Författare Ämne: #silversqueeze  (läst 15098 gånger)

Inloggad Carambola

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 171
  • Affärsomdömen: 33
SV: #silversqueeze
« Svar #135 skrivet: lördag 03, april 2021, 10:51:11 »
Så därför är utbudet av ETFer och liknande väldigt begränsat inom EU och för fysiskt backade fonder är WisdomTree ett av de få alternativ som existerar. De erbjuder dessutom fysiskt backade fonder för diverse andra metaller också, vilket kab vara intressant. Jag tror t ex på Palladium framöver, och det är inte så lätt att placera i annars.

Oj vad många spännande wisdomtree-etfer det finns för andra råvaror. Tyvärr verkar de inte finnas genom Avanza? Får nog ta och starta ett Nordnet-konto.

Inloggad AndrewJackson72

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 31
  • Affärsomdömen: 3
« Svar #136 skrivet: lördag 03, april 2021, 10:57:14 »
VZLC är tickersymbolen för WisdomTree Physical Silver som jag nämnde att jag planerade att köpa (vilket jag även gjorde).

Att vi inte får köpa nordamerikanska ETFer beror på den osannolikt korkade EU-lagstiftning som kräver att prospekt för sammansatta finansiella produkter måste finnas tillgängligt på EU-medborgarnas lokala språk, eftersom vi annars sannolikt skulle kasta våra pengar på saker vi inte begriper eftersom engelska är så exotiskt. Jag har för mig att det är detta som kallas PRIIP. ”F**k that” sade nästan alla utfärdare av ETFer och struntade i att bry sig om att översätta något.

Så därför är utbudet av ETFer och liknande väldigt begränsat inom EU och för fysiskt backade fonder är WisdomTree ett av de få alternativ som existerar. De erbjuder dessutom fysiskt backade fonder för diverse andra metaller också, vilket kab vara intressant. Jag tror t ex på Palladium framöver, och det är inte så lätt att placera i annars.

Men blanda inte ihop detta med ”allokerat”. Allokerat innebär att det står ditt namn på en viss silvertacka och att den är omöjlig för förvaltaren att sälja om inte du säljer ditt innehav. Ingen ETF (inte heller PSLV som är så populär just nu) är ”allokerad”, utan det enda PSLV och VZLC mfl erbjuder är ”100% backning av fysisk metall”, vilket närmast motsvarar ”unallocated” hos en valvtjänst.

Tackar för info August , blir nog att testa med lite VZLC nästa vecka. Verkade inte allt för dyrt med 0,49 % per år om jag läste rätt. Tänkte nog 100% backning av silver vilket de verkar ha och har inget behov av namn på min tacka 😜.

Glad påsk

Köp inte ETFs, det är en scam. Om du köper ETFs på grund av att det är backat av silver spelar det ingen roll och är helt ologiskt. Köp fysiskt silver bara så enkelt är det.

Hur tänker du då?

Du vet själv hur extremt manipulerat marknaden är gällande ädelmetaller. Varför skulle du köpa någon ETF när du kan köpa riktigt silver.

Utloggad Tyr

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 593
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #137 skrivet: lördag 03, april 2021, 11:58:51 »
Några funderingar om
Va mycket onördiga citeringar det förekommer på den här sajten. Jag tar som exempel ovanstående citat av A.J.72 som svarar på en enkel fråga:

"Hur tänker du då" och citerar en "halv sida" med ovidkommande text.

Jag är säker på att ingen här ÅTERIGEN läser allt som tas upp i citaten.

Mitt förslag är att om man trycker på "citat knappen" så kan man enkelt ta bort allt det som inte hör till saken.
Alternativt skriver man Citat: - och kopierar och skriver in BARA det man skall svara på.

Utloggad Tole

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 93
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #138 skrivet: lördag 03, april 2021, 12:24:37 »

Köp inte ETFs, det är en scam. Om du köper ETFs på grund av att det är backat av silver spelar det ingen roll och är helt ologiskt. Köp fysiskt silver bara så enkelt är det.

Hur tänker du då?

Du vet själv hur extremt manipulerat marknaden är gällande ädelmetaller. Varför skulle du köpa någon ETF när du kan köpa riktigt silver.

Därför att jag vill få tillgång till värdeförändringen i silver på ett billigt enkelt och säkert sätt. Att en ETF backad av fysiskt silver som kontrolleras och verifieras av tredje part skulle vara en scam tror jag inte på.

