Författare Ämne: Ta hem guldmynt köpta i USA, på flyget  (läst 3917 gånger)

Inloggad Maestro

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 40
  • Affärsomdömen: 2
Ta hem guldmynt köpta i USA, på flyget
« skrivet: söndag 23, februari 2025, 19:46:39 »
Hej,

har sett en liknande tråd innan, men den gav inte svar på vad som gäller när man köpt på sig mynt av guld/silver vid besök i USA, och tar det med hem i handbagaget.
Om det är legal tender i USA, så borde det enligt en amerikansk vän inte ge problem i tullen/säkerhetskontrollen i USA, om det är under gränsen på $10.000 USD. Men vad händer vid ankomst till EU/Sverige?
Jag har åkt igenom många gg fram och tillbaka med cash utan problem.. men jag gissar att flera av er provat detta med guld/silver 8)
Vad kan man förvänta?

/maestro

Inloggad zodiac

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 522
  • Affärsomdömen: 34
SV: Ta hem guldmynt köpta i USA, på flyget
« Svar #1 skrivet: söndag 23, februari 2025, 21:55:07 »
Hej,

har sett en liknande tråd innan, men den gav inte svar på vad som gäller när man köpt på sig mynt av guld/silver vid besök i USA, och tar det med hem i handbagaget.
Om det är legal tender i USA, så borde det enligt en amerikansk vän inte ge problem i tullen/säkerhetskontrollen i USA, om det är under gränsen på $10.000 USD. Men vad händer vid ankomst till EU/Sverige?
Jag har åkt igenom många gg fram och tillbaka med cash utan problem.. men jag gissar att flera av er provat detta med guld/silver 8)
Vad kan man förvänta?

/maestro

Jag tror om det uppfyller kraven för investeringsguld och är under standard beloppet 10.000 euro så är det ingen fara då det kan anses som betalmedel men kan ha fel.

Utloggad glimbert

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 402
  • Affärsomdömen: 22
« Svar #2 skrivet: måndag 24, februari 2025, 01:43:09 »
Guldmynt, som oftast är av mindre storlek, är ju bara att gömma i en plånbok. Tullen lär inte reagera av att de ser metallslantar i en plånbok i röntgenmaskinen.

Inloggad Maestro

• Medlem
  • *
« Svar #3 skrivet: tisdag 25, februari 2025, 11:30:37 »
Tack för era synpunkter!
Jag vill mena att röntgenmaskinen kan särskilja PM från vanliga mynt. Men om de bryr sig vet jag inte..

Nån som gjort resan i verkliga livet här på forumet?

/m

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2040
  • Affärsomdömen: 225
« Svar #4 skrivet: tisdag 25, februari 2025, 13:43:37 »
Jag har åkt några gånger med enstaka guldmynt i väska/plånbok. Funkade då.

Till Sverige borde det inte vara något problem med investeringsguldmynt så länge sammanlagda värdet är mindre än 10.000 EUR. Är det högre verkligt värde så är det bara att deklarera. Ingen tull eller moms. Bara deklarationsplikt. Det är nog bra att ha inköpskvitto annars kan andra lagar träda ikraft och mynten kan beslagtas tills ägande bevisats.

Att förlita sig på nominellt värde skulle inte jag göra. Det kan bli problem.

Men vad vet jag...

/H

PS. Silver är moms och tullbelagt så det kan bli dyrt om dom kollar det.DS.
« Senast ändrad: tisdag 25, februari 2025, 14:29:40 av mega_n »

Inloggad hasse_A

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 665
  • Affärsomdömen: 6
« Svar #5 skrivet: tisdag 25, februari 2025, 16:21:38 »
Nån som gjort resan i verkliga livet här på forumet?
Jag och frugan har rest in till USA med 4 st. 1 Oz Guldmynt vardera utan problem.
Det var när 4 sådana hade ett värde runt $8000, alltså totalen under $10000.
Enligt information från Tullverket gäller samma belopp i €.
https://www.tullverket.se/en/startpage/private/travelling/travelling/travellingwithcashandorequivalentassets.4.311bf4f016e69d6ea0d9df.html
Jag har också läst om bullionhandlare som fört betydligt större summor mellan USA och Kanada. Han försökte då deklarera sitt guld men tulltjänstemannen menade att han inte behövde deklarera mynten eftersom de hade ett "face value" på bara $50 och då var värdet $50 precis som vilket annat "legal tender" som helst. Skulle jag införa guldmynt till EU med ett faktiskt värde större än €10000 hade jag deklarerat införseln. Enda nackdelen blir ju att tullen då känner till att du innehar guldmynt. Någon tull eller moms skall det hur som helst inte bli i alla fall.

