Författare Ämne: Skatt på ISK  (läst 15111 gånger)

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3348
  • Affärsomdömen: 142
Skatt på ISK
« skrivet: onsdag 27, januari 2021, 12:42:47 »
Jag har försökt ta reda på vad den årliga skatten på innevarande kapital är. Hittat uppgifter på 1,25% och/eller 3%.
På tio år ger det 30% i skatt, om vi väljer 3%, och det gäller då för det kapital som årsvis innehas. Eftersom det tydligen inte är  reavinst som längre beskattas utan hela ditt börsinnehav.
Skatten dras även om man gått med förlust.
Kanske det är bättre att ha ett vanligt aktiekonto och efter t ex 10 år betala 30% av vinsten i skatt.
Jag är ingen expert i ämnet så rätta mig gärna.

Utloggad laban77

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 549
  • Affärsomdömen: 2

Utloggad Sarek

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2253
  • Affärsomdömen: 29
  • Medlem #100
SV: Skatt på ISK
« Svar #2 skrivet: onsdag 27, januari 2021, 13:10:07 »
Som sagt så betalar man skatt på summan av tillgångarna på ett ISK-konto oavsett om värdet går upp eller ner.

2021 får du skatta 0,375 % av hela ditt innehav, och räknar man på det så är det vinst om du har en utveckling på ditt sparande som är högre än 1,25%.

Så här beräknas ISK-skatten:   
Multiplicera de tillgångar som finns på investeringssparkonto med summan av statslåneräntan den 30 november föregående år plus en procent. Nu vart statslåneräntan för årets beräkning -0,1 procent, vilket innebär att vi slår i “golvet” för den lägsta nivån som är 1,25 % och multiplicera så 30 % på det. Då får vi 0,375 % i skatt på kapitalet på ett ISK-konto för året 2021.

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3348
  • Affärsomdömen: 142
« Svar #3 skrivet: onsdag 27, januari 2021, 13:22:10 »
Tack för redovisningar och allt låter ju bra.
Jag får ändå en känsla av att detta är en ny förmögenhetsskatt och staten kan lätt gå in och justera villkoren till deras fördel i framtiden.

Utloggad Sarek

• Rhodiummedlem
  • **
  • Medlem #100
« Svar #4 skrivet: onsdag 27, januari 2021, 13:24:31 »
Sedan har jag ett tips till Laban för att göra en lååång länk kort:

Kolla på Svar #1565 i denna länk

Utloggad laban77

• Guldmedlem
« Svar #5 skrivet: onsdag 27, januari 2021, 13:37:01 »
Sedan har jag ett tips till Laban för att göra en lååång länk kort:

Kolla på Svar #1565 i denna länk

Tack för tipset. Är långa länkar ett problem?

Utloggad Sarek

• Rhodiummedlem
  • **
  • Medlem #100
« Svar #6 skrivet: onsdag 27, januari 2021, 13:44:07 »
Tack för tipset. Är långa länkar ett problem?

Långa länkar i en post gör att "layouten" i tråden blir så lång att man, i alla fall jag, måste flytta posten sidledes för att kunna se och läsa allting.
« Senast ändrad: onsdag 27, januari 2021, 13:49:14 av Sarek »

Utloggad laban77

• Guldmedlem
« Svar #7 skrivet: onsdag 27, januari 2021, 14:00:27 »
Min webläsare (Chrome) radbryter länken som jag postade, men jag antar att det kanske inte gäller alla länkar i alla webläsare.

Utloggad I_am_mine

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1312
  • Affärsomdömen: 36
« Svar #8 skrivet: torsdag 28, januari 2021, 07:43:28 »
Tack för redovisningar och allt låter ju bra.
Jag får ändå en känsla av att detta är en ny förmögenhetsskatt och staten kan lätt gå in och justera villkoren till deras fördel i framtiden.

Det har ju skett skattehöjningar på ISK och inte omöjligt att det gör det igen men annars är det beroende på räntan hur mycket schablonskatten blir.

Du kan ju alltid flytta innehavet till ett AF konto om skatten ökar. Som Sarek är inne på så är ISK fördelaktigt om du får en total avkastning på mer än 1,25%. De flesta storbolag delar ut mer än så vilket gör att redan år 1 förlorar du på att ha ett AF konto med dagens skattesats.

ISK är verkligen en gåva till de med kapital, väldigt olikt janteSverige.

Ända gången du vill ha AF konto är om du tänker äga ett innehav så länge att det blir fördelaktigt att använda sig av schablonbeskattning och det är väl först över 400% i vinst som det lönar sig gentemot  vanlig beskattning och mer om det ska vara fördelaktigt mot ISK pga skatt på utdelningen

Fördelen med AF konto är också att du kan kvitta vinst mot förlust.

Fördel med ISK förutom den låga beskattningen är den ännu lägre beskattningen med ISK, för de som har bolån blir det i princip skattefritt.

Det går å ena sidan emot vad många här inne ordar för om att den med lån inte är fri, men å andra sidan, den med höga lån och stort kapital är skattebefriad på kapital ;)

*Disclaimer*
Dock är det en risk att vara högt belånad och all in på börsen då bostadsmarknaden och börsen korrelerar väldigt starkt i Sverige och båda lär sjunka samtidigt
« Senast ändrad: torsdag 28, januari 2021, 07:46:04 av I_am_mine »

Utloggad JL_GBG

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 559
  • Affärsomdömen: 44
« Svar #9 skrivet: torsdag 28, januari 2021, 08:35:25 »
Den. enligt min åsikt, största fördelen med ISK är att man slipper allt trassel med deklarationen.

Att hålla ordning på köp- och säljkurser, och räkna ut genomsnittlig köpkurs kan vara en mardröm om man köper och säljer ofta.

