Författare Ämne: 37,5 rubel  (läst 13633 gånger)

Inloggad HF

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 137
  • Affärsomdömen: 12
37,5 rubel
« skrivet: onsdag 21, oktober 2020, 16:34:18 »
Prata numismatisk premium ;)
https://bruun-rasmussen.dk/m/lots/D1172AA8CBEC
https://vimeo.com/467672714

Finns lite annat roligt som definitivt inte heller är värderat utifrån metallet https://bruun-rasmussen.dk/m/auctions/1006647

haberdasher

• Gäst
SV: 37,5 rubel
« Svar #1 skrivet: onsdag 21, oktober 2020, 16:50:09 »

Finns lite annat roligt som definitivt inte heller är värderat utifrån metallet https://bruun-rasmussen.dk/m/auctions/1006647

Bruun Rasmussen har också ibland Krugerrands på auktion. En del av dem går till cirka spot - och sedan läggs 25% till i provision. Go figure!

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2100
  • Affärsomdömen: 50
« Svar #2 skrivet: onsdag 21, oktober 2020, 18:51:04 »

Oj, där fanns det flera saker jag skulle ha sålt hunden för. Otur att jag inte ens med såld hund skulle ha råd. Det är inte trevligt att se vuxna människor dräggla, så det är tur i oturen att ingen kan se mig nu.

Drösvis med fina dukater, men just det träsket håller jag mig noga ifrån. Men jag skulle inte tacka nej till diverse andra mynt om premierna varit mindre oanständiga.

Inloggad HF

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 137
  • Affärsomdömen: 12
« Svar #3 skrivet: torsdag 22, oktober 2020, 06:13:34 »
Bruun Rasmussen har också ibland Krugerrands på auktion. En del av dem går till cirka spot - och sedan läggs 25% till i provision. Go figure!

Detta med att slutpris för bullion blir högre än t.ex. Tavex, undrade jag mig över redan 2013 http://www.adelmetallforum.se/index.php?topic=1265.msg24574#msg24574 och undrar fortfarande, men numismatisk premuim har nog andra årsaker ;)

Oj, där fanns det flera saker jag skulle ha sålt hunden för. Otur att jag inte ens med såld hund skulle ha råd. Det är inte trevligt att se vuxna människor dräggla, så det är tur i oturen att ingen kan se mig nu.

Drösvis med fina dukater, men just det träsket håller jag mig noga ifrån. Men jag skulle inte tacka nej till diverse andra mynt om premierna varit mindre oanständiga.

Ja, massor spännande med rolig historiskt fakta att leta upp  :)

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
« Svar #4 skrivet: torsdag 22, oktober 2020, 09:27:36 »

Ja, massor spännande med rolig historiskt fakta att leta upp  :)
Detta med höga premier är väldigt farligt. Så snart man börjar välja mynt utifrån andra faktorer än metallvärdet så kryper de oundvikligen upp. Jag hade länge en absolut regel att aldrig betala mer än 25% över spot guld.

Den höll tills den föll och då ändrade jag regeln till ”max 50% över spot”. Ni vet, på samma sätt som alkoholisten räknar drinkar.

Den nya regeln höll tills den föll och jag ändrade till ”max 100% över spot”. Även denna regel har fallit måste jag skamset erkänna, men bara ett litet antal gånger. Först en gång. Sedan en gång till. Och sen...

Nu är detta inte något ekonomiskt problem, för dels så är mina numismatiska mynt en liten del av min ekonomi, dels så har jag hållit på så länge att även mynt som jag betalat 100% över spot för är idag nästan ”in the money” räknat på dagens spot.

Men det visste jag inte då. Jag kunde hoppas att guldpriset skulle gå upp, men jag visste inte. Så dels ökade jag min riskexponering när jag köpte sådana mynt men dessutom så minskade jag den framtida möjliga kundbasen när jag en dag skall sälja. Så rent ekonomiskt var det ju fullständigt idiotiskt. Men habegäret är starkt.

Jag har åtskilliga gånger argumenterat för att man bör ”bokföra” sina mynt till spotvärdet. Stryk all premie (och även moms) som en ren förlust samma sekund som köpet är klart. Se alla premier som ”hobby” och metallvärdet som ”investering”. Detta anser jag fortfarande vara det enda rätta.

Det viktiga är då bara att till varje pris se till att mängden peng som går till investeringar är tillräckligt mycket större än den som går till hobby. Annars kan det gå riktigt, riktigt illa.

Det sagt så är ”investeringsdelen” i den där fantastiska 37.5 rubeln naturligtvis långt, långt över metallvärdet. Men det beror på att det är ett nästan unikt mynt, och då gäller andra regler (inklusive regeln att antalet möjliga köpare är oerhört begränsat).

Den divisionen spelar inte jag i...

haberdasher

• Gäst
« Svar #5 skrivet: torsdag 22, oktober 2020, 12:28:31 »

Detta med att slutpris för bullion blir högre än t.ex. Tavex, undrade jag mig över redan 2013 http://www.adelmetallforum.se/index.php?topic=1265.msg24574#msg24574 och undrar fortfarande, men numismatisk premuim har nog andra årsaker ;)

Det finns dock en sak som jag tror skulle kunna underbygga varför vissa Krugerrands skulle kräva en premie. Normen är att en guldförsäljare erbjuder slumpmynt till det lägsta priset, medan ett mynt med ett visst år normalt har ett något högre pris. Dessa slumpmynt måste vara de år som har präglats mest, ergo de som mest sannolikt kommer att handlas mest. Numista listar hur många som har präglats varje år. Därför skulle det vara rimligt att någon betalar en premie för en 1969 eller en 1999 Krugerrand, för att nämna några exempel.

