Författare Ämne: Vad sker med Kanadabörsen i händelse av USD-ras?  (läst 10673 gånger)

Inloggad Stacker

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 265
  • Affärsomdömen: 2
Vad sker med Kanadabörsen i händelse av USD-ras?
« skrivet: onsdag 09, juni 2021, 23:07:39 »
Jag har grubblat på en grej senaste tiden och tänkte lufta den för input från folk som, till skillnad från mig, begriper något om börser, valutor och ekonomi.

Om vi tänker oss att USD någon gång i framtiden tappar väldigt mycket i värde på kort tid. Kan bero på en förtroendekris, börskrasch, alla utlänningar dumpar sina statsobligationer över en natt eller något annat, inte vet jag, finns flera orsaker till att det kan hända. Vi snackar ner 50% eller mer inom loppet av något/några dygn.

Hur tänker då den amerikanske investeraren, allt ifrån enskilda personer till stora pensionsbolag och hedgefonder? Blir det så att de snabbt i panik flyttar allt sitt aktiekapital till andra länder med valutor som känns stabilare och säkrare, iaf för stunden? Jag förstår att en megakrasch för USD givetvis påverkar hela världsekonomin enormt och tar med sig andra valutor i fallet också, men ändå. Det kanske tar lite tid och chockade investerare tänker inte klart och kör på "rädda vad som räddas kan varsomhelst". Kanada ligger nära till. Europa är nog för långt bort.

Vad händer med Kanadas aktiekurser när mycket av 51 biljoner USD (USAs börskapital) plötsligt strömmar in på deras börser? Det borde väl bli helt vansinniga uppgångar, för en kort tid i alla fall. Något dygn. Kanske bara timmar. Då gäller det att hänga med och vara redo med säljknappen innan kanadadollarn också dyker, hyperinflaterar eller något annat strax därefter. Förmodligen blir det väl omgående handelsstopp, vid närmare eftertanke...

Ja. Det var det. Kan detta hända? Tänk att få 10 ggr pengarna på pm-aktierna över en natt...

Utloggad AndrewJackson72

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 329
  • Affärsomdömen: 50
SV: Vad sker med Kanadabörsen i händelse av USD-ras?
« Svar #1 skrivet: onsdag 09, juni 2021, 23:35:52 »
Köpa toalettpapper

Utloggad DEScypher

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 314
  • Affärsomdömen: 8
« Svar #2 skrivet: torsdag 10, juni 2021, 00:03:43 »
Jag har grubblat på en grej senaste tiden och tänkte lufta den för input från folk som, till skillnad från mig, begriper något om börser, valutor och ekonomi.

Om vi tänker oss att USD någon gång i framtiden tappar väldigt mycket i värde på kort tid. Kan bero på en förtroendekris, börskrasch, alla utlänningar dumpar sina statsobligationer över en natt eller något annat, inte vet jag, finns flera orsaker till att det kan hända. Vi snackar ner 50% eller mer inom loppet av något/några dygn.

Hur tänker då den amerikanske investeraren, allt ifrån enskilda personer till stora pensionsbolag och hedgefonder? Blir det så att de snabbt i panik flyttar allt sitt aktiekapital till andra länder med valutor som känns stabilare och säkrare, iaf för stunden? Jag förstår att en megakrasch för USD givetvis påverkar hela världsekonomin enormt och tar med sig andra valutor i fallet också, men ändå. Det kanske tar lite tid och chockade investerare tänker inte klart och kör på "rädda vad som räddas kan varsomhelst". Kanada ligger nära till. Europa är nog för långt bort.

Vad händer med Kanadas aktiekurser när mycket av 51 biljoner USD (USAs börskapital) plötsligt strömmar in på deras börser? Det borde väl bli helt vansinniga uppgångar, för en kort tid i alla fall. Något dygn. Kanske bara timmar. Då gäller det att hänga med och vara redo med säljknappen innan kanadadollarn också dyker, hyperinflaterar eller något annat strax därefter. Förmodligen blir det väl omgående handelsstopp, vid närmare eftertanke...

Ja. Det var det. Kan detta hända? Tänk att få 10 ggr pengarna på pm-aktierna över en natt...

Frågan är ju om de algortimer som finns inte kommer att signalera handelsstopp vid kraftiga nedgångar utav USA:s börs. Så sannolik krävs det flera påvarnandra följand drops för att snabbt komman ner till -50 %, så tanken ligger ju nära till hands att FED eller Treasury försöker vidta någon form av bromsåtgärd, spärråtgärder...kanske t.o.m. stänga ner börsen 1 vecka eller 2..., kanske även begränsingar utav att ta ut kapital ifrån banker och finansiella institutioner samt eventuellt stopp på överföringar av kapital utomlands?

Men jag kan ha fel, vi kanske får se om "ett tag", om vi har (o)tur..., vet inte om ett gäng superstressade amerikaner och potentiell börskrasch/hyperinflaton skulle vara så roligt för världen efter som det som händer i USA påverkar även andra börser..., så även om det kanske skulle vara bra på sikt för dom som har PM...så kan en hel rad andra problem uppstå t.ex. brist på mat/hög inflation et.c.

