Författare Ämne: #silversqueeze  (läst 90199 gånger)

haberdasher

• Gäst
SV: #silversqueeze
« Svar #15 skrivet: måndag 01, februari 2021, 10:17:43 »
"Hinweis: Aktuell extreme Nachfrage bei Silber. Die Verfügbarkeiten ändern sich permanent. Silber-Spotpreis ist stark angestiegen!"

~ +10%

Inloggad Stacker

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 328
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #16 skrivet: måndag 01, februari 2021, 12:27:58 »
Blir intressant att se var det här tar vägen... :)

Sotkamo Silver upp 26 proc idag. Blir det mer tro? De ligger tvåa på börsens vinnare idag, man tycker det borde dra iväg....

« Senast ändrad: måndag 01, februari 2021, 12:30:21 av Stacker »

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2261
  • Affärsomdömen: 50
« Svar #17 skrivet: måndag 01, februari 2021, 13:42:14 »
Blir intressant att se var det här tar vägen... :)
Sotkamo Silver upp 26 proc idag. Blir det mer tro? De ligger tvåa på börsens vinnare idag, man tycker det borde dra iväg....
Det var fin fart på ASX i natt, min bästa aussie steg nästa 60% och det trodde jag skulle bli dagens rekord. Men nu har jag sett att lilla Avino Silver är upp 160% pre-market i USA. Helt otroligt.

Jag är fortfarande i grunden skeptisk till om detta kommer att hålla eller om det blir en P&D, men givetvis har PennyLane rätt: det är alltid kul när det går upp. Detta blir en börsdag att minnas för livet, oavsett vad som händer sedan.

Utloggad JL_GBG

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 559
  • Affärsomdömen: 44
« Svar #18 skrivet: måndag 01, februari 2021, 13:51:12 »
First Majestic upp närmare 40% premarket.

Viktigt att Reddit anhängarna som köper First Majestic får en sån här bra direktreaktion på deras pumpning.
Det sätter förhoppningsvis igång ett självspelande piano likt GameStop, d.v.s. att fler vill in.
Och när fler vill in så stiger kursen, och då vill ännu fler in...

Förhoppningsvis spiller detta över på alla silverminers, kan bli en sjuk dag idag.
Ta en titt på Vizsla Resources pressrelease idag, helt grymma silverhalter redovisas från en borrning !!
Blir kul att se hur kursen reagerar där.

Vad är det jag brukar säga :

Härliga tider, strååååålande tider ;D

Inloggad glimbert

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 406
  • Affärsomdömen: 22
« Svar #19 skrivet: måndag 01, februari 2021, 14:17:04 »

Utloggad cyber

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 866
  • Affärsomdömen: 10
« Svar #20 skrivet: måndag 01, februari 2021, 15:58:07 »
Jag bestämde mig för att sätta pengarna där jag har munnen (jag vet att man inte säger så på svenska, men det är för kul för att inte säga det) och korta lite silver (genom minifutures på avanza, superkorkat instrument, köp aldrig såna, men kul är det, med hävstång å allt :).

Upp 9% hittills :)

Utloggad Sarek

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2250
  • Affärsomdömen: 29
  • Medlem #100
« Svar #21 skrivet: måndag 01, februari 2021, 15:59:57 »
Från BullionStar har jag saxat och översatt en artikel som publicerades idag.

Den här silver short squeeze i fysiskt silver är för närvarande utan motstycke. Ändå ligger spotpriset på pappersilver inte ens nära det verkliga fysiska jämviktspriset på silver. BullionStar kanske snart inte har något annat val än att helt överge att sätta priser baserat på silver spotpris och gå till fasta priser.

Tack vare WallStreetBets (WSB) och relaterade spin offs, börjar allmänheten öppna sina ögon för korruption och vänskapspolitik på de finansiella marknaderna, inklusive pappersguld- och pappersilvermarknaderna.

I flera år har BullionStar varit en av de starkaste kritikerna av de manipulerade ädelmetallmarknaderna där pappersemission av silver (ur tomma intet) överstiger den fysiska tillgängligheten av äkta silver i en multipel av minst 100 till 1.