Utloggad M-Ädel

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 48
  • Affärsomdömen: 9
« Svar #6 skrivet: lördag 24, oktober 2020, 20:23:44 »
Jag kikade igenom den där auktionskatalogen, och det finns ju en hel del spännande guldmynt som är >1000 år gamla, typ från romarriket och ändå har utropspriser mellan 5-10kdkk. Kan man lita på att de verkligen är så gamla, eller cirkulerar det mycket förfalskningar? Och kommer de i så fall igenom kontrollerna som jag förutsätter att en till synes legitim auktionsfirma gör, eller går det att känna sig säker? Ibland anges ju nån sorts proveniens, men oftast bara till senaste ägaren.

Om jag är intresserad av att få tag i den typen av mynt, mest för att det vore roligt att ha något såå gammalt i guld, och vill vara hyfsat säker på att de är äkta, är det myntauktioner som gäller då (där det tillkommer en rejäl slagavgift), eller är mynthandlare bättre? Jag skulle nog inte ha något emot att betala en rejäl premie över spot för att ha åtminstone ett sånt mynt i samlingen, men vill ju ändå inte betala mer än nödvändigt..

haberdasher

• Gäst
« Svar #7 skrivet: lördag 24, oktober 2020, 20:51:41 »
Jag kikade igenom den där auktionskatalogen, och det finns ju en hel del spännande guldmynt som är >1000 år gamla, typ från romarriket och ändå har utropspriser mellan 5-10kdkk. Kan man lita på att de verkligen är så gamla, eller cirkulerar det mycket förfalskningar? Och kommer de i så fall igenom kontrollerna som jag förutsätter att en till synes legitim auktionsfirma gör, eller går det att känna sig säker? Ibland anges ju nån sorts proveniens, men oftast bara till senaste ägaren.

Om jag är intresserad av att få tag i den typen av mynt, mest för att det vore roligt att ha något såå gammalt i guld, och vill vara hyfsat säker på att de är äkta, är det myntauktioner som gäller då (där det tillkommer en rejäl slagavgift), eller är mynthandlare bättre? Jag skulle nog inte ha något emot att betala en rejäl premie över spot för att ha åtminstone ett sånt mynt i samlingen, men vill ju ändå inte betala mer än nödvändigt..

Anger auktionsbeskrivningen att de är guldmynt och deras renhet?

Edit: Jag antar att det finns något andra kriterier för att samla mynt från antiken. Horesta online-katalogen nämner bara guld, men ingen renhet av myntet. Man måste också vara väl bekant med romersk historia för att veta under vilken geopolitisk del och era myntet präglades.
« Senast ändrad: söndag 25, oktober 2020, 00:22:00 av haberdasher »

Utloggad Lamalaman

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 55
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #8 skrivet: söndag 25, oktober 2020, 01:06:57 »
Om någon har ett starkt ha begär och tunnare plånbok 🙂 https://www.tradera.com/item/343827/424569826/ryssland-37-1-2-rubel-100-francs-1902

Utloggad M-Ädel

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 48
  • Affärsomdömen: 9
« Svar #9 skrivet: söndag 25, oktober 2020, 11:08:38 »
Anger auktionsbeskrivningen att de är guldmynt och deras renhet?

Edit: Jag antar att det finns något andra kriterier för att samla mynt från antiken. Horesta online-katalogen nämner bara guld, men ingen renhet av myntet. Man måste också vara väl bekant med romersk historia för att veta under vilken geopolitisk del och era myntet präglades.

Jag klistrar in ett skärmklipp på några beskrivningar av riktigt gamla mynt nedan, där anges i princip bara era, motiv, ungefärlig ålder, vikt och några numismatikerförkortningar som jag inte har stenkoll på, samt någon typ av 1900-talsproveniens för det nedersta myntet. Såklart att jag skulle behöva läsa på ordentligt, har inga planer på några spontanköp, men jag antar att det går att få reda på ungefär hur det ligger till med guldhalt och liknande. Det nedersta myntet har ju t.om. slipmärken i ena kanten, så där verkar någon ha undersökt saken själv, men resultatet framgår inte av beskrivningen.

För skandinaviska mynt från t.ex. 1700-tal så finns det lite mer info, t.ex. vilken metall det är, men knappast renhet. Men där antar jag att det går att läsa på ännu mer eftersom det ligger betydligt närmare i tiden.

Frågeställningen kvarstår - var ska jag handla för att få mest bang-for-the-buck, men samtidigt vara tillräckligt säker på att inte bli lurad av en förfalskning?

haberdasher

• Gäst
« Svar #10 skrivet: söndag 25, oktober 2020, 11:45:51 »
Inte svar på frågan, men hittade dessa relaterade länkar:

A Guide to Ancient Coin Collecting - coinweek.com

Grading Guidelines for Ancient Coins - forumancientcoins.com

Ancient Coins and Modern Fakes - forumancientcoins.com

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
« Svar #11 skrivet: söndag 25, oktober 2020, 15:50:32 »
Om det är just detta med att ha ett riktigt, riktigt gammalt föremål i guld i samlingen så kan kanske en nugget vara ett alternativ? Jag har varken antika mynt eller nuggets själv, men det senare har jag funderat på...

Det sagt så har nuggets en märkbar premie, men hellre 25% i premie än 25% i provision till en auktionsfirma.

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Smycken utan guldstämpel? by 9darter
Igår kl. 19:14

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by JL_GBG
Igår kl. 16:43

KÖPES: 1oz, 2oz Platinum-mynt by Gabriel81
torsdag 20, mars 2025, 12:34:24

KÖPES: Canadian MAPLE SILVER årgång 2018 eller senare. 10-100 st by Gabriel81
torsdag 20, mars 2025, 12:09:24

Guld till salu by I_am_mine
torsdag 20, mars 2025, 11:43:48