Författare Ämne: Tavex konstigt låga priser  (läst 38226 gånger)

Utloggad Seb

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 116
  • Affärsomdömen: 0
SV: Tavex konstigt låga priser
« Svar #30 skrivet: torsdag 19, februari 2015, 10:00:36 »
Jag var inne på Tavex vid lunch och ville köpa dukater. Tjejen i kassan hade ett styckpris på 1248. Jag hävdade att styckpriset en stund tidigare var 1240 på nätet och hävdade att det priset var det som jag borde få. Efter en stunds snack och rådfrågande med backoffice-chef så var det inga problem. Jag fick 10 stycken för 1.238:-/st.
Så jag är rätt nöjd som kund och schysst behandling berättar jag gärna om. ;)
/PH
Kan man kika på massa mynt då och handplocka liksom?
Se vilka ex som är finast, eller leta speciella varianter eller årtal?

EDIT: Iofs skulle jag nog inte våga köpa historiska mynt där med tanke på alla förfalskningar som finns, utan säkrare med en seriös mynthandlare då kanske...
« Senast ändrad: torsdag 19, februari 2015, 10:08:43 av Seb »

Utloggad Strokur

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 368
  • Affärsomdömen: 26
« Svar #31 skrivet: torsdag 19, februari 2015, 11:53:05 »
Vet inte,
De som sitter i kassan har väl oftast inte så mycket initiativ och det är ju en rätt stängd miljö.
Jag visste vad jag ville ha men jag tittar definitivt på mynt efter mynt innan jag slutför köpet.
Österrikiska dukater för en dryg tusenlapp är väl knappt lönt att förfalska och särskilt historiska är de ju inte heller. Alla präglade efter 1915 får/fick årtalet 1915.
Tavex är väl inte stället att handla på när det gäller mynt med numismatiskt värde. Är man i Stockholm så finns det ju en hel del mynthandlare man kan besöka 8)

Utloggad Seb

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 116
« Svar #32 skrivet: torsdag 19, februari 2015, 18:45:07 »
Vet inte,
De som sitter i kassan har väl oftast inte så mycket initiativ och det är ju en rätt stängd miljö.
Jag visste vad jag ville ha men jag tittar definitivt på mynt efter mynt innan jag slutför köpet.
Österrikiska dukater för en dryg tusenlapp är väl knappt lönt att förfalska och särskilt historiska är de ju inte heller. Alla präglade efter 1915 får/fick årtalet 1915.
Tavex är väl inte stället att handla på när det gäller mynt med numismatiskt värde. Är man i Stockholm så finns det ju en hel del mynthandlare man kan besöka 8)
Numismatiskt och numismatiskt ... köper man ett 100 år gammalt mynt vill man kanske ha ett extra fint ex, och inte bara första bästa blankslitna de plockar fram?
Men visst, mynthandel är ju säkrare val på alla sätt. Kanske kostar någon hundring mer men väl värt det om man köper ett dyrt mynt antar jag.

Utloggad Silverfisken13

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 38
« Svar #33 skrivet: onsdag 05, maj 2021, 17:50:53 »
https://tavex.se/guld/1-oz-diverse-guldmynt-och-tackor/#product-description#details

Nån som har köpt detta erbjudandet från tavex?hur är skicket på mynten/tackorna isåfall? Känns som att det är väldigt lågt pris.

Utloggad Tyr

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 989
  • Affärsomdömen: 3
« Svar #34 skrivet: onsdag 05, maj 2021, 22:01:59 »
https://tavex.se/guld/1-oz-diverse-guldmynt-och-tackor/#product-description#details

Nån som har köpt detta erbjudandet från tavex?hur är skicket på mynten/tackorna isåfall? Känns som att det är väldigt lågt pris.

När det står i texten "cirkulerade" guldmynt, tackor så vill man ju först se dem innan man lägger en köporder, för det brukar innebära mer eller mindre repor och dylikt .

Tavex säljer just nu 1 oz guldmynt alt. tackor för 15 603 SEK.

Om du är köpsugen och tycker att det är bra pris så har Äf-medlemmen CK en 1 oz guldtacka för 15.500 SEK plus att det är fraktfritt. Det är ännu billigare ifall det nu inte blir kö och höjt pris innan det är klart med den guldtackeaffären. Se bild nedan på vad du i så fall får:

Utloggad Lassiter

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 126
  • Affärsomdömen: 22
« Svar #35 skrivet: onsdag 05, maj 2021, 23:07:15 »

När det står i texten "cirkulerade" guldmynt, tackor så vill man ju först se dem innan man lägger en köporder, för det brukar innebära mer eller mindre repor och dylikt .

Om du är köpsugen och tycker att det är bra pris så har Äf-medlemmen CK en 1 oz guldtacka för 15.500 SEK plus att det är fraktfritt. Det är ännu billigare ifall det nu inte blir kö och höjt pris innan det är klart med den guldtackeaffären. Se bild nedan på vad du i så fall får:

Vad är CK?

Utloggad Silverfisken13

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 38
« Svar #36 skrivet: torsdag 06, maj 2021, 00:54:32 »

Väldigt bra pris det åxå. Vet att liberty silver har cirkulerade mynt men då skiljer de bara typ 200 kr på det å ett nytt mynt. Men här snackar vi ju 750 kr. I USA säljs ju "miscellaneous Gold" på vissa sidor,alltså väldigt cirkulerat skick med mycket repor och andra synliga skador. Det brukar vara runt tusenlappen billigare. Tänkte att detta kanske va nåt liknande.

Utloggad 197

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 12
« Svar #37 skrivet: söndag 25, juli 2021, 13:11:35 »

Är också väldigt nyfiken på skicket. Någon som vet?

Utloggad 197

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 12
« Svar #38 skrivet: söndag 25, juli 2021, 13:16:06 »
Läste tråden och såg att Tavex tydligen har varit dåliga på att köpa tillbaka till angivna priser. Är det fortfarande så, eller har de bättrat sig (så här 7 år senare)?

Utloggad maggan

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 781
  • Affärsomdömen: 3
« Svar #39 skrivet: torsdag 29, juli 2021, 09:39:52 »
Citera
Är också väldigt nyfiken på skicket. Någon som vet?
Ring och prata med dem, de redogör väldigt tydligt vad de har och vilket skick det är på produkten.

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Smycken utan guldstämpel? by 9darter
Igår kl. 19:14

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by JL_GBG
Igår kl. 16:43

KÖPES: 1oz, 2oz Platinum-mynt by Gabriel81
torsdag 20, mars 2025, 12:34:24

KÖPES: Canadian MAPLE SILVER årgång 2018 eller senare. 10-100 st by Gabriel81
torsdag 20, mars 2025, 12:09:24

Guld till salu by I_am_mine
torsdag 20, mars 2025, 11:43:48