Författare Ämne: Leveransförsäkringar.  (läst 6763 gånger)

Utloggad Sarek

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1817
  • Affärsomdömen: 25
  • Medlem #100
SV: Leveransförsäkringar.
« Svar #15 skrivet: måndag 15, mars 2021, 12:19:00 »
Anekdotiskt kan jag säga att när jag för många år sedan köpte och skickade efter guldmynt från  Coininvest så skrev de i samband med att de skickade att jag skulle kontrollera så att säkerhetstejpen inte var bruten, och om så var fallet inte signera och ta emot paketet som kom med en transportfirma.

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2996
  • Affärsomdömen: 115
« Svar #16 skrivet: måndag 15, mars 2021, 12:46:01 »
Jag har handlat många gånger från Heubach senaste året men aldrig sett någon säkerhetstejp. Paketen har bara varit inslagna i vit plast och ibland omvirade med svarta plastband. Jag har ibland undrat varför man ska ha plastband runt ett  paket som väger  t ex 200 g. Det kanske hade varit bättre om de satsat på någon seg tejp.

Utloggad M-Ädel

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 42
  • Affärsomdömen: 4
« Svar #17 skrivet: måndag 15, mars 2021, 13:06:54 »
Nej fy f-n vad tråkigt!

Jag hade dålig erfarenhet av Heubach för några år sedan, då fick någon annan avin och lyckades hämta ut paketet p.g.a. dålig ID-koll hos PN-ombudet. Heubach var till ingen hjälp alls, utan hävdade precis som i ditt fall att "paketet är ju utlämnat, det kan jag se i paketspårningen". Inte exakt samma scenario som för dig, men garantin & kundservicen därifrån ger jag inte mycket för och jag har inte handlat hos dem/honom sedan dess av ren princip.

Personligen skulle det inte förvåna mig om garantin faktiskt gäller, men att Heubach bara inte orkar bry sig med att göra anmälan till DHL och försäkringsbolag. Det där med att avsändaren är speditörens kund kan ställa till det, för som mottagare är det svårt att göra något när avsändaren inte tar action.

För min del löste det sig tack vare en ärlig granne, men Heubach gjorde ingenting för att hjälpa till. Naturligtvis inte Heubachs fel från början i något av fallen, men det lärde mig att handla hos ställen med (förhoppningsvis) bättre kundservice efter den incidenten.

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
« Svar #18 skrivet: måndag 15, mars 2021, 13:50:34 »
Ja det här med frakten kan vara en riktig fälla.
Gott att det ordnade upp sig för dig.

Jag tycker det är konstigt att de inte kan hålla fraktkedjorna tjuvfria. Det har väl blivit så att ett vitt litet paket med svarta plastband blivit en "guldgruva" för tjuvarna.

Blir nog att resten av mitt pm-samlande/köp kommer att ske med rek från inhemsk leverantör även om det blir några hundralappar dyrare. Jag har blivit bränd.
« Senast ändrad: måndag 15, mars 2021, 13:52:18 av Birka »

Utloggad Canvas

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 154
  • Affärsomdömen: 1
« Svar #19 skrivet: måndag 15, mars 2021, 14:48:36 »
Beklagar, verkligen tråkigt. :(

Funderar på att endast beställa guld från goldsilver.be i framtiden, när jag läser sådant här.

PN vill jag i framtiden inte ha mer att göra med än vad jag måste. Scenariot att en speditör (annan än tjuven själv) "lagar" ett plundrat värdebrev, är någonting som inte ens funnits i min föreställningsvärld förut.
« Senast ändrad: måndag 15, mars 2021, 14:53:16 av Canvas »

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
« Svar #20 skrivet: måndag 15, mars 2021, 16:30:24 »
Beklagar, verkligen tråkigt. :(

Funderar på att endast beställa guld från goldsilver.be i framtiden, när jag läser sådant här.

PN vill jag i framtiden inte ha mer att göra med än vad jag måste. Scenariot att en speditör (annan än tjuven själv) "lagar" ett plundrat värdebrev, är någonting som inte ens funnits i min föreställningsvärld förut.

