helt till mig varje gång jag hör detta underbara ord.... ska genast beställa en hel hög med mynt:)

Utloggad moonlight81

• Palladiummedlem
« Svar #11 skrivet: söndag 02, december 2012, 19:34:21 »

Mmmm, guldöverdrag, mitt absoluta favoritord;) Blir helt till mig varje gång jag hör detta underbara ord.... ska genast beställa en hel hög med mynt:)

Ja visst blir man sugen på att köpa  ;) , såna här skojare måste bort men dom gör ju inget olagligt betalar folk dessa skyhöga priser så gör dom........

Utloggad norpan

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 91
  • Affärsomdömen: 1
« Svar #12 skrivet: söndag 02, december 2012, 21:23:18 »
Information om att vissa har höga priser är naturligtvis bra, men jag tycker det är att ta i att kalla dem för bedragare och skojare.

Bedragare och skojare är man om man till exempel inte levererar det som folk har köpt.

Utloggad Goldfinger

• Guldmedlem
« Svar #13 skrivet: söndag 02, december 2012, 21:51:12 »
Information om att vissa har höga priser är naturligtvis bra, men jag tycker det är att ta i att kalla dem för bedragare och skojare.

Bedragare och skojare är man om man till exempel inte levererar det som folk har köpt.

I sak har du helt rätt men trådskaparen uttryckte det som "på gränsen till bedrägeri" och sen for väl någon skribenter iväg lite.

Men....jag förstår dom. Själv blir jag riktigt förbannad på företag som genom aggressiv marknadsföring och överdrivna argument försöker lura på vanliga människor med mindre kunskap något som är långt ifrån prisvärt. Sen kvittar det om det är låneerbjudanden, varuförsäkringar eller förgyllda medaljer.

I laglig bemärkelse är det inte bedrägeri men i min värld är det definitivt "på gränsen". Oseriöst är väl den rätta formuleringen.

Utloggad Destecado

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 453
« Svar #14 skrivet: måndag 10, december 2012, 00:52:00 »
Det vi kan göra är att bara hålla oss informerade och försöka sprida den kunskapen.

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Japp då åker vi på med flytvästen by sff123
Igår kl. 23:25

För bra för att vara sant by glimbert
Igår kl. 23:00

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by Lu
Igår kl. 21:39

Bilder på silver. by august
Igår kl. 14:55

2019-07-18 - I dag infaller Skattefridagen by Silver_999
Igår kl. 12:46