Författare Ämne: Investera i numismatiska mynt eller bullion?  (läst 3175 gånger)

Utloggad sback

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Affärsomdömen: 0
Investera i numismatiska mynt eller bullion?
« skrivet: tisdag 17, augusti 2021, 19:38:36 »
Hej!

Om man vill investera i fysiskt silver för en eventuell framtida avkastning är det då bäst att investera i bullion mynt eller numismatiska om man helt bortser från ett eventuellt samlarvärde?
Vad finns det för för och nackdelar?
Fördelen jag ser med numismatiska mynt typ äldre svenska mynt är att man kan köpa dom inrikes utan moms, dock så är det ju inte rent silver vilken är en nackdel(?) och kommer antagligen att ge mindre avkastning.

Min tanke är att diversifiera och investera i båda typerna.
Hade varit intressant att höra era åsikter.

Mvh

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3021
  • Affärsomdömen: 122
SV: Investera i numismatiska mynt eller bullion?
« Svar #1 skrivet: tisdag 17, augusti 2021, 19:45:35 »
Att investera i seminumismatiska mynt brukar bli bra efter några år. (Lunarserierna, China Panda och Queens Beast m fl).

Utloggad sback

• Medlem
  • *
« Svar #2 skrivet: tisdag 17, augusti 2021, 19:54:57 »
Att investera i seminumismatiska mynt brukar bli bra efter några år. (Lunarserierna, China Panda och Queens Beast m fl).

Borde vara mer gångbara internationellt än svenska silvermynt också  :)
Fina att titta på är dom också.

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1853
  • Affärsomdömen: 49
« Svar #3 skrivet: torsdag 19, augusti 2021, 13:33:52 »
Om man vill investera i fysiskt silver för en eventuell framtida avkastning är det då bäst att investera i bullion mynt eller numismatiska om man helt bortser från ett eventuellt samlarvärde?
Vad finns det för för och nackdelar?
Fördelen jag ser med numismatiska mynt typ äldre svenska mynt är att man kan köpa dom inrikes utan moms, dock så är det ju inte rent silver vilken är en nackdel(?) och kommer antagligen att ge mindre avkastning.
Jag är faktiskt väldigt skeptisk.

Inte till numismatiska mynt (jag trillade ner i den tunnan för åratal sedan och har trots frenetiskt plaskande inte lyckats ta mig upp ur den) men till att ge sig in på det av investeringsskäl. Jag vet att många här på forumet har en annan uppfattning och jag påstår inte att jag har rätt och andra fel utan bara att detta är min syn.

Nyckelorden för investeringar är sånt som ”liten spread”, ”god likviditet”, ”låga transaktionkostnader”, etc, och för fysisk metall är det då ren bullion som är överlägset bäst (icke-fysisk metall är dock ännu bättre). Dvs om investeringscaset är en förväntad prisstegring på metallen så vill man maximera mängden ren metall för pengarna vid köp och mängden peng för metallen vid sälj. Och bara detta med spread är ju en party pooper av rang när det gäller silver pga momsen. Att som du föreslår köpa äldre svenska mynt för att kompensera för detta är ju inte någonting som gör det till en bra investering, utan bara i bästa fall till en mindre dålig investering.

Sedan finns det alltid undantag, men då är det specifika undantaget som är caset, inte ”numismatiska mynt i sig”. Ett typiskt undantag var under många år silverpandor som man köpte vid utgivning och sedan gick de upp i pris efter några år eftersom de samlades över hela världen. Men sedan ändrade kineserna till i princip obegränsad volym och vips så var dels nya pandor inte längre lika intressant, men även äldre pandor verkar ha fått en släng av sleven genom att många som samlade årsserier tappade sugen. Så jag är mindre positiv till moderna ”seminumismatiska” mynt än Birka. Inget fel i det, vi tycker bara olika.

Någonting som absolut har ett värde utöver metallvärdet är ”riktiga” numismatiska mynt. Men då talar vi om gamla mynt som är sällsynta pga att de flesta har kommit bort under åren, inte artificiell sällsynthet pga att ett myntverk trixar med tillverkningsvolymer. Men även om gamla ovanliga (”numismatiska”) mynt absolut har en marknad och kommer att gå upp i värde så vill jag inte se det som någon bra investering, pga att de inte uppfyller kraven på låg spread och hög likviditet.

