Författare Ämne: Sverige vill fortfarande ha euro - resten av världen skrattar  (läst 14092 gånger)

Utloggad Baltikinkasso

• Global Moderator
  • Guldmedlem
  • *
  • Antal inlägg: 850
  • Affärsomdömen: 2
  • Corruptissima re publica plurimae leges.
Sverige vill fortfarande ha euro - resten av världen skrattar
« skrivet: lördag 16, juli 2011, 13:05:52 »
Euro-\"samarbetet\" ser ut att gå en dyster framtid till mötes, fler och fler inser det tokiga i att industriländer såsom Finland och Tyskland har samma valuta som diverse  utvecklingsländer i syd/östeuropa. Euroländerna kämpar dessutom med stora kulturella skillnader vad gäller hur ett lands ekonomi ska skötas och ett flertal medlemmar är i praktiken konkursmässiga. Den ansvarstagande politikern borde rimligtvis om så möjligt ta ett steg bakåt och fundera på om det är så smart att gå med, och vi medborgare kan ställa oss frågan:
Is there anyone who actually wants to JOIN the euro? Yup: the Swedish government
Om jag inte minns helt fel så röstade 57% av svenskarna nej till euron, men i riksdagen är euro-vännerna i förkrossande majoritet.

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
« Svar #1 skrivet: lördag 16, juli 2011, 13:17:13 »
Jag är inte så värst förvånad. Min bild av regeringen är att de vill att Sverige alltid ska vara bäst i klassen, tolka eu-lagar hårdast (och gärna lite till så ingen ska kunna ifrågasätta oss) och göra allt för att vi ska \"vara en del av Europa\". Kort sagt, Sverige känns som det land som lyder blint vad storebror EU säger åt oss (eller USA för den delen.)

Själv är jag starkt kritisk till att vi ska införa euron, men tyvärr tror jag inte de styrande är av samma åsikt. Ni minns säkert Guran Perssons uttalande efter folkomröstningen som ledde till att behålla kronan... ingen respekt för folkets vilja den gången. Politikerna och folket har tyvärr inte samma agenda i denna frågan.

Utloggad Baltikinkasso

• Global Moderator
  • Guldmedlem
  • *
« Svar #2 skrivet: lördag 16, juli 2011, 13:30:31 »
Jag brukar skämta om att EU i sin tur \"tar till lite extra\" eftersom man vet att fransmän, italienare, greker osv. på sin höjd följer lagarna till hälften...

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
    • Ädelmetallforum
« Svar #3 skrivet: lördag 16, juli 2011, 13:41:35 »
Citat från: Baltikinkasso
Jag brukar skämta om att EU i sin tur \"tar till lite extra\" eftersom man vet att fransmän, italienare, greker osv. på sin höjd följer lagarna till hälften...

Sen kommer Sverige och övertolkar lagarna och gör dem väldigt kontraproduktiva. \"Die dumme Schwedern\" är ett klassiskt talesätt som passar bra in här...

Utloggad Baltikinkasso

• Global Moderator
  • Guldmedlem
  • *
« Svar #4 skrivet: fredag 09, september 2011, 12:53:20 »
Ni har väl inte missat Folkpartiets senaste debattartikel vad gäller euron? Jag älskar den här formuleringen:

Det går nämligen int e att komma ifrån att euron numera är kärnan i det europeiska samarbetet. Utan den reduceras samarbetet till ett frihandelsområde, mindre långtgående och mindre betydelsefullt än den politiska union som med en gemensam valuta möter globaliseringens utmaningar.

Men det var ju just det svenska folket trodde att de röstade om, ett frihandelsområde, inget annat! Jag blev ärligt talat förbannad så jag hoppade här i kontorsstolen, men efter att ha läst kommentarerna så känns det faktiskt bättre, väldigt många som ifrågasätter EMU och hela EU-projektet.

