Författare Ämne: Nybörjare -Latinska myntunionen eller annat?  (läst 3523 gånger)

Utloggad Guld-Franco

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 23
  • Affärsomdömen: 0
Nybörjare -Latinska myntunionen eller annat?
« skrivet: tisdag 18, maj 2021, 15:55:41 »
Hej!

Det blir mitt första inlägg på forumet. Jag har läst en del här och om min trådstart blir upprepande får admin säga till.

För ungefär 6 år sedan läste jag på en del om ekonomi och bestämde mig för att ha en del av mitt sparande i fysiskt guld. Därefter fastnade jag istället i silverträsket som på många sätt är mer spännande.

Efter en längre tids overksamhet på ädelmetallsfronten tänkte jag nu slå slag i saken och komplettera mitt innehav med guld. Först var min tanke att köpa en 1 oz Krugerrand till att börja med men dels pga. att det blir saftigt prismässigt att samla på sig sådana och dels eftersom det verkar finnas annat mer intressant som också är försvarbart prismässigt lutar jag nu snarare åt småmyntshållet.

Som jag har försått det så är lite av huvudkategorierna gällande småmynt runt spotpris dels Sovereigns och dels mynt från den latinska myntunionen. Här fastnade jag för de latinska mynten mest av utseendeskäl och jag inte är lika förtjust i brittisk historia som andra europeiska länders. Skulle ni mer kunniga säga att det är lite strunt samma vilka man väljer att köpa eller finns det för- och nackdelar här? Någonstans läste jag att Sovereigns är lättare att avyttra men stämmer det här i Europa?

Ni som köper dessa latinska mynt, var är bäst att handla? Ser att de på Tavex just nu har ett Schweizisk Helvetia för 3 146 kronor. Är det ett bra pris? De skyltar med 8,9 % och antar att det är priset över spot som avses?

Jag har även sett att vissa som samlar på Sovereigns har de i 25 st tuber. Finns det för latinska mynt också ?Det vore roligt med ett projekt att försöka fylla en tub på lite sikt. Jag förstår att alla mynt inehåller samma mängd guld men skiljer de sig åt storleksmässigt? Jag tänker att ett land skulle kunna göra sitt mynt tjockare och ett annat större men plattare liksom.

Hoppas inte frågorna var för dumma men det är lite snårigt innan man kommer in i sånt här och man vill ju helst inte göra fel när det handlar om stora belopp.

Vänligen
Guld-Franco

Inloggad Sverre

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 144
  • Affärsomdömen: 6
SV: Nybörjare -Latinska myntunionen eller annat?
« Svar #1 skrivet: tisdag 18, maj 2021, 18:06:34 »
Välkommen till forumet.
Vad gäller för och nackdel med mynt från latinska myntunionen låter jag andra vara. Men vad gäller var man hittar bra pris brukar jag kolla på en tysk prisjämförelsesajt, https://www.gold.de/
När man väl har koll på vad som är ett bra pris kan man välja att betala lite mer för att köpa från en svensk butik om man tycker det känns tryggare. Det går också bra att köpa via annonser på detta forum. Tradera avråder jag från, om du inte är ovanligt bra på att upptäcka förfalskningar.

Utloggad Guld-Franco

• Medlem
  • *
« Svar #2 skrivet: tisdag 18, maj 2021, 18:26:23 »
Tack!

Bra sajt, den har jag inte sett tidigare. Egentligen har jag inga problem med att köpa utomlands om det inte vore för bankernas sinnesjuka misstänksamhet. När jag köpte för sex år sedan var det inga problem vad jag kan minnas men nu senast jag köpte från Tyskland var jag tvungen att tjata i en kvart med en banktjänsteman för att få genomföra transaktionen och fick höra att det är ett likadant samtal igen nästa gång som gäller om jag vill göra en utlandsbetalning. Bara att slippa det kan ju vara värt lite.

Jag tänker att det kan vara värt att börja köpa från en etablerad butik så att man har bra jämförelsematerial för att upptäcka eventuella förfalskningar i framtiden. Gällande förfalskningar borde kanske de lite mindre och något ovanligare 20 franc mynten vara mindre attraktiva att förfalska än de större och betydligt vanligare Sovereigns tänker jag. Men det är bara spekulation från min sida.

/Guld-Franco

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3024
  • Affärsomdömen: 122
« Svar #3 skrivet: tisdag 18, maj 2021, 18:49:39 »
Jag använder nästan uteslutande https://wise.com/ när jag gör utlandsbetalningar till Iban-konto.
Går oftast på några sekunder och till låg avgift samt smidigt då man använder sitt kort. Ingen som snokar.

Jag handlar ofta guld av Tavex som har hyfsade priser bra service och låg fraktavgift.

Välkommen i gänget!

Utloggad Guld-Franco

• Medlem
  • *
« Svar #4 skrivet: tisdag 18, maj 2021, 19:20:12 »
Tack för tipset Birka!

När jag ska köpa silver igen framöver får jag nog se över alternativ för utlandsbetalning men med guld känns det mer ok att köpa från Sverige då man slipper tänka på den hemska momsen.

/Guld-Franco

Inloggad sff123

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1610
  • Affärsomdömen: 71
« Svar #5 skrivet: tisdag 18, maj 2021, 22:48:58 »
Välkommen :)

Inloggad Bosse68

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1090
  • Affärsomdömen: 97
« Svar #6 skrivet: onsdag 19, maj 2021, 12:08:43 »
Välkommen till forumet!