Medan vissa i WSB-rörelsen har föreslagit köp av SLV-aktier och köpoptioner, rekommenderar många andra fysiskt silver. Det är viktigt att förstå att köp av SLV-aktier inte är lika med att sätta press på bullionbanker. Bullionbankerna tillhandahåller olika tjänster till ETF, såsom depåer, och ETF är kända för att samarbeta med centralbanker.

Det enda sättet att sätta press på den korrupta papperssilversmarknaden och på guldmetallbankerna är att köpa fysiskt silver. Först då finns det en chans att prisprocessen för äkta fysiskt silver kommer att växla över till att baseras på den faktiska handeln med fysiskt silver istället för att komma från handel med syntetpapper som är benägen för manipulation.

Silverprisprocessen idag baseras på silverspot handeln i London och futures i silver i New York. Hela charaden bygger på förutsättningarna att lite eller inget riktigt fysiskt silver någonsin byter händer. Om innehavare av papperssilver krävde leverans av fysiskt silver skulle utbudet snabbt ta slut, vilket är exakt vad som händer just nu. Historiskt sett har dock nästan alla papperssilvertransaktioner avvecklats digitalt utan att någon någonsin har sett något silver.

SilverSqueeze: Physical Silver Shortage vs. Paper Silver

Utloggad Sarek

• Rhodiummedlem
  • **
  • Medlem #100
« Svar #22 skrivet: måndag 01, februari 2021, 16:14:04 »
Jag bestämde mig för att sätta pengarna där jag har munnen 
korta lite silver (genom minifutures på avanza, superkorkat instrument, köp aldrig såna, men kul är det, med hävstång å allt :).

Bra allting - ibland har man tur, och när man "spelar" på sådana instrument så får man vara snabb på säljknappen. Det är otroligt volatilt, och rådet "köp aldrig såna" är inte bara ord...

Sedan har jag ett förslag till ren svenska på din översättning av ett engelskt idiomatiskt uttryck:  satsa mina pengar på det jag talar om...

Utloggad cyber

• Guldmedlem
« Svar #23 skrivet: måndag 01, februari 2021, 16:16:50 »
Tro inte att WSB som helhet rekommenderar SLV. Samtliga uppröstade posts om silver där handlar om hur det är en distraktion (många verkar tro det är sponsrat av hedgefonderna för att ta uppmärksamheten ifrån GME, men vad vet jag). Tydligt är också att hedgefonderna just nu är långa silver och tjänar bra på en rusning där.

Gillar du silver så köp silver, men gör det inte för att du tror att det kommer någon meme-crowd dit...

https://www.reddit.com/r/wallstreetbets/comments/la1xhf/guess_who_owns_tonnes_of_slv_options_fuck_citadel/

https://www.reddit.com/r/wallstreetbets/comments/la0buk/pay_attention_concerning_fake_news/

Utloggad cyber

• Guldmedlem
« Svar #24 skrivet: måndag 01, februari 2021, 16:17:26 »
Jag bestämde mig för att sätta pengarna där jag har munnen 
korta lite silver (genom minifutures på avanza, superkorkat instrument, köp aldrig såna, men kul är det, med hävstång å allt :).

Bra allting - ibland har man tur, och när man "spelar" på sådana instrument så får man vara snabb på säljknappen. Det är otroligt volatilt, och rådet "köp aldrig såna" är inte bara ord...

Sedan har jag ett förslag till ren svenska på din översättning av ett engelskt idiomatiskt uttryck:  satsa mina pengar på det jag talar om...

Det är roligare med dåliga översättningar :)

Very good, rubber band ;)
« Senast ändrad: måndag 01, februari 2021, 16:19:11 av cyber »

Utloggad cyber

• Guldmedlem
« Svar #25 skrivet: måndag 01, februari 2021, 17:42:44 »
Kammade hem sköna 30% innan jag hoppade ur. Minifutures är livsfarligt (vet jag efter att ha kortat Tesla med dom), men idag gick det i alla fall min väg :)

Utloggad Canvas

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 160
  • Affärsomdömen: 1
« Svar #26 skrivet: måndag 01, februari 2021, 17:51:39 »
Fick ett varningsmejl från Apmex idag. Fattar ingenting. Enligt LibertySilver är spotpriset för silver 7,75 SEK/g. Hur kan papperssilver vara så mycket mera värt? Tror de som har värdepapperna att spotpriset för silver kommer att öka kraftigt den närmaste tiden, eller vad? Jag tycker att spotpriserna på ädelmetaller i stort sett har stått stilla den senaste tiden, utom för Rhodium och Iridium som båda har ökat väldigt kraftigt.

