Författare Ämne: Var beställa guld/silver?  (läst 16054 gånger)

Utloggad Silvergirl

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Affärsomdömen: 0
SV: Var beställa guld/silver?
« Svar #15 skrivet: torsdag 06, januari 2022, 16:01:05 »
Inga problem, det gick jättebra! Jag fick fina mynt och lite annat. Det enda jag blev förvånad över var att det levererades till ombud, jag hade tolkat det som att jag skulle få leveransen direkt hem. Kändes sådär att vandra hem med såpass mycket värde i väskan, men det gick bra det också.

Hur gick det att beställa från auragentum.se? Funderar på att köpa lite guld från dem.

Utloggad AndrewJackson72

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 329
  • Affärsomdömen: 50
« Svar #16 skrivet: torsdag 06, januari 2022, 16:05:04 »
Jag hade samma problem, när man spårat paketet står det endast direkt leverans, men det levererades till ombud, otrevligt faktiskt.

Utloggad Truthster

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 303
  • Affärsomdömen: 1
« Svar #17 skrivet: torsdag 06, januari 2022, 16:16:15 »
Det enda jag blev förvånad över var att det levererades till ombud, jag hade tolkat det som att jag skulle få leveransen direkt hem.

Det beror på vilken form av försändelse de har betalat för och om det är Deutsche Post eller DHL de skickar med. Även om båda företagen är i samma koncern är produkterna olika och de använder inte alltid samma fraktflöde.

Utloggad Argent007

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 42
  • Affärsomdömen: 4
« Svar #18 skrivet: torsdag 06, januari 2022, 16:27:56 »
Jag hade samma problem, när man spårat paketet står det endast direkt leverans, men det levererades till ombud, otrevligt faktiskt.
Samma även för mig. Fick just min första beställning jag gjort hos Auragentum.de levererad. Och det är såklart skickat med UPS, världens sämsta bolag när det gäller att leverera till privatperson (iaf i Stockholm). Fick SMS om att det var levererat och fick såklart panik eftersom jag inte fått nån leverans. När jag spårade försändelsen stod det att de försökt leverera till min adress, vilket de såklart inte gjort. Sedan dök det upp en ny post att det var levererat till ombud. Trots att det stod "Endast direktleverans" på paketet.

Utloggad AndrewJackson72

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 329
  • Affärsomdömen: 50
« Svar #19 skrivet: torsdag 06, januari 2022, 17:01:30 »
Ja det stog även så för mig, att det hade blivit levererat, till ett apotek. Men när jag kollat in på detaljer står det att dem har försökt leverera fast "mottagaren har inte varit hemma" eller något liknande och sedan "vi ska försöka igen imorgon". Jag får ju panik, ringer upp UPS och dem säger "vi har ingen aning", jag tog mig till mitt ombud och gav upp ID, så hade dem paketet. Väldigt dålig service & system, aldrig igen.

Utloggad Argent007

• Medlem
  • *
« Svar #20 skrivet: torsdag 06, januari 2022, 17:18:15 »
Ja det stog även så för mig, att det hade blivit levererat, till ett apotek. Men när jag kollat in på detaljer står det att dem har försökt leverera fast "mottagaren har inte varit hemma" eller något liknande och sedan "vi ska försöka igen imorgon". Jag får ju panik, ringer upp UPS och dem säger "vi har ingen aning", jag tog mig till mitt ombud och gav upp ID, så hade dem paketet. Väldigt dålig service & system, aldrig igen.
Exakt så för mig också :D
Inklusive detaljen om Apotek! Väldig märkligt.

Inloggad Philip

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 227
  • Affärsomdömen: 25
« Svar #21 skrivet: torsdag 06, januari 2022, 17:53:51 »
Det är hopplöst att sitta hemma och vänta på ett paket som aldrig kommer så jag ändrar alltid till närmsta utlämningsställe. För några årsen var det bättre då blev man uppringd en timme före leverans.

Utloggad Jensan

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 20
« Svar #22 skrivet: måndag 29, augusti 2022, 11:00:27 »
Hej, har gjort några små köp av guldtackor i Sverige. Även testat ett litet köp i Tyskland på Coininvest. Tänkte köpa lite mer därifrån ca 150.000 sek.

Undrar om det finns några beloppsgränser, tull, skatt eller något annat att tänka på innan jag beställer? Vill inte missa något.

Gör betalning via Swedbank. Har de några beloppsgränser, eller liknande?

Eller är det bara att beställa?

