Författare Ämne: Handlar ni med kort eller kontant?  (läst 31602 gånger)

Utloggad walkingliberty

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 311
  • Affärsomdömen: 24
Handlar ni med kort eller kontant?
« skrivet: fredag 12, oktober 2012, 17:25:52 »

Själv så handlar jag med kontanter 99% av gångerna jag köper något.
Skulle vara roligt att se om ni använder kortet eller är lite omoderna och använder kontanter.

Startade denna tråd pga att jag läste precis dagens ledare på LS och tyckte faktiskt att det var en av deras bästa ledare hittills.
Rekommenderar att ni tar er en titt!

Utloggad Ades

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 20
  • Affärsomdömen: 0
SV: Handlar ni med kort eller kontant?
« Svar #1 skrivet: fredag 12, oktober 2012, 17:46:27 »
99,9 av alla småköp...   Alla större köp och köp över interwebben så är det svårare...

Utloggad MrPonzi

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 29
« Svar #2 skrivet: fredag 12, oktober 2012, 18:16:48 »
Bitcoins är den ultimata lösningen på detta problem eftersom inga banker behövs? Även om vi några få insatta vägrar sluta använda kontanter direkt vid betalningar så kommer den stora massan använda det som är smidigast = betala med kort och det är bankernas stora dröm. För att vinna över bankerna krävs något som är smidigare och mer trovärdigt, något som den stora massan kan tänka sig att använda. Fysiskt guld och silver kommer aldrig ersätta kontanter, goldmoneys lösning har vad jag vet blivit blockerad av diverse stater.

Bitcoins kan inte kontrolleras av stater
De behöver ingen onödig mellanhand (banker)
Kan ej beskattas av stater
Bitcoins kan ej skapas ur tomma intet av banker
Smidigt att betala med och mycket snabbare än Riksbankens urgamla & långsamma clearingsystem

« Senast ändrad: fredag 12, oktober 2012, 18:38:37 av MrPonzi »

Utloggad Ebenezer

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 359
  • Affärsomdömen: 18
« Svar #3 skrivet: fredag 12, oktober 2012, 18:18:59 »
Kommer inte ihåg senast jag använde kontanter. Det är om man köper något begagnat eller nått sånt. Finns ju kort som ger dig typ 1% bonus på allt du köper, utan kostnader + att det är smidigare och säkrare än kontanter.

1. Så 1% rabatt på allt + säkrare + mindre i plånboken + smidigare
eller
2. Lättare vid svartaffärer och svårare att spåra?

;D

Utloggad SoulCrew

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 793
  • Affärsomdömen: 30
« Svar #4 skrivet: fredag 12, oktober 2012, 20:28:17 »
Då är ju frågan vad du gör när du står där o kortet inte accepteras? Hänt mig flera ggr trots att jag haft mer än täckning. Säkrare? Tja, det påstås att mellan fem och tio procent av alla kortinnehavare utsätts för någon form av bedrägeri varje år. Idag är det inget större problem då bankerna brukar ordna det men tror du det förblir så om kontanterna försvunnit och du inte har nåt annat val? Den som på allvar argumenterar för att avskaffa kontanter förtjänar att drabbas av Jeffersons gamla talesätt. Varken trygghet eller frihet. Själv är jag inte så pigg på att följa dem.

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
« Svar #5 skrivet: fredag 12, oktober 2012, 20:36:29 »
Jag brukar av bekvämlighet använda kort för det mesta, men försöka ha en mindre mängd (några hundralappar) i plånboken. Det hade jag dock inte idag, och idag var jag på Posten vars kortterminaler strejkade. Jag fick således gå hem med oförrättat ärende, vilket jag hade sluppit om jag haft kontanter...

För småbetalningar när man varit skyldig nära vänner för några öl eller något annat trevligt har det hänt att jag betalat i silvermynt, t ex 1/4 oz för en trevlig ölkväll i hemmet :D Det har varit ett bra alternativ eftersom mina vänner inte har kortterminaler...

Utloggad Goldfinger

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 579
  • Affärsomdömen: 3
« Svar #6 skrivet: fredag 12, oktober 2012, 20:47:00 »
Nästan uteslutande med kort förutom småinköp. Har sällan mer än några hundralappar i plånboken.

Jag är givetvis medveten om att korthysterin som råder delvis är en funktion av bankernas vilja att låna ut pengar och bidrar till de problem vi har i ekonomin. Men det är fel att blanda ihop i grunden smidig teknik med problemen vi har med hög skuldsättning etc.

Som jag sa tidigare i någon tråd. Det finns inget skäl att gå tillbaka till stenåldern bara för att man eftersträvar sund ekonomi.

Utloggad Ebenezer

• Palladiummedlem
« Svar #7 skrivet: fredag 12, oktober 2012, 20:51:07 »
Då är ju frågan vad du gör när du står där o kortet inte accepteras? Hänt mig flera ggr trots att jag haft mer än täckning. Säkrare? Tja, det påstås att mellan fem och tio procent av alla kortinnehavare utsätts för någon form av bedrägeri varje år. Idag är det inget större problem då bankerna brukar ordna det men tror du det förblir så om kontanterna försvunnit och du inte har nåt annat val? Den som på allvar argumenterar för att avskaffa kontanter förtjänar att drabbas av Jeffersons gamla talesätt. Varken trygghet eller frihet. Själv är jag inte så pigg på att följa dem.

