Författare Ämne: Svensk moms vid import från EU?  (läst 6924 gånger)

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3347
  • Affärsomdömen: 142
Svensk moms vid import från EU?
« skrivet: måndag 06, september 2021, 18:01:49 »
Är det någon som har erfarenhet av det nya momspåslaget när man köper guld/silver från kontinenten?
Är det verklighet och hur funkar det? Tänkte göra en beställning från Tyskland.
Är det posten/tullverket som momsar innan det blir distribuerat vidare?

Någon som vet? Tacksam för svar.
« Senast ändrad: måndag 06, september 2021, 21:41:29 av Birka »

Inloggad Sverre

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 167
  • Affärsomdömen: 6
SV: Svensk moms vid import från EU?
« Svar #1 skrivet: måndag 06, september 2021, 21:14:08 »
Jag har ingen erfarenhet av beställning efter senaste regeländringen, men som jag tolkat reglerna: Om det skall tas ut svensk moms är det handlaren som skall göra det. Du märker det isåfall genom att priset ändras vid sista steget i kassan, innan du betalar.
Posten/Tullverket skall inte lägga sig i varor som skickas inom EU.

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
« Svar #2 skrivet: måndag 06, september 2021, 21:25:01 »
Tack Sverre, där har du ett par poänger.
Bestämmer mig nog för att köpa bara guld och då borde det ju absolut  inte bli någon moms.

Utloggad Mark

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 295
  • Affärsomdömen: 19
« Svar #3 skrivet: tisdag 07, september 2021, 00:29:34 »
Jag har ingen erfarenhet av beställning efter senaste regeländringen, men som jag tolkat reglerna: Om det skall tas ut svensk moms är det handlaren som skall göra det. Du märker det isåfall genom att priset ändras vid sista steget i kassan, innan du betalar.
Posten/Tullverket skall inte lägga sig i varor som skickas inom EU.

Jag tror det stämmer för handlaren behöver inte ta ut svensk moms om den inte säljer för en viss mängd, totalt under året.

Utloggad guldvogel

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 30
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #4 skrivet: tisdag 07, september 2021, 16:55:41 »
Vad är detta för ny regel? Var kan man läsa mer?

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **

Inloggad JohanB

• Global Moderator
  • Guldmedlem
  • *
  • Antal inlägg: 532
  • Affärsomdömen: 12
« Svar #6 skrivet: onsdag 08, september 2021, 11:22:25 »
Här kan du läsa mer:

https://setterwalls.se/aktuellt/artikel/nya-momsregler-e-handel-fran-och-med-den-1-juli-2021

Vi förstår givetvis att råvaror (comodities) såsom omyntat silver, silvertackor & andra ädelmetaller utan nominellt monetärt värde påstämplat behandlas och momsas som vilken vara som helst. (Även i Estland trots att dom marknadsför sig som momsfria)
Det är det texten på din länk handlar om.

Myntat investeringssilver och även silvertackor med påstämplat monetärt värde (ofta fidjidollar) säljes däremot i ett flertal EU-länder lagligt såsom i Tyskland, Österrike, Holland, Belgien & inklusive Estland m.fl. med vinstmarginalbeskattning (VMB).
När det står så här på tyska t.ex. är det VMB som gäller:
Besteuerung: Anwendung der Differenzbesteuerung nach § 25a UStG

Då momsas endast skillnaden mellan handlarens inköpspris och försäljningspris.
Det momsbeloppet blir avsevärt lägre då marginalerna är små och ska inte redovisas av försäljaren på kundens kvitto då den inte är avdragsgill för momsregistrerade kunder, men givetvis betalas in av försäljaren till skattemyndigheten i respektive land.
Frakten momsas givetvis som vanligt på det och redovisas kå kundkvittot.

Vinstmarginalerna vid försäljning av myntad ädelmetall är mycket små så en handlare kan komma upp i avsevärda försäljninsvolymer innan han behöver redovisa momsen och vad jag förstår enligt OSS i Birkas länk ovan.

Jag har inte sett någon information om att VMB-beskattade varor ska momsas en gång till vid överföring till Sverige, så det är bara skrönor om inte särskilda regler betraktande VMB-beskattade varor aviseras.
Varor som överförs inom EU ska bara momsas av försäljaren och inte av kunden i mottagarlandet.

Observera att den korrekta juridiska termen är " överföring"  mellan EU-länder och inte "import", som endast avser varor som kommer in från länder utanför EU.