Utloggad Jensan

• Medlem
  • *
« Svar #23 skrivet: måndag 29, augusti 2022, 11:15:12 »
Sparar ca 5-6.000kr på att köpa från Tyskland.

Såg att man ska väga sitt paket hos ombud innan man hämtar för att säkerställa att ingen tagit något. Annars för sent att klaga. Någon som råkat ut för detta?

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3328
  • Affärsomdömen: 133
« Svar #24 skrivet: måndag 29, augusti 2022, 11:48:45 »
Billigast och säkrast brukar vara att köpa från någon här på Forumet.
Att väga paketet innan uthämtning verkar riktigt smart.

Välkommen i gänget!

Utloggad Mark

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 295
  • Affärsomdömen: 19
« Svar #25 skrivet: måndag 29, augusti 2022, 20:24:26 »
Jag skulle dela upp det i flera mindre beställningar för att minska risken -inte för att jag har blivit lurad på metall någonsin men ändå. Skulle dela upp det också för att de olika produkterna jag skulle köpa för 150k inte skulle finnas hos en handlare. Det skulle behövas flera för att täcka allla roliga mynt och tackor. Jag känner inte till om det finns beloppsgränser.
Vissa handlare vill inte skicka utomlands efter att politikerna krånglat till reglerna för handel inom EU. Heubach, goldsilver.be och goldsilbermunzen har inte krånglat. Vet dock att någon här har fått en felleverans från Heubach och att någon fortfarande saknar ett mynt därifrån. Jag skulle dock våga handla därifrån.

Inloggad gbz

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 288
« Svar #26 skrivet: måndag 29, augusti 2022, 20:29:03 »
Bor du i Sverige kan jag efter 2 polisanmälningar intyga att de inte gör något åt bedrägerier online så tänkt till innan du köper av någon okänd.

Kolla guldcentralen.se de har fungerat bra för mig dock vet jag ej hur deras priser är i dagsläget.

Swedbank brukar också vara riktiga svin när det kommer till utlandsbetalningar, du får nog kontakta din bank för att låsa upp den funktionen eller byta bank om de vägrar hjälpa dig.

Utloggad Argent007

• Medlem
  • *
« Svar #27 skrivet: måndag 29, augusti 2022, 20:49:57 »
Som gbz skriver är nog din bank första hindret, om du inte gjort stora överföringar tidigare.

Mitt senaste köp från Tyskland försökte jag med kreditkort, men där triggade jag någon algoritm hos min bank som satte tvärstopp. Men banköverföring funkade. Så det är viss slumpfaktor med.

För att öht kunna göra banköverföringar till utlandet var jag tvungen att prata med kundtjänst på banken för att motivera.

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3328
  • Affärsomdömen: 133
« Svar #28 skrivet: måndag 29, augusti 2022, 21:11:28 »
Att dela upp inköpen tycker jag är ett utmärkt förslag förutom att du får betala fler fraktkostnader.
Angående betalning så använder jag ofta Wise som är kopplat till mitt kort. Snabbt och billigt.

Utloggad Jensan

• Medlem
  • *
« Svar #29 skrivet: tisdag 30, augusti 2022, 13:45:03 »
Tack för svar👍

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

[Säljes] 1kg silvertacka (udda och unik) by mega_n
Idag kl. 14:41

[Säljes] 25st 5kr 1935 by Grimi
Idag kl. 08:50

[SÄLJES] Vanliga och ovanliga silvermynt till salu, även Kina Pandor!+Lunar 2025 by Fantom
Idag kl. 00:57

Bilder på silver. by Fantom
Idag kl. 00:52

Går guldpriset upp eller är det fiat som går ner? by august
Igår kl. 11:16

Fysiskt guld har börjat tryta hos Bank of England. by JohanB
måndag 03, februari 2025, 14:47:34

Guldmynt köpes by TheHun
måndag 03, februari 2025, 12:45:51

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by Sarek
måndag 03, februari 2025, 10:05:11

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by Coltrane
måndag 03, februari 2025, 09:13:37

Historien om Oscar II guldmynten, samt en del personliga reflektioner by RemusTh
lördag 01, februari 2025, 17:34:47

Bad jokes. by Philip
lördag 01, februari 2025, 13:29:08

Oseriösa säljare på Tradera. by RemusTh
fredag 31, januari 2025, 21:21:49

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by JL_GBG
torsdag 30, januari 2025, 08:32:51

Den amerikanska heraldiska örnen. Konspirationer... by Philip
lördag 25, januari 2025, 22:53:51

Ny medlem? Läs detta först! by Jakob264
lördag 25, januari 2025, 11:44:44