Författare Ämne: Ny medlem, Albrecht Durer  (läst 1324 gånger)

Utloggad AlbrechtDurer

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 16
  • Affärsomdömen: 0
Ny medlem, Albrecht Durer
« skrivet: tisdag 16, november 2021, 13:56:40 »
Hej, vänner! :)

Superkul att ha hittat detta stället!!!
Jag har läst lite trådar, och har lärt mig lite bara därifrån, men ser fram emot att lära mig mycket mer av er alla här!

Jag har börjat väldigt smått med investering i ädelmetaller, eftersom jag är osäker på vad jag egentligen vill. Såklart vill jag samla på mig guld och silver, men som ni alla härinne mycket väl vet, så kan det betyda väldigt många olika saker...
Jag har sedan någon månad börjat med att köpa ett 1oz silvermynt varje månad.  ;D 8)
Jag vet att det kanske är lite löjligt för er som gör detta ordentligt, men, jag blir faktiskt mer och mer nöjd med mitt beslut ju mer tiden går! Av den enkla anledningen att jag känner att varje gång jag lär mig något, inser jag hur lite jag verkligen vet, och att detta är både en konst och en vetenskap!

Dock har jag haft lite svårt att köpa mina mynt...
Började på guldcentrum i Malmö, eftersom jag hittade dem på nätet, och man kan köpa i en fysik butik vilket jag föredrar. Blev ganska förvånad över att alla "vanliga guld/silverbutiker" inte alls sysslar med riktigt guld och silver, utan bara säljer smycken till folk...
Men, jag är ganska missnöjd med dem, eftersom jag tyckte man kände sig som en tjuv där inne, butiken är som ett bankvalv, och man får dra med tången för att få svar på lite frågor av gubbarna där inne... Jag bor nära till både Lund och Malmö, så jag har provat i Lund, och hittat en myntbutik, där säljaren är raka motsatsen! En supertrevlig man, som gärna berättar och hjälper till när han ser att någon är okunnig... Tyvärr är det oftast stängt när jag går dit..  :-\

Men, jag börjar känna att det bästa alternativet är att köpa på internet, men är fortfarande osäker på vilket som är bäst. Har läst trådar om att köpa från Tyskland, och jag antar att det blir vad jag gör när jag känner mig mer bekväm med vad jag faktiskt vill..
Under tiden kanske Tradera är en lösning? Men jag ser att många med bra omdömen bara har en massa 5:or från samma person, och vissa säljer till kanske lite väl bra priser? Kanske ingen större fara med silver, men guld? Eller så har folk köpt stora mängder, eller köpt dem för länge sen, och gör därför en vinst så?
Vill inte vara misstänksam mot folk, men vill inte heller vara naiv....

Just nu är mitt mål att samla ihop ett kilo silver, och sedan böja med guld!
Detta eftersom jag tror att jag kommer att börja fatta lite om saker och ting när jag väl kommit dit, så jag inte gör "dåliga" investeringar i guld... Kommer såklart köpa mer än bara ett mynt i månaden när jag hittar tillfälle, annars hade det ju tagit superlång tid att få ihop kilot på en 1oz i månaden, lol!  ;D

Har några frågor, men, vet inte om jag ska ta dem i nya trådar, eller köra här?
Är intresserad av att börja samla på lunar kilomynt, skulle vilja ha hela zodiaken med tiden!
Är det smart? Jag inser att de kostar mer än kilopriset, men de är ju roligare att ha, än att bara ha tråkiga tackor...

Har blivit erbjuden att få skrotsilver nersmält till en kilotacka från en guldsmedsbutik, dock kan han inte rena det, utan kan bara erbjuda 80%, 90%, eller sterling... Men, det hade varit ett billigt sätt att få mitt första silverkilo. Dock är det kanske något onödigt? Kanske bättre att betala några tusen till, och få "riktigt" silver? Det attraktiva med detta är priset, och att jag kan slå in vad jag själv vill i den tackan, vilket hade varit lite koolt att ha "min egen hemmagjorda tacka", lol!  ;D
Men det blir kanske omöjligt att sälja en sån tacka, fastän han erbjuder kvitto?

Iaf, snälla säg till om jag ska starta nya trådar med mina frågor och idéer, eller ta det här?
Osäker på om ni uppskattar många inlägg och aktivitet här, eller om det bara blir sett som spam? :)

Namnet Albrecht Durer är ironiskt, eftersom han ju var en mästare av alkemi och guld bland annat, och som ni märker, är jag för tillfället, raka motsatsen, lol!

Inloggad Nils

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 313
  • Affärsomdömen: 37
SV: Ny medlem, Albrecht Durer
« Svar #1 skrivet: tisdag 16, november 2021, 14:22:57 »
Välkommen till oss!

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3025
  • Affärsomdömen: 122
« Svar #2 skrivet: tisdag 16, november 2021, 14:36:43 »
Vill du vara säker på att få bra pris och äkta vara råder jag dig att handla här på forumet. Åtminstone till att börja med.
Själv skulle jag börjat med guld  nu när inflationen börjar sticka.

