Författare Ämne: Tyskland flyttar hem delar av sin guldreserv.  (läst 38093 gånger)

Utloggad maggan

  • Guldmedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 781
  • Affärsomdömen: 3
SV: Tyskland flyttar hem delar av sin guldreserv.
« Svar #30 skrivet: fredag 18, januari 2013, 11:34:18 »
De pratar ju även om risken med flytten, försäkringskostnader osv. Det tar nog sin tid att fixa allt detta, men visst 7 år är kanske lite överdrivet...

Kanske blir det billigare om merkel tar hem ett par oz i smyg vid varje statsbesök i US? Det verkar ju vara ungefär den hastigheten på flytten.

Utloggad Frederyck

  • Guldmedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 876
  • Affärsomdömen: 6
SV: Tyskland flyttar hem delar av sin guldreserv.
« Svar #31 skrivet: fredag 18, januari 2013, 11:47:37 »

Kanske blir det billigare om merkel tar hem ett par oz i smyg vid varje statsbesök i US? Det verkar ju vara ungefär den hastigheten på flytten.


Haha! Det är andra gången på kort tid som jag skrattat högt av att läsa det här forumet.  ;D

Utloggad kristensson

  • Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2658
  • Affärsomdömen: 47

Utloggad Frederyck

  • Guldmedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 876
  • Affärsomdömen: 6
SV: Tyskland flyttar hem delar av sin guldreserv.
« Svar #33 skrivet: fredag 25, januari 2013, 08:25:00 »
The gold bankrun has started...

Utloggad lordsinner

  • Palladiummedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 470
  • Affärsomdömen: 16
    • Shaobank
Sv: SV: Tyskland flyttar hem delar av sin guldreserv.
« Svar #34 skrivet: fredag 25, januari 2013, 11:02:59 »
The gold bankrun has started...
Frågan är bara hur det slutar. ....

Utloggad the-end

  • Palladiummedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 371
  • Affärsomdömen: 6
SV: Tyskland flyttar hem delar av sin guldreserv.
« Svar #35 skrivet: söndag 24, februari 2013, 21:43:36 »
Tyska guldet finns i kina?

Svårt att veta om detta är sant men kul att läsa.

http://www.silverdoctors.com/eric-sprott-the-us-govt-may-be-exporting-german-gold-to-china/

Utloggad the-end

  • Palladiummedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 371
  • Affärsomdömen: 6
SV: Tyskland flyttar hem delar av sin guldreserv.
« Svar #36 skrivet: söndag 24, februari 2013, 21:51:30 »
Tycker att det är intressanta siffror i artikeln men vet inte om dessa stämmer. Tänker på produktionen av guld per år.

Om den är mindre än efterfrågan så är ju frågan vart kommer det övriga guldet ifrån? Det är väl fysiska leveranser detta handkar om och inte pappersguld? Eller har jag fattat fel. ???

Utloggad Destecado

  • Palladiummedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 453
  • Affärsomdömen: 2
SV: Tyskland flyttar hem delar av sin guldreserv.
« Svar #37 skrivet: söndag 24, februari 2013, 21:55:05 »
Det måste vara fysiskt guld, kineserna är inte så korkade att de köper digitalt guld.

Utloggad the-end

  • Palladiummedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 371
  • Affärsomdömen: 6
SV: Tyskland flyttar hem delar av sin guldreserv.
« Svar #38 skrivet: söndag 24, februari 2013, 22:02:22 »
Känns som att de som kommer att dra riktlinjerna i världen snart pratar kinesiska.

Tror att det kommer att bli en världsvaluta snart som styrs av hur mycket guld man har hemma. Sker en fördelning just nu bland de som kommer att styra. Resten får slåss om smulor. Där är de flesta av länderna.

Bara konspiratoriska teorier från mig men vem vet...........

