Författare Ämne: Postnord har gjort det igen!  (läst 3054 gånger)

Inloggad Bosse68

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1005
  • Affärsomdömen: 93
Postnord har gjort det igen!
« skrivet: fredag 16, oktober 2020, 22:47:13 »
Fick brev igår att jag skall betala moms
1:- tull, okey inga problen, inga stora summor
Dagen efter kom det ett nytt krav 6:-
På dessa skall jag betala 150:-, 2ggr 75:-
Dom ska skick ut faktura för att kolla så skatten är betald
Så i mitt fall blev det totalt 7:- moms och 150:- i avgifter
Å inte fan kan du resa ut för att köpa över disk
« Senast ändrad: lördag 17, oktober 2020, 11:37:21 av Bosse68 »

Inloggad haberdasher

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 217
  • Affärsomdömen: 0
SV: Postnord har gjort det igen!
« Svar #1 skrivet: lördag 17, oktober 2020, 00:17:25 »
Fick brev igår ... Dagen efter kom det ett nytt krav 6:-

I morgon?  ???
« Senast ändrad: lördag 17, oktober 2020, 01:20:59 av Bosse68 »

Inloggad Lamalaman

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 46
« Svar #2 skrivet: lördag 17, oktober 2020, 11:12:01 »
Min tre år gamla son fick i förrgår en faktura på 55kr av postnord.
Anledningen, han hade återanvänt ett frimärke. Det var ett helt ostämplat vanligt frimärke på 11kr, men som jag klippt bort från ett annat kuvert och satt på ett nytt.
I min värld är frimärket oanvänt tills det är stämplat.
Postnord kan ju inte veta om vi av någon anledning behövde byta kuvert efter att vi klistrat på det.

Nä inte mycket gott att säga om det företaget, undviker så mycket jag kan.

Inloggad cyber

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 726
  • Affärsomdömen: 9
« Svar #3 skrivet: lördag 17, oktober 2020, 11:52:08 »
Anledningen, han hade återanvänt ett frimärke. Det var ett helt ostämplat vanligt frimärke på 11kr, men som jag klippt bort från ett annat kuvert och satt på ett nytt.
Postnord kan ju inte veta om vi av någon anledning behövde byta kuvert efter att vi klistrat på det.

Ehm, förstår jag rätt här? Ni försökte fuska och, blev påkomna och nu är du upprörd för att ni måste betala en avgift, bara för att fusket inte kan bevisas bortom rimligt tvivel?
« Senast ändrad: lördag 17, oktober 2020, 11:56:44 av cyber »

Inloggad haberdasher

• Silvermedlem
« Svar #4 skrivet: lördag 17, oktober 2020, 12:13:00 »

PostNords värld: "Frimärken som är begagnade, överkorsade, övertejpade eller trasiga eller har upphört att gälla är ogiltiga och får inte användas." ( länk PDF)

Inloggad Lamalaman

• Medlem
  • *
« Svar #5 skrivet: lördag 17, oktober 2020, 12:29:41 »

Ehm, förstår jag rätt här? Ni försökte fuska och, blev påkomna och nu är du upprörd för att ni måste betala en avgift, bara för att fusket inte kan bevisas bortom rimligt tvivel?

Haha, ja lite så är det. Om man tycker ett ostämplat frimärke är fusk. Jag visste iofs inte att det var fusk när vi skickade brevet. Men är inte upprörd över fakturan i sig, utan reglerna. Så om jag ska posta något som behöver säg 8st frimärken. Klistrar på och spiller kaffe över kuvertet så jag måste ta ett nytt. Då ska alltså mina frimärken bli ogiltiga också?

[/quote]
PostNords värld: "Frimärken som är begagnade, överkorsade, övertejpade eller trasiga eller har upphört att gälla är ogiltiga och får inte användas." ( länk PDF) [/quote]

Jaha där ser man

Inloggad haberdasher

• Silvermedlem
« Svar #6 skrivet: lördag 17, oktober 2020, 12:35:20 »
Är det vanligt att en administratör av denna chatten skriver om en medlems inlägg och ändrar innebörden av kommentaren?
Jag erkänner att vi befinner oss i avdelningen för små förseelser, men av principen tycker jag inte om att någon ändrar mina inlägg.

Inloggad haberdasher

• Silvermedlem
« Svar #7 skrivet: lördag 17, oktober 2020, 12:43:35 »
Haha, ja lite så är det. Om man tycker ett ostämplat frimärke är fusk. Jag visste iofs inte att det var fusk när vi skickade brevet. Men är inte upprörd över fakturan i sig, utan reglerna. Så om jag ska posta något som behöver säg 8st frimärken. Klistrar på och spiller kaffe över kuvertet så jag måste ta ett nytt. Då ska alltså mina frimärken bli ogiltiga också?

