Om det finns ett nominellt värde så räknas det som mynt även om det kommer från ett land,med 2 invånare och en kokospalm vilken form det än är.Att man stämplar nominellt värde på det vi oftast kallar tackor är av skattetekniska skäl,då räknas nämligen Tackan som mynt och slipper momsbeskattning eftersom det är valuta.Men vad som är en tacka är väl mer en smaksak hur många hörn rund eller oval Oftast traditionellt fyrkantig
Mitt resonemang gällde handel inom EU när det gäller övriga Världen så är det,andra regler som gäller allt du beställer inom EU är momsat i respektive land.Så beställer du från Tyskland eller Belgien t.ex så tillkommer ej moms eller tullavgift.Sen har dom olika länderna olika regler när det gäller import utanför EU.Så beställer du från Usa så tilkommer både tull och moms oavsett nominellt värde eller,inte på produkten
Citat från: sff123 skrivet söndag 13, september 2020, 00:46:05Mitt resonemang gällde handel inom EU när det gäller övriga Världen så är det,andra regler som gäller allt du beställer inom EU är momsat i respektive land.Så beställer du från Tyskland eller Belgien t.ex så tillkommer ej moms eller tullavgift.Sen har dom olika länderna olika regler när det gäller import utanför EU.Så beställer du från Usa så tilkommer både tull och moms oavsett nominellt värde eller,inte på produkten Ja, skatteregler är rätt godtyckliga. Vill jag växla till mig USD 500, så blir det alltid momsfritt om de är av papper, oftast momsfritt om de är av guld, samt aldrig momsfritt om de är av silver, ifall jag har förstått saken rätt.Men nu blev jag lite O.T. ovan. Vad gäller skillnaden mellan mynt och tackor: har jag förstått dig rätt att ett präglat ädelmetallstycke som saknar nominellt värde i det land det är präglat i, inte kan vara ett mynt (eller gäller denna del av resonemanget också endast för länder inom EU)?Cheers, Canvas
Citat från: Canvas skrivet söndag 13, september 2020, 03:10:32Citat från: sff123 skrivet söndag 13, september 2020, 00:46:05Mitt resonemang gällde handel inom EU när det gäller övriga Världen så är det,andra regler som gäller allt du beställer inom EU är momsat i respektive land.Så beställer du från Tyskland eller Belgien t.ex så tillkommer ej moms eller tullavgift.Sen har dom olika länderna olika regler när det gäller import utanför EU.Så beställer du från Usa så tilkommer både tull och moms oavsett nominellt värde eller,inte på produkten Ja, skatteregler är rätt godtyckliga. Vill jag växla till mig USD 500, så blir det alltid momsfritt om de är av papper, oftast momsfritt om de är av guld, samt aldrig momsfritt om de är av silver, ifall jag har förstått saken rätt.Men nu blev jag lite O.T. ovan. Vad gäller skillnaden mellan mynt och tackor: har jag förstått dig rätt att ett präglat ädelmetallstycke som saknar nominellt värde i det land det är präglat i, inte kan vara ett mynt (eller gäller denna del av resonemanget också endast för länder inom EU)?Cheers, CanvasÄdelmetaller som saknar nominellt värde kan aldrig vara ett mynt eller valuta oavsett form En av annledningarna till det nominella värdet på många länders coins är att dom backas,av respektive lands centralbank.
Ädelmetaller som saknar nominellt värde kan aldrig vara ett mynt eller valuta oavsett form En av annledningarna till det nominella värdet på många länders coins är att dom backas,av respektive lands centralbank.
Citat från: sff123 skrivet söndag 13, september 2020, 09:27:24Ädelmetaller som saknar nominellt värde kan aldrig vara ett mynt eller valuta oavsett form En av annledningarna till det nominella värdet på många länders coins är att dom backas,av respektive lands centralbank.En krugerrand är ett mynt som har det aktuella guldvärdet som nominellt värde. Lite udda, men det är definitivt ett mynt eftetsom det är ”legal tender” i Sydafrika.Sedan undrar jag om du har en definition av vad som avses med att mynt backas av sin centralbank? Jag säger inte emot dig, jag bara undrar vad det egentligen betyder.
Citat från: august skrivet söndag 13, september 2020, 21:09:07Citat från: sff123 skrivet söndag 13, september 2020, 09:27:24Ädelmetaller som saknar nominellt värde kan aldrig vara ett mynt eller valuta oavsett form En av annledningarna till det nominella värdet på många länders coins är att dom backas,av respektive lands centralbank.En krugerrand är ett mynt som har det aktuella guldvärdet som nominellt värde. Lite udda, men det är definitivt ett mynt eftetsom det är ”legal tender” i Sydafrika.Sedan undrar jag om du har en definition av vad som avses med att mynt backas av sin centralbank? Jag säger inte emot dig, jag bara undrar vad det egentligen betyder.Kanske var fel ordval men vad jag menade var det du var inne på Legal tender,Som t,ex RCM som alla är giltiga betalningsmedel det samma gäller Usa.UK,Österike etc,Dvs respektive länders centralbank/myntverk står bakom det nominella värdet som giltig valuta.
Detta har givetvis gjort att man sätter ett så pass lågt värde på guld och silvermynt/bullion,för att inte riskera att det nominella värdet med största sannolikhet inte kommer att överstiga metallernas värde Vilket har hänt några ggr i historien sen har övergången från pappersvaluta till mynt,inte alltid varit en succe då tänker jag främst på Morgandollar som ett tag var så impopulär så att den fick ligga kvar i ladorna
Sen är det precis som dom flesta länder att visst motstånd kan man stöta på när man,om man är så dum vill säga försöker betala med dessa med vissa undantag som t,ex krugerrand, 20francs i olika utföranden som är gångbara i många eropeiska länder vilket jag själv nyttjat,Dessa följer guldspot precis som krugern och tas med glädje av många handlare.