Författare Ämne: Importera guld från brittland  (läst 979 gånger)

Inloggad AndrewJackson72

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 131
  • Affärsomdömen: 14
Importera guld från brittland
« skrivet: söndag 17, oktober 2021, 20:27:41 »
Hejsan!

Vill gärna köpa in lite guld från england, enligt tullverket ska investeringsguld vara tull och momsfritt, gäller det för UK också då brexit? På tullverket står det "Tänk på att om varan är för liten kan den istället klassificeras som smycke och då kan du behöva betala avgifter" fast om det klassas som investeringsguld är det som sagt tull och momsfritt, gäller det för UK?

Tack

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1856
  • Affärsomdömen: 49
SV: Importera guld från brittland
« Svar #1 skrivet: måndag 18, oktober 2021, 22:28:16 »
Vill gärna köpa in lite guld från england, enligt tullverket ska investeringsguld vara tull och momsfritt, gäller det för UK också då brexit? På tullverket står det "Tänk på att om varan är för liten kan den istället klassificeras som smycke och då kan du behöva betala avgifter" fast om det klassas som investeringsguld är det som sagt tull och momsfritt, gäller det för UK?
Ja.

Investeringsguld är tull- och momsfritt vid införsel till Sverige och det är till Sverige du för in varan. Om det sedan kommer från ett annat EU-land, från Storbrittannien eller från Månen skall i teorin inte spela någon roll, men givetvis kan någon nitisk tullare ha missförstått saker och ting och då får man stå på sig.

Jag har både fört in och fört ut diverse guldmynt under åren, inklusive till och från Storbrittannien, och jag har aldrig behövt betala tull. Det värsta som hänt har varit att det en gång blev diskussion om ett mynt är investeringsguld eller numismatiskt. Då hjälpte det att ha koll på EUs lista på investeringsguldmynt. Men det är ytterst ovanligt, i de allra flesta fall har det bara varit ”Vad är det här? Aha, två guldmynt. Ok”.

Det sagt så har man ingen skyldighet att deklarera att man för in guldmynt (så länge inte värdet är för högt). Så normalt påpekar jag inte det och det är minst sagt ovanligt (även om det händer) att det ens uppmärksammas. Mycket vanligare att t ex säkerhetskontrollen på Heathrow sniffar upp ett guldmynt än att Arlanda gör det (vilket ju inte är så konstigt, eftersom säkerhetskontrollen görs när man går på flyg och tullkontroll när man går av).

Nu fattar jag att du sade ”beställa”, inte att du tänkte åka och hämta det. Men det skall vara samma regler, FWIW.

Inloggad AndrewJackson72

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 131
  • Affärsomdömen: 14
SV: Importera guld från brittland
« Svar #2 skrivet: tisdag 19, oktober 2021, 01:18:24 »
Ja.

Investeringsguld är tull- och momsfritt vid införsel till Sverige och det är till Sverige du för in varan. Om det sedan kommer från ett annat EU-land, från Storbrittannien eller från Månen skall i teorin inte spela någon roll, men givetvis kan någon nitisk tullare ha missförstått saker och ting och då får man stå på sig.

Jag har både fört in och fört ut diverse guldmynt under åren, inklusive till och från Storbrittannien, och jag har aldrig behövt betala tull. Det värsta som hänt har varit att det en gång blev diskussion om ett mynt är investeringsguld eller numismatiskt. Då hjälpte det att ha koll på EUs lista på investeringsguldmynt. Men det är ytterst ovanligt, i de allra flesta fall har det bara varit ”Vad är det här? Aha, två guldmynt. Ok”.

Det sagt så har man ingen skyldighet att deklarera att man för in guldmynt (så länge inte värdet är för högt). Så normalt påpekar jag inte det och det är minst sagt ovanligt (även om det händer) att det ens uppmärksammas. Mycket vanligare att t ex säkerhetskontrollen på Heathrow sniffar upp ett guldmynt än att Arlanda gör det (vilket ju inte är så konstigt, eftersom säkerhetskontrollen görs när man går på flyg och tullkontroll när man går av).

Nu fattar jag att du sade ”beställa”, inte att du tänkte åka och hämta det. Men det skall vara samma regler, FWIW.

Låter bra tackar! Jag har tänkt arrangera en deal med BullionByPost.com för 5% av en första order och att vi representerar forumet och har ett stort inflytande med flera tusen medlemmar. Så det skulle vara trevligt då vi kommer lägga en ganska stor order hos dem, att det är första gången vi handlar hos då vi gör detta för att skapa en god relation och genom det ge en säkerhet hos medlemmar att BullionByPost är ytterst professionella.

De har ganska höga priser men jag såg ett mynt som intresserade mig, en guld 20 lire. Beställer man mer får man ett lägre pris kolla här: https://www.bullionbypost.eu/world-coins/italian-lire/italian-20-lire-gold-coin-best-value/

De erbjuder fri frakt samt försäkring, genom att vi på forumet beställer många mynt med en 5% av vår första order kommer vi få det myntet för inte ens 1% över guldspot.

Moderatorer vad tycks? Detta skulle vara perfekt om det är så att dem går med på det.

Mvh Andrew Jackson

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Marvel Tuvalu silvermynt by Birka
Igår kl. 21:29

[Säljes Silver] 50 st Canadian Maple Leaf 1 oz 2013 (2 rör á 25 st) by Andreaass
Igår kl. 16:45

Diverse myntkapslar säljes by Silverfisken13
Igår kl. 14:32

Kanada 1 dollar köpes by Mark
Igår kl. 09:36

Bilder på silver. by Morgan Dollar’son
Igår kl. 04:33

Myntböcker by Mark
Igår kl. 03:44

COMEX leveranser by kristensson
lördag 04, december 2021, 15:08:01

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by AndrewJackson72
lördag 04, december 2021, 14:46:06

[SÄLJES] Öppnar för tillfället! (svarar mellan 10 minuter-72 timmar)/04.12.2021 by Fantom
lördag 04, december 2021, 13:10:48

Sökes diverse kapslar by AndrewJackson72
lördag 04, december 2021, 03:39:14

Köpa mynt från handlare vs privat, prisskillnad? by Morgan Dollar’son
lördag 04, december 2021, 01:19:00

Bilder på guld. by Morgan Dollar’son
fredag 03, december 2021, 22:19:11

Var beställa guld/silver? by Silvergirl
fredag 03, december 2021, 13:03:32

Ny medlem- Morgan Dollar’son by Rackham
fredag 03, december 2021, 07:31:26

Vad F*******n ska man köpa!? Hehe by sff123