Håller med, det är för jäkligt.
Tack för medkänsla.

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1849
  • Affärsomdömen: 49
« Svar #21 skrivet: tisdag 16, mars 2021, 08:39:20 »
Väldigt trist historia, stackars dig.

Det låter för mig som att bortsett från tjuven så är det Postnord som är de som gjort fel. Jag förstår Heubach poäng, med att deras ansvar upphör i det ögonblick du accepterar försändelsen. Men det kritiska momentet är ju att för att du skall kunna avgöra acceptans eller ej så får ju inte speditören mörka att någonting har hänt under transporten eftersom det påverkar din möjlighet till inspektion.

Och Postnord är en underleverantör till vem nu Heubach har som speditör, så det faller tillbaka på dem. Dvs mörkar Postnord att paketet öppnas så måste den tyska speditören ta ansvar för detta och därmed även Heubach ta ansvar.

Det första Heubach givetvis gör är att försöka separera sig från detta ansvar (genom att säga ”du accepterade leveransen, ditt problem”). Sedan gissar jag att de sagt ”du får kontakta Postnord”, vilket du inte borde gjort, eftersom det är Heubach som skall hålla ordning på sina underleverantörer, inte kunden.

Jag hade en liknande incident för ett antal år sedan där jag köpte ett mynt från utlandet och betalade för rek och utlämning mot legitimation och signatur som vanligt. Leveransen skulle komma först om tre veckor och vi var bortresta i några dagar. Paketet nådde Sverige mycket tidigare än väntat, Postnord tog över och (säger de) levererade paketet i vår obevakade brevlåda. Postnord gjorde det alltså som vanligt enkelt för sig. Fem dagar senare när vi kom hem så fanns där inget paket.

Givetvis sade säljaren (välrenommerad firma) att ”inte vårt fel, du får kontakta Postnord”. Jag vägrade och läste lagen för dem. Till slut, efter flera varv och efter det jag hotat med att anlita advokat (ett tomt hot) så blev de plötsligt samarbetsvilliga och fixade problemet.

Nyckeln är att du måste få Heubach att skriftligen hålla med om att Postnord gjorde fel när de lagade paketet eftersom det påverkade din möjlighet till inspektion. Om du får Heubach att i skrift hålla med om det så har du dem på kroken, eftersom Postnord är deras agent, inte din.

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
« Svar #22 skrivet: tisdag 16, mars 2021, 09:51:06 »
Tack August! Jag ska suga på den karamellen.

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
« Svar #23 skrivet: tisdag 16, mars 2021, 10:21:35 »
Jag har nu skickat ett mejl till Heubach inspirerad av ditt resonemang. Hoppas innerligen att det ger något resultat.

Utloggad 197

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 11
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #24 skrivet: tisdag 20, juli 2021, 14:14:04 »
Jag har nu skickat ett mejl till Heubach inspirerad av ditt resonemang. Hoppas innerligen att det ger något resultat.

Vore intressant att höra hur det gick för dig?

Är i processen att beställa mina första guldmynt från Tyskland så de är möjligt att jag missar något uppenbart här, men jag förstår inte varför Postnord är inblandade överhuvudtaget. Enligt https://www.heubach-edelmetalle.de/page/versandkosten så ska alla deras försändelser inom Europa skickas med  DHL, GLS eller Intex.

Citera

Sales across Europe

9.00 € Orders between 1-100 EUR are sent via DHL & GLS

We ship 12.00 € orders between 101-500 EUR via DHL & GLS

19.00 € Orders between 501-1000 EUR are sent via DHL & GLS

39.00 € Orders between 1001-3000 EUR are shipped via DHL & GLS

49.00 € Orders between 3001-5000 EUR are shipped via DHL & GLS

85.00 € Orders between 5001-12000 EUR are sent via INTEX

99.00 € Orders between 12001-25000 EUR are sent via INTEX
Countries supplied BELGIUM, FRANCE, NETHERLANDS, SPAIN, AUSTRIA, ITALY, SLOVENIA, CZECH REPUBLIC, DENMARK, FINLAND, GREECE, IRELAND, LUXEMBOURG, PORTUGAL, SLOVAKIA, SWEDEN, POLAND

DHL kör väl själva ut sina värdepaket alternativt lämnar av till ett av sina utlämningsställen, och GLS fungerar väl på liknande sätt fast med Schenker som mellanhand?