För egen del så leker jag rätt mycket med numismatiska mynt. Jag bokför dock korrekt inköpskostnad i fiat men värdet som ”spot”. Dvs i min interna bokföring så tar jag en förlust samma sekund som jag köper ett mynt och når break even först när spot stigit tillräckligt för att jag skall kunna sälja myntet för spot utan attgå med förlust. Detta är inte att investera, det är att odla en hobby. Jag har gjort så helt enkelt för att jag blev intresserad av gamla mynt medan modern bullion blev för trist i längden och jag direktavskriver förlusten på hobbykontot, inte investeringskontot.

Jag tror att det absolut viktigaste när man lägger märkbara pengar på någonting (t ex PM) är att vara ärlig mot sig själv om varför man gör detta. Det kan vara ”investering”, det kan vara ”hobby” (t ex numismatiskt intresse) eller ”prepping för civilisationens slut” eller något annat. Oavsett orsak så är det ok.

Problemen börjar om man börjar blanda ihop skälen: ”jag köper fysiskt silver pga $banksters och när apokalypsen kommer så är investeringen bättre om jag har 30% numismatiska mynt i kistan under trädet”. Med en suddig problembeskrivning kommer det att vara än mer suddigt vad man skall göra när och resultatet kommer inte att bli bra. Är man ärlig mot sig själv om varför man köper så blir det mycket enklare att se vad man skall köpa respektive inte bör köpa. Och även när man skall sälja respektive behålla. Etc.

Inloggad Sverre

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 143
  • Affärsomdömen: 6
« Svar #4 skrivet: torsdag 19, augusti 2021, 14:31:05 »
Man bör även ha i minnet att samlarintresse går i modetrender.
Jag är så gammal att jag minns när det var populärt att samla frimärken. Det var många som byggde upp förmögenheter i sina frimärkssamlingar, men idag är de flesta frimärkssamlingar nästan värdelösa. Man kan tjäna pengar på samlarföremål om man är mycket väl insatt i den samlarkulturen och omsätter föremålen relativt snart. Men om du tänker behålla din samling i decennier är det stor risk att större delen av samlarvärdet försvunnit när det är dags att sälja.

Utloggad sback

• Medlem
  • *
« Svar #5 skrivet: torsdag 19, augusti 2021, 17:21:33 »
Men säg att man köper ett svenskt mynt med 80% silver eller ett amerikanskt mynt med 90% silver för spotpriset.
Borde inte det vara en helt ok investering?

Inloggad Bond

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 2
« Svar #6 skrivet: torsdag 19, augusti 2021, 19:21:42 »
Men säg att man köper ett svenskt mynt med 80% silver eller ett amerikanskt mynt med 90% silver för spotpriset.

Undrar detta också. Varför ska jag köpa Bullionmynt för 20% över spot, när jag kan köpa svenska .92 mynt för under spot? Vill gärna få detta förklarat av någon.

Handlar det om kvantiteter vid en eventuell försäljning där företaget som köper av dig inte kommer pruta extremt mycket på bullionmynt vs t.ex. lägre renhet - eller har det så enkelt att göra med att du kan sälja bullionen igen för 20% över spot till en privatperson? Detta är det jag ser 99% av alla som säljer bullion privat gör.

Men vid en eventuell prisuppgång (notera: om detta är målet) - vilken privatperson kommer betala mig 20% över spot om vi gissar på att silverpriset ökar med 100%? Går inte jag back på mina bullion då?

Inloggad Mark

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 130
  • Affärsomdömen: 13
« Svar #7 skrivet: torsdag 19, augusti 2021, 20:46:39 »
När jag började köpa silver så landade jag i att vanliga svenska 2-kronor @80%Ag eller 50-kronor är rätt för mej. De köps till spot och säljs till spot. Det spelar ingen roll om jag tappar dem i golvet eller att de blir repiga -de har redan blivit tappade i golvet, hanterade, smutsiga och repiga i sådär 35-120 år. De har bra likviditet i Sverige och det är där jag föreställer mej att de kommer att användas. Det är det här som kallas junk silver i USA (Skrotsilver på svenska? Investeringssilver kanske.)

Har förvisso köpt några maples, filharmoniker och pandor också och de kan jag sälja vidare för samma premium över spot som jag köpte dem för. Men då behöver de hanteras därefter, så de inte blir repiga o.s.v.

Numismatiska mynt har jag inte gett mej in på. Där krävs större kunskaper för att inte gå vilse.

