Författare Ämne: Sälj strategi?  (läst 2747 gånger)

Utloggad Seth

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Affärsomdömen: 0
Sälj strategi?
« skrivet: tisdag 01, december 2020, 18:59:55 »
Hej,

Jag är en nybörjare när det kommer till att investera i fysiskt guld och silver. Har sakteligen börjat bygga upp en liten hög med silvermynt och tackor samt guldmynt och tackor. Jag tänker att över tid sikta på 600 unz silver och 10 unz guld. Men sedan då?

Att sälja silver och guld i Sverige känns som att man behöver sälja över en lång tid för att få bästa pris trots att spotpriset är bra. I usa verkar de ha coin shops i varje gathörn medan vi i Sverige får nöja oss med tavex, pantbanker och tradera. Tradera verkar ge bästa pris, men då verkar det som att man får sälja ett mynt i taget?

Vad har du för säljstrategi?

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2716
  • Affärsomdömen: 90
SV: Sälj strategi?
« Svar #1 skrivet: tisdag 01, december 2020, 19:42:23 »
Köp när spot är lågt och sälj när spotpriset är högt. Finns inte så många andra strategier.
Finns många handlare i Tyskland som man kan sälja till.

Välkommen i gänget!

Utloggad Tyr

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 504
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #2 skrivet: tisdag 01, december 2020, 19:57:33 »
i Sverige får nöja oss med tavex, pantbanker och tradera. Tradera verkar ge bästa pris, men då verkar det som att man får sälja ett mynt i taget?
Nä, Tavex, L.S. och pantbanker har för låga köpes-priser, så sälja till dem är en dålig säljstrategi.

Skall du sälja silvermynt på Tradera så säljer du i mynttuber om 20 st. eller 25 st. om det är Silver Maples. Det är enklast ur logistisk synpunkt. Tänk själv att behöva skicka 20 brev med ett silvermynt i varje, mot ett paket med 20 st. i en tub.

Tradera tar 10 % i provisionsavgift, dock max 200 SEK. Provisionsavgiften för 20 st. mynt, sålda ett och ett, blir om de kostar 200:- st. => 20 x 20 SEK = 400 SEK.

Utloggad haberdasher

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 292
« Svar #3 skrivet: tisdag 01, december 2020, 19:59:35 »
Kom ihåg att värdesaker på mer än 10 000 euro per person ska deklareras vid gränspassage in/ut av EU (gäller också i Schengenländerna Norge, Schweiz och Island).
« Senast ändrad: tisdag 01, december 2020, 20:58:58 av haberdasher »

Inloggad hasse_A

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 527
  • Affärsomdömen: 6
« Svar #4 skrivet: tisdag 01, december 2020, 20:44:28 »
Kom ihåg att värdesaker på mer än 10 000 euro per person ska deklareras vid gränspassage (gäller också i Schengenländer).

Jag förstår inte vad Schengen har med saken att göra.
Schengen handlar om passfrihet. Det har ingenting med varor att göra utom möjligen förbjudna varor typ narkotika då man har rätt att visitera folk om man misstänker detta.

Inom EU gäller fri rörlighet för varor och tjänster.
jag antar att du menar in/utresa till/från EU.
Då kan mycket väl EUR 10 000 vara gränsen för anmälan.
I USA är gränsen $10 000.

Om vi pratar om mynt utgivna av statliga myntverk med präglad valör så gäller följande.
Vid resa in/ut ur USA gäller den på myntet präglade valören.
Jag är lite osäker när det gäller EU men eftersom det är "legal tender" borde samma gälla även här.

Edit: Ser att man ska anmäla om man har EUR 10 000 även när man reser mellan EU-länder men då kan myndigheterna inte ta din valuta om jag förstår det hela rätt.
« Senast ändrad: tisdag 01, december 2020, 20:50:16 av hasse_A »

Utloggad haberdasher

• Palladiummedlem
« Svar #5 skrivet: tisdag 01, december 2020, 21:03:57 »
Kom ihåg att värdesaker på mer än 10 000 euro per person ska deklareras vid gränspassage (gäller också i Schengenländer).
Jag förstår inte vad Schengen har med saken att göra.

Förlåt. Jag har rättat mitt uttalande för att återspegla vad jag egentligen menar. Det finns tre Schengenländer som inte är medlemmar i EU, vilket kan förvirra någon.

