Författare Ämne: Vårt sårbara IT-samhälle  (läst 10774 gånger)

Utloggad Tyr

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1097
  • Affärsomdömen: 4
Vårt sårbara IT-samhälle
« skrivet: lördag 03, juli 2021, 15:40:25 »
Coop:s kassa system är nere hela dagen idag, och det efter en "ransomware attack" mot deras IT-leverantör.

Coop:s kassa system (OBS! medveten särskrivning) klarar inte heller att ta betalt med kontanter.

Latest ransomware attack appears to hit hundreds of American businesses

Utloggad Silverfisken13

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 38
  • Affärsomdömen: 0
SV: Vårt sårbara IT-samhälle
« Svar #1 skrivet: lördag 03, juli 2021, 15:45:14 »
Det är nu våra 1 oz silvermynt kommer till användning 😂

Inloggad DEScypher

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 374
  • Affärsomdömen: 10
« Svar #2 skrivet: lördag 03, juli 2021, 22:04:36 »
Coop:s kassa system är nere hela dagen idag, och det efter en "ransomware attack" mot deras IT-leverantör.

Coop:s kassa system (OBS! medveten särskrivning) klarar inte heller att ta betalt med kontanter.

Latest ransomware attack appears to hit hundreds of American businesses

Även SJ och Apoteket Hjärtat använde sig av Kaseya och blev delvis drabbade...

Inloggad Stacker

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 330
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #3 skrivet: lördag 03, juli 2021, 23:29:51 »
Nu var det en butikskedja. Nästa gång kan det vara allihop.... Fundera på hur länge du klarar dig om alla matbutiker stänger ner. Skaffa lite förråd, som alla hade förr i tiden.

Just-in-time-logistik är bra. När det fungerar. Mindre bra när det inte fungerar. Eller om de livsuppehållande IT-systemen havererar på nationell nivå...

Inloggad Stacker

• Palladiummedlem
« Svar #4 skrivet: lördag 03, juli 2021, 23:30:56 »
Det är nu våra 1 oz silvermynt kommer till användning 😂

Var hade du tänkt att kunna betala med dem? 🤔

Utloggad Silverfisken13

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 38
« Svar #5 skrivet: lördag 03, juli 2021, 23:50:32 »
Finns väl alltid nån som tar emot det om det krisar rejält. Som du själv nämner så kan det nästa gång slå mot fler butiker än bara Coop å då vill nog butikägarna gärna byta ut sitt lager mot nåt av värde

Utloggad Tole

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 185
« Svar #6 skrivet: söndag 04, juli 2021, 10:11:36 »
Finns väl alltid nån som tar emot det om det krisar rejält. Som du själv nämner så kan det nästa gång slå mot fler butiker än bara Coop å då vill nog butikägarna gärna byta ut sitt lager mot nåt av värde

Kanske mycket små butiker. Stora butiker vill inte sälja utan fungerande it system. För då stämmer inte lagersaldo mm. Enklare att hålla stängt än att sälja med räknemaskin och ta betalt i cash. Och tänk vilket liv det skulle bli på Skatteverket om Coop sålde mot cash utan att ha ett fungerande kassa/kvitto system.  ::)

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2262
  • Affärsomdömen: 50
« Svar #7 skrivet: söndag 04, juli 2021, 12:25:21 »
Kanske mycket små butiker. Stora butiker vill inte sälja utan fungerande it system. För då stämmer inte lagersaldo mm. Enklare att hålla stängt än att sälja med räknemaskin och ta betalt i cash. Och tänk vilket liv det skulle bli på Skatteverket om Coop sålde mot cash utan att ha ett fungerande kassa/kvitto system.  ::)
Så är det absolut. Jag har stått med kontanter i handen på ICA och blivit vägrad att få handla då deras ”datasystem” varit nere. Dvs det centraliserade lagersaldo, mm som de centralt kör för alla butiker i Sverige.

Det man möjligen skulle kunna hoppas på är en utveckling mot en mer robust design där de kör lokalt lagersaldo i butiken och sedan synkar det mot den centrala databasen periodiskt istället för att köra varenda transaktion synkront.

Men det är nog långt bort.

Utloggad Sarek

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2255
  • Affärsomdömen: 29
  • Medlem #100
« Svar #8 skrivet: söndag 04, juli 2021, 12:32:08 »
Det man möjligen skulle kunna hoppas på är en utveckling mot en mer robust design där de kör lokalt lagersaldo i butiken och sedan synkar det mot den centrala databasen periodiskt istället för att köra varenda transaktion synkront.

Jag skulle tänka mig att efter den senaste hacker attacken, som visat hur sköra de nuvarande systemen är, så skall ansvariga för IT-driften allvarligt börja fundera på framtida backup lösningar.