Nä, du skicker kuvertet precis som det är med kaffe och allt, bara torkad.  :)

Inloggad Bosse68

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1005
  • Affärsomdömen: 93
« Svar #8 skrivet: lördag 17, oktober 2020, 12:50:46 »
Är det vanligt att en administratör av denna chatten skriver om en medlems inlägg och ändrar innebörden av kommentaren?
Jag erkänner att vi befinner oss i avdelningen för små förseelser, men av principen tycker jag inte om att någon ändrar mina inlägg.

Jag ber om ursäkt, det är inte okey att ändra andras poster
Så länge dom inte bryter mot några regler
Än en gång, Ursäkta
Bosse

Utloggad Tyr

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 461
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #9 skrivet: lördag 17, oktober 2020, 13:07:59 »
Men är inte upprörd över fakturan i sig, utan reglerna.

Det är ju klart som korvspad, precis som cyber påpekar, att en tjänst som har betalats med ett frimärke, inte kan användas igen för att i och med det få en till likadan tjänst utförd gratis. Man kan inte vara upprörd över det...

Och haberd löste exemplet med kaffe på frimärkena på ett bra sätt...

Inloggad Lamalaman

• Medlem
  • *
« Svar #10 skrivet: lördag 17, oktober 2020, 13:57:19 »
Jag har väl alltid trott att ett ostämplat frimärke kan användas igen och får det. Att det är stämpeln som avgör om det är förbrukat. Och att man haft lite tur när man får ett brev med frimärke som har undgåtts att stämplas. Men klart jag fattar att det är ”fel” att få en tjänst gratis.
Men har sett det lite som att hitta en tia på marken ungefär.

Inloggad haberdasher

• Silvermedlem
« Svar #11 skrivet: lördag 17, oktober 2020, 16:42:25 »
Jag har väl alltid trott att ett ostämplat frimärke kan användas igen och får det. Att det är stämpeln som avgör om det är förbrukat. Och att man haft lite tur när man får ett brev med frimärke som har undgåtts att stämplas. Men klart jag fattar att det är ”fel” att få en tjänst gratis.
Men har sett det lite som att hitta en tia på marken ungefär.

Det är ganska förståeligt.  :)

Förr i tiden, när det inte fanns något annat val än att skicka brev i posten, försökte vissa faktiskt tvätta bort stämplerna och vissa lyckades. Det är därför reglerna är som de är.

Att hitta en tia på marken svarar till at hitta en remsa med postfriska frimärken på marken (som någon har förlorad).  ;)

Inloggad I_am_mine

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1246
  • Affärsomdömen: 26
« Svar #12 skrivet: söndag 18, oktober 2020, 11:25:44 »
Dom ska skick ut faktura för att kolla så skatten är betald
Så i mitt fall blev det totalt 7:- moms och 150:- i avgifter
Å inte fan kan du resa ut för att köpa över disk

För att återgå till trådens ursprung.

Jag har också stört mig på detta och tänkt att det måste finnas ett annat sätt att tulla/deklarera för import och visst gör det det, man kan själv tulla in sina grejer istället för att låta postnord göra det åt en.

Jag kom snabbt fram till att det inte är värt min tid och mitt engagemang så kvar återstår valmöjligheten att låta PN göra det eller avstå från köp utanför EU. För mindre skitsaker avstår jag nu helt enkelt

Inloggad haberdasher

• Silvermedlem
« Svar #13 skrivet: söndag 18, oktober 2020, 13:00:26 »
Jag har också stört mig på detta och tänkt att det måste finnas ett annat sätt att tulla/deklarera för import och visst gör det det, man kan själv tulla in sina grejer istället för att låta postnord göra det åt en.

Jag kom snabbt fram till att det inte är värt min tid och mitt engagemang så kvar återstår valmöjligheten att låta PN göra det eller avstå från köp utanför EU. För mindre skitsaker avstår jag nu helt enkelt

Det är också möjligt att hitta en leverantör som gör pappersarbetet åt dig. Ett exempel är den kända elektronikbutiken B&H Video i New York som erbjuder att hantera tull och skatt för alla länder.

Utloggad Sarek

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1701
  • Affärsomdömen: 25
  • Medlem #100
« Svar #14 skrivet: söndag 18, oktober 2020, 13:45:29 »

Nu är det så att PostNord blöder och pengar måste in :- )

Svenska posten privatiserades och slogs ihop med sin danska motsvarighet 2009. År 2011 byttes namnet till PostNord.
Det var dåvarande centerpartiledaren Maud Olofsson som ledde sammanslagningen.

