Författare Ämne: Tyskland flyttar hem delar av sin guldreserv.  (läst 38088 gånger)

Inloggad hasse_A

  • Guldmedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 710
  • Affärsomdömen: 6
SV: Tyskland flyttar hem delar av sin guldreserv.
« Svar #45 skrivet: fredag 10, februari 2017, 17:40:19 »
Nu har journalisten tagit bort siffran med vad guldet var värt.
Jag mailade honom med ett "litet" påpekande igår att om det handlade om 120 biljoner euro så
måste guldpriset ligga på drygt 1 miljon euro/Oz.

Då hade det räckt att inneha ca. 100 Oz för att vara miljardär i SEK.

Jag har inte fått något svar på mitt mail.

/Hasse

Utloggad Krugerangel

  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1155
  • Affärsomdömen: 63
SV: Tyskland flyttar hem delar av sin guldreserv.
« Svar #46 skrivet: fredag 10, februari 2017, 19:27:35 »
Nu har tydligen Tyskland rampat upp sin repatriering av sitt guld utomlands.

http://www.gp.se/nyheter/världen/tyskland-tar-hem-tusentals-ton-guld-1.4152157

Sedan kan man konstatera att journalisten har noll koll på hur mycket 120 biljoner är.
Vi pratar ju svenska här och inte amerikanska.

120 biljoner EUR  är nästan 6 gånger USA's officiella statsskuld.
Det är lite osäkert hur mycket av guldet de 120 biljonerna avser men om man antar att det gäller
Tysklands hela guldreserv alltså 3400 ton skulle guldpriset vara i EUR
= 120 000 000 000 000/ (3400 * 1000 * 32.15) = (vi stryker lite nollor) = 120 000 000/(3,4 * 32,15)
= 1 097 647

Häftigt. Då hade i alla fall min ekonomi varit tryggad  :)

Det är ju så taskig svenska i artikeln att man skulle kunna tro att det är copy+translate+paste+fake+news  8)

Utloggad Krugerangel

  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1155
  • Affärsomdömen: 63
SV: Tyskland flyttar hem delar av sin guldreserv.
« Svar #47 skrivet: tisdag 14, februari 2017, 14:54:17 »
Lustigt att tysken inte får tillbaka sina tackor utan andras tackor.
Och FED säger att dem inte helt vet vart tysken guldtackor är :)
Snart kommer det väl fram att guldet är falskt.
http://x22report.com/?powerpress_pinw=214287-podcast

Utloggad ManoleteSTHLM

  • Palladiummedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 472
  • Affärsomdömen: 12
SV: Tyskland flyttar hem delar av sin guldreserv.
« Svar #48 skrivet: onsdag 15, februari 2017, 19:01:53 »
Otroligt nog så fick den här historien ett "lyckligt" slut. Jag trodde inte att Tyskland skulle få hem allting innan något svepskäl till undantag skulle anges.

Bra för Tyskland att själv sitta på sin guldreserv.

Kudos till Hasse som korrigerade den ovetande journalisten men som inte fick något tack av densamme. Otack är världens lön.

 

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
Idag kl. 08:41

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
söndag 21, juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
måndag 15, juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
söndag 14, juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane
lördag 13, juni 2026, 15:00:47

Centralbankernas guldhandel by gbz
torsdag 11, juni 2026, 23:21:53

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by gbz
tisdag 09, juni 2026, 23:45:23