Intex har jag aldrig hört talas om, men tydligen är det deras första val då de tydligen upplevt mycket strul med DHL och GLS.

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
« Svar #25 skrivet: tisdag 20, juli 2021, 14:31:15 »
Efter vad jag förstår så fraktar DHL bara till gränsen sedan tar PostNord över. GLS fraktar inernationellt och hur de gör vet jag inte.
Jag har inte kommit någonstans med mitt krav på Heubach. Får bara konstiga svar på mina mejl typ att jag är för långt borta mm. Jag har gått vidare och handlar nu nästan enbart från Sverige. Att förlora nästan 10 k är extremt jobbigt men det är bara att bita ihop.

Utloggad 197

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 11
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #26 skrivet: tisdag 20, juli 2021, 15:21:38 »
Vad trist.

Jag hade tänkt handla av dem på grund av bra premie och extremt bra omdöme på gold.de samt att Intex som fraktfirma verkade vara mycket säkrare än Postnord/DHL/GLS. Men dessvärre så får man nästan anta att även Intex är bara fram till gräsen och sedan tar Postnord över. Så, mycket högre fraktkostnad till samma dåliga säkerhet. Inte tilltalande. Tillbaka på ruta ett.

Inloggad JohanB

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 248
  • Affärsomdömen: 7
« Svar #27 skrivet: tisdag 20, juli 2021, 17:11:41 »
Efter vad jag förstår så fraktar DHL bara till gränsen sedan tar PostNord över. GLS fraktar inernationellt och hur de gör vet jag inte.
Jag har inte kommit någonstans med mitt krav på Heubach. Får bara konstiga svar på mina mejl typ att jag är för långt borta mm. Jag har gått vidare och handlar nu nästan enbart från Sverige. Att förlora nästan 10 k är extremt jobbigt men det är bara att bita ihop.

Ähh, kämpa på!
Kan du tyska, så gå med och skriv exakt vad som hänt i den här tråden!
https://www.goldseiten-forum.com/thread/16639-gibts-erfahrungen-mit-heubach-edelmetalle-nürnberg/
Eller berätta för Andreas att du kommer att göra det om han inte går på DHL och reklamerar ditt "plundrade och lagade paket".
Det finns ju bilder, säger du, på det plundrade och lagade paketet som PN tagit, så iom att det uppmärksammats där, tycker jag du har bra bevisläge.
Det är ju tyska DHL som lämnat över det till PN och har ansvaret och Heubach som ska reklamera.

Fotnot:
När jag beställde från H för några år sen, var det inga svarta plastband runt, utan det var bara en enkel brun kartong tejpat med tejp som det stod "Alfa KG Schrauben & Muttern" på.......
Dom sa att dom gjorde så för att minska risken att råka ut för plundrare och tjuvar.....
« Senast ändrad: tisdag 20, juli 2021, 17:13:31 av JohanB »

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
« Svar #28 skrivet: tisdag 20, juli 2021, 17:30:14 »
Synd att de slutade med " Schrauben & Muttern" metoden.  :)
Jag är så jävla trött på det här så jag spyr.
Men tack för din uppmuntran.

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
« Svar #29 skrivet: tisdag 20, juli 2021, 18:43:03 »
Nu har jag skrivit till Heubach och upplyst honom att om han inte gör en reklamation till DHL så kommer jag att publicera det hela på goldseiten-forum.com.

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Diskussion om Bitcoin by Tole
Idag kl. 10:14

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by Stacker
Igår kl. 20:39

Bad jokes. by Tyr
Igår kl. 17:17

50 pesos, eventuellt buffalo mot växel by Norssken
torsdag 21, oktober 2021, 22:01:35

Var köpa platinum? by Birka
torsdag 21, oktober 2021, 17:34:54