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
    • Ädelmetallforum
« Svar #5 skrivet: fredag 09, september 2011, 13:28:52 »
Det är just det som är skillnaden mellan politikerna och folket, för de flesta duger ett frihandelsområde alldeles utmärkt, men politikerna med sina våta drömmar om \"ein Volk, ein Reich, ein President\" är inte nöjda förrän Sverige sagt upp hela sin självständighet. Ärligt talat blir jag förbannad på politiker som inte kan se nackdelarna i en globaliserad värld, och som tycker att folket \"röstat fel\" när vi valde bort EMU.

Har vi svenskar någon sorts komplex som gör att vi till varje pris måste vara med och leka \"européer\", eller vad är grejen med våra politiker? Personligen kallar jag mig hellre \"nordisk\" än \"européisk\" då vi har mer gemensamt med våra nordiska grannar än sydeuropéer :)

Utloggad Bakken

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 25
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #6 skrivet: fredag 09, september 2011, 20:07:19 »
För några år sedan var ett förslag aktuellt om att slå ihop de nordiska länderna till en stat/union. Förslaget togs väl aldrig seriöst men det var en tanke som jag gillade. Det nya landet skulle ha 25 miljoner invånare och vara en av världens 10 största ekonomier.

Det där blev kanske lite väl offtopic... Men för att säga något om euro ur finländsk synvinkel: De flesta finska politiker har höjt eurosamarbetet till skyarna, även nu under krisen. Som vanlig medborgare har väl den störsa fördelen varit att man inte behövt växla om i huvudet när man köper en tv från tyskland.  Ja, så har väl alla priser gått upp också förstås...

http://www.dn.se/debatt/de-fem-nordiska-landerna-bor-ga-ihop-i-en-ny-union

Utloggad _o0O0o_

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 52
  • Affärsomdömen: 3
« Svar #7 skrivet: fredag 09, september 2011, 21:10:32 »
Ja om nu euron överlever så kommer vi väl att få rösta om och om igen tills vi röstar \"rätt\"

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
    • Ädelmetallforum
« Svar #8 skrivet: fredag 09, september 2011, 21:29:04 »
Bakken: En nordisk union tror jag skulle stå betydligt starkare än en europeisk union. Jag har visserligen inte läst in mig seriöst på ett sådant samarbete, men misstänker att alla parter skulle tjäna mer på det än i experimentet EU.

Utloggad Bergstrollet

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 111
  • Affärsomdömen: 4
« Svar #9 skrivet: fredag 09, september 2011, 22:13:29 »
Redan på 1800-talet diskuterades en sammanslagning eller union av Norge, Sverige och Danmark. Problemet var då att det var främst den intellektuella eliten på våra skandinaviska universiteten som drev frågan, ingen frågade direkt pöbeln vad den tyckte.
Tyvärr dödade den framväxande nationalistvågen i Europa tankarna om en nordisk union, men jag håller med er andra att vi i Sverige skulle ha en ljusare framtid ihop med våra nordiska grannar än med den överväxta candidan som EU har blivit.

Däremot är grundtanken med EU god, den har bara gått över \"to the dark side\"!!!

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2658
  • Affärsomdömen: 47
« Svar #10 skrivet: fredag 09, september 2011, 22:22:02 »
<<<<<<Fram för ett nordiskt alternativ

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
    • Ädelmetallforum
« Svar #11 skrivet: fredag 09, september 2011, 22:32:54 »
Något som jag tror är otroligt viktigt är att politikerna aldrig får tillåtas vara för långt ifrån folket eller driva igenom frågor de inte har folkligt stöd för. Så är det i Sverige idag, så även i EU. En nordisk union skulle därför få ha helt andra grunder för att undvika att det blir en ny sossestat med inskränkande av integriteten.

Skulle någon svensk politiker dock sticka ut hakan och föreslå en union mellan Nordens länder skulle jag gladeligen applådera. Tyvärr kommer det inte hända med dagens korrumperade maktelit som tycker att folket röstar fel...