Utloggad Sarek

• Rhodiummedlem
  • **
  • Medlem #100
« Svar #27 skrivet: måndag 01, februari 2021, 18:42:18 »
Här kommer APMEX redogörelse om nuvarande marknadsförhållanden:

Den senaste veckan har vi sett en dramatisk förändring i efterfrågan på silver från våra kunder. Till exempel så sålde vi två gånger fler ounce per dag tidigare i veckan och närmare fyra gånger den genomsnittliga efterfrågan i slutet av veckan. När marknaden stängt på fredagen hade vi en efterfrågan som var så mycket som sex gånger en vanlig arbetsdag och mer än 12 gånger en vanlig helgdag. I kombination med den extremt höga efterfrågan ser vi också en kraftig ökning av nya kunder. Bara på lördag fick vi så många nya kunder som vi brukar få på en vecka.

Alla PM återförsäljare kommer att ta långa position på terminsmarknaden för att skydda sig mot spotprisexponeringen när marknaderna öppnas. Vi gör så för att det är vårt mål att inte ha en spekulativ position på ädelmetaller. Helgerna är unika eftersom vi inte kan säkra våra positioner i realtid. Vi intog en aggressiv ståndpunkt i helgen, men kunde inte ha förutsagt de volymer som blev. Vi har partnerskap runt om i världen som tillät oss att täcka dessa långa positioner, men bara till en viss punkt. När priserna överträffade våra komfortnivåer, hade vi inget annat val än att stoppa försäljningen av Silver på vår webbplats. Detta var ett svårt beslut att ta och aldrig tidigare hänt i vår historia.

När vi utvärderar marknaden är det svårt att veta vart silverspriset och efterfrågan kommer att hamna de kommande dagarna och veckorna. APMEX har stor täckning och har mer än 150 miljoner dollar i kapital för att stödja efterfrågan. Vi har tagit strategiska beslut att skaffa ytterligare metall och att hitta all metall vi kan hitta på marknaden. Vi misstänker att premierna kommer att stiga och stiga snabbt, eftersom vi ser betydande ökningar av våra kostnader, när vi kan hitta metallen. Det är också mycket troligt att vi behöver ytterligare en dag eller två för att fylla order baserat på nuvarande orderantal.

Den enda garantin som vi kan ge våra kunder är att vi bara säljer metall som finns på plats, eller att vi har anskaffat metallen med ett fast åtagandedatum från våra partners. På dagens marknad känner vi  att det här är det bästa förhållningssättet en återförsäljare kan ha, eftersom ingen kan förutsäga produktens tillgänglighet.
Vi vill slutligen tacka våra kunder för ert tålamod och förståelse under dessa turbulenta tider.

haberdasher

• Gäst
« Svar #28 skrivet: måndag 01, februari 2021, 19:00:29 »

Utloggad JohanB

• Global Moderator
  • Guldmedlem
  • *
  • Antal inlägg: 532
  • Affärsomdömen: 12
« Svar #29 skrivet: måndag 08, februari 2021, 16:46:35 »
Ronan Manly på BullionStar har grävt ordentligt om tillgången på fysiskt silver i London.
Finns ju inget i centralbankerna att låna/leasa heller.....!

“Houston, we have a Problem”: 85% of Silver in London already held by ETFs.

https://www.bullionstar.com/blogs/ronan-manly/houston-we-have-a-problem-85-of-silver-in-london-already-held-by-etfs/

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
Igår kl. 22:48

Säljes Libertads- 1 oz silver Spotpris by Rixen82
Igår kl. 19:59

KÖPES 2021 1oz LUNAR OX SILVER by AlbrechtDurer
Igår kl. 15:35

Goldsilver.be by Coltrane