Utloggad kristensson

  • Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2658
  • Affärsomdömen: 47
SV: Tyskland flyttar hem delar av sin guldreserv.
« Svar #39 skrivet: onsdag 27, februari 2013, 09:51:39 »
Nu vill Mexico kolla om deras Guld verkligen finns hos Bank Of England.
Fler o fler hakar på och undrar om deras guld finns.


http://inteligenciafinancieraglobal.blogspot.mx/2013/02/mexicos-federal-audit-demands-physical.html

Utloggad Sarek

  • Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2256
  • Affärsomdömen: 29
  • Medlem #100
SV: Tyskland flyttar hem delar av sin guldreserv.
« Svar #40 skrivet: måndag 09, december 2013, 21:31:27 »
Australien har 80 ton i sin guldreserv och allt detta finns idag hos BoE. Nu har en australiensare startat en kampanj för att detta skall repatrieras (re = åter, patria = fäderneslandet) till Australien.

”Return Aussie Gold”

                                     Petition
 
      Till talmannen och medlemmarna i representanthuset

Framställarna är oroade över motpartsriskerna för Australien beträffande förvaringen av Australiens guldreserver i London.

Grunden till oron är den fortsatta risken för en ny global finanskris på grund av:

a) Den potentiellt  irreversibla penningpolitiken  av USA:s, Storbritanniens och  den Japanska centralbanken

b) Den ökande skuldsättningen i USA, Europa och Japan i förhållande till deras respektive BNP

c) De påvisade riskerna med den till stora delar oreglerad globala derivatmarknaden

 

Utloggad Sarek

  • Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2256
  • Affärsomdömen: 29
  • Medlem #100
SV: Tyskland flyttar hem delar av sin guldreserv.
« Svar #41 skrivet: söndag 07, december 2014, 21:35:19 »
The gold bankrun has started...

Ser faktiskt ut så:

First the Dutch, and now Belgium appears to be next in central bank gold run

En belgisk mediakälla har bekräftat att Belgien kommer att kräva en repatriering av sina guldreserver från centralbanker i Europa och från andra håll.



Utloggad Asrael

  • Guldmedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 665
  • Affärsomdömen: 8
SV: Tyskland flyttar hem delar av sin guldreserv.
« Svar #42 skrivet: måndag 19, januari 2015, 20:59:16 »
Fortsättningen:

http://www.goldcore.com/us/gold-blog/bundesbank-announces-repatriation-120-tonnes-gold-paris-new-york-federal-reserve/

Jag blev något överraskad av främst två saker.

# Mer guld från USA än jag räknat med

# Större andel nygjorda tackor

Guldinitiativet i Tyskland och andra gräsrötter har tryckt hårt på det där med att tackorna inte kom tillbaka i original. Därför trodde jag att guldet i denna leverans skulle vara i ursprungsskick och inte heller större än 30 ton.

Inloggad hasse_A

  • Guldmedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 710
  • Affärsomdömen: 6
SV: Tyskland flyttar hem delar av sin guldreserv.
« Svar #43 skrivet: torsdag 09, februari 2017, 21:28:19 »
Nu har tydligen Tyskland rampat upp sin repatriering av sitt guld utomlands.

http://www.gp.se/nyheter/världen/tyskland-tar-hem-tusentals-ton-guld-1.4152157

Sedan kan man konstatera att journalisten har noll koll på hur mycket 120 biljoner är.
Vi pratar ju svenska här och inte amerikanska.

120 biljoner EUR  är nästan 6 gånger USA's officiella statsskuld.
Det är lite osäkert hur mycket av guldet de 120 biljonerna avser men om man antar att det gäller
Tysklands hela guldreserv alltså 3400 ton skulle guldpriset vara i EUR
= 120 000 000 000 000/ (3400 * 1000 * 32.15) = (vi stryker lite nollor) = 120 000 000/(3,4 * 32,15)
= 1 097 647

Häftigt. Då hade i alla fall min ekonomi varit tryggad  :)

Inloggad sff123

  • Administratör
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1914
  • Affärsomdömen: 92
SV: Tyskland flyttar hem delar av sin guldreserv.
« Svar #44 skrivet: fredag 10, februari 2017, 12:40:15 »
Tack för länken den va intressant

 

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
Idag kl. 08:41

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
söndag 21, juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
måndag 15, juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
söndag 14, juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane
lördag 13, juni 2026, 15:00:47

Centralbankernas guldhandel by gbz
torsdag 11, juni 2026, 23:21:53

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by gbz
tisdag 09, juni 2026, 23:45:23