Författare Ämne: Hur högt tror ni silverpriset är vid årsskiftet 2011-2012?  (läst 7410 gånger)

Utloggad Silverräven

  • Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
Hur högt tror ni silverpriset är vid årsskiftet 2011-2012?
« skrivet: tisdag 17, maj 2011, 17:11:02 »
Min prognos (dvs gissning) har i flera månader varit över 10 kr/gram för silverpriset vid årsskiftet. Efter senaste tidens ras ser detta dock osannolikt ut, men allt kan hända i bägge riktningar.

Vad tror forumet det ligger på vid årets slut? I skrivande stund kostar (pappers)silver 6,84 kr/gram.

Utloggad Bergstrollet

  • Silvermedlem
  • ***
  • Antal inlägg: 111
  • Affärsomdömen: 4
Hur högt tror ni silverpriset är vid årsskiftet 2011-2012?
« Svar #1 skrivet: fredag 20, maj 2011, 08:17:37 »
Min helt amatörmässiga gissning är 12:-/g vid årsskiftet, jag tror att det kommer en kraftig prisrekyl efter sommaren som driver upp priset. Det jag baserar det på är den stora efterfrågan på fysiskt silver och guld ifrån de mindre aktörerna på marknaden, redan nu ligger silverpriset på runt 9-12:-/g när man handlar på Tradera. Den stora frågan i pudelns kärna är: Hur länge kan papperspriset hållas nere?

Utloggad Baltikinkasso

  • Global Moderator
  • Guldmedlem
  • *
  • Antal inlägg: 851
  • Affärsomdömen: 2
  • Corruptissima re publica plurimae leges.
Hur högt tror ni silverpriset är vid årsskiftet 2011-2012?
« Svar #2 skrivet: söndag 22, maj 2011, 22:32:47 »
Då jag tror att vi är på väg in in i en period av ökande volatilitet vågar jag inte mig på en gissning. Kommer vi vara i en topp eller dal vid nyår? Omöjligt att säga. Trenden är dock fortsatt stigande och jag fortsätter köpa på mig lite då och då.

Utloggad Silverräven

  • Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
Hur högt tror ni silverpriset är vid årsskiftet 2011-2012?
« Svar #3 skrivet: söndag 22, maj 2011, 22:32:57 »
Citat från: Bergstrollet
Min helt amatörmässiga gissning är 12:-/g vid årsskiftet, jag tror att det kommer en kraftig prisrekyl efter sommaren som driver upp priset. Det jag baserar det på är den stora efterfrågan på fysiskt silver och guld ifrån de mindre aktörerna på marknaden, redan nu ligger silverpriset på runt 9-12:-/g när man handlar på Tradera. Den stora frågan i pudelns kärna är: Hur länge kan papperspriset hållas nere?

Ja, vänder man på steken så är det precis rätt fråga att ställa. Egentligen är jag ganska kluven i frågan. För egen del så är jag tacksam över att silverpriset är nedpressat pga manipulation eftersom jag fortfarande kan köpa billigt, och är övertygad om att dess \"rätta\" pris är betydligt högre. Samtidigt vill såklart investeraren i mig se kapitalet växa, vilket det antagligen lär göra tids nog :)

Utloggad mowi_af

  • Palladiummedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 451
  • Affärsomdömen: 27
Hur högt tror ni silverpriset är vid årsskiftet 2011-2012?
« Svar #4 skrivet: söndag 22, maj 2011, 23:42:32 »
Såklart svårt att gissa efter det stora prisfallet.

Men jag tror på den stigande trenden, att silvret tar sig till 50$/Oz och ned ett par gånger pga hög volatilitet under resten av året.

Men vid årets slut har silver ett pris på över 10kr/gram. Jag gissar 11kr/gram.

Utloggad kristensson

  • Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2658
  • Affärsomdömen: 47
Hur högt tror ni silverpriset är vid årsskiftet 2011-2012?
« Svar #5 skrivet: måndag 23, maj 2011, 21:22:33 »
Så länge man e köpsugen så är manipulationen av priset ok för mig. Betyder fler billiga oz. Frågan jag ställer mig är Har jag tillräckligt den dag det \"drar iväg\".

Utloggad MrLibertad

  • Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2080
  • Affärsomdömen: 138
Hur högt tror ni silverpriset är vid årsskiftet 2011-2012?
« Svar #6 skrivet: måndag 23, maj 2011, 21:25:40 »
Citat från: kristensson
Så länge man e köpsugen så är manipulationen av priset ok för mig. Betyder fler billiga oz. Frågan jag ställer mig är Har jag tillräckligt den dag det \"drar iväg\".

Sant som det är sagt men jag intalar mig själv att så länge jag kan \"byta\" papperspengar mot metall så kommer jag att fortsätta göra det, även när det drar, i vilket fall ett tag, haha.

Utloggad anton

  • Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 16
  • Affärsomdömen: 0
Hur högt tror ni silverpriset är vid årsskiftet 2011-2012?
« Svar #7 skrivet: tisdag 24, maj 2011, 18:37:27 »
Haha roligt egentligen att man alltid blir förbannad när priserna går ner.När det är då man har råd att köpa mer. Jag tror att silver priset kommer sluta på över 10kr grammet men en mer exakt prognos vågar jag inte ge.

 

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Irankriget by gbz
Igår kl. 22:33

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
Igår kl. 21:15

Egon von Greyerz by gbz
lördag 06, juni 2026, 12:50:17

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
fredag 05, juni 2026, 20:47:15

Stigande marknadsräntor pressar priset på guld. by gbz
onsdag 03, juni 2026, 22:58:41

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
onsdag 03, juni 2026, 16:49:42

Avslutad Guld säljes. 5 g tackor. by Birka
onsdag 03, juni 2026, 10:55:50

Hästen, Apan och Tuppen Lunar II serien by Kulkuri
tisdag 02, juni 2026, 21:30:12

Aktier en förlustaffär de senaste 100 åren - Dagens Industri by fåtöljpanda
söndag 31, maj 2026, 19:40:28

[SÄLJES] Vanliga och ovanliga silvermynt till salu, även Kina Pandor! by Fantom
lördag 30, maj 2026, 18:10:28

Hur deklarerar vi? Som sålt Guld 2025! by fåtöljpanda
lördag 30, maj 2026, 16:51:57

Boliden silvertackor numrerings mysterium? by mega_n
onsdag 27, maj 2026, 08:24:51

Guldtackor säljes (200 gram totalt) by Gurty
tisdag 26, maj 2026, 22:49:38

Bad jokes. by Tyr
tisdag 26, maj 2026, 15:02:54

Peter Schiff by Cash Is King
onsdag 20, maj 2026, 23:15:44