Jag föredrar mynt framför tackor för mynt är enkla att verifiera med ett skjutmått, en våg och en app (coin tester). Det blir också lagom stora bitar om man föreställer sig att handla med dem i någon slags krissituation. Men om man är ute efter att stapla många kilo silver är det förstås mindre utrymmeskrävande med större tackor.
« Senast ändrad: torsdag 19, augusti 2021, 20:50:16 av Mark »

Inloggad Mark

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 130
  • Affärsomdömen: 13
« Svar #8 skrivet: torsdag 19, augusti 2021, 21:04:25 »
När jag började köpa silver så landade jag i att vanliga svenska 2-kronor @80%Ag eller 50-kronor är rätt för mej. De köps till spot och säljs till spot (Man betalar bara för mängden silver i myntet -inte för de andra metallerna). Det spelar ingen roll om jag tappar dem i golvet eller att de blir repiga -de har redan blivit tappade i golvet, hanterade, smutsiga och repiga i sådär 35-120 år. De har bra likviditet i Sverige och det är där jag föreställer mej att de kommer att användas. Det är det här som kallas junk silver i USA (Skrotsilver på svenska? Investeringssilver kanske.)

Maples, filharmoniker och pandor är fina att titta på och kan säljas vidare till ungefär samma premium över spot som de köptes till. Men då behöver de hanteras därefter, så de inte blir repiga o.s.v. Premium varierar över tid så det är möjligt att det går att tjäna en peng på att sälja vid rätt tillfälle också.

Numismatiska mynt har jag inte gett mej in på. Där krävs större kunskaper för att inte gå vilse.

Jag föredrar mynt framför tackor för mynt är enkla att verifiera med ett skjutmått, en våg och en app (coin tester). Det blir också lagom stora bitar om man föreställer sig att handla med dem i någon slags krissituation. Men om man är ute efter att stapla många kilo silver är det förstås mindre utrymmeskrävande med större tackor.

Men om det för att tjäna pengar på affären (snarare än att ha silver som försäkring) så är antagligen papperssilver billigast att hantera. Det finns flera fonder och instrument som följer silverpriset. Vill man ha 100% fysisk allokering men papperssilver så finns Sprott physical silver trust.
« Senast ändrad: torsdag 19, augusti 2021, 21:08:06 av Mark »

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
« Svar #9 skrivet: fredag 20, augusti 2021, 12:17:04 »
Jag tycker inte det, eftersom du dels inte enkelt får spot betalt vid försäljning (för ”junk silver” bör du räkna med max 90% även om det säkert går att få lite mer om du hittar rätt köpare). Sedan har du transaktionskostnader (frakt, kanske resa) och förvaringskostnader under innehavet. Och skulle du plötsligt behöva sälja så kan du inte göra det snabbt eftersom det involverar fysisk metall som skall flyttas och det är ju inte så att du har 100 olika köpare som står utanför din dörr, så detta med likvid marknad är inte heller uppfyllt.

Men, som sagt, detta är min syn och att jag ställer rätt hårda krav på någonting som jag kallar investering betyder ju inte att detta är den enda möjliga tolkningen.

Frågan ”varför inte köpa junk silver för spot istället för bullion för spot+20%?” är givetvis relevant. Men om vi talar om investering (vilket var utgångspunkten) så är det ju rimligt att titta på alla alternativ, och precis som Mark är min slutsats att då är pappersilver eller valvsilver i någon form att föredra. Om det absolut måste vara fysiskt (eftersom det handlar om prepping för apokalypsen snarare än investering) då tycker jag att man primärt bör analysera hur man i framtiden tänker sälja mynten och till vem. När man vet det så kan man bättre avgöra för- och nackdelar med att betala mindre för junk eller mer för ren bullion.

Observera att detta att inte blanda ihop skäl naturligtvis inte betyder att man bara måste ha ett skäl för att vara intresserad av PM. Givetvis kan man vara intresserad av både investering och apokalypsprepp och om möjligt sticking it to the banksters. Helt ok. Men då tycker jag att man skall titta i spegeln och komma fram till att ”detta är till hälften investering, 1/4 prepping och … osv” och sedan försöka agera rationellt för respektive del. Köp då junk silver för 25% om du hoppas kunna handla för det på ICA när det finansiella systemet har exploderat. Och köp någonting som uppfyller dina (inte mina) krav på investering för 50%, etc. Och om du efter att ha tänkt klart tycker att junk silver uppfyller dina krav på investering så köp då junk för både din investeringsbudget och din prepperbudget.

