Författare Ämne: Alternativ till bankfack  (läst 4494 gånger)

Utloggad sputnik

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 266
  • Affärsomdömen: 4
SV: Alternativ till bankfack
« Svar #15 skrivet: fredag 02, juli 2021, 17:48:51 »

En öppen fråga - Om nu hemförsäkringen täcker 1 miljon i lösöre utan några som helst krav på kassa el. värdeskåp - varför ska man då skaffa bankfack?
Vidare fotograferar man sitt innehav och laddar upp dom med tillhörande digitala kvitton i molnet.

MVH

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1839
  • Affärsomdömen: 198
« Svar #16 skrivet: fredag 02, juli 2021, 18:18:15 »

En öppen fråga - Om nu hemförsäkringen täcker 1 miljon i lösöre utan några som helst krav på kassa el. värdeskåp - varför ska man då skaffa bankfack?
Vidare fotograferar man sitt innehav och laddar upp dom med tillhörande digitala kvitton i molnet.

MVH

Dom andra miljonerna då? (En vän undrar...)

/H

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1845
  • Affärsomdömen: 49
« Svar #17 skrivet: lördag 03, juli 2021, 22:07:26 »
Det betyder givetvis inte att man skall lägga merparten av sitt fysiska PM i ett Shurgardförråd (enligt den klassiska maximen ”security by obscurity”) men det är ett intressant komplement eftersom det uppfyller kriterierna ”inte hemma”, ”låst dörr med avtal” samt ffa ”tillgängligt utan spade i månens sken”.
Sorry jag kunde inte hålla mig... men Augusts målande beskrivning av en desperat stacker ute efter sitt PM, gav mig vissa associationer... ;-)
https://se.depositphotos.com/6262525/stock-photo-crazy-man.html
Jag har sett den bilden förut… men min hustru lovade mig att hon hade raderat den!

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1845
  • Affärsomdömen: 49
« Svar #18 skrivet: söndag 04, juli 2021, 00:20:38 »
  • Att försäkringen täcker X och att värdet av det förlorade är mindre än X innebär inte att du självklart kommer att bli fullt kompenserad. Försäkringsbolag lever på affärsidén att sälja försäkringar så dyrt som möjligt men även att till varje pris betala ut så lite som möjligt.
  • Allting går inte att rakt av värdera i kronor och ören. Det finns saker som har ett mycket högre värde för mig än vad ett försäkringsbolag skulle acceptera.
Det är därför jag hela tiden hävdar att den tjänst jag vill ha är den som ser till att mina saker finns kvar där jag lämnade dem snarare än att en försäkring kompenserar mig när tjänsten misslyckats.

Om du har 100 silver maples hemma och dessa blir stulna så håller jag med om att du med kvitton och foton bör kunna bli i princip fullt kompenserad (dvs ersättningen räcker för att du skall kunna köpa nya maples).

Men antag att du t ex har samlat Lunarer från Perth Mint i en massa år och dina kvitton i princip representerar silvervärdet vid inköp eftersom du köpt dem samma år. Idag är många äldre lunarer slut och på andrahandsmarknaden har vissa mynt astronomiska premier (ffa gamla tigrar, drakar och hästar). Om dessa blir stulna så är jag beredd att slå vad om att den ersättning du blir erbjuden kommer att ligga väldigt långt från nyanskaffningsvärdet av samma mynt idag och betydligt närmare det rena silvervärdet.

Ett konkret exempel: jag förlorade allt mitt bagage under en resa för några år sedan. Jag hade bl a en massa friluftsutrustning eftersom jag varit på vandring i Afrika. Mycket av detta var saker som jag samlat på mig under många år, vissa saker funkar, andra funkar inte och dessutom har jag en icke-standard storlek som gör det svårt att hitta saker som passar. Nåväl, alla kvitton som gick att finna lämnades in och övrigt uppskattas. Försäkringsbolagets erbjudande: 10% av inköpspris på saker äldre än tre år, 50% på saker äldre än ett år, 80% på saker köpta under det senaste året. Att detta var utvalda saker som i många fall inte längre gick att köpa var ointressant. Att min storlek är svår var ointressant. Det enda som var intressant var vad jag hade betalat vid inköp samt vad som var ett rimligt ”restvärde”.