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
« Svar #7 skrivet: onsdag 08, september 2021, 11:37:39 »
Så allt var bara blårök  :)

Tack JohanB för din glasklara förklaring

Inloggad Tole

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 185
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #8 skrivet: onsdag 08, september 2021, 11:41:20 »

Varor som överförs inom EU ska bara momsas av försäljaren och inte av kunden i mottagarlandet.

Ovanstående stämmer när gäller privatpersoner som köpare.

Med företag som köpare så är det tvärt om, dvs köparen ska själv redovisa och betala momsen i sitt hemland. Detta är grundregeln, men givetvis finns det undantag beroende på produkt och var varan/tjänsten anses ska konsumeras.

Läser man bara översiktligt så är det lätt att blanda ihop olika situationer och därför komma fram till fel svar. Och för enkelhetens skull har Skatteverket lyckats krångla till texten i sin momsinformation och exempel på undantag, så man behöver läsa och tänka ett par gånger.

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
« Svar #9 skrivet: onsdag 08, september 2021, 12:34:21 »
Fick svar på min beställning från Philoro:

Due to new VAT laws introduced by the European Union on 01.07.2021, our sales conditions will change. In particular, we do not sell regular taxed precious metals, such as silver bars, platinum or palladium abroad.

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
« Svar #10 skrivet: onsdag 08, september 2021, 14:44:33 »

Due to new VAT laws introduced by the European Union on 01.07.2021, our sales conditions will change. In particular, we do not sell regular taxed precious metals, such as silver bars, platinum or palladium abroad.

Gold and differentially taxed silver kan de skicka som vanligt, alltså allt silver med nominellt värde.

Inloggad JohanB

• Global Moderator
  • Guldmedlem
  • *
  • Antal inlägg: 532
  • Affärsomdömen: 12
« Svar #11 skrivet: onsdag 08, september 2021, 15:55:09 »

Det är bara för att företagaren är lat eller okunnig eller tycker kunden är dum som inte köper mynttackor.
Han kan mycket väl dra av tyska momsen 19% och lägga på svensk moms 25% och sen redovosa den inom OSS-systemets momsredovisning och betala in den svenska momsen, som sen går till svenska skatteverket.

Men då det blir inte så fördelaktigt för sverigekunderna att köpa ädelmetaller från EU.

Vill man ha tackor i stället för mynt så köper man mynttackor med Fidji-dollar eller Cook Island-dollar påstämplat. Finns såna ända upp till 5kg i silver har jag sett!
Googla "münzbarren fiji cook island"
Dom säljs av de flesta handlare med VMB och blir c:a 15% billigare än motsvarande vanliga tackor utan "monetärt värde" påstämplat.

Edit:  15 Kg mynttacka Fidji med VMB- beskattning för hard-core stackare!
https://www.goldsilbershop.de/silbermuenzbarren/15-kg-silber-argor-heraeus-fiji-islands-muenzbarren.html
« Senast ändrad: onsdag 08, september 2021, 16:03:22 av JohanB »

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
« Svar #12 skrivet: onsdag 08, september 2021, 16:18:07 »
Jag misstänker också att de vill undvika krångel.

Jag hade beställt en kapsel till mitt Buffalomynt men den kunde de inte skicka. Istället återbetalade de 1 €.       

Utloggad Marked

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Affärsomdömen: 3
« Svar #13 skrivet: fredag 01, oktober 2021, 11:07:35 »
Det verkar lite snårigt minst sagt med olika skattesatser och moms.

Av erfarenhet efter sommaren så har det gått bra beställa mynt och coinbars från Tyskland, från vissa företag, än så länge. Vissa företag säljer inte utanför Tyskland men det kan då nämnas på deras hemsida eller så märker man det vid utcheckning. I kontakt med tex Engel Edelmetalle, (ringde dem) Så berättade de att de arbetar på en lösning för att ordna med detta. De kunde inte svara på om det blir en förändring i priset dock.

Tullen öppnade upp ett paket med en coinbar, men släppte igenom den, vilket är väl korrekt för att EU moms gäller fortfarande i det land där man beställt den ifrån då man betalat moms i det landet.

Vi får väl se hur priset påverkas med de tyska momserna och hur företagare väljer att tolka regelverket.

Vissa företag kanske måste börja lägga på svensk moms som redan nämnts i denna tråd.

Kollar en del på priserna via Gold.de. (Men inte alla företag där säljer utomlands i nuläget dvs)

(Edit, detta gäller då silver.)
« Senast ändrad: fredag 01, oktober 2021, 11:09:15 av Marked »

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Irankriget by Au
Idag kl. 18:55

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
Idag kl. 16:41

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by mega_n