Texten från inlägget på forumet CEO kan tolkas som att det är optionerna som pratas upp. Jag tycker inte texten kan tolkas som att någon har "pressat ner guldpriset" genom "en koordinerad aktion". Det är ju optioner som blir värdelösa. Om "thousands and thousands of simpletons" hade köpt guld i stället, då hade de i alla fall något at krama av värde.
Och varför blev optionerna värdelösa ?
Jo, eftersom guldpriset på optionernas expiry date var lägre än strikepriset på optionerna.
Därför kan man misstänka att det funnits starka incitament för de som ställt ut optionerna att få ner guldpriset.
Jag har råkat ut för något liknande, på den tiden då jag var ung & naiv ( eller åtminstone yngre och naivare än vad jag är idag ).
Jag ville köpa en viss aktie, men istället för att köpa aktien så valde jag att köpa s.k. turbowarrants på aktien.
För att få mer hävstång på den uppgång som jag hoppades skulle ske på aktien fram till expiry date.
Det var bara ett problem, en turbowarrant har ett knock-out pris, detta hade jag ingen aning om.
Om priset på aktien någon gång under tiden fram till expiry date hamnar under denna knock-out nivå så förfaller warranten direkt och blir värdelös.
Och vad tror ni hände ?
Jo, vid ett enstaka tillfälle sjönk plötsligt aktiekursen exakt ner till den nivå där warranten knockades.

Därefter steg aktiekursen fint och stadigt fram till expiry date

Jag hade gjort en fin vinst, om inte warranten knockats.

Man behöver inte vara speciellt konspiratoriskt lagd för att misstänka att det var de som ställt ut warranten som också låg bakom det plötsliga och helt oväntade kursfallet.
Detta kunde de ganska enkelt åstadkomma genom att sälja av många aktier och på så sätt rensa orderboken till exakt rätt nivå.
Funkar bra för aktier som inte har jättestor daglig omsättning.
Sedan den dagen vägrar jag ta i hävstångsinstrument med tång.
Bättre att köpa den underliggande aktien så är man inte beroende av en viss aktiekurs vid ett visst datum, utan kan vänta in rätt tillfälle för att sälja.