Författare Ämne: Handlar ni med kort eller kontant?  (läst 31597 gånger)

Utloggad maggan

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 781
  • Affärsomdömen: 3
SV: Handlar ni med kort eller kontant?
« Svar #30 skrivet: tisdag 11, december 2012, 09:19:39 »
Har alltid ogillat AMEX för deras höga avgifter, men nu ser jag en poäng med dom. Kul att få kontanter att verka bättre!

Utloggad lordsinner

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 470
  • Affärsomdömen: 16
    • Shaobank
« Svar #31 skrivet: tisdag 11, december 2012, 11:35:20 »
Har GE money  banks kort för just köp med kort eller för uttag av kontanter.... Den kostar ingenting för mig, dvs som det skall vara. Hade kort hos Swedbank förut när man var student, då den var gratis men sedan ville de ha 250 kr av mig...
« Senast ändrad: tisdag 11, december 2012, 18:20:58 av lordsinner »

Utloggad walter

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 39
  • Affärsomdömen: 4
« Svar #32 skrivet: tisdag 11, december 2012, 12:54:12 »
Liker kontanter,men bruker kort også.

Utloggad Chazsan

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 166
  • Affärsomdömen: 25
« Svar #33 skrivet: tisdag 11, december 2012, 16:29:01 »
Kortet åker fram till det mesta här hemma. Däremot kontanter utan kvitto där det lönar sig... I och med lösningar som iZettle så kan man ju som privatperson även ta betalt med kort när man säljer på Blocket etcetera. Jag är med på problematiken både med bankerna och övervakningen. Men det går ju inte att komma ifrån att vi redan varit utsatta för den grad av inflation att de flesta inköp rör större belopp som man kanske inte vill traska runt med varje dag. Plus att det ofta ingår någon form av försäkring eller garanti på en del köp just genom att man använder kort.

Vid de tillfällen då integriteten är viktigare betalar jag såklart med kontanter.

Utloggad maggan

• Guldmedlem
« Svar #34 skrivet: tisdag 11, december 2012, 21:23:03 »
om inflationen gjort att vi oftare behöver större belopp sitter det bara i huvudet att inte vilja bära runt på dessa belopp. Inflationen har ju gjort dem mindre.

Utloggad Chazsan

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 166
  • Affärsomdömen: 25
« Svar #35 skrivet: fredag 14, december 2012, 19:33:50 »
Det beror ju på vad man brukar handla. I förra veckan köpte jag ett par vinterskor för 4000:-. I och för sig en lite ovanlig vecka, men även om 4000 inte är vad 4000 brukade vara, så känns det som mycket pengar.

Och om man skall ha en veckoranson av kontanter för en trebarnsfamilj med hus och bil, så behöver man ganska många tusen i plånboken varje vecka.

Utloggad Tuxie

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 29
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #36 skrivet: fredag 14, december 2012, 21:57:01 »
Använder OKQ8-kortet till allt från luncher och livsmedel till silverköp från utlandet (där de accepterar VISA/Paypal), Amazon och andra onlineköp. Får 1% återbäring på alla köp överallt och 3,25% ränta på innestående pengar (om man betalar "för mycket"). Har 30k kredit men använder det istället som om det vore ett debetkort genom att sätta in pengar först, sedan handla. Använder nästan aldrig kontanter.

Utloggad Grimjaur

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 63
« Svar #37 skrivet: torsdag 20, december 2012, 14:03:23 »
Använder kort till 97%, hade gärna varit en bättre människa och bara betalat kontant då jag stör mig på registreringen över mina köp men jag är för lat för det.  :-[

Utloggad Guldkatten

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 111
  • Affärsomdömen: 1
« Svar #38 skrivet: tisdag 08, januari 2013, 17:50:29 »
Jag använder både kort och kontant betalning och vill att det så skall förbli. Tycker att fungera bra som det gör nu :)
Men idag fick jag känna på den stora swish-offensiven.
När jag tog ut kontanter stod det på kvittot "Swish -skicka och ta emot pengar i mobilen. Pengarna direkt på kontot oavsett bank".
I mataffären "här kan du betala med din mobil". Och som grädden på moset tittade jag in på tradera och fann då denna länk. Vem kan motstå att inte göra något fint samtidigt ;)

http://swish.tradera.com/#./minstoradag     

Huke er i bänkera gubber och käringer för nu laddar bankerna om!

Utloggad Frederyck

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 876
  • Affärsomdömen: 6
Handlar ni med kort eller kontant?
« Svar #39 skrivet: tisdag 08, januari 2013, 18:38:30 »
Använder kort till 97%, hade gärna varit en bättre människa och bara betalat kontant då jag stör mig på registreringen över mina köp men jag är för lat för det.  :-[

Låter precis som jag. Jag ondgör mig gärna och ofta över kortbetalningsregistreringen och kartläggningen av mina inköp, men det är såpass smidigt att jag inte orkar bry mig i verkligheten... :)

Utloggad maggan

• Guldmedlem
« Svar #40 skrivet: tisdag 08, januari 2013, 19:25:52 »
Märkligt att det ens är tekniskt möjligt att föra över pengar mellan olika banker på nolltid. Jag trodde det krävdes bepansrade brevduvor eller något liknande för att lyckas. Historiskt har det ju alltid tagit minst en bankdag.

Utloggad Sarek

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2256
  • Affärsomdömen: 29
  • Medlem #100
« Svar #41 skrivet: tisdag 08, januari 2013, 19:50:40 »
Ja, nog är det märkligt att det fortfarande skall ta en bankdag att överföra pengar till konton mellan olika banker när man använder internetbanken. Medan man med mobilen och ”Swish” kan göra det direkt!

Utloggad Guldfisken

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 88
« Svar #42 skrivet: tisdag 08, januari 2013, 19:51:59 »
Även jag använder kort i 97% och genom att ta ut "extra" då och då har jag klarat mig helt utan bankomatkort i 2 år nu (klipptes, då banken ville ha 20kr/månaden)

Jag använder OKQ8-kort som är gratis och ger 1% tillbaka på alla inköp. Betalar alltid hela beloppet varje månad, givetvis.

Då jag trodde att allt handlade om guld/silver här så kan jag nämna att jag även använde kortet för senaste inköpet av några Gold Eagle. Jag uppfattar LS's kortpåslag som rimligt, med tanke på min återbäring, samt att det gav mig friheten att handla då dagspriset var fördelaktigt, även om jag inte träffade helt rätt.

Även jag har tidigare varit kritisk mot registreringen men jag har i princip givit upp, så storebror vet precis var/när jag köper blöjor, kalsonger, verktyg och PM..

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
Idag kl. 08:41

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
söndag 21, juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
måndag 15, juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
söndag 14, juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane