Författare Ämne: Falska guldmynt från Kina med Tungsten-(Wolfram)-kärna  (läst 1884 gånger)

Utloggad Canvas

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 123
  • Affärsomdömen: 1
SV: Falska guldmynt från Kina med Tungsten-(Wolfram)-kärna
« Svar #15 skrivet: tisdag 02, mars 2021, 23:38:06 »
Varför fungerar inte ett ultraljudstest? Bara för att tungsten har (nästan) samma densitet som guld, så blir väl ändå myntet/tackan inhomogen ifall det innehåller båda materialen, eller?

Har hört från flera håll, att ringtest/pingtest är ovetenskapliga, vare sig det gäller att bekräfta äkthet eller att bekräfta falskhet av ett guldföremål. Stämmer detta, eller kan man lita på denna typ av test?

Jo ultraljudstestare av den typen som är för att hitta sprickor i metallföremål ska fungera utmärkt, men den måste ha direkt kontakt med föremålet så tacka i blisterpack utgår då.

Dumt påstående om pingtest som är väldigt vetenskapligt och använder man en app för att analysera ljudet, så blir det laboratorienivå på det.

Jag ändrar mig om magnetvalet i mitt tidigare svar och kommer att ändra magnetuppgifterna i den posten!

Det kan möjligen vara så att jag rört ihop vad ett pingtest är, ber om ursäkt i sådant fall. Trodde att pingtest var att man släppte föremålet och lyssnade. Är ljudet dovt, så är det äkta guld; är ljudet klingigt, så är det falsk.

Inloggad mrSju

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 488
  • Affärsomdömen: 19
« Svar #16 skrivet: onsdag 03, mars 2021, 18:11:37 »
Varför fungerar inte ett ultraljudstest? Bara för att tungsten har (nästan) samma densitet som guld, så blir väl ändå myntet/tackan inhomogen ifall det innehåller båda materialen, eller?

Har hört från flera håll, att ringtest/pingtest är ovetenskapliga, vare sig det gäller att bekräfta äkthet eller att bekräfta falskhet av ett guldföremål. Stämmer detta, eller kan man lita på denna typ av test?

Jo ultraljudstestare av den typen som är för att hitta sprickor i metallföremål ska fungera utmärkt, men den måste ha direkt kontakt med föremålet så tacka i blisterpack utgår då.

Dumt påstående om pingtest som är väldigt vetenskapligt och använder man en app för att analysera ljudet, så blir det laboratorienivå på det.

Jag ändrar mig om magnetvalet i mitt tidigare svar och kommer att ändra magnetuppgifterna i den posten!

Det kan möjligen vara så att jag rört ihop vad ett pingtest är, ber om ursäkt i sådant fall. Trodde att pingtest var att man släppte föremålet och lyssnade. Är ljudet dovt, så är det äkta guld; är ljudet klingigt, så är det falsk.

https://youtu.be/boB4yyS-fDk

2:50 hörs ett av volfram.

Förfalskade mynt av volfram/tungsten lurar ingen. (Borde inte iallafall)

« Senast ändrad: onsdag 03, mars 2021, 18:14:19 av mrSju »

Utloggad Canvas

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 123
  • Affärsomdömen: 1
« Svar #17 skrivet: onsdag 03, mars 2021, 21:25:01 »

https://youtu.be/boB4yyS-fDk

2:50 hörs ett av volfram.

Förfalskade mynt av volfram/tungsten lurar ingen. (Borde inte iallafall)

Okej, jag hade rört ihop det då. För det där var ju inte direkt att släppa mynten i bordet och dessutom var det ju den äkta varan som klingade istället för tvärtom.

Jag är dock lite förvånad över att det går att med säkerhet avgöra renhet med pingtest. Varför bekostar pantbanker, valutaväxlare m fl dyra ultraljudstest, sigmor och kanske ännu dyrare saker, när renheten kan avgöras så där lätt?

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1798
  • Affärsomdömen: 49
« Svar #18 skrivet: onsdag 03, mars 2021, 23:49:54 »
Jag är dock lite förvånad över att det går att med säkerhet avgöra renhet med pingtest. Varför bekostar pantbanker, valutaväxlare m fl dyra ultraljudstest, sigmor och kanske ännu dyrare saker, när renheten kan avgöras så där lätt?
Du kan inte avgöra renhet på detta sätt, du kan bara filtrera bort uppenbara förfalskningar. I videon var det en äkta krug (917/1000 Au) och den plingade fint. Men ett 999-mynt klingar också bra, och även ett 800/1000 skulle göra det.

Med Sigma eller XRF kan du få ut den verkliga renheten vilket är ett starkare test.

Sedan finns det även pingtest som mäter var spikarna sitter (dvs resonansfrekvenserna i just det myntet). Dessa är olika för olika typer av mynt, beroende på renhet, tjocklek, diameter, etc. Så en krug har en annan akustisk profil än en maple, t ex (men jag har för mig att en US Gold Eagle har nästan exakt samma profil som en krug, beroende på att de har samma renhet och mått). Det finns (eller åtminstone fanns) en androidapp utvecklad av en svensk för att testa detta.

Det pingtestet är bättre än vad som visades i videon, men fortfarande inte något som säger vad renheten är, utan det är mest ett verktyg för att ringa in testmyntet genom att kolla om den akustiska profilen matchar profilen för ett garanterat äkta mynt av samma sort.

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

JP Morgan har gjort det igen by Tole
Igår kl. 12:49

[SÄLJES] 4 st 1 oz silvermmynt .9999 ur serien Swan. NYTT PRIS! by Birka
Igår kl. 11:13

Diskussion om Bitcoin by TraderRoark
Igår kl. 00:42

Mindre guldmynt (ca. 4-8 gram finvikt) köpes by AndrewJackson72
tisdag 20, april 2021, 21:33:42

Corona, inte ölen by maggan
tisdag 20, april 2021, 08:16:05