Utloggad SoulCrew

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 793
  • Affärsomdömen: 30
« Svar #12 skrivet: fredag 09, september 2011, 23:33:38 »
Skandinavismen kallades tidigare nämnda rörelse. Spiken i kistan blev väl Tysk-danska kriget där Sverige-Norge inte kom till Danmarks hjälp.

En modern nordisk union saknar inte problem den heller. Tre länder är NATO-medlemmar medan en har ett vänskapsavtal med Ryssland och Sverige är rabiat neutralt vad det nu egentligen betyder i praktiken när vi krigar under NATO-befäl. Tre länder är med i EU, två är det inte, en har euro. Vad sker med de norska oljefonderna? Finland och Norge har ett försvar som faktiskt är inriktat på att försvara landet, Sverige har bestämt att vi har \"fred i vår tid\". Den svenska invandringspolitiken skiljer sig markant från övriga länders. Det finns många hinder som på något sätt måste hittas lösningar på och det största hindret för det är kanske det svenska storebrorskomplexet. Utan att ha stenkoll misstänker jag att samtliga länder lider av att deras politiker har någon form av vanföreställningar om det egna landets storhet i förhållande till resten.. Jag gillar ideén men jag är inte hoppfull att den kommer genomföras.

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
    • Ädelmetallforum
« Svar #13 skrivet: lördag 10, september 2011, 00:09:35 »
Imorgon startar jag en tråd om en nordisk union där vi kan leka men tanken på ett EU-fritt norra Europa. Om ingen annan vill göra det före mig förstås, jag skriver från mobilen just nu :)

Utloggad Baltikinkasso

• Global Moderator
  • Guldmedlem
  • *
« Svar #14 skrivet: lördag 10, september 2011, 09:08:41 »
Citat från: Silverräven
Imorgon startar jag en tråd om en nordisk union där vi kan leka men tanken på ett EU-fritt norra Europa. Om ingen annan vill göra det före mig förstås, jag skriver från mobilen just nu :)

Låter fint det, då slipar vi på argumenten så länge! :)

On topic så ser jag att många skojar om den lille majoren och det faktum att i det militära brukar man säga att om karta och terräng inte överensstämmer så är det kartan som gäller. Precis så är det, euron är kanske en fin tanke i teorin, men i praktiken är det en katastrof.

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by zodiac
tisdag 23, september 2025, 11:48:59

Ny basprisnivå för 1 oz bullionsilvermynt. by Coltrane
tisdag 23, september 2025, 07:19:33

Säljes : 10 g guldtacka by zodiac
måndag 22, september 2025, 21:50:53

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by JL_GBG
måndag 22, september 2025, 08:42:21

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by august
fredag 19, september 2025, 22:24:50

Intresserad av 2 kr 80% Gustav V och Oskar by JohanB
fredag 19, september 2025, 18:13:51

Oseriösa säljare på Tradera. by august
fredag 19, september 2025, 14:07:45

Milkspots sänker värdet? by Philip
tisdag 16, september 2025, 17:33:05

Lot med 40 % Svenska silvermynt vikt 1913, 4 gram ,rent 765,36 gram fri frakt by cleztone
måndag 15, september 2025, 20:38:36

Säljes: Sovereign och 1g tacka by Kalle4001
måndag 15, september 2025, 10:37:45

Köpa GLD, GDX, hurdå? by JL_GBG
fredag 12, september 2025, 20:24:39

USA - hur har dom det by gbz
torsdag 11, september 2025, 15:35:55

Intressekoll 50 gram PAMP Fortuna guldtacka (nytt i embalage) by FJP
onsdag 10, september 2025, 17:49:41

Equinox Gold (EQX) by gbz
onsdag 10, september 2025, 17:40:09

t.o.m.28e, 15160 (spot+1900kr), Tigerns År silvermynt,1kg, Australisk Lunar 2010 by d_g_s
onsdag 10, september 2025, 00:54:50