För den som vill ge sig in i Bitcoin bubblan finns också möjlighet att göra skattefria vinster på en sådan uppgång.
På en ISK kan man handla XBT Bitcoin tracker instrumentet som ju speglar Bitcoins pris.
Då är det dessutom väldigt lätt att omvandla sina "Bitcoins" till cash.
Helt lagligt, och helt skattefritt.
Utan att behöva hålla reda på wallets och nycklar och allt vet vad....

Utloggad Tole

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 185
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #10 skrivet: torsdag 28, januari 2021, 19:04:59 »

För den som vill ge sig in i Bitcoin bubblan finns också möjlighet att göra skattefria vinster på en sådan uppgång.
På en ISK kan man handla XBT Bitcoin tracker instrumentet som ju speglar Bitcoins pris.

Jag tänkte lika, fast tvärt om.

Dvs har gamla traditionella Aktiekonton med så hög REA-vinst att jag inte kan motivera kapitallavbränningen det blir om jag säljer. I princip alla innehav hamnar med schablonanskaffingsvärde på 20%. Det gör att jag inte kan motivera kapitalavbränningen som uppstår vid en försäljning, och jag sitter kvar med aktier som skulle säljas/omplaceras om de fanns på ett ISK istället. (All min nuvarande aktiehandel sker på ISK eller KF)

Eftersom jag är bitcoinskeptiker och inte tror på BTC, men ändå lider av FOMO och vill vara diversifierad så tänkte jag att om jag köper BTC och de går upp så är det ju bra, men om jag har rätt och de går ner kan jag åtminstone sälja en liten motsvarande del av dessa aktier och kvitta ut förlusten i BTC. Förlusten skulle med andra ord inte bli lika stor.

Det var så jag motiverade mig att köpa BTC. Men för att planen ska funka måste jag vänta med att sälja mina BTC ett tag då de ligger på plus för närvarande........

Utloggad Tyr

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1096
  • Affärsomdömen: 4
« Svar #11 skrivet: torsdag 28, januari 2021, 20:17:39 »
Citat Tole: "Eftersom jag är bitcoinskeptiker och inte tror på BTC, men ändå lider av FOMO och vill vara diversifierad så tänkte jag att om jag köper BTC och de går upp så är det ju bra, men om jag har rätt och de går ner kan jag åtminstone sälja en liten motsvarande del av dessa aktier och kvitta ut förlusten i BTC. Förlusten skulle med andra ord inte bli lika stor."

Kan du inte låta bli köpknappen för att bitcoinen kan gå upp så är väl det resonemanget inget att säga om. Men sedan...

Citat igen: "Det var så jag motiverade mig att köpa BTC. Men för att planen ska funka måste jag vänta med att sälja mina BTC ett tag då de ligger på plus för närvarande..."

Men här blir det allt fel med en strategi som går ut på att vänta till en affär går med minus för att få kvitta en försäljningsvinst. Javisst du får mindre skatt på försäljningsvinsten, men samtidigt så får du ju en förlust på den andra affären som alltid är större än den minskade skatten.

Så det finns inte någon affär där man tjänar på att gå minus på en affären för att kvitta och få mindre skatt på en annan.

Inloggad hasse_A

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 709
  • Affärsomdömen: 6
« Svar #12 skrivet: torsdag 28, januari 2021, 20:44:57 »
Så det finns inte någon affär där man tjänar på att gå minus på en affären för att kvitta och få mindre skatt på en annan.

Jo om man är väldigt mån om att inte betala skatt.  ::)

Utloggad Tole

• Silvermedlem
« Svar #13 skrivet: fredag 29, januari 2021, 09:50:36 »

Citat igen: "Det var så jag motiverade mig att köpa BTC. Men för att planen ska funka måste jag vänta med att sälja mina BTC ett tag då de ligger på plus för närvarande..."

Men här blir det allt fel med en strategi som går ut på att vänta till en affär går med minus för att få kvitta en försäljningsvinst. Javisst du får mindre skatt på försäljningsvinsten, men samtidigt så får du ju en förlust på den andra affären som alltid är större än den minskade skatten.

Givetvis, en förlustaffär är en förlustaffär. Inget kan vända det till en vinst. Men konsekvensen av en förlust kan bli olika stora.

Nu är jag long så jag hade inte sålt BTC oavsett om de var på plus eller minus. Det avser jag göra någongång i framtiden om några år kanske. Men om de skulle tappa kraftigt kan jag utnyttja detta för att kvitta mot aktier med vinst.

Jag ser det som en hedge lite grann. Går BTC upp - bra. Går de ner så blir förlusten mindre då jag kan använda förlusten för kvittning.

Det är ju inte så att jag hade köpt BTC om jag viste att de ska minska i värde, hoppas på en uppgång, men kan minska effekten av en nedgång. Lite som en hedge.

Utloggad Tole

• Silvermedlem
« Svar #14 skrivet: fredag 29, januari 2021, 09:54:34 »

Jo om man är väldigt mån om att inte betala skatt.  ::)

8)
Jag har inget mot att betala skatt, men det är ju klart att om jag kan hålla nere den på laglig väg så gör jag det. Och kan jag använda en latent skatteskuld till att minska risken i en affär och i min totala portfölj är det bra.
« Senast ändrad: fredag 29, januari 2021, 09:56:50 av Tole »

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

[SÄLJES] Vanliga och ovanliga silvermynt till salu, även Kina Pandor! by Fantom
Idag kl. 18:10

Hur deklarerar vi? Som sålt Guld 2025! by fåtöljpanda
Idag kl. 16:51

Boliden silvertackor numrerings mysterium? by mega_n
onsdag 27, maj 2026, 08:24:51