Utloggad Guld-Franco

• Medlem
  • *
« Svar #7 skrivet: onsdag 19, maj 2021, 12:25:02 »
Tack alla!

Ni som har några guldmynt, hur förvarar ni dem? Mitt silver har jag i tuberna det levererades i. Har ni guldmynten i myntkapslar, pärmar, askar? Helst vill jag inte ha en massa lösa myntkapslar som ligger och skvalpar då jag har en massa annan bråte som ska samsas med mynten och ibland blir det lite rörigt.

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
« Svar #8 skrivet: onsdag 19, maj 2021, 13:47:31 »
Tack!

Bra sajt, den har jag inte sett tidigare. Egentligen har jag inga problem med att köpa utomlands om det inte vore för bankernas sinnesjuka misstänksamhet. När jag köpte för sex år sedan var det inga problem vad jag kan minnas men nu senast jag köpte från Tyskland var jag tvungen att tjata i en kvart med en banktjänsteman för att få genomföra transaktionen och fick höra att det är ett likadant samtal igen nästa gång som gäller om jag vill göra en utlandsbetalning. Bara att slippa det kan ju vara värt lite.

Jag tänker att det kan vara värt att börja köpa från en etablerad butik så att man har bra jämförelsematerial för att upptäcka eventuella förfalskningar i framtiden. Gällande förfalskningar borde kanske de lite mindre och något ovanligare 20 franc mynten vara mindre attraktiva att förfalska än de större och betydligt vanligare Sovereigns tänker jag. Men det är bara spekulation från min sida.

/Guld-Franco

Det förekommer förfalskningar av både Sovereign och Vreneli men som du säger att om du handlar av väletablerade shopar så är risken att bli lurad minimal. Undvik däremot Ebay och Tradera.

Angående olika mynts prisvärdhet så är det bra att räkna ut, priset dividerat med finvikt, för att få fram ett pris per gram som kan jämföras med andra mynt av olika sort.

Ex: Sovereign 532,30:-/g

Vreneli     540,62:-/g

Alltså får du mer guld för pengarna när du i detta fall väljer Sovisen.

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
« Svar #9 skrivet: onsdag 19, maj 2021, 15:05:57 »
Citat från Guld-Franco:

"Jag har även sett att vissa som samlar på Sovereigns har de i 25 st tuber. Finns det för latinska mynt också ?Det vore roligt med ett projekt att försöka fylla en tub på lite sikt."

Jag improviserar och överdriver nog en aning. Varje sov får en egen kapsel 22,5 mm. Därefter stoppar jag dem i Airtites A- tuber 30,9 mm. Tuben rymmer 17 sovisar i kapsel. Inget skav eller smuts når mynten.

Samma princip gäller mindre mynt fast med lite mer plastrassel.

Bosse68 här på forumet brukar sälja Airtites tuber.

Utloggad Guld-Franco

• Medlem
  • *
« Svar #10 skrivet: onsdag 19, maj 2021, 21:59:19 »
Ja det bästa är väl alltid att räkna på priset per gram för att inte tappa bort sig. Åtminstone om målet är att ackumulera så mycket guld som möjligt.

Ditt sätt att förvara mynten låter bra Birka. Det blir nog något liknande jag försöker mig på när jag väl har införskaffat några. Att låta dem ligga i tub utan kapslar är inte att rekommendera eller?

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
« Svar #11 skrivet: onsdag 19, maj 2021, 22:20:43 »
" Att låta dem ligga i tub utan kapslar är inte att rekommendera eller?"

Det är nog det normala. Det är nog bara jag som är lite pedantisk skulle nog många tycka.  :)

Inloggad sff123

• Platinamedlem
  • *
« Svar #12 skrivet: onsdag 19, maj 2021, 23:28:10 »
Sovisarna i kapslar 20 frangarna lösa i tuberna.
Har även en tub med sovisar utan kapslar med papper imellan :)

Nedanstående har egen kuppe ;)

Utloggad Guld-Franco

• Medlem
  • *
« Svar #13 skrivet: torsdag 20, maj 2021, 10:58:40 »
Okej! Sff123 har du någon speciell tub då till 20 frangarna som passar dem bra?

Inloggad sff123

• Platinamedlem
  • *
« Svar #14 skrivet: torsdag 20, maj 2021, 17:16:56 »
Okej! Sff123 har du någon speciell tub då till 20 frangarna som passar dem bra?
Finns flera varianter med och utan kapslar
Airtight har kanske Bosse68?
Själv använder jag bl.a provrör från vårdcentralen med skruvlock :D
Finns en uppsjö varianter lägg en annons här så får du säkert svar

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

COMEX leveranser by kristensson
Idag kl. 15:08

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by AndrewJackson72
Idag kl. 14:46

[SÄLJES] Öppnar för tillfället! (svarar mellan 10 minuter-72 timmar)/04.12.2021 by Fantom
Idag kl. 13:10

Bilder på silver. by august
Idag kl. 11:44

Sökes diverse kapslar by AndrewJackson72
Idag kl. 03:39

Köpa mynt från handlare vs privat, prisskillnad? by Morgan Dollar’son
Idag kl. 01:19

Bilder på guld. by Morgan Dollar’son
Igår kl. 22:19

Var beställa guld/silver? by Silvergirl
Igår kl. 13:03

Ny medlem- Morgan Dollar’son by Rackham