« Senast ändrad: lördag 03, april 2021, 12:28:50 av Tole »

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1798
  • Affärsomdömen: 49
« Svar #139 skrivet: lördag 03, april 2021, 13:17:18 »
Hur tänker du då?
Med all respekt så är detta trams.

Du har ingen som helst grund för att påstå att alla ETFer är scams. Det må vara din åsikt, men det är inget faktum.

Det finns olika sätt att investera i PM och de har alla sina fördelar och nackdelar. Om du anser att för dig så överväger fördelarna med enbart fysiskt så är det helt ok. Men låt andra göra sina egna val baserat på vad som är viktigt för dem. I mitt fall ser jag t ex likviditet och spread som väldigt viktigt och fysiskt silver faller hårt på båda dessa krav.

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1798
  • Affärsomdömen: 49
« Svar #140 skrivet: lördag 03, april 2021, 13:27:43 »
Men blanda inte ihop detta med ”allokerat”. Ingen ETF (inte heller PSLV som är så populär just nu) är ”allokerad”, utan det enda PSLV och VZLC mfl erbjuder är ”100% backning av fysisk metall”, vilket närmast motsvarar ”unallocated” hos en valvtjänst.
Tackar för info August , blir nog att testa med lite VZLC nästa vecka. Verkade inte allt för dyrt med 0,49 % per år om jag läste rätt. Tänkte nog 100% backning av silver vilket de verkar ha och har inget behov av namn på min tacka 😜.

Glad påsk
En sak till som är värd att nämna... PSLV är en s.k. ”closed end fund”. Det innebär att de först skaffar kapital, sedan köper fysiskt silver för pengarna och först därefter säljer andelarna. Priset på andelarna kommer att gå upp och ner med silverpriset, men det skapas inga nya andelar bara för att det finns fler köpare än säljare.

De flesta andra fonder tillämpar end of day clearing, vilket innebär att det vid dagens slut görs en avräkning på hur många andelar som sålts och köpts och därefter så balanseras detta genom att köpa eller sälja fysisk metall så att det matchar.

Detta gör att medan PSLV alltid är fysiskt backad till 100% så kan andra fonder ibland släpa några timmar. Om detta är ett problem eller ej är upp till var och en att avgöra, men det är en skillnad som man bör vara medveten om.

Utloggad Tole

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 93
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #141 skrivet: lördag 03, april 2021, 14:26:48 »
En sak till som är värd att nämna... PSLV är en s.k. ”closed end fund”. Det innebär att de först skaffar kapital, sedan köper fysiskt silver för pengarna och först därefter säljer andelarna. Priset på andelarna kommer att gå upp och ner med silverpriset, men det skapas inga nya andelar bara för att det finns fler köpare än säljare.

De flesta andra fonder tillämpar end of day clearing, vilket innebär att det vid dagens slut görs en avräkning på hur många andelar som sålts och köpts och därefter så balanseras detta genom att köpa eller sälja fysisk metall så att det matchar.

Detta gör att medan PSLV alltid är fysiskt backad till 100% så kan andra fonder ibland släpa några timmar. Om detta är ett problem eller ej är upp till var och en att avgöra, men det är en skillnad som man bör vara medveten om.

Även, när jag för ett tag sedan, kanske 2 till 3 år, läste reglerna lite grundligare för fysiska PM ETFerna som då fanns tillgängliga i EU så har de även endast kravet att vara minst 98% backade av fysiskt PM. Detta för att lättare kunna hantera insättningar/uttag via en kontantkassa. Så vid en tvångslikvidering löper man en risk på 2% plus hanteringskostnader för likvideringen. Dock när man såg historiken på avstämningen av inventering kontra andelar i fonden var det sällan det fysiska gick under 99,5%

Utloggad Krippa

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 144
  • Affärsomdömen: 18
« Svar #142 skrivet: lördag 03, april 2021, 19:20:58 »
Jag är medveten om riskerna med ETF men om det finns silverbackning till 99%-100% så är risken liten. Samtidigt är det låg risk jämfört med den den av portföljen jag sitter med där olja idag står för större delen då branschen är hatat och P/E talen vid 60 dollar fatet är låga.

Generellt tror jag på alla råvaror.

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

JP Morgan har gjort det igen by Tole
Idag kl. 10:18

Corona, inte ölen by maggan
Idag kl. 08:16

Oseriösa säljare på Tradera. by JohanB
söndag 18, april 2021, 23:44:56

Vem tog mina pengar by sputnik
söndag 18, april 2021, 15:46:26

Eventuellt oseriösa köpare! på Tradera by BitsAndBobs