Författare Ämne: Kontrollera Silver bullion?  (läst 11845 gånger)

Utloggad Kåre Jonsson

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 22
  • Affärsomdömen: 1
Kontrollera Silver bullion?
« skrivet: måndag 08, oktober 2012, 07:28:09 »
Hej

Vet ni om det finns något i stil med det man ser här

för exempelvis Lönn-bullion eller filharmoniker och liknande? Har någon erfarenhet av dem? Finns det någon bättre metod?
Jag vill köpa ett parti Maplar och funderar på vad jag kan göra för att kontrollera mynten.
Vänligen,
Kåre Jonsson

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2103
  • Affärsomdömen: 233
SV: Kontrollera Silver bullion?
« Svar #1 skrivet: måndag 08, oktober 2012, 10:32:33 »
Hej.

Det finns en rad saker man kan göra för att kontrollera mynten (även utan en speciell fisch).

1. Inspektera präglingen. (Jämför gärna med annat likadant mynt/tacka.)
2. Mät dimensioner med skjutmått. (Mått finns att hitta på nästa allt där ute via Google.)
3. Väg objektet med noggrann våg. (0.01 gram). Objekten ska väga lite mer än nominellt.
4. Magnettest. Silver är inte magnetiskt så objektet ska inte fastna på magneten.
5. Rare-earth magnettest. Silver är dock diamagnetiskt. Det innebär att man kan känna en effekt om man rör magneten snabbt mot/från objektet. Ett vanligt 1oz mynt ska nästan lätta lite från underlaget...
(Ett kopparmynt har en liknande effekt så detta är bara en indikator.)
6. Pingtest. Om man klickar ett annat mynt då man har objektet på fingertoppen får man ett ping eller klick-ljud.Silver har normalt ett långt Piiiinnnng-ljud. Jämför med andra mynt. Ex svensk enkrona från 1967 och 1969 kan enkelt särskiljas på detta sätt. OBS! Olika bullionmynt har olika ping-ljud och ibland till och med olika mynt av samma typ kan låta olika. (Använd som indikator endast.)
7. Densitetstest. Genom att sänka ned objektet i rumstempererat vatten och väga myntet då det är nedsänkt och i luft kan man ta reda på densitet. Den ska vara nära 10.49 för rent silver i rumstemperatur.
8. Istest. Om man har en större tacka kan man lägga en isbit på den och den ska smälta mycket snabbt. Typ 30 sekunder i rumstemperatur. Detta därför att silvret leder bort kylan snabbt. Jämför med hur det beter sig med en känt äkta tacka.
9. Ultraljud. Genom att mäta hur snabbt ljudvågor fortplantar sig kan man avgöra materialinnehåll.
10. (Utsätta det för H2s-gas (svavel) och se ifall det svartnar... Eller om svartnat objekt köra bikarbonat och alumiuniummetoden och se ifall det försvinner... ;-)
11. Test med syra sabbar objektet men kan avgöra om ytskiktet är silver.
12. Såga itu, fila etc förstör objektet men då kan man kontrollera innehållet.
13. Digital handhållen XRF ANALYZER. Mäter legeringen och rapporter vilka metaller som ytskiktet innehåller...
14. Röntgenbild för att upptäcka om något fyllts i.
15. Smälta ned objektet. De ska smälta vid silvers smältpunkt.
16. Affinera. Det optimala för att garantera att det är silver eller hur mycket silver det är i "okända/misstänkta silverobjekt" är att smälta ned och affinera. Då man i denna process får ut rent silver är man säker på hur mycket silver som fanns i objekten... ;-) I denna process tappar man nog dock någon/några procent...

Sedan lär en silverkula döda varulvar, men det har jag inte testat. Och även om det funkar kan det vara svårt att hitta en varulv då man behöver en och var det då inte silver man gjorde kulan av så kanske han blir arg... ;-)

Alla dessa tester kan man inte eller behöver man normalt inte göra på alla sina mynt/tackor.

Förfalskningar som lurar 1-6 är mycket ovanliga. (Resten är nästan överkurs.)

Här några gamla trådar med mer intressant information:

http://www.adelmetallforum.se/index.php?topic=749.msg5748
http://www.adelmetallforum.se/index.php?topic=438.msg3013

Något mer sätt att testa för silver? Jag kan komplettera listan...

Nytt test. "Servett-testet" kan visa om ytan är silver. Lägg myntet under en tunn pappersservett och se ifall myntet ser vitt ut i bra belysning. Jämför med mynt som inte är silver...

/mega_n

Edit : lägger till sökord : falska falskt tackor mynt kontrollera silver äkthet äkta oäkta förfalskning förfalskningar hur testa testar man om
« Senast ändrad: torsdag 07, februari 2013, 22:52:05 av mega_n »

Utloggad Goldfinger

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 579
  • Affärsomdömen: 3
« Svar #2 skrivet: måndag 08, oktober 2012, 20:56:32 »
Hej

Vet ni om det finns något i stil med det man ser här

http://www.youtube.com/watch?v=LYQ4y99WIwY#

för exempelvis Lönn-bullion eller filharmoniker och liknande? Har någon erfarenhet av dem? Finns det någon bättre metod?
Jag vill köpa ett parti Maplar och funderar på vad jag kan göra för att kontrollera mynten.
Vänligen,
Kåre Jonsson

Det detta verktyg gör är inget annat än vad ett bra skjutmått och en noggrann våg kan göra och dessutom med mycket bättre precision. Lägg några hundralappar på skjutmått och våg. Använder du dessa hjälpmedel tillsammans med pkt 1 på mega_n's lista så kan du känna dig säker i myntvärlden.