PS: Detta är vad Tullverket skriver: https://www.tullverket.se/kontantamedelsarskildaregler.4.78aa922815794d801e282.html "Observera att en del EU-länder har anmälningsplikt även inom EU. Kontrollera därför alltid vilka regler som gäller för det land du ska resa till."
« Senast ändrad: tisdag 01, december 2020, 21:10:00 av haberdasher »

Utloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1739
  • Affärsomdömen: 48
« Svar #6 skrivet: tisdag 01, december 2020, 21:37:18 »
Att sälja silver och guld i Sverige känns som att man behöver sälja över en lång tid för att få bästa pris trots att spotpriset är bra. I usa verkar de ha coin shops i varje gathörn medan vi i Sverige får nöja oss med tavex, pantbanker och tradera. Tradera verkar ge bästa pris, men då verkar det som att man får sälja ett mynt i taget?

En väldigt bra fråga! Och dessutom en fråga som ofelbart triggar väldigt olika åsikter och synsätt.

Här är min syn och jag är väl medveten om att den inte delas av alla:

Man kan syssla med PM av olika skäl. Ett skäl är givetvis ”investering” (köp för X kronor, sälj för Y och hoppas att X < Y). Ett annat är som ”hedge” mot värdeurholkning i fiat, ett tredje skydd mot ”goverment overreach” (staten gillar att beskatta allt som går att går att beskatta), etc, etc.

Sedan finns det olika sätt att placera i PM-sfären. Det mest uppenbara är fysiska mynt och tackor, men sedan har vi ju även valvguld (och -silver), ETFer med eller utan fysisk backning, aktier i PM-bolag av olika grad av mognad, diverse derivat- och pappersprodukter, etc.

Nu kommer vi till detta med säljstrategi. Enligt min syn så är olika former av ”PM” (i vid bemärkelse) oerhört olika väl lämpade beroende på strategi.

Om jag vill göra en investering så placerar jag i en pappersprodukt som jag kan köpa och sälja med en knapptryckning på några sekunder, utan att exponera min identitet för skumma typer samt med på förhand kända kostnader. Samtidigt accepterar jag naturligtvis att sådana transaktioner är helt spårbara och kommer att synas i banksystemet och beskattas fullt ut. Så funkar investeringar, oavsett om det är PM i botten, eller Tesla eller något annat.

Sedan har vi hedge mot att köpkraften i fiat urholkas. Där är min förhoppning att det skall fortsätta funka bra med ett kortsiktigt sparande i några olika valvtjänster kopplade till betalkort. Där har jag lite lagom med metall för som kan användas som betalning vid konsumtion över hela världen. Detta använder jag regelbundet, och fyller även regelbundet på. Jag försöker stoppa in lite extra när guldpriset dippar och lite mindre när det stigit, så jag får lite avkastning via timing och dessutom min hedge mot urholkning av köpkraft om jag istället haft kronor som bas (hoppas jag, åtminstone på lite längre sikt).

Sen kommer vi till fysiskt PM. Vad har jag det till? Svaret är: inte för att göra vinst i kronor. Fysiskt PM är på tok för besvärligt att ”vända på”. Det är moms på silver och dessutom säkerhetsaspekter, fraktkostnader, förvaring och allt möjligt som gör det svårt att göra förutsägbar vinst. Men det är fantastiskt som katastrofhedge, kanske enda räddningen om världsekonomin brakar ihop helt och mina numismatiska mynt ger mig stor glädje bara att pilla med. Detta gör att jag inte köper fysiskt PM med en direkt strategi att sälja. Ibland säljer jag ändå, pga att rätt tillfälle dök upp, men det var inte pga att det fanns en plan.

Om jag en gång hamnar i en situation där jag absolut måste sälja en märkbar del fysiskt PM så kommer jag att göra det. Men om detta aldrig inträffar är det kanske till det bättre och då kommer sannolikt mitt fysiska PM att gå i arv till barnen. Det tycker jag är en strategi så god som någon.

Utloggad haberdasher

• Palladiummedlem
« Svar #7 skrivet: tisdag 01, december 2020, 22:05:56 »
Jag har egentligen ingen försäljningsstrategi.