Postnordkoncernen ägs till 60 procent av svenska staten och till 40 procent av den danska. Men Maud Olofsson gick med på att röstandelarna på bolagsstämman och i styrelsen blev 50–50, vilket ju kraftigt begränsar den svenska regeringens handlingsutrymme. En riktigt svag förhandlare hade Sverige i henne, och ytterligare en dålig affär från hennes håll. Hon var ju också som näringsminister ytterst ansvarig för Nuon affären - den sämsta affären i svensk historia sedan regalskeppet Wasa. En affär som kostade skattebetalarna hisnande 89 miljarder kronor.

Regeringen varnades dessutom inför Nuon köpet av konsultfirman McKinsey samt av en tjänsteman på Näringsdepartementet, som hade gjort en egen utredning. Men de kördes bara över och Maud Olofsson kallades till KU för att belysa sitt beslutet. Men det är visst frivilligt för en politiker att ställa upp i KU när denne inte har någonting att säga till sitt försvar, och dit gick hon aldrig.

Tillbaka till det danska samgåendet, där de båda delarna haltade ordentligt redan från första början. Den svenska delen hade effektiviserats ordentligt, medan den danska valt att kompensera alla kostnader genom att höja portot och avgifterna i stället för att skära på personalkostnaderna. Närmare 30 procent av de danska postanställda har också unika anställningsavtal som ger dem tre årslöner om de blir uppsagda.

Lite siffror på hur det gick ett par år efter den stora sammanslagningen:
• 2012:
Svenska affärsområdet: 793 miljoner PLUS
Danska affärsområdet: 18 miljoner minus (FÖRLUST).
• 2013:
Svenska affärsområdet: 583 miljoner PLUS
Danska affärsområdet: 89 miljoner minus (FÖRLUST).
• 2014:
Svenska affärsområdet: 748 miljoner PLUS
Danska affärsområdet: 218 miljoner minus (FÖRLUST).
• 2015:
Svenska affärsområdet: 750 miljoner PLUS
Danska affärsområdet: 287 miljoner minus (FÖRLUST).
• 2016:
Svenska affärsområdet: 750 miljoner PLUS
Danska affärsområdet: 1 miljard 910 miljoner minus (FÖRLUST).

Det är allvarligt med de stora förlusterna i den danska verksamheten
Den svenska verksamheten är dock fortfarande lönsam och tidigare finansministern Allan Larsson tycker att Sverige bara borde låta Post Nord gå i konkurs och sedan köpa tillbaka den svenska delen av företaget och låta danskarna laga resterna bäst de kan.

Som sagt politiker skall hålla sig borta från att göra affärer. Vi har ju nyligen ett annat exempel där politikerna bjöd in nätjättarna med mycket, mycket förmånliga villkor.
Återigen en centerpartist, nu Annie Lööf som näringsminister ordnade så att Facebook fick totalt 139 miljoner SEK i etableringsstöd i Luleå. DESSUTOM drev hon igenom att Internetjättarnas serverhallar skulle ha hela 97% i rabatt på elskatten.
Lobbyisterna i "Organisationen Business Sweden" tog fram en rapport som sa att det skulle skapas 30 000 nya jobb. Men som vi vet blevo det inte ens 100 stycken. Redaktören på tidningen i Luleå har försökt att få de beslutande politikerna att ställa upp på en intervju och förklara sig utan att lyckas. Gjorde de några egna analyser före besluten, eller godtog de bara lobbyisterna löften rakt av?

« Senast ändrad: söndag 18, oktober 2020, 17:08:25 av Sarek »

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Förvaring av ädelmetall. by august
Idag kl. 16:29

1 oz Australisk Lunar 2018 Hundens År Guldmynt Ocirkulerat by Entrism
Idag kl. 14:04

Produktionstakt hos myntverk sänkt p.g.a. covid? (Särskilt RCM) by M-Ädel
Idag kl. 11:40

George Gammon by hasse_A
Idag kl. 08:35

Att fortsätta investera eller inte investera kan nu vara den stora frågan? by haberdasher
Igår kl. 22:48

1kg silvermynt sökes by Entrism
Igår kl. 19:13

Oseriösa säljare på Tradera. by cyber
tisdag 24, november 2020, 13:59:34

Glömt namnet på bolag som säljer fysiskt guld och förvaras i valv i UK by sputnik
tisdag 24, november 2020, 08:36:10

Corona, inte ölen by hasse_A
tisdag 24, november 2020, 00:39:31

Bad jokes. by haberdasher
måndag 23, november 2020, 16:31:30

Ny medlem och ny på det mesta by Canvas
söndag 22, november 2020, 18:10:29

E.B. Tucker by hasse_A
söndag 22, november 2020, 16:49:55

KÖPES 2oz mynt från serien The Queens Beasts by Bosse68
lördag 21, november 2020, 21:32:51

USA - hur har dom det by haberdasher