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
« Svar #3 skrivet: onsdag 10, oktober 2012, 10:51:37 »
Hej Kåre.

Hur går det med inköpet? Som du ser finns det många olika sätt att kontrollera det man köper, men normalt räcker det att kolla punkt 1-3 ovan. Men har man en bra magnet och lite vana kostar det "inget extra" att kolla 4-6 också. Punkt 7 är bra ifall objektet man vill kolla inte har enkla dimensioner utan är svår att mäta med skjutmått. (Typ ring eller armband eller så.)

/mega_n

Utloggad mithril_hunter

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 375
  • Affärsomdömen: 8
« Svar #4 skrivet: onsdag 10, oktober 2012, 11:10:17 »
Hej.

Det finns en rad saker man kan göra för att kontrollera mynten (även utan en speciell fisch).

Sedan lär en silverkula döda vampyrer, men det har jag inte testat. Och även om det funkar kan det vara svårt att hitta en vampyr då man behöver en och var det då inte silver man gjorde kulan av så kanske han blir arg... ;-)

/mega_n

Många bra tips. Dock måste jag understryka att silverkulor ej biter på vampyrer utan det är varulvar som du kan döda med en silverkula.  ;)

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
« Svar #5 skrivet: onsdag 10, oktober 2012, 11:13:10 »
Hej.

Sedan lär en silverkula döda vampyrer, men det har jag inte testat. Och även om det funkar kan det vara svårt att hitta en vampyr då man behöver en och var det då inte silver man gjorde kulan av så kanske han blir arg... ;-)

/mega_n

Många bra tips. Dock måste jag understryka att silverkulor ej biter på vampyrer utan det är varulvar som du kan döda med en silverkula.  ;)

OK. Sorry. Jag har som sagt inte testat. Jag uppdaterar texten ;-)

/H

Utloggad Kåre Jonsson

• Medlem
  • *
« Svar #6 skrivet: onsdag 10, oktober 2012, 22:50:35 »
Det var frågan om att köpa flera av ett myntslag jag redan har ett av. Alltså tänkte jag bygga en liten vippa och lägga det mynt jag har på två sätt. Lite närmre för att kolla att det andra myntet väger ner. Lite längre ifrån för att kolla motsatsen. Måtten som omkrets och tjocklek känner jag genom att jämföra. Till slut magnetmetoden.

Jag gillade kommentaren att så här håller ju ingen på när det gäller fiat-pengar. Lustigt egentligen fast konsistent med det faktum att de faktiskt är värdelösa.

"Papier-monnaie retournera tôt ou tard à sa valeur intrinseque: rien" Voltaire (Papperspengar återvänder förr eller senare till sitt inneboende värde: inget)

Utloggad johan_ua

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 181
  • Affärsomdömen: 9
« Svar #7 skrivet: torsdag 11, oktober 2012, 11:53:10 »
Hej.

/mega_n

Därom tvistar de lärde... vill minnas att Blade använde silverkulor just mot vampyrer. Sen var det väl bröderna Grimm som ansåg att de även är bra mot häxor?

Utloggad Kåre Jonsson

• Medlem
  • *
« Svar #8 skrivet: måndag 19, november 2012, 13:55:13 »
Jag funderade på att köpa en monsterbox men sen beställde jag i portioner från kettner och Liberty silver i Estland.

Min reflektion är annars att man lätt bygger en egen vippa för viktkontroll genom att använda ett mynt man redan har. Genom att känna på dem märker man lätt storleksfel. Med magnet att det beter sig på rätt sätt magnetiskt. Sen tycker jag att min kontroll är tillräcklig.

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
« Svar #9 skrivet: torsdag 07, februari 2013, 22:50:19 »
Här kommer ytterligare ett sätt att kolla om ett myntet är silver. (Detta test visar bara om ytan är silver så ett gediget finsilver-mynt får därför samma resultat som ett silverpläterat mynt.)

1. Ta fram en tunn pappersservett eller bit tunnt hushållspapper. (Eller möjligen ett tunt kopieringspapper.)
2. Lägg myntet på ett bord och lägg servetten platt ovanpå över myntet.
3. Se till att ha bra belysning på servetten.

Kolla hur myntet ser ut genom servetten. Om det är silver ser myntet vitt ut. Om det är andra basmetaller ser det mörkt ut. Kolla gärna själv... (OBS! Det är inte första April idag ;-)

Jag har inte kollat med många olika sorters mynt så jag vet inte hur bra det fungerar...
Jag har inte heller kollat hur bra det fungerar på slita mynt eller lågprocentiga mynt...

Värt att prova...

/H

Jag lade till detta test till den "kompletta listan av tester" ovan. http://www.adelmetallforum.se/index.php?topic=1660.msg14916#msg14916
« Senast ändrad: torsdag 07, februari 2013, 23:09:55 av mega_n »

Utloggad Destecado

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 453
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #10 skrivet: fredag 08, februari 2013, 05:58:04 »
Jag gör det enkelt för mej. Jag köper bara från säljare som är kända och har gott renome.

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by Au
Idag kl. 22:53

Irankriget by gbz
söndag 07, juni 2026, 22:33:02

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
söndag 07, juni 2026, 21:15:53

Egon von Greyerz by gbz