/DEScypher

Utloggad snus

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 158
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #3 skrivet: torsdag 10, juni 2021, 09:49:17 »
En annan fråga på ämnet.
Många gruvbolag är noterade både på NYSE och Toronto.
Om vi ser en försvagad dollar framöver; är det en fördel att ha innehaven i CAD då?

Utloggad Mark

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 295
  • Affärsomdömen: 19
« Svar #4 skrivet: fredag 11, juni 2021, 19:59:31 »
En annan fråga på ämnet.
Om vi ser en försvagad dollar framöver; är det en fördel att ha innehaven i CAD då?

Arbitragesituationer brukar räta ut sig extremt snabbt så jag tror inte att det spelar någon roll. Om det vore en stor fördel att ha innehaven i en viss valuta skulle man kunna gå lång där och sälja kort (blanka) den andra för att riskfritt tjäna mellanskillnaden. Det sköter antagligen tradingrobotarna om på en grisblink själva.
Jag tror mer på att ha innehaven på en likvid marknad så att det finns fler köpare när det är dags att sälja.

Utloggad cyber

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 862
  • Affärsomdömen: 10
« Svar #5 skrivet: lördag 12, juni 2021, 00:02:57 »
En annan fråga på ämnet.

Arbitragesituationer brukar räta ut sig extremt snabbt så jag tror inte att det spelar någon roll. Om det vore en stor fördel att ha innehaven i en viss valuta skulle man kunna gå lång där och sälja kort (blanka) den andra för att riskfritt tjäna mellanskillnaden. Det sköter antagligen tradingrobotarna om på en grisblink själva.
Jag tror mer på att ha innehaven på en likvid marknad så att det finns fler köpare när det är dags att sälja.

Helt rätt. Enda skillnaden mellan en aktie som handlas på NYSE och en som handlas i Toronto är just det: de handlas på olika platser. En andel av ett bolag är en andel i ett bolag oavsett om den handlas i USD, CAD, SEK eller guld oz. (normalt sett, i vissa fall är det inte exakt samma, typ att det är olika aktieslag som handlas på olika ställen, men det är undantagsfall. Ev kan det också påverka beskattning på utdelning o dyl, lite osäket på det)

Inloggad Sverre

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 165
  • Affärsomdömen: 6
« Svar #6 skrivet: lördag 12, juni 2021, 14:58:18 »
Det borde inte spela någon roll var bolaget handlas eller i vilken valuta det handlas. Det som spelar roll är vilken valuta bolaget har sina inkomster respektive utgifter i.
Om t ex ett Kanadensiskt gruvbolag betalar löner och andra kostnader i CAD, men har långsikta säljkontrakt i USD, borde bolaget vid ett ras av USD minska i värde.

Inloggad Stacker

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 265
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #7 skrivet: måndag 14, juni 2021, 13:21:21 »
Om t ex ett Kanadensiskt gruvbolag betalar löner och andra kostnader i CAD, men har långsikta säljkontrakt i USD, borde bolaget vid ett ras av USD minska i värde.

Jo det är klart....men tänk om guld & silver rusar rejält i samband med USD-raset? Många investerare bör ju fly till PM, efter det initiala raset pga margin calls. Det borde kompensera för det generella börsfallet. Men vem vet? Bara att vänta och se hur framtiden utvecklar sig. Jösses, man kan ju bli knäpp av att fundera på det här för mycket. Det är tur att jag har lätt för att somna på kvällarna...

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

[Säljes/byte] 23/22karat bladguld by lalle
Igår kl. 19:42

Varför så stora priskskillnad mellan köp o sälj? by vampyren
Igår kl. 13:45

[Säljes] 1kg silvertacka (modell chokladkaka*) pb by Grimi
Igår kl. 13:13

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by Stacker
Igår kl. 11:08

Guldström söker investerare, processa krossad malm från 1800'tals guld gruva. by Tyr
måndag 17, februari 2025, 18:42:19

silvermynt köpes by Spade
måndag 17, februari 2025, 15:15:01

Nygammal medlem by 9darter
torsdag 13, februari 2025, 23:30:38

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by JL_GBG
torsdag 13, februari 2025, 12:14:29

Vilse i universum? by mega_n
onsdag 12, februari 2025, 15:00:43

Bytes: silver mot platina by Coltrane
tisdag 11, februari 2025, 17:53:38

PAUS : Säljes 1 oz Krugerrand BU guldmynt i fint skick. (bilder) by mega_n
tisdag 11, februari 2025, 10:51:13

SilverWars.org Kampen om det fysiska silvret! by gbz
måndag 10, februari 2025, 09:33:58

Hur stora guld mynt och tackor har ni i era stackar? by RemusTh
söndag 09, februari 2025, 14:50:48

PAUSAD Säljes Silver Somalia Elefanter, kilotacka Johnson Matthey + blandat by Coltrane
söndag 09, februari 2025, 06:27:51

[Sålt] 25st 5kr 1935 *pb* by JL_GBG
fredag 07, februari 2025, 09:29:12