Författare Ämne: Ny medlem och ny på det mesta  (läst 4879 gånger)

Utloggad Canvas

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 81
  • Affärsomdömen: 0
SV: Ny medlem och ny på det mesta
« Svar #30 skrivet: onsdag 18, november 2020, 02:48:32 »
Hejsan!

Ny här och ganska ny också gällande investeringar över huvudtaget. Gick från sparkonton till att börja investera i Corona-dippen och nu håller jag på att köpa mina första mynt.

Jag är bra sugen på att ge alla mynt i julklapp - vi får se hur populärt det blir. Lite söta pandor borde ju hjälpa att öka på det positiva mottagandet tänker jag. :)

Hej och välkommen hit! Intressant koncept det där med pandorna. Själv är jag restriktiv med vem jag strör PM-metaller över. De enda gånger jag delar ut dem (och det händer extremt sällan det), ger jag alltid bort dem efter förtjänst - inte efter släktskap, vänskap, som julklappar e.t.c.

Canvas

Tack!

Får jag fråga vilken anledningen är till restriktiviteten?

Hey Thea!

Beklagar sent svar, har inte kollat in furumet på några dagar.

I mitt fall rör det sig nog främst om att jag inte har den bästa karaktären, gör jag någonting bara ett fåtal gånger, så blir det lätt till en vana för mig. Och med tanke på ädelmetallers värdebevarande egenskaper, så vore det (åtminstone för mig) en mycket dålig vana om jag började ge bort dem (eller ens sälja dem) mer eller mindre vanemässigt. Låt säga att jag t.ex. vill ge en kusin en liten guldtacka i julklapp. Från detta skulle min benägenhet att vara rättvis mot mina övriga fem kusiner kunna leda till, att även de får varsin liten guldtacka i julklapp och vips har jag gjort mig av med 6 gram guld. Än värre blir det ifall jag börjar upprepa detta och gör likadant även nästa jul - "alla blev ju så glada förra året och att bli 6 gram guld fattigare var ju trots allt inte så kännbart, så jag gör om samma sak även detta år"... och nästa jul och nästa jul... etc.

Vore man väldigt ekonomiskt välbeställd, t.ex. om man ägde 60 kg guld, eller hade en inkomst som ökade ens guldinnehav med 600 gram per år, så vore det förstås marginellt att ge bort 6 gram guld per år, men jag är tyvärr inte ens i närheten av att vara så ekonomiskt välbeställd.

Sedan kan man förstås tycka att det är skillnad mellan att ge bort 6g guld från sitt guldinnehav och att köpa 6g guld för andra medel och sedan ge bort detta. I det sistnämnda fallet minskar ju inte ens guldinnehav. Men däremot avstår man i det senare fallet från att öka sitt guldinnehav med 6g till förmån för någon annan och samma princip gäller där: avståendet ifrån är marginellt endast om man är väldigt ekonomiskt välbeställd.

Hoppas att detta besvarade din fråga.

Cheers, Canvas

Utloggad Thea

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 11
« Svar #31 skrivet: lördag 21, november 2020, 14:56:02 »
Om man berättar vitt och brett att man handlar med ädelmetaller kan man riskera att denna information till slut hamnar hos någon på samhällets skuggsida och man får ovälkommet besök hemma av någon som tror att man har guld och silver i hemmet.
Jag kan tänka mig ett scenario där mottagaren av din gåva flera år senare hamnar i en diskussion om  ädelmetaller och vill bidra med sina erfarenheter: ”Min morbror håller på med ÄM, jag fick två coola silvermynt i studentpresent”.
Detta är en fråga som kommer upp lite då och då och jag håller i grund och botten med om det du säger, dvs att man skall vara restriktiv med vilka man pratar med om metaller och att det är viktigt att vara rimligt diskret.

Men det finns även andra aspekter och en sådan är att det enda som i långa loppet kan minska ”risken” för oss som gillar metaller är om klubben blir större. Ju fler som placerar i PM desto mindre risk för straffbeskattning, desto mindre risk för att man skall sticka ut (på ett negativt sätt), etc. Så det finns ett egenintresse att sprida kunskapen, men som alla som försökt är det inte lätt. Om man då kan kapsla in det i en present så kanske insikten smyger sig in, även om det tar tid.

En ytterligare sak är risken för stora framtida ekonomiska omvälvningar. Den risken har gått från ”relativt liten” till ”högst reell”. Om det då skulle gå så illa att alltihop går åt päppelfjäll och vi som sitter på PM klarar oss bättre än de flesta andra (inte alls givet, men låt oss ta det som starthypotes)... då vill åtminstone inte jag vara släktens och bekanskapskretsens surgnet som klarade sig bra men inte försökte varna  släktingar och vänner. De kanske inte lyssnar, fine, men att ha försökt är värt någonting om det går illa.

