Författare Ämne: Varierande präglingsår  (läst 1198 gånger)

Inloggad Silverfisken13

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 19
  • Affärsomdömen: 0
Varierande präglingsår
« skrivet: fredag 12, februari 2021, 06:59:07 »
På vissa hemsidor som säljer ädelmetaller kan man välja mynt med varierande präglingsår. Vad menas med det?är dom begagnade eller är det nya mynt från tidigare års upplagor som dom inte fått sålt ännu? Brukar var lite billigare . Tex denna :
https://www.libertysilver.se/kopa/produkt/goldbritannia1oz

Inloggad Philip

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 29
  • Affärsomdömen: 4
SV: Varierande präglingsår
« Svar #1 skrivet: fredag 12, februari 2021, 09:19:17 »
Det är begagnade så repor kan förekomma men det är guldvärdet som räknas. Det är en av fördelarna med tradera att man får se bilder av objektet. Ett av de första guldmynt jag köpte var en 20 franc av LS som var mycket illa däran så lite besviken blev jag men en lärdom rikare.

Inloggad Silverfisken13

• Medlem
  • *
« Svar #2 skrivet: fredag 12, februari 2021, 16:59:38 »
Tack för svar. Då va de inte en så bra deal som jag trodde.  Borde stå tydligare på produkten att den är cirkulerad.

Inloggad Silverfisken13

• Medlem
  • *
« Svar #3 skrivet: måndag 15, februari 2021, 21:33:21 »
Nån som har erfarenhet av att beställa "varierande präglingsår" från liberty silver? Hur brukar skicket vara isåfall när det gäller bulliommynt?
Undrar åxå vad för erfarenhet folk har när man ska sälja till tavex/liberty silver. Får man då betalt lika mycket för ett helt rent å fint bulliommynt som ett med lite repor osv.

Utloggad Sarek

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1730
  • Affärsomdömen: 25
  • Medlem #100
« Svar #4 skrivet: måndag 15, februari 2021, 22:00:36 »
Jag har aldrig köpt "varierande präglingsår" från L.S. just för att det är sånt som har sålts dit av privatpersoner, och då kan skicket på varan komma som en överraskning, när någon köper det av L.S. igen.
Vad som är gränsen för att få full betalning för ett objekt är en bra fråga.

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1768
  • Affärsomdömen: 49
« Svar #5 skrivet: måndag 15, februari 2021, 23:08:53 »
Nån som har erfarenhet av att beställa "varierande präglingsår" från liberty silver? Hur brukar skicket vara isåfall när det gäller bulliommynt?
Undrar åxå vad för erfarenhet folk har när man ska sälja till tavex/liberty silver. Får man då betalt lika mycket för ett helt rent å fint bulliommynt som ett med lite repor osv.
Jag kan bara svara på den senare frågan.

Jag tänkte för flera år sedan sälja en krugerrand och gick till Tavex som det smidigaste alternativet. Men det blev ingen affär pga att Tavex gnällde om att det var en liten repa på baksidan(så de ville inte betala det återköpspris som de själva publicerade just då). Att jag påpekade att detta var en krug med mer än 30 år på nacken och NOLL numismatiskt värde, bara guldvärde, hjälpte föga. Att jag visade upp inköpskvittot (från Tavex själva!) hjälpte föga.

Min slutsats är att svaret är nej, du får inte lika mycket betalt.

En annan slutsats är att Tavex naturligtvis inte är korkade. Att de betalar sämre för myntet med en repa beror ju på att det funkar (folk säljer till dem ändå). Detta kanske ändrar sig i framtiden, men än så länge bör du nog räkna med att repor ger sämre betalt.

Inloggad Silverfisken13

• Medlem
  • *
« Svar #6 skrivet: måndag 15, februari 2021, 23:30:14 »
Jag kan bara svara på den senare frågan.

Jag tänkte för flera år sedan sälja en krugerrand och gick till Tavex som det smidigaste alternativet. Men det blev ingen affär pga att Tavex gnällde om att det var en liten repa på baksidan(så de ville inte betala det återköpspris som de själva publicerade just då). Att jag påpekade att detta var en krug med mer än 30 år på nacken och NOLL numismatiskt värde, bara guldvärde, hjälpte föga. Att jag visade upp inköpskvittot (från Tavex själva!) hjälpte föga.

Min slutsats är att svaret är nej, du får inte lika mycket betalt.

En annan slutsats är att Tavex naturligtvis inte är korkade. Att de betalar sämre för myntet med en repa beror ju på att det funkar (folk säljer till dem ändå). Detta kanske ändrar sig i framtiden, men än så länge bör du nog räkna med att repor ger sämre betalt.

Okej jag förstår. Ville dom inte köpa det alls eller ville dom ge mindre?hur mycket mindre än utsatt pris isåfall?får la smälta ner de å sälja till spotpris i värsta fall 😂

Inloggad amadeus

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 22
  • Affärsomdömen: 1
« Svar #7 skrivet: tisdag 16, februari 2021, 08:01:51 »
Är det verkligen så att varierande präglingsår betyder faktiskt begagnad?

Utloggad Sarek

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1730
  • Affärsomdömen: 25
  • Medlem #100
« Svar #8 skrivet: tisdag 16, februari 2021, 08:30:00 »
Är det verkligen så att varierande präglingsår betyder faktiskt begagnad?
Nä, det är inte likhetstecken mellan varierande präglingsår och begagnad vara, men om du vill undvika begagnade objekt från L.S. så väljer du inte det alternativet.

Citat från ovan: "Tavex gnällde om att det var en liten repa på baksidan(så de ville inte betala det återköpspris som de själva publicerade just då)."

Det är något annorlunda förfarande när man säljer till L.S. som jag svarade på så...

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Köpes: 1 oz guld Call of the wild 2020 Bobcat by M-Ädel
Idag kl. 20:07

Oseriösa säljare på Tradera. by Chrille
Idag kl. 17:52

Svajigt forum. by MrLibertad
Idag kl. 17:07

Corona, inte ölen by laban77
Idag kl. 15:11

Nybliven medlem by Canvas
Idag kl. 12:35

Bad jokes. by Carambola
Igår kl. 20:18

Svenska Silvermynt by Tsilver
Igår kl. 09:35

Sålt by Grimi
Igår kl. 06:56

Venezuela by cyber
lördag 06, mars 2021, 23:34:27

Förvaring av mynt by august
lördag 06, mars 2021, 17:40:55

[Säljes] Komplett samling Perth mint Lunar 2 silver. 12x 2 oz mynt. SÄNKT PRIS! by Birka
fredag 05, mars 2021, 08:59:23

#silversqueeze by mega_n
fredag 05, mars 2021, 08:53:26

Lösa in minnesmynt? by agave
fredag 05, mars 2021, 08:15:30

*NYTT PRIS* 1kg silver 30 dollar kookaburra 1993 by Tsilver
torsdag 04, mars 2021, 14:10:40

Svenska Silvermynt 3 by Tsilver
torsdag 04, mars 2021, 13:52:59