Utloggad Tyr

• Platinamedlem
  • *
« Svar #9 skrivet: söndag 04, juli 2021, 15:11:59 »
Coop butiker på några håll i Sverige drabbades inte, då de har decentraliserade, fristående system.
Citat: "Vi är inte drabbade över huvud taget, säger Coop Värmland"

Har man viktiga saker på egen server, som ingen annan kan komma åt, så är det säkert. Och dubbel säkerhet med även backup på den servern.

Det kostar att bygga resilienta system, men å andra sidan innebär en sådana här hackerattacker stora kostnader för företagen. Och då får man väga kostnaderna mot riskerna.

Det här är nog inte sista gången vi ser en sådan här hackerattack. Det är ju lätt att sitta i ett annat land, långt ifrån västvärlden, där man inte själv blir drabbad, och köra med sina utpressningar och göra systemen otillgängliga, och kräva betalning för att ge tillbaka åtkomsten till företagen.

Inloggad DEScypher

• Palladiummedlem
  • Affärsomdömen: 10
« Svar #10 skrivet: söndag 04, juli 2021, 16:31:54 »

Jag skulle tänka mig att efter den senaste hacker attacken, som visat hur sköra de nuvarande systemen är, så skall ansvariga för IT-driften allvarligt börja fundera på framtida backup lösningar.

Det är nog även så att Management och ledning behöver ta sig en funderare på hur man hanterar liknande situationer i framtiden.

Utloggad Tyr

• Platinamedlem
  • *
« Svar #11 skrivet: söndag 04, juli 2021, 17:07:03 »
Coop Västertorp är en av de butiker som tvingats hålla stängt efter it-attacken. Idag har de delat ut mat, som riskerar att bli dålig och måste slängas - helt gratis.

Yes, jag var ute för att kompletteringshandla tidigt i förmiddags och cyklade förbi Coop för att se ifall de hade öppet. Det hade de inte, men utanför entrén fanns ett bord med en låda bananer. Jag skulle bl.a. handla det idag, och jag frågade kvinnan bredvid ifall hon sålde bananer. Nej, de är gratis svarade hon. Och jag tog en påse och fyllde den med den mängd jag annars skulle ha handlat idag och tackade och cyklade iväg.

Inloggad Stacker

• Palladiummedlem
« Svar #12 skrivet: söndag 04, juli 2021, 20:41:10 »
Detta kostar ju enorma summor. Coop omsatte runt 40 GSEK 2020, det blir runt 110 MSEK/dag. Vem betalar? Coop som redan går knackigt, detta är det sista de behöver. Hos systemleverantören finns nog inget att hämta, de brukar vara duktiga på att friskriva sig från allt ekonomiskt ansvar i händelse av kraschade system och otillgänglighet.
« Senast ändrad: söndag 04, juli 2021, 21:51:31 av Stacker »

Inloggad Stacker

• Palladiummedlem
« Svar #13 skrivet: söndag 04, juli 2021, 20:52:03 »

Jag skulle tänka mig att efter den senaste hacker attacken, som visat hur sköra de nuvarande systemen är, så skall ansvariga för IT-driften allvarligt börja fundera på framtida backuplösningar.

Det är så dags nu! Det skulle de gjort för längesedan och det gäller alla företag i hela Sverige som inte redan har en färdig beredskap och handlingsplan för såna här saker. Ransomware-attacker är inget nytt, har förekommit i ganska många år och blir allt vanligare.

Som IT-chef för Coop och alla andra storföretag är en av dina allra viktigaste arbetsuppgifter att ständigt riskanalysera och fundera på sårbarhet, driftsäkerhet och vad som händer med och i verksamheten om kritiska system hos externa IT-leverantörer går ner. Det MÅSTE finnas redundans! Man kan inte lita på alla floskler och klyschor som de säljer in med sina påstått fantastiska konsulter, tjänster och miljöer.

Jag har varit i IT-svängen och är väldigt glad att jag inte är snubben som nu ska förklara för ledningen hur det kunde gå såhär.
« Senast ändrad: söndag 04, juli 2021, 20:53:38 av Stacker »

Inloggad Strokur

• Palladiummedlem
  • Affärsomdömen: 27
« Svar #14 skrivet: måndag 05, juli 2021, 15:19:20 »
Lite intressant är att ett argument mot kontanter är att förhindra brottslighet.
Jag antar att "utpressaren" vill ha sina 20 milj, dollar elektroniskt i någon gångbar form.
Summan skulle vara tämligen svår att hantera i en "säck" med kontanter. För att inte säga hitta en finansaktör som kan tillhandahålla dem.
Bara en stilla reflektion/S

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Irankriget by gbz
Igår kl. 13:51

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, juni 2026, 23:09:43

Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane
lördag 13, juni 2026, 15:00:47