Så min syn är jag är väldigt restriktiv, men jag gör undantag för släktingar och vänner. Och när det gäller studentpresenter även för deras barn. Det känns viktigare än att spara en hundralapp på att köpa mynt av skummisar på Tradera (vilka då får min identitet).

august

Tack för uttömmande svar! Jag hade inte tänkt i de banorna än men jag ska ha med mig det framöver.

Utloggad Thea

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 11
« Svar #32 skrivet: lördag 21, november 2020, 15:01:43 »
Hejsan!

Ny här och ganska ny också gällande investeringar över huvudtaget. Gick från sparkonton till att börja investera i Corona-dippen och nu håller jag på att köpa mina första mynt.

Jag är bra sugen på att ge alla mynt i julklapp - vi får se hur populärt det blir. Lite söta pandor borde ju hjälpa att öka på det positiva mottagandet tänker jag. :)

Hej och välkommen hit! Intressant koncept det där med pandorna. Själv är jag restriktiv med vem jag strör PM-metaller över. De enda gånger jag delar ut dem (och det händer extremt sällan det), ger jag alltid bort dem efter förtjänst - inte efter släktskap, vänskap, som julklappar e.t.c.

Canvas

Tack!

Hey Thea!

I mitt fall rör det sig nog främst om att jag inte har den bästa karaktären, gör jag någonting bara ett fåtal gånger, så blir det lätt till en vana för mig. Och med tanke på ädelmetallers värdebevarande egenskaper, så vore det (åtminstone för mig) en mycket dålig vana om jag började ge bort dem (eller ens sälja dem) mer eller mindre vanemässigt. Låt säga att jag t.ex. vill ge en kusin en liten guldtacka i julklapp. Från detta skulle min benägenhet att vara rättvis mot mina övriga fem kusiner kunna leda till, att även de får varsin liten guldtacka i julklapp och vips har jag gjort mig av med 6 gram guld. Än värre blir det ifall jag börjar upprepa detta och gör likadant även nästa jul - "alla blev ju så glada förra året och att bli 6 gram guld fattigare var ju trots allt inte så kännbart, så jag gör om samma sak även detta år"... och nästa jul och nästa jul... etc.

Vore man väldigt ekonomiskt välbeställd, t.ex. om man ägde 60 kg guld, eller hade en inkomst som ökade ens guldinnehav med 600 gram per år, så vore det förstås marginellt att ge bort 6 gram guld per år, men jag är tyvärr inte ens i närheten av att vara så ekonomiskt välbeställd.

Sedan kan man förstås tycka att det är skillnad mellan att ge bort 6g guld från sitt guldinnehav och att köpa 6g guld för andra medel och sedan ge bort detta. I det sistnämnda fallet minskar ju inte ens guldinnehav. Men däremot avstår man i det senare fallet från att öka sitt guldinnehav med 6g till förmån för någon annan och samma princip gäller där: avståendet ifrån är marginellt endast om man är väldigt ekonomiskt välbeställd.

Cheers, Canvas

Ah, jag förstår! För min del är det present/julklapp som ändå ska inköpas så istället för att köpa någon plastleksak som är tråkig om  några veckor så vill jag ge bort något som uppskattas och som finns kvar i lång tid framöver. Och så kan jag argumentera för att det blev billigare för mina egna mynt när jag kunde dela upp fraktkostnaden på flera.   :)

Utloggad Canvas

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 81
« Svar #33 skrivet: söndag 22, november 2020, 18:10:29 »
Hejsan!

Canvas

Tack!

Hey Thea!

Cheers, Canvas

Ah, jag förstår! För min del är det present/julklapp som ändå ska inköpas så istället för att köpa någon plastleksak som är tråkig om  några veckor så vill jag ge bort något som uppskattas och som finns kvar i lång tid framöver. Och så kan jag argumentera för att det blev billigare för mina egna mynt när jag kunde dela upp fraktkostnaden på flera.   :)

Okej, på det viset.

Bara att köra på då! En del mynthandlare erbjuder ju t.o.m. fri frakt vid köp över ett visst belopp och ifall julklapparna blir det som får inköpssumman att överstiga detta belopp, så kan man ju "spara" in en hel del på frakt. Köper man dessutom flera mynt av samma sort får man ibland dessutom lite lägre prispremie. När jag tog studenten fick jag samtliga svenska jubileumsmynt (50kr, 100kr och 200kr i silver samt 1000kr i guld) som utgivits fram till år 1993 av mina föräldrar. Det var en MYCKET uppskattad present. :)

Utloggad silverhamstern

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 383
  • Affärsomdömen: 20
« Svar #34 skrivet: söndag 29, november 2020, 15:43:26 »
Välkommen hit :)

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

GameStop (GME) - reddit vs hedge funds by cyber
Idag kl. 16:19

Banken blir otillgänglig. by hasse_A