Författare Ämne: ECB lika korrupt som FED  (läst 5819 gånger)

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2658
  • Affärsomdömen: 47
ECB lika korrupt som FED
« skrivet: onsdag 03, oktober 2012, 07:09:40 »
Såg detta imorse och satte kaffet i vrångstrupen.
Läste det två gånger, det är ofattbart.

Dags gå all in i PM

http://www.zerohedge.com/news/2012-10-02/ecb-eur22-trillion-missing

Utloggad maggan

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 781
  • Affärsomdömen: 3
SV: ECB lika korrupt som FED
« Svar #1 skrivet: onsdag 03, oktober 2012, 19:21:00 »
Jag tror inte ens att jag förstod efter två genomläsningar. Saknas 22 biljoner €? För att ECB inte vill räkna osäkra fodringar som tillgångar? Fattade jag rätt? Om alla länder räknar på samma sätt är skulderna mycket större än vad som redovisas. Fascinerande.

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
« Svar #2 skrivet: onsdag 03, oktober 2012, 22:55:51 »
Min tolkning är att ECB har förvandlat motsvarande 22Trillioner dollar i tillgångar och skulder till FIAT-EURO.
Detta framgår av ECB "koncernbalansräkning" men den e bara en sammanställning av vad medlemmarna redovisat till ECB.
Inget enskilt land har redovisat någonting av detta officiellt - så var är Pengarna.

Det är mer Pengar än alla EU-länders budgettar.
Vem vet hur mycket EURO som man på detta sätt Vräkt in i systemet.

Känns som att något väldigt diffust händer under täcket som man inte berättar för oss medborgare.

Någon ekonomiskt skolad person kan kanske ge en bättre förklaring hur det hänger ihop.

Länken går till Zerohedge och dom anser jag som väldigt trovärdiga, dessutom är det ECBs egna siffror.

Utloggad SoulCrew

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 793
  • Affärsomdömen: 30
« Svar #3 skrivet: onsdag 03, oktober 2012, 23:41:32 »
Nu vet jag inte om jag är exceptionellt kunnig eller bara lider av en släng hybris men jag tolkar det som att det är vad som lämnats i säkerhet av banker mot lån i digitala-Euro. Dvs, det är obligationer av olika slag som tidigare fanns på diverse bankers balansräkningar som tillgångar. Det fanns/finns(tror det håller på än) nåt projekt där ECB lånar ut pengar mot säkerheter som bankerna lämnar till ECB. När det infördes beskrevs det som QE by proxy eller nåt sånt. ECB får inte köpa statsobligationer direkt enligt lag, för att kringgå det så lånar de ut pengar till väldigt låg ränta till banker som köper statsobligationerna till betydligt högre ränta. I gengäld måste bankerna lämna säkerheter för lånen, det innebär att de lämnar tillgångar, i praktiken obligationer, till ECB. Värderingen av dessa har kritiserats, det menas på olika håll att det är "mark to fantasy" som gäller. I praktiken borde värdet ha skrivits ner men bankerna har inte klarat det eftersom de då skulle hamna på obestånd. I teorin ska väl dessa "tillgångar" så småningom tillbaka till bankerna i takt med att de betalar tillbaka de lån de tagit hos ECB varvid man kanske i bokföringsteknisk mening kan hävda att de inte hör hemma på ECBs balansräkning. Pengarna befinner sig alltså hos bankerna där de räddar dem från insolvens, det är ett exempel på det som kallas liquidity trap på facklingo.

Ska jag spekulera, notera SPEKULERA, så skulle jag tro att europa i rask takt avintegreras bankmässigt. Nordeuropeiska banker dumpar sina innehav av sydeuropeiska statsobligationer på ECB och köper inhemska eller i varje fall nordeuropeiska obligationer istället. Bankerna runt medelhavet köper inhemska ifall deras land tvingas ut ur Eurosamarbetet så är det tryggast om det blir kapitalkontroller och liknande. Framförallt spanska banker försöker säkert föra över bostadsobligationer på ECB. Kan man skicka Svarte Petter till skattebetalarna så gör man det.

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
« Svar #4 skrivet: torsdag 04, oktober 2012, 01:02:37 »
Man införde ju LTRO men det är bara "felräkningpengar" jämfört med detta.

Tror att ECB är minst lika duktiga som FED att elda på brasan med FIAT

Utloggad SoulCrew

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 793
  • Affärsomdömen: 30
« Svar #5 skrivet: torsdag 04, oktober 2012, 21:31:57 »
LTRO hette det ja. Har dom sagt hur mycket pengar som skulle omfattas? Jag fattade det som att det var bra nära obegränsat så länge bankerna hade tillgångar att lämna i pant. Dessutom har jag för mig att kraven på kvaliteten på tillgångarna dessutom sänktes minst en gång.

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
« Svar #6 skrivet: fredag 05, oktober 2012, 15:55:31 »
Jag har på annan plats i detta avsnitt skrivit lite om LTRO i samband när det infördes..

Det är ett 3-årigt programm (startade sent 2011) det fanns initialt ingen begränsning.
Räntan var i starten 1% och förändras enl vissa villkor.
Säkerheterna var i princip bara ett papper (jmfr. IOU) och för detta skulle de köpa statsobligationer med högre ränta och tjäna mellanskillnaden.
Just som QE i USA.
Det har varit märkbart tyst om LTRO senaste månaderna, så vem vet vad som händer bakom kulisserna.
ECB fick ju inte själva köpa statsobligationer därav denna djävulska konstruktion.
ECB har inte dessa pengar som de lånar ut de skapas vid varje tillfälle ur tomma luften och eftersom låntagaren lämnar "pant" så anser man inte att man skapat nya pengar. Dom kommer ju tillbaka när panten löses och makuleras då.

Tänk om det är så illa att dom själva tror på detta.

Utloggad Cash Is King

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 724
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #7 skrivet: torsdag 05, mars 2015, 22:27:10 »
ECB nyhetskonferens med Mario Draghi på två minuter, 2015-03-05. 

Draghi's ECB News Conference in Two Minutes

På måndag inleds stödköpen av stadspapper om ca 60 miljarder euro i månaden enligt artikel i DI, 2015-03-05. 
Tidigare nämndes september 2016 som slutdatum för stödköpen men nu verkar det som denna gräns är flytande och stödköpen ska pågå tills en inflationstakt "under men nära 2%" har uppnåtts.

http://www.di.se/artiklar/2015/3/5/ecb-hojer-prognoserna---stodkopen-borjar-pa-mandag/

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
Igår kl. 22:48

Säljes Libertads- 1 oz silver Spotpris by Rixen82
Igår kl. 19:59

KÖPES 2021 1oz LUNAR OX SILVER by AlbrechtDurer
Igår kl. 15:35

Goldsilver.be by Coltrane