Den långsiktiga anledningen till att jag köper ädelmetaller är att bevara värdet på en del av min förmögenhet. Om jag måste sälja mina ädelmetaller på kort sikt har mina andra planer inte burit frukt eller samhället som vi känner det finns inte längre.
« Senast ändrad: tisdag 01, december 2020, 22:08:56 av haberdasher »

Utloggad CK

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 19
« Svar #8 skrivet: onsdag 02, december 2020, 09:11:32 »

En väldigt bra fråga! Och dessutom en fråga som ofelbart triggar väldigt olika åsikter och synsätt.

Här är min syn och jag är väl medveten om att den inte delas av alla:

Man kan syssla med PM av olika skäl. Ett skäl är givetvis ”investering” (köp för X kronor, sälj för Y och hoppas att X < Y). Ett annat är som ”hedge” mot värdeurholkning i fiat, ett tredje skydd mot ”goverment overreach” (staten gillar att beskatta allt som går att går att beskatta), etc, etc.

Sedan finns det olika sätt att placera i PM-sfären. Det mest uppenbara är fysiska mynt och tackor, men sedan har vi ju även valvguld (och -silver), ETFer med eller utan fysisk backning, aktier i PM-bolag av olika grad av mognad, diverse derivat- och pappersprodukter, etc.

Nu kommer vi till detta med säljstrategi. Enligt min syn så är olika former av ”PM” (i vid bemärkelse) oerhört olika väl lämpade beroende på strategi.

Om jag vill göra en investering så placerar jag i en pappersprodukt som jag kan köpa och sälja med en knapptryckning på några sekunder, utan att exponera min identitet för skumma typer samt med på förhand kända kostnader. Samtidigt accepterar jag naturligtvis att sådana transaktioner är helt spårbara och kommer att synas i banksystemet och beskattas fullt ut. Så funkar investeringar, oavsett om det är PM i botten, eller Tesla eller något annat.

Sedan har vi hedge mot att köpkraften i fiat urholkas. Där är min förhoppning att det skall fortsätta funka bra med ett kortsiktigt sparande i några olika valvtjänster kopplade till betalkort. Där har jag lite lagom med metall för som kan användas som betalning vid konsumtion över hela världen. Detta använder jag regelbundet, och fyller även regelbundet på. Jag försöker stoppa in lite extra när guldpriset dippar och lite mindre när det stigit, så jag får lite avkastning via timing och dessutom min hedge mot urholkning av köpkraft om jag istället haft kronor som bas (hoppas jag, åtminstone på lite längre sikt).

Sen kommer vi till fysiskt PM. Vad har jag det till? Svaret är: inte för att göra vinst i kronor. Fysiskt PM är på tok för besvärligt att ”vända på”. Det är moms på silver och dessutom säkerhetsaspekter, fraktkostnader, förvaring och allt möjligt som gör det svårt att göra förutsägbar vinst. Men det är fantastiskt som katastrofhedge, kanske enda räddningen om världsekonomin brakar ihop helt och mina numismatiska mynt ger mig stor glädje bara att pilla med. Detta gör att jag inte köper fysiskt PM med en direkt strategi att sälja. Ibland säljer jag ändå, pga att rätt tillfälle dök upp, men det var inte pga att det fanns en plan.

Om jag en gång hamnar i en situation där jag absolut måste sälja en märkbar del fysiskt PM så kommer jag att göra det. Men om detta aldrig inträffar är det kanske till det bättre och då kommer sannolikt mitt fysiska PM att gå i arv till barnen. Det tycker jag är en strategi så god som någon.

Precis det där sista, för mig. I en instabil värld köper jag för framtida barns arv. Har inga planer på att sälja något, utan det är ett litet nesting egg för regniga dagar och/eller lämna kvar något till barn. Regniga dagar kan ju också bli ens pension en dag, man är ju riggad för fattigdom med endast statlig pension i det här landet.

Inloggad hasse_A

• Guldmedlem
« Svar #9 skrivet: onsdag 02, december 2020, 13:23:32 »
På en direkt fråga skriver Svenska tullverket så här :

Citera
Det är när du tar med dig kontanter till eller från ett land utanför EU som gränsen på 10.000 euro gäller  innan du måste deklarera för dem. Inom EU är det fri rörlighet och in och ut från Sverige från ett annat EU-land behöver du inte göra någon anmälan men du behöver kontrollera med tyska myndigheter om dem har nationella regler.

