Författare Ämne: Kryptovalutor  (läst 46424 gånger)

Utloggad DEScypher

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 314
  • Affärsomdömen: 8
SV: Kryptovalutor
« Svar #30 skrivet: torsdag 20, maj 2021, 08:41:48 »
Det jag inte förstår men krypto "valutor" är -vad är det som backar upp dem. Vi vet att fiat och övriga råvaror som tex guld backas upp av efterfrågan/tillgång, eller backas upp av länders valutor. Vad exakt backar upp värdet av 1-0-1 ? Kan någon insatt förklara detta på enkel Svenska för mig.

Intressant diskussion!

Varför kan en sträng 1:or och 0:or ha ett värde? Jag kommer ihåg, när många förfasade sig över att virtuella svärd och rustningar såldes dyrt i World of Warcraf (WoW). Intressant nog kunde man även köpa gold coins med fiat pengar där också..., så vad är det då som gör att en sträng 1:or och 0:or kan ha ett värde?

Jag tror, att det är exakt samma sak som för fiat, guld, snäckor ( har använts som betalningmedel för länge sen på mindre öar) eller en virtuell sträng av 1:or och 0:or...

Allt har att göra med förtroende... samt tillgång och efterfråga, men finns inget förtroende då kommer inte det valda medlet för betalning att funka.

/DEScypher

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3328
  • Affärsomdömen: 133
« Svar #31 skrivet: torsdag 20, maj 2021, 12:24:39 »
Värdet på krypto backas väl upp på samma sätt som guld - av tillit. Ju mer folk tror på systemet och investerar i det desto högre värde. Jag tror att kryptovalutor (i alla fall några av dem) har en ljus framtid på sikt. Mest för att alternativet (fiat) känns väldigt gammalmodigt i jämförelse. Det stora är ju att man kan använda kryptovalutor globalt helt utan att en bank ska blanda sig i affärerna. Lite som att ha guld hemma i byrålådan, fast du kan enkelt ta fram en liten del av guldet och betala för något på andra sidan jorden, på några sekunder, utan dyra transaktionsavgifter.

Jag tror inte att man kan jämföra guld och BTC rakt av bara. BTC backas av tillit. Guld har en industriell aspekt  plus stor efterfrågan som smyckesmetall.

Inloggad laban77

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 529
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #32 skrivet: torsdag 20, maj 2021, 12:36:40 »
Jag tror ändå att tillits-aspekten är totalt dominerande när det gäller gulds värde. Det skulle nog bara vara värt en bråkdel om det bara handlade om användningen i industrin. Värdet som smyckesmetall hänger nog ihop mycket med tillitsdelen. Man gillar hur det ser ut till stor del för att man vet att det är värdefullt. Praktiskt att det inte ärjar, visst, men nog är det värdefullheten i sig som lockar många att betala mycket mer för en halskedja av guld istället för t.ex. koppar.

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
« Svar #33 skrivet: torsdag 20, maj 2021, 12:46:17 »
Ja det är ju just det. Man kan ju ha en goldchain runt halsen men dock inte en blockchain.  :)

Utloggad Tyr

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 987
  • Affärsomdömen: 3
« Svar #34 skrivet: torsdag 20, maj 2021, 12:57:07 »
Ja det är ju just det. Man kan ju ha en goldchain runt halsen men dock inte en blockchain.  :)

Där fick han till det igen, Birka. ;- )

Inloggad laban77

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 529
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #35 skrivet: torsdag 20, maj 2021, 12:58:30 »

Touché! :)

Inloggad Au

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 161
  • Affärsomdömen: 1
« Svar #36 skrivet: torsdag 20, maj 2021, 13:26:23 »

Jadu Birka, du satte nog fingret på sanningen där. Min slutsats är att BTC, i huvudsak, är ren spekulation men fungerar även som ett slags betalningsmedel. Inget annat än det framtida värdet och efterfrågan backar upp dess värde. Låter som ett Ponzi scam.

Utloggad DEScypher

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 314
  • Affärsomdömen: 8
« Svar #37 skrivet: fredag 21, maj 2021, 16:51:29 »
Värdet på krypto backas väl upp på samma sätt som guld - av tillit. Ju mer folk tror på systemet och investerar i det desto högre värde. Jag tror att kryptovalutor (i alla fall några av dem) har en ljus framtid på sikt. Mest för att alternativet (fiat) känns väldigt gammalmodigt i jämförelse. Det stora är ju att man kan använda kryptovalutor globalt helt utan att en bank ska blanda sig i affärerna. Lite som att ha guld hemma i byrålådan, fast du kan enkelt ta fram en liten del av guldet och betala för något på andra sidan jorden, på några sekunder, utan dyra transaktionsavgifter.

Jag tror inte att man kan jämföra guld och BTC rakt av bara. BTC backas av tillit. Guld har en industriell aspekt  plus stor efterfrågan som smyckesmetall.

Man kan nog jämföra dom, men dom har nog lite olika egenskaper så det är inget 1:1 förhållande.