Visst, detta gällde främst kläder, kängor, ryggsäckar och sånt som nöts och slits och blir ”begagnat” (även om det inte spelar någon roll för ägaren). Självklart är PM inte utsatt för slitage på samma sätt. Men faktum kvarstår: försäkringsbolagets målsättning är inte att ”göra dig hel” (dvs få dig tillbaka till en situation som är identisk med hur det var innan förlusten/stölden inträffade). Deras målsättning är att till lägsta kostnad åla sig ur det krav du riktar på dem. Och de är fruktansvärt duktiga på detta…

Att tro att ”så länge mitt lösöre är värt mindre än hemförsäkringens maxbelopp så är det riskfritt” menar jag är en väldigt farlig missuppfattning av hur försäkringsskyddet fungerar.

Utloggad AndyCor

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #19 skrivet: tisdag 20, juli 2021, 23:20:23 »
Jag var på Svensk Värderförvaring och hyrde ett fack igår.

Det är Riksgäldens gamla valv, men de har tagit dit egna fack (de röda som syns på hemsidan). För mig kändes företaget tillräckligt förtroendeingivande, men var och en får ju göra sin egen bedömning.

Man måste visa leg för att komma in, så det är lite högre säkerhet än på banken där det "bara" var kort, kod och nyckel. Det enda som störde mig var att jag inte kan dela facket med min fru, tydligen godkände inte deras försäkringsbolag det. Men för mig var det ändå bästa och snabbaste lösningen när SEB stängde ner sina fack, får se om jag tittar på kassaskåp hemmavid någon gång i framtiden.

Inloggad Stacker

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 192
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #20 skrivet: lördag 24, juli 2021, 10:46:04 »
Jag har också hyrt ett fack där nu. Det ser okej ut. Anläggningen förefaller tyvärr ha ett lite för klent skalskydd som inte stoppar en beslutsam attack från driftiga och ambitiösa förortsgangsters utrustade med automatvapen, handgranater och sprängämnen. Men förhoppningsvis hinner personalen i alla fall stänga valvdörren innan de är inne, vilket ger lite tid åt dialogpolisen att förbereda saften och bullarna. (Ni som hajar till över denna reflektion bor nog inte i Stockholm och vet därmed inte hur vår kära huvudstad förändrats de senaste åren.)

Jag kan inte bedöma om det är prisvärt eftersom jag aldrig haft ett bankfack och vet inte vad de brukade kosta. Men att slippa nojja över att ha stora värden hemma under huvudkudden är för mig värt kostnaden. Man måste boka besök i förväg via webben så det gäller att ha lite framförhållning när man ska dit.

Det är också olyckligt med företagets namnval. Det lockar till sig intresse från fel slags människor. Jag önskar att de hade valt ett helt neutralt namn som inte alls är kopplat till värde eller säkerhet. Gosipro AB eller nåt sånt kanske. Gold Silver Pro's. Nej fasen, det var ett bra namn! Det behåller jag för mig själv.

Utloggad 9darter

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 608
  • Affärsomdömen: 23
« Svar #21 skrivet: måndag 26, juli 2021, 13:56:25 »
Har samma problem.  >:(
Tipsa gärna om motsvarande tjänster i Göteborg eller åtminstone Västsverige.  :)

Jag frågade Svensk Värdeförvaring och fick svaret:
"Vår förhoppning är att vi öppnar upp en verksamhet i Göteborg mot 2022. Exakt när kan jag inte svara på. Om du önskar kan jag ta dina kontaktuppgifter så kontaktar vi dig när det blir aktuellt."

Alltid något antar jag  :P

Inloggad DEScypher

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 136
  • Affärsomdömen: 5
« Svar #22 skrivet: måndag 26, juli 2021, 19:20:31 »
Jag har också hyrt ett fack där nu. Det ser okej ut. Anläggningen förefaller tyvärr ha ett lite för klent skalskydd som inte stoppar en beslutsam attack från driftiga och ambitiösa förortsgangsters utrustade med automatvapen, handgranater och sprängämnen. Men förhoppningsvis hinner personalen i alla fall stänga valvdörren innan de är inne, vilket ger lite tid åt dialogpolisen att förbereda saften och bullarna.

... nu för tiden så är det Pizza som gäller, just sayin'! ;-)

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

#silversqueeze by PennyLane
Idag kl. 19:06

1 oz Silver Eagle 2016 (MONSTER BOX 500 st) by Anonym 72-08
Idag kl. 10:06

Säljes Silver philharmonica rör om 20st by I_am_mine
Igår kl. 18:56

1 ST GULDMYNT 1OZ BUFFALO by Tyr
Igår kl. 09:21

[SÄLJES] 6x 1 oz Koala 2015-2020. NYTT PRIS! by Munken
lördag 18, september 2021, 23:10:53