Kontanter kommer inte avskaffas under min livstid. Och jag har aldrig varit med om att ett kort inte accepteras, men jag antar att man kan ha en hundralapp eller två på sig för att vara säker. Har dock hänt mig att folk inte har haft växel när man betalat med kontanter. Som du säger, bankerna ersätter eventuella bedrägerier om du inte varit oaktsam, vem ger dig dina kontanter tillbaka om nån snott dom? "Eh ja konstapeln jag hade 700 spänn i plånboken, jag lovar" ;).

Jorden kommer inte gå under, kontanterna kommer inte avskaffas, allt kommer bli bra. Ny teknik gör livet lättare för alla. Inklusive korten  ;)

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
« Svar #8 skrivet: fredag 12, oktober 2012, 20:55:53 »
Jag har för övrigt valt bort kredit på mitt kort, fick säga "nej tack, jag vill INTE HA KREDIT" tre gånger till den påstridiga bankmannen på Swedbank när jag öppnade konto där...

I övrigt är jag inte särskilt konspiratorisk gällande kortanvändning, det har sina fördelar och nackdelar, som med alla andra betalningsmetoder. Däremot är jag inte lika förtjust att bli utfrågad som en misstänkt de gånger jag behöver göra större uttag eller insättning. Bara att svara att man ska köpa bil eller finansiera terrorism så håller banken tyst :P

Utloggad Åbama

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 723
« Svar #9 skrivet: fredag 12, oktober 2012, 21:21:22 »
Använder kort av praktiska orsaker (enkelt) men kontanter av ekonomiska och integritetsmässiga orsaker.

Har upptäckt att man ofta både får bättre pris och bättre service om man betalar kontant för vissa varor och tjänster. Sedan finns det en viss integritetsbefrämjande känsla att inte vara spårbar för storebror överallt.

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2262
  • Affärsomdömen: 50
« Svar #10 skrivet: lördag 13, oktober 2012, 00:55:37 »
Integritetsfrågan är oerhört viktig för mig så jag använder kontanter i ganska stor utsträckning (men inte religiöst).

Vad gäller säkerheten så får jag nog säga att jag hittills aldrig misslyckats med att betala med kontanter och inte heller har jag fått dem stulna. Däremot har jag ett flertal gånger varit med om kort som inte funkar, kort som äts upp av Bankomaten samt kort som på ouppklarat sätt klonats och använts av bovar i annat land. Visst, än så länge löser Banken detta till slut men det är ju inte pga deras goda vilja utan pga att de vill befrämja kortanvändningen. Och vad gäller "till slut" så var det väldigt ögonöppnande att se hur flickvännen behöva strula med Banken i nästan tre månader efter det att kontot övertrasserats pga en massa ATM-uttag av okända personer i Afrika. Hon använder kort till allt, jag föredrar kontanter ;-)

Så även om jag till viss del fattar detta med bekvämlighet så är jag allt lite luttrad vad gäller säkerhetsargumentet. Och hur svårt är det egentligen att ta ut ett par tusen från automaten hos ICA när man ändå är där och handlar?

Men det är ett sluttande plan och till skillnad från Ebenezer så tror jag faktiskt att konanterna kommer att försvinna. Vid alla teknikskiften når man en punkt när det "slår om" och om det gamla systemet då kan anses som för dyrt att behålla i drift så kan det försvinna rätt snabbt. Ett typexempel är mobiltelefoner och telefonkiosker. När vi nådde tillräcklig mobilanvändning så började man skrota telefonkioskerna. Mindre än fem år senare var de borta.

august

Utloggad Ebenezer

• Palladiummedlem
« Svar #11 skrivet: lördag 13, oktober 2012, 08:54:31 »
Jag håller med om att kontanter kommer avskaffas i framtiden, dock tror jag inte att det sker inom min livstid. Man får tänka på att turister och liknande som kommer hit från kontantkulturer måste ha möjlighet att handla här också.

Ett annat problem som jag kom att tänka på igår är att när du använder kontanter så får du inte ränta på dina pengar. Kanske inte låter mycket, men om du ska ha några tusen i kontanter alltid så blir det i längden en del "onödiga" pengar som försvinner. Speciellt om du inte använder dig av storbankerna och får mellan 2,05-3,00% ränta på ditt lönekonto (Jag har 2,05 på mitt lönekonto t.ex.) På 3000 spänn så förlorar jag t.ex.  drygt 5kr i månaden på att ha dom kontant. Inte mycket som sagt, men totalt onödigt samtidigt som kontanter tappar 0,7-2,0% värde om året genom inflationen.

Och då har vi inte ens tagit med eventuella bonusar och cashbacks i uträkningarna. Detta är bara räntan och inflationen.

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2658
  • Affärsomdömen: 47
« Svar #12 skrivet: lördag 13, oktober 2012, 13:22:47 »
blandar friskt kontanter och kort.
När jag underredsbehandlar bilen (svart i dubbel bemärkelse) blir det kontant. på ICA blir det kort osv osv.

Utloggad silverfisken

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 563
  • Affärsomdömen: 26
« Svar #13 skrivet: lördag 13, oktober 2012, 13:32:06 »
Jag har alltid kontanter på mig, sen kan jag betala med kort, men jag har alltid backup med kontanter, smidigare så om kortterminal strular etc.. Norges största livsmedelsbutik kedja tar inte emot mastercard, märkligt...

Utloggad GH

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 64
  • Affärsomdömen: 7
« Svar #14 skrivet: lördag 13, oktober 2012, 13:58:26 »
50/50.

Hur länge tror ni det dröjer innan majoriteten av alla affärer endast accepterar kortbetalning? För det är väl åt det hållet vi går

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
Idag kl. 08:41

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
söndag 21, juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
måndag 15, juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
söndag 14, juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane