Författare Ämne: Falska guldmynt från Kina med Tungsten-(Wolfram)-kärna  (läst 1868 gånger)

Inloggad JohanB

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 207
  • Affärsomdömen: 6
Falska guldmynt från Kina med Tungsten-(Wolfram)-kärna
« skrivet: lördag 27, februari 2021, 15:43:18 »
Se upp med de här näst intill perfekta förfalskningarna från Kina.

Tungsten har nästan exakt samma specifika täthet c:a 19,3g/cm3 som guld.
Det har resulterat i att det nu finns falska bullionmynt såsom Eagles, Bison m.fl som har exakt samma dimensioner och vikt som de äkta.
Det är relativt dyra förfalskningar då guldskiktet är tjockt på bägge sidor om tungstensdisken i mitten. Detta för att det ska gå att prägla myntet i guldskiktet, då tungstenskärnan är mycket hård och spröd.

Det enda sättet att avslöja en sådan förfalskning är ett "ringtest" eller "pingtest" eller en dyrare röntgenspektrograf som ser igenom det tjocka guldskiktet.

Här nedan är några länkar till säljare av falska mynt och bilder från kina-förfalskarna.
Den översta bildlänken på tungstenblanks tappade tum-bilden, men finns att hämta om man klickar på länken ovanför översta bilden.

https://www.alibaba.com/product-detail/american-buffalo-1-oz-tungsten-gold_62197466784.html?spm=a2700.details.0.0.640162597F0zTq&bypass=true

https://www.alibaba.com/product-detail/1-oz-33-9grams-american-gold_743224439.html?bypass=true

https://www.alibaba.com/product-detail/Gold-Plated-Tungsten-Coins_60579932545.html?spm=a2700.details.deiletai6.3.729c314c4pSpfq&bypass=true

Den finns absolut ingen märkning "replica" på mynten så dom är avsedda att bedra ovetande köpare!
Observera att en säljare t.o.m. uppmanar köparna till bedrägeri!
"High replica of original, resell u can make big money"

« Senast ändrad: lördag 27, februari 2021, 16:02:15 av JohanB »

Inloggad agave

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 18
  • Affärsomdömen: 3
SV: Falska guldmynt från Kina med Tungsten-(Wolfram)-kärna
« Svar #1 skrivet: lördag 27, februari 2021, 17:12:38 »
Återigen blir jag påmind om att bara potentiellt köpa guld från Tavex och andra säkra källor. Däremot vaknar frågan om hur jag en dag blir av med mitt potentiella guld? Även om jag lyckas köpa riktigt guld med kvitto och/eller andra certifikat. Hur ver min potentiella köpare att det inte är fabricerat?

Det skulle vara bra om det fanns något register eller tracknr kopplat till tackans prod nummer.
Allt skulle ändå kunna vara anonymt. Exempelvis att alla registrerade guldägare är kopplade till samma databas, och varje transaktion valideras. Precis som med bitcoin. Allt loggas men anonymt.

Inloggad Silverfisken13

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 29
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #2 skrivet: lördag 27, februari 2021, 17:42:02 »
Ett ping test är ju enkelt att göra själv iallafall,kommer säkert utöka den typen av teknik i framtiden för att lättare bekräfta mynts äkthet.

Utloggad Stacker

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 165
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #3 skrivet: lördag 27, februari 2021, 18:59:35 »
J-a kineser! De förstör ju hela marknaden.

Man undrar ju vad det är för mynt han inte får/vågar annonsera om?

Citera
...and we also have other coins which cannot advertise here, you can ask me to send u the video and more photos.

Alla inköpare av guld måste väl framöver då skaffa röntgenspektrograf och annan tokdyr utrustning för att kunna upptäcka dessa proffsförfalskningar. Vilken soppa. Tänk sedan när guld kostar $10000/uns, vilket tryck det kommer att bli på förfalskningar.

Har förresten sett att Guldbrev börjat rulla ut sin reklam nu igen, det var längesedan. De ser väl trenden och är tidigt ute med att köpa upp folks byrålådsguld nu medan papperspriset är lågt.

Utloggad Tyr

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 593
« Svar #4 skrivet: lördag 27, februari 2021, 19:01:54 »
Själv gör jag det ännu enklare med en bildjämförelse. Och som som kan ses i den nedan så har jag upptäckt tillräckligt med avvikelser på "Alibabas 1 oz American buffalo" att de inte lurar mig.

Hur klarar en Sigma Precious Metal Verifier att detektera tungstensguld? Följande läser man i deras prospekt:

The main sensor will detect Gold over tungsten (G.O.T.) down to a depth of .4 mm.  It will detect down to a level of  1 mm for 22k gold,  and 90%gold over tungsten due to the higher resistivity of gold alloys.

Alibabas 1 oz American buffalo har en tjocklek på: 2.95 mm "the same thickness as the genuine coin".

För att ha en yta med guld på 0.4 mm för att lura en Sigma Precious Metal Verifier, som mäter så djupt, och räknat på bägge sidor, så blir det 0.8 mm guld, vilket är mer guld än 1/4 av myntets vikt. Nä så mycket pläterring kostar nog inte Alibaba och de 40 rövarna på sig.

Inloggad Philip

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 35
  • Affärsomdömen: 5
« Svar #5 skrivet: lördag 27, februari 2021, 20:08:16 »
Det här kanske blir slutet på legerade bullionmynt då de är lättare att få mått och vikt att stämma på.
« Senast ändrad: lördag 27, februari 2021, 20:11:46 av Philip »

Utloggad Stacker

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 165
« Svar #6 skrivet: lördag 27, februari 2021, 20:31:53 »
Själv gör jag det ännu enklare med en bildjämförelse. Och som som kan ses i den nedan så har jag upptäckt tillräckligt med avvikelser på "Alibabas 1 oz American buffalo" att de inte lurar mig.

Det är ju lite positivt iaf, att kopiorna är så dåliga att de avslöjas i detaljerna. Men varför är det så? Det borde vara hur enkelt som helst att gjuta av ett original och skapa en perfekt stans med avgjutningen? Fan, när jag var grabb gjorde vi gipsformar av femkronor och hällde i bly så det blev snygga blyfemmor. Var ju bara färgen och mjukheten som avvek lite. Handlar det om att de inte kan bli åtalade för falskmynteri om kopian avviker en aning från originalet?

Utloggad Canvas

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 123
  • Affärsomdömen: 1
« Svar #7 skrivet: måndag 01, mars 2021, 00:50:01 »

Hur klarar en Sigma Precious Metal Verifier att detektera tungstensguld? Följande läser man i deras prospekt:

The main sensor will detect Gold over tungsten (G.O.T.) down to a depth of .4 mm.  It will detect down to a level of  1 mm for 22k gold,  and 90%gold over tungsten due to the higher resistivity of gold alloys.

Alibabas 1 oz American buffalo har en tjocklek på: 2.95 mm "the same thickness as the genuine coin".

För att ha en yta med guld på 0.4 mm för att lura en Sigma Precious Metal Verifier, som mäter så djupt, och räknat på bägge sidor, så blir det 0.8 mm guld, vilket är mer guld än 1/4 av myntets vikt. Nä så mycket pläterring kostar nog inte Alibaba och de 40 rövarna på sig.

Nu blev jag en smula orolig för min egen guldreserv igen. Är inte Sigma PM Verifier vad TAVEX använder sig av, för att bekräfta renheten av de mynt kunderna växlar in? I sådant fall borde den väl kunna detektera djupare än 1 mm och långt djupare än 0.4 mm?! Men ifall de 41 rövhålen aldrig kostar på sig mer pläterring än så, så kanske det inte finns så mycket att oroa sig för trots allt.

Inloggad Silverfisken13

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 29
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #8 skrivet: måndag 01, mars 2021, 01:25:33 »
Ping test borde väl inte funka om det är tungsten i?

Inloggad sff123

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1541
  • Affärsomdömen: 65
« Svar #9 skrivet: måndag 01, mars 2021, 02:31:26 »
Med Tyr vid rodret så känns det lugnt :)
Tavex har den utrustning som behövs vid behov.
Vi kan leka hitta 30 fel på Shitting Bull men Tyr har berört dom viktigaste :)
Några riktigt bra kopior kommer helt säkert men lär dröja ett tag till,
men det viktigaste känner du dig osäker fråga här innan du köper.

Speciellt om man inte blivit varm i kläderna.
Är man osäker så börjar man med att googla Fake 1oz.......

Tack för ditt outröttliga arbete Tyr :)

Inloggad sff123

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1541
  • Affärsomdömen: 65
« Svar #10 skrivet: måndag 01, mars 2021, 02:41:58 »

Det är ju lite positivt iaf, att kopiorna är så dåliga att de avslöjas i detaljerna. Men varför är det så? Det borde vara hur enkelt som helst att gjuta av ett original och skapa en perfekt stans med avgjutningen? Fan, när jag var grabb gjorde vi gipsformar av femkronor och hällde i bly så det blev snygga blyfemmor. Var ju bara färgen och mjukheten som avvek lite. Handlar det om att de inte kan bli åtalade för falskmynteri om kopian avviker en aning från originalet?
Det handlar delvis om att man tar inte så lätt detta ofog från Kinesiskt håll,
så det mesta av verksamheten sker underground med dålig utrustning.
Brottet för falskmynteri är belagt med dödsstraff i Kina så riskfritt är det inte.