Guld är påtagligt, någoting som du kan ta på, det finns också en begränsad mängd guld. BTC är inte påtagligt och inte någonting du kan ta på, men finns också i en begränsad mängd.

Både är beroende av tillit. Guld har ett track record på några tusen år, så väldigt många litar på det (inklusive jag) Risker som finns är t.ex. att någon säljer falska tackor, stöld av ditt fysiska guld et.c.

BTC är en ganska ny företelse som inte har samma track record och dessutom har en hel del unika risker (min wallet blir olösbar, slå in fel lösenord för många ggr, bli hackad, regulativa ågärder och förbud, et.c)

Så ja visst kan man jämföra tilliten mellan dem och där borde guld vara en överlägsen vinnare, men det finns en mindre mängd människor som också litar på BTC och blockchain.

/DEScypher

« Senast ändrad: fredag 21, maj 2021, 16:56:32 av DEScypher »

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
« Svar #38 skrivet: fredag 21, maj 2021, 17:41:18 »
Jag tror att krypto är framtiden men kanske inte som värdebevarare. Pm som man kan gömma "under kudden" tror jag på och då mest guld. Ingen motpartsrisk.
Man ser ju hur känslig BTC är nu när dess utveckling och framtida öde ligger hos en "bilförsäljare".  :)

Inloggad sff123

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1819
  • Affärsomdömen: 84
« Svar #39 skrivet: lördag 12, juni 2021, 15:44:53 »

Utloggad Carambola

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 178
  • Affärsomdömen: 34
« Svar #40 skrivet: söndag 03, oktober 2021, 09:06:28 »
Återupplivar denna tråd genom att fråga efter tips på människor att följa gällande kryptovalutor. Ge gärna tips på kunniga folk som kanske finns att lyssna på, på Youtube eller liknande.

Utloggad AndrewJackson72

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 329
  • Affärsomdömen: 50
« Svar #41 skrivet: söndag 03, oktober 2021, 15:53:09 »
Återupplivar denna tråd genom att fråga efter tips på människor att följa gällande kryptovalutor. Ge gärna tips på kunniga folk som kanske finns att lyssna på, på Youtube eller liknande.

Robert Kiyosaki

Utloggad TraderRoark

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 90
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #42 skrivet: söndag 03, oktober 2021, 16:10:20 »

På YouTube, Benjamin Cowen och Coin Bureau. Jag har sett några klipp av Max Maher också angående Cardano på sistone och de har varit informativa.

Utloggad Mark

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 295
  • Affärsomdömen: 19
« Svar #43 skrivet: måndag 04, oktober 2021, 22:32:43 »
https://www.lynalden.com/ethereum-analysis/
https://www.lynalden.com/misconceptions-about-bitcoin/

Jag skulle börja där. Alden brukar har en balanserad syn på det mesta inom ekonomi och finans. Roas man av extremer så är Michael Saylor (ena diket) och Peter Schiff (andra diket) bättre.

Inloggad cyber

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 862
  • Affärsomdömen: 10
« Svar #44 skrivet: måndag 05, september 2022, 13:04:24 »
(återupplivar den här tråden igen)

Ethereum går över till Proof-of-Stake inom ett par veckor (https://currency.com/eth-2-0-what-s-happened-so-far-and-when-is-the-next-phase).

Den gamla lösningen (proof-of-work) förbrukar ca 210 GWh el per dygn, vilket motsvarar hela Bangladeshs elförbrukning & CO2-utsläpp motsvarande hela Hong Kong (https://digiconomist.net/ethereum-energy-consumption/), och den nya kommer ha en (i sammanhanget) försumbar förbrukning.
« Senast ändrad: måndag 05, september 2022, 13:09:08 av cyber »

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Säljes: 1oz Guld Maple Leaf 50 dollar Elisabeth II by TheHun
lördag 18, januari 2025, 18:26:12

Oseriösa säljare på Tradera. by sff123
fredag 17, januari 2025, 18:42:40

Guldinvestering? by lundis
torsdag 16, januari 2025, 14:31:45

Monetary Metals - Investera och få ränta med Guld/Silver innehav?! by sputnik
torsdag 16, januari 2025, 08:37:37

silvermynt köpes by Spade
måndag 13, januari 2025, 12:04:31

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by glimbert
fredag 10, januari 2025, 21:11:59

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by Krippa
torsdag 09, januari 2025, 22:45:17

Köpes: Kookaburra silver 1 oz 2023 + 2024 by Frederyck
torsdag 09, januari 2025, 10:23:31

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by JL_GBG
torsdag 09, januari 2025, 10:06:41

Bad jokes. by Tyr
tisdag 07, januari 2025, 20:16:36

Ny medlem! by toblov
tisdag 07, januari 2025, 16:59:39

Ny medlem by toblov
tisdag 07, januari 2025, 16:59:20

Ny medlem StackingNick by zodiac
tisdag 07, januari 2025, 16:19:08

Historien om Oscar II guldmynten, samt en del personliga reflektioner by RemusTh
söndag 05, januari 2025, 13:55:37

GOTT NYTT ÅR by DEScypher
fredag 03, januari 2025, 16:11:15