Välkommen i gänget!

Utloggad Frodda

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 9
« Svar #3 skrivet: tisdag 16, november 2021, 14:49:08 »
Hej och välkommen!

Forumet är verkligen fenomenalt!
Tror att köpa tradera är helt ok som du säger så länge man har koll på säljaren, gedigen, lång erfarenhet på tradera är bra!
Annars är köpa här ypperligt!

Jag började som du med silvermynt, är inte alltid billigast, men gud så fina dom är !=)
Ser vi bor hyfsat nära, men är det något du har frågor kring skicka i väg ett mail så ska vi se OM jag kan hjälpa dig

Njut av forumet! Hörs!

Inloggad Bosse68

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1090
  • Affärsomdömen: 97
« Svar #4 skrivet: tisdag 16, november 2021, 16:03:04 »
Hej och välkommen!

Inloggad Mark

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 135
  • Affärsomdömen: 13
« Svar #5 skrivet: tisdag 16, november 2021, 16:41:58 »
Jag tror du ska starta nya trådar under lämpliga rubriker men det är ingen som kommer att bli arg om det hamnar "fel". Åtminstone har ingen blivit arg på mej som började på noll årsskiftet 2020/2021.

Här finns diverse erbjudanden från Tyska handlare:
https://www.gold-preisvergleich.de/gold-schnaeppchen/
https://www.gold.de/

Det har kommit en ny lag som gör att handlarna måste lägga på Svensk moms på silver. En del verkar hitta något kryphål, kanske beroende på orderstorlek. Andra har helt enkelt sluta sälja utomlands. Man får kolla med varje butik vad som gäller. Heubach funkar bra att handla från och de verkar satsa på vanliga mynt och volym. En del andra har ovanligare mynt och högre premium över spot.

Sedan är det bara att hålla utkik i säljtrådarna här i forumet eller annonsera om vad du vill ha.

Inloggad AndrewJackson72

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 131
  • Affärsomdömen: 14
« Svar #6 skrivet: tisdag 16, november 2021, 17:34:24 »
Trevligt att ha dig här, välkommen!

Inloggad sff123

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1610
  • Affärsomdömen: 71
« Svar #7 skrivet: tisdag 16, november 2021, 19:28:49 »
Välkommen :)
Forumet är en bra plats för handel

Inloggad JohanB

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 251
  • Affärsomdömen: 7
« Svar #8 skrivet: onsdag 17, november 2021, 01:43:08 »
Välkommen till forumet!
Låt inte guldsmeden smälta ihop nån tacka åt dig. Den blir omöjlig att sälja.
Köp ett kilo 80% enkronor i stället så slipper du momsen och kan enkelt sälja när du vill.

Utloggad AlbrechtDurer

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 16
« Svar #9 skrivet: onsdag 17, november 2021, 12:38:31 »
Tack för era fina välkommande kommentarer, och era svar!
Var på väg att göra lite trådar, men har redan fått svar på en del av mina frågor här!
Tack så mycket! Det här stället känns superbra, är riktigt glad att vara här!
Allt det bästa till er alla! :)

Inloggad Blåkrona

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 317
  • Affärsomdömen: 22
« Svar #10 skrivet: onsdag 17, november 2021, 16:53:52 »
Välkommen hit!

Utloggad 9darter

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 621
  • Affärsomdömen: 24
« Svar #11 skrivet: onsdag 17, november 2021, 22:24:16 »
Välkommen!

Inloggad Strokur

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 338
  • Affärsomdömen: 23
« Svar #12 skrivet: torsdag 18, november 2021, 18:58:27 »
Välkommen  ;D

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Marvel Tuvalu silvermynt by Birka
Igår kl. 21:29

[Säljes Silver] 50 st Canadian Maple Leaf 1 oz 2013 (2 rör á 25 st) by Andreaass
Igår kl. 16:45

Diverse myntkapslar säljes by Silverfisken13
Igår kl. 14:32

Kanada 1 dollar köpes by Mark
Igår kl. 09:36

Bilder på silver. by Morgan Dollar’son
Igår kl. 04:33

Myntböcker by Mark
Igår kl. 03:44

COMEX leveranser by kristensson
lördag 04, december 2021, 15:08:01

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by AndrewJackson72
lördag 04, december 2021, 14:46:06

[SÄLJES] Öppnar för tillfället! (svarar mellan 10 minuter-72 timmar)/04.12.2021 by Fantom
lördag 04, december 2021, 13:10:48

Sökes diverse kapslar by AndrewJackson72
lördag 04, december 2021, 03:39:14

Köpa mynt från handlare vs privat, prisskillnad? by Morgan Dollar’son
lördag 04, december 2021, 01:19:00

Bilder på guld. by Morgan Dollar’son
fredag 03, december 2021, 22:19:11

Var beställa guld/silver? by Silvergirl
fredag 03, december 2021, 13:03:32

Ny medlem- Morgan Dollar’son by Rackham
fredag 03, december 2021, 07:31:26

Vad F*******n ska man köpa!? Hehe by sff123