Jag själv då, vad gör jag eftersom jag nu låter så himla anti och skeptisk?

Svaret är att jag har precis allting, fast i olika proportioner. Jag tror inte att det finns någon form av PM som jag inte har på något sätt (annat än att ha missat av misstag. Men framförallt så håller jag koll på hur stor andel av mitt kapital som jag lägger på respektive form av PM. Och andelen junk silver är i mitt fall ytterst liten jämfört med de flesta andra kategorier av de orsaker som jag förklarat.

Utloggad Micromax

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 448
  • Affärsomdömen: 249
« Svar #10 skrivet: fredag 20, augusti 2021, 13:38:27 »
august, som du säkert vet så har fysiskt guld och silver:

- anonymitet
- bortkopplat från banksystemet
- ingen motpartsrisk
- låg spread är möjlig vid köp/sälj mellan privatpersoner

Inga av dina andra alternativ kan matcha allt detta.

I övrigt tror jag du i ditt inlägg menar att hur man bör investera eller "försäkra sig mot kronförsvagning" i PM är väldigt svårt att råda och upp till var och en att klura på och där är vi helt överens i så fall.

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
« Svar #11 skrivet: fredag 20, augusti 2021, 20:48:27 »
- anonymitet
- ingen motpartsrisk

Jag är vagt medveten om detta men den ursprungliga frågan handlade om silver som investering. Investering betyder, åtminstone för mig, att man har en peng (vilket idag innebär fiat), köper någonting annat för pengen för att sedan vid ett senare tillfälle sälja detta andra för fler enheter av ursprungspengens typ pga att priset har gått upp. I slutänden efter en framgångsrik investering har man fler enheter fiat att konsumera för och leva loppan på.

Dessa andra fördelar med fysisk metall som du pekar på håller jag naturligtvis med om. Men de är mer relevanta för preppande för potentiellt framtida kaos och kanske rent av det finansiella systemets undergång. Inget fel i det, men då är det därför man föredrar fysisk metall, inte för att det är en optimal investering.

Jag utesluter inte att saker kan gå rejält åt fanders i framtiden och det är en av flera orsaker till att jag äger fysisk metall. Om jag var helt säker på detta så skulle jag sälja samtliga papperstillgångar (pga tredjepartsrisk) och lägga allt kapital på fysisk metall, vapen, vattenrenare och frystorkad mat.

Men jag är inte helt säker och därför har jag visst kapital placerat efter antagandet att apokalypsen är på väg och annat kapital placerat efter antagandet att samhället kommer att i stort fortsätta att fungera. Det senare placerar jag då efter de principer för investeringar som jag beskrivit och då är fysisk metall normalt inte det optimala valet.

Jag tycker att du gör dig skyldig till exakt det misstag jag varnar för: du blandar ihop skälen till att göra en viss sak (i detta fall köpa fysisk metall).

Du kanske tycker att jag har fel och ser inga nackdelar med att blanda ihop orsaker, det är helt ok, alla gör på sitt sätt. Det enda jag säger är att jag har funnit att det blir mycket enklare att tänka ut hur jag skall agera om jag först har tydliggjort för mig själv varför jag skall agera.

Utloggad Micromax

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 448
  • Affärsomdömen: 249
« Svar #12 skrivet: lördag 21, augusti 2021, 17:10:02 »
- anonymitet
- ingen motpartsrisk

Jag är vagt medveten om detta men den ursprungliga frågan handlade om silver som investering. Investering betyder, åtminstone för mig, att man har en peng (vilket idag innebär fiat), köper någonting annat för pengen för att sedan vid ett senare tillfälle sälja detta andra för fler enheter av ursprungspengens typ pga att priset har gått upp. I slutänden efter en framgångsrik investering har man fler enheter fiat att konsumera för och leva loppan på.

Uttrycket "investera" i PM används ofta men är helt felaktigt eftersom PM är en icke avkastande tillgång. PM används som "försäkring", eller "spekulation" mot kronförsvagning.
Investera kan man göra tex i producerande gruvbolag men inte direkt i metallen.

Dessa andra fördelar med fysisk metall som du pekar på håller jag naturligtvis med om. Men de är mer relevanta för preppande för potentiellt framtida kaos och kanske rent av det finansiella systemets undergång. Inget fel i det, men då är det därför man föredrar fysisk metall, inte för att det är en optimal investering.