Inloggad Maestro

• Medlem
  • *
« Svar #6 skrivet: onsdag 26, februari 2025, 10:11:50 »
Tack för svaren!
Värdefull info. Så problemet ligger antagligen i EU, inte i USA. Min vän föreslog nämligen att jag kunde köpa en påse med tex dimes, det går många på $10.000! Men då kvarstår ju hur EU tullen väderar det, med risk att åka på både tull och moms som nämnts :P

/m

Inloggad hasse_A

• Guldmedlem
« Svar #7 skrivet: onsdag 26, februari 2025, 11:14:59 »
Min vän föreslog nämligen att jag kunde köpa en påse med tex dimes, det går många på $10.000! Men då kvarstår ju hur EU tullen väderar det, med risk att åka på både tull och moms som nämnts :P

Det är ju lite konstigt att man inte kan ha dimes i sin plunta. Dimes är ju "leagal tender".
Kan man inte ha med sig silverhaltiga enkronor heller ?
Man skulle ju kunna testa tullen genom att ha med sig ett par sådana enkronor och några dimes tillbaks till Sverige och försöka förtulla dessa.

Du kan ju ringa tullen och fråga. Börja med frågan om de svenska enkronorna och sedan ställer du frågan om dimes. Om det är ok frågar man om det finns en gräns för hur många dimes man i så fall får ta in.
« Senast ändrad: onsdag 26, februari 2025, 11:24:08 av hasse_A »

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
« Svar #8 skrivet: onsdag 26, februari 2025, 12:30:25 »
Min vän föreslog nämligen att jag kunde köpa en påse med tex dimes, det går många på $10.000! Men då kvarstår ju hur EU tullen väderar det, med risk att åka på både tull och moms som nämnts :P

Det är ju lite konstigt att man inte kan ha dimes i sin plunta. Dimes är ju "leagal tender".
Kan man inte ha med sig silverhaltiga enkronor heller ?
Man skulle ju kunna testa tullen genom att ha med sig ett par sådana enkronor och några dimes tillbaks till Sverige och försöka förtulla dessa.

Du kan ju ringa tullen och fråga. Börja med frågan om de svenska enkronorna och sedan ställer du frågan om dimes. Om det är ok frågar man om det finns en gräns för hur många dimes man i så fall får ta in.

Några kommentarer och frågor :
Svenska silverkronor är väl inte längre lagligt betalningsmedel i Sverige?
American silver eagles är lagligt betalningsmedel i USA men får du ta in dem till EU/Sverige moms/tullfritt?
Dimes är väl definitivt lagligt betalningsmedel i USA då du kan handla i affären med dem...

/H

Inloggad Maestro

• Medlem
  • *
« Svar #9 skrivet: onsdag 26, februari 2025, 18:59:53 »
Citera
American silver eagles är lagligt betalningsmedel i USA men får du ta in dem till EU/Sverige moms/tullfritt?
Dimes är väl definitivt lagligt betalningsmedel i USA då du kan handla i affären med dem...

Nä inget av ovanstående är lagliga betalningsmedel i EU/Sverige.

Citera

Jag vet inte, man ska inte väcka den björn som sover..

Vad jag vet är att jag aldrig någonsin blivit stoppad/undersökt på vägen hem i Kastrup/Köpenhamn. Flygplatser inom sverige varierar lite. Tullen vid öresundsbron kan få för sig att kolla en ibland.

/m

Inloggad hasse_A

• Guldmedlem
« Svar #10 skrivet: onsdag 26, februari 2025, 20:36:06 »
Citera
American silver eagles fungerar nog inte.
Man kan undra hur tullen i Österrike skulle reagera om man kom med några Philharmonics (€1,5) där dessa är "legal tender".

Jag vet inte, man ska inte väcka den björn som sover..
Du behöver väl inte ange ditt personnummer.

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
« Svar #11 skrivet: onsdag 26, februari 2025, 21:35:29 »
Transport inom EU är väl tullfritt även för silvermynt och bullion. Ev skatt betalas väl i säljarlandet. Det är ju inga problem då vi handlar från Tyskland.
Du måste dock deklarera om för mer än 10.000EUR.

/H

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Sprickor i silvermarknaden? by JohanB
Idag kl. 01:55

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by Sarek
torsdag 13, november 2025, 09:26:44

Säljer Sigma Metalytics Pro Mini by Luukas
tisdag 11, november 2025, 19:15:49

Säljes: Swea alla årtal by sff123
tisdag 11, november 2025, 16:03:12

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
tisdag 11, november 2025, 13:15:38

(Avslutad)[Säljes]: Ett rör om 20 st 1 oz Somali Elephants 2014 silvermynt by Mange
tisdag 04, november 2025, 21:57:39

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
måndag 03, november 2025, 13:48:01

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by gbz
fredag 31, oktober 2025, 22:20:15

Såld Lot med 40 % Svenska silvermynt vikt 2158 gram ,rent 836,2gram fri frakt by cleztone
torsdag 30, oktober 2025, 17:16:14

Såld : 1 oz Pamp Fortuna guldtacka by mega_n
onsdag 29, oktober 2025, 12:09:52

Libertad 2025 by mega_n
måndag 27, oktober 2025, 08:29:33

Bad jokes. by Tyr
fredag 24, oktober 2025, 14:21:56

Ny medlem by Maestro
måndag 20, oktober 2025, 08:46:03

Silver Lunar 2026 Säljes by Fantom
lördag 18, oktober 2025, 21:17:18

Ny Medlem by Annika123