Det är en stämpel som Kinesiska Staten gärna vill bli av med speciellt,
när det gäller ädelmetaller handväskor och annat skit är inte så relevant ;)

Inloggad Boko

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 53
  • Affärsomdömen: 4
« Svar #11 skrivet: måndag 01, mars 2021, 07:53:53 »
J-a kineser! De förstör ju hela marknaden.

Man undrar ju vad det är för mynt han inte får/vågar annonsera om?
Kan det vara chinesiska Panda mynt?.. Kika runt lite o hitta både brittiska, amerikanska och australiensiska mynt iaf..

Tycker det kan vara svårt o se skillnaderna, speciellt om man inte har nått mynt direkt brevid o jämföra med.. Men när jag råka på den här så reagera jag.. Normalt brukar den se ut som en Labrador... Här ser det ju ut som den bytt päls..

https://www.alibaba.com/product-detail/2018-999-gold-dog-coin-1_62034835469.html

Labradoren har blivit en Curly Coated Retriver. :)

Inloggad JohanB

• Silvermedlem
« Svar #12 skrivet: måndag 01, mars 2021, 19:43:35 »
Den här fantastiska videon kan vara en möjlig DIY-lösning för att på ett enkelt sätt detektera tungsten gömt inne i ett mynt och även inne i en tacka i plastförpackning.

Tungsten är svagt magnetiskt attraherande på en magnet och guld svagt repellerande. Så magneten trycks ner lite när han lägger på guldet på plastburken.
Med gemet på guldmyntet vänder kraften och magneten dras mot gemet

Filmmakaren hade väl ingen tungstenstacka så han visade principen med ett gem i stället. Nu tror jag inte att en tungstensplatta är lika magnetisk som gemet, men just principen är det viktiga.
Alla ädelmetallstackare har väl en noggrann våg så enda utgiften är magneten.

Reviderat 2/3 17:30:
 De tidigare uppgifterna om magneter och infästning är raderade och ersatta med följande:
Då man för att få magnetlinjerna parallellt längs Z-axeln på hela testmyntet Ø30mm, har jag ändrat mitt val av magnet från 2st Kjells Ø18x3mm till en 1st mycket kraftigare N42 Ø35x5mm och sätter en 42-50mm metallskiva på baksidan av magneten för att styra undan magnetfältet från vågen och koncentrera det genom testobjaktet.
https://se.brisingi.com/neodym-skivmagnet-35x5-mm-n42-nickel-legering

Ska man testa större tackor i blisterpack, kanske en Ø60x5mm magnet skulle vara bättre, men väger över 100g + bakplatta, så vågen måste då klara minst 200g för att kunna 0:as med "tara"

Att magneten ska höjas med ett skumplastblock är för att inte få magnetfältet in i vågen.

« Senast ändrad: tisdag 02, mars 2021, 17:50:06 av JohanB »

Utloggad Canvas

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 123
  • Affärsomdömen: 1
« Svar #13 skrivet: tisdag 02, mars 2021, 10:16:12 »
Varför fungerar inte ett ultraljudstest? Bara för att tungsten har (nästan) samma densitet som guld, så blir väl ändå myntet/tackan inhomogen ifall det innehåller båda materialen, eller?

Har hört från flera håll, att ringtest/pingtest är ovetenskapliga, vare sig det gäller att bekräfta äkthet eller att bekräfta falskhet av ett guldföremål. Stämmer detta, eller kan man lita på denna typ av test?

Inloggad JohanB

• Silvermedlem
« Svar #14 skrivet: tisdag 02, mars 2021, 17:23:58 »
Varför fungerar inte ett ultraljudstest? Bara för att tungsten har (nästan) samma densitet som guld, så blir väl ändå myntet/tackan inhomogen ifall det innehåller båda materialen, eller?

Har hört från flera håll, att ringtest/pingtest är ovetenskapliga, vare sig det gäller att bekräfta äkthet eller att bekräfta falskhet av ett guldföremål. Stämmer detta, eller kan man lita på denna typ av test?

Jo ultraljudstestare av den typen som är för att hitta sprickor i metallföremål ska fungera utmärkt, men den måste ha direkt kontakt med föremålet så tacka i blisterpack utgår då.

Dumt påstående om pingtest som är väldigt vetenskapligt och använder man en app för att analysera ljudet, så blir det laboratorienivå på det.

Jag ändrar mig om magnetvalet i mitt tidigare svar och kommer att ändra magnetuppgifterna i den posten!

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

JP Morgan har gjort det igen by Tole
Idag kl. 10:18

Corona, inte ölen by maggan
Idag kl. 08:16

Oseriösa säljare på Tradera. by JohanB
söndag 18, april 2021, 23:44:56

Vem tog mina pengar by sputnik
söndag 18, april 2021, 15:46:26

Eventuellt oseriösa köpare! på Tradera by BitsAndBobs
fredag 16, april 2021, 00:05:19