För mig är det här helt felaktigt. Jag förstår att du har andra förutsättningar än jag att handla med fysisk metall och att du därför har mer överseende med de brister och tillkortakommanden som papper och valvmetall innebär.
Handel med fysisk metall kräver förstås tid, kunskap och visst engagemang om man vill ha ut så mycket som möjligt. Det gör också att det inte är en "knapptryckning bort" att göra en affär vilket är en fördel då metallen används på rätt sått, dvs som försäkring.

Investeringar bör som du är inne på vara lätta att avyttra vilket tex gruvbolagsaktier är.

Jag tycker att du gör dig skyldig till exakt det misstag jag varnar för: du blandar ihop skälen till att göra en viss sak (i detta fall köpa fysisk metall).

Nej, inte alls, det är glasklart. Fysisk metall som försäkring mot kronfall, producerande gruvbolag som investering och juniorer, explorers som spekulation.

Valvmetall blir ett substitut för den som inte har möjlighet till handel med fysisk metall på ett bra sätt och där har det förstås en plats. Certifikat, trackers etc är rena pappersprodukter som duger till spekulation men knappast till något annat.

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
« Svar #13 skrivet: söndag 22, augusti 2021, 17:51:07 »
Hej Micromax,
Vi verkar vara väldigt nära varandra. Det kanske beror på attvi diskuterat dessa frågor så många gånger förr.
- anonymitet
- ingen motpartsrisk
Uttrycket "investera" i PM används ofta men är helt felaktigt eftersom PM är en icke avkastande tillgång. PM används som "försäkring", eller "spekulation" mot kronförsvagning.
Investera kan man göra tex i producerande gruvbolag men inte direkt i metallen.
Jag förstår hur du menar men håller bara nästan med. Jag anser att man kan investera i ett papper utan direktavkastning givet att man anser att det är undervärderat och att det därför sannolikt kommer att stiga i pris framöver. Om ”pappret” är Sprott Physical Silver eller Wisdomtree Physical Silver eller liknande så tycker jag att det är metallen man investerar i. Givetvis kan jag även investera i fysiska tackor eller mynt, det är bara det att då stiger transaktionkostnader, spread och lagringskostnader samtidigt som likviditeten går ner. Så fysisk metall är (som jag tidigare sagt) inte optimalt som ”investering”, men det betyder ju inte att det inte går att investera i fysisk metall.

Jag äger en del SPUT (Sprott Physical Uranium Trust). Detta betraktar jag som en investering i metallen Uran. I just detta fall är det dessutom en extra dålig idé att ge sig på fysiskt innehav av urantackor, så här är ”pappersuran” helt klart att föredra.
Citera
För mig är det här helt felaktigt. Jag förstår att du har andra förutsättningar än jag att handla med fysisk metall och att du därför har mer överseende med de brister och tillkortakommanden som papper och valvmetall innebär.
Handel med fysisk metall kräver förstås tid, kunskap och visst engagemang om man vill ha ut så mycket som möjligt. Det gör också att det inte är en "knapptryckning bort" att göra en affär vilket är en fördel då metallen används på rätt sått, dvs som försäkring.

Investeringar bör som du är inne på vara lätta att avyttra vilket tex gruvbolagsaktier är.
Eller en ETP med fysiskt silver. Eller valvguld hos Bullionvault. Släpper man kravet på fysiskt i handen så minskar spread och lagringskostnader och dessutom blir det möjligt att köpa och sälja med en knapptryckning.
Citera
Nej, inte alls, det är glasklart. Fysisk metall som försäkring mot kronfall, producerande gruvbolag som investering och juniorer, explorers som spekulation.

Valvmetall blir ett substitut för den som inte har möjlighet till handel med fysisk metall på ett bra sätt och där har det förstås en plats. Certifikat, trackers etc är rena pappersprodukter som duger till spekulation men knappast till något annat.
Då är vi till 100% överens. Detta stämmer helt med min uppfattning. Självklart håller jag med om det du säger om fysiskt PM som försäkring mot kronfall, att jag skrev ”apokalyps” var mest för att provocera. Att fysiskt PM fyller en funktion även utan apokalyps vore ju löjligt för mig att förneka efter det jag har köpt fysiskt silver sedan sent 80-tal.

Mvh,
august

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

QB 2 oz Kapslar Köpes!!! by sff123
Idag kl. 00:05

Guld nuggets by Nicke99
Igår kl. 21:04

Vad F*******n ska man köpa!? Hehe by Truthster
Igår kl. 01:12

Bad jokes. by Birka
lördag 27, november 2021, 18:52:24