Till Sverige behöver man alltså inte anmäla vd införsel från annat EU-land. Att föra in till annat EU-land från Sverige bör man kolla med det landet.

Utloggad haberdasher

• Palladiummedlem
« Svar #10 skrivet: onsdag 02, december 2020, 13:44:26 »
På en direkt fråga skriver Svenska tullverket så här :

Citera
Det är när du tar med dig kontanter till eller från ett land utanför EU som gränsen på 10.000 euro gäller  innan du måste deklarera för dem. Inom EU är det fri rörlighet och in och ut från Sverige från ett annat EU-land behöver du inte göra någon anmälan men du behöver kontrollera med tyska myndigheter om dem har nationella regler.

Till Sverige behöver man alltså inte anmäla vd införsel från annat EU-land. Att föra in till annat EU-land från Sverige bör man kolla med det landet.

Man kan säga att reglerna återspeglar marknadsförhållandena mycket väl. Tullverket är uppenbarligen medveten om de låga priserna vid försäljning av ädelmetaller i Sverige via officiella återförsäljare, vilket inte gör Sverige till ett primärt mål för en försäljningsstrategi.
« Senast ändrad: onsdag 02, december 2020, 13:47:01 av haberdasher »

Utloggad Tyr

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 504
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #11 skrivet: onsdag 02, december 2020, 14:05:29 »
Inom EU gäller fri rörlighet för varor och tjänster.

Om vi pratar om mynt utgivna av statliga myntverk med präglad valör så gäller följande.
Vid resa in/ut ur USA gäller den på myntet präglade valören.
Jag är lite osäker när det gäller EU men eftersom det är "legal tender" borde samma gälla även här.

Citat igen från ovan: "Jag är lite osäker när det gäller EU men eftersom det är "legal tender" borde samma gälla även här."

Borde är inte lika med - "vad som gäller".

När det handlar om varuinförsel från länder utanför EU-området läser vi följande ifrån Tullverket och varor från länder utanför EU

"När du beställer en vara från ett land utanför EU ska du alltid betala moms. Du kan också behöva betala tull och andra skatter och avgifter. Dessutom ska din vara tulldeklareras."

Inloggad hasse_A

• Guldmedlem
« Svar #12 skrivet: onsdag 02, december 2020, 20:09:51 »

Citat igen från ovan: "Jag är lite osäker när det gäller EU men eftersom det är "legal tender" borde samma gälla även här."

Borde är inte lika med - "vad som gäller".

Visst du har rätt att "Borde är inte lika med vad som gäller".
Det har jag inte heller påstått. Jag jämför med vad som gäller i USA.

"När du beställer en vara från ett land utanför EU ska du alltid betala moms. Du kan också behöva betala tull och andra skatter och avgifter. Dessutom ska din vara tulldeklareras."

Nu var det ju inte frågan om att beställa en vara utanför EU. Det var frågan om att ha med sig kontanter in till EU.
« Senast ändrad: onsdag 02, december 2020, 20:12:10 av hasse_A »

Utloggad Sheepy1

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 15
  • Affärsomdömen: 3
« Svar #13 skrivet: torsdag 03, december 2020, 14:04:08 »
Hur funkar det med vinstskatt då om man skulle få för sig att sälja i framtiden? (antar att detta faller ut ivf för större belopp)

Vad för sorts bevis behövs för att styrka inköpspriset?

Inloggad hasse_A

• Guldmedlem
« Svar #14 skrivet: torsdag 03, december 2020, 14:37:18 »
Kan man inte visa vad man betalat vid avskattningstillfället m.h.a. kvitto eller transaktionsutdrag blir det väl schablonbeskattning.
D.v.s. man antar att man anskaffat tillgången för 20% av försäljningsvärdet.

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

1oz Philharmoniker 2011 *sänkt pris* by Morgan
Igår kl. 20:54

1kg silvertacka by Tsilver
Igår kl. 16:22

Ny medlem by SilverHulken
Igår kl. 12:58

Säljes: silver! by Micromax
Igår kl. 10:43

3 guldmynt by krille1337
Igår kl. 00:03