Författare Ämne: Nu är det tomt i ladorna...  (läst 5146 gånger)

Utloggad RemusTh

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 39
  • Affärsomdömen: 6
Nu är det tomt i ladorna...
« skrivet: torsdag 08, oktober 2020, 23:34:42 »
Har kanske gjort ett stort misstag, men tyckte ändå att det kanske var dags.

Budet på en semesterbostad utomlands godtogs av säljaren i förra veckan...

Så gott som ALLT guld som jag slitit för och gnetat ihop under mer än två decennier såldes i tisdags. Pengarna sattes in på ett nyöppnat Eurokonto.
Fick skicka det utomlands, (de betalade frakten) då ingen i Sverige var beredd att köpa upp hela partiet till ett rimligt pris. Hade annars tagit många månader att sälja.
Fick ca 97,5 % av spot, (50,41-51,41€ beroende på vad det var) vilket egentligen var alldeles för lite betalt.

Fem försäkrade paket (fick dela på samlingen av försäkringsskäl) hämtades upp av FedEx för transport till Tyskland. Igår kom pengarna in på kontot.

Trodde aldrig! att det skulle kännas så märkligt att veta att inga mynt, tackor eller investeringssmycken längre finns i samlingen. Bara ett fåtal rariteter kvar.
Kommer nog ta 10-15 år att ersätta, om jag ens någonsin kommer att lyckas med det, eller ens kanske vill och orkar.

Trodde aldrig att det skulle kännas så märkligt och verkligen känna, att pengar långt ifrån har samma känslomässiga värde.

Nej, en märklig tomhetskänsla har kommit över mig, trots tanken på den framtida semesterbostaden.

Sörjer faktisk mer än lite grand bara...

Kanske gjort ett stort misstag.

Framtiden får utvisa det.

Utloggad cyber

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 758
  • Affärsomdömen: 9
SV: Nu är det tomt i ladorna...
« Svar #1 skrivet: fredag 09, oktober 2020, 00:09:15 »
Grattis till köpet! Om du njuter av semesterbostaden tror jag säkert det blir en bra investering för dig, oavsett den ekonomiska aspekten. Ibland måste man våga hoppa.

Låter sjukt nervöst att skicka iväg allt sådär :)

Och tråkigt att vara av med det. Du kanske får börja stacka igen när ekonomin tillåter. Det är nåt särskilt med guld och vad det gör med vårt psyke...

haberdasher

• Gäst
« Svar #2 skrivet: fredag 09, oktober 2020, 00:15:03 »
Fick skicka det utomlands, (de betalade frakten) då ingen i Sverige var beredd att köpa upp hela partiet till ett rimligt pris. Hade annars tagit många månader att sälja.
Fick ca 97,5 % av spot, (50,41-51,41€ beroende på vad det var) vilket egentligen var alldeles för lite betalt.

Om bara priset på den nya sommarstugan är rätt...

97,5 % av spot och frakten betalt är inte dåligt.

Utloggad JL_GBG

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 341
  • Affärsomdömen: 22
« Svar #3 skrivet: fredag 09, oktober 2020, 08:53:23 »
Hmmm, jätteintressant.

Får man fråga vilket företag i Tyskland som köpte ?
Det kan ju faktiskt bli så någon gång i framtiden att man själv hamnar i liknande läge.

En annan intressant fråga angående Eurokontot.
Är pengarna som hamnar där möjliga för vårt kära Skatteverk att hitta ?
Är det upp till dig att med 'heder & samvete' göra din deklaration ?
Antar att du ligger plus på ditt guld, och då misstänker jag att vinsten ska beskattas.
Fast jag har även hört motsatsen, verkar inte helt självklart hur investeringsguld ska beskattas vid vinst ??

Grattis till bostaden, i alla fall !

Utloggad I_am_mine

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1266
  • Affärsomdömen: 26
« Svar #4 skrivet: fredag 09, oktober 2020, 09:33:03 »
Hmmm, jätteintressant.

Det kan ju faktiskt bli så någon gång i framtiden att man själv hamnar i liknande läge.

Antar att du ligger plus på ditt guld, och då misstänker jag att vinsten ska beskattas.
Fast jag har även hört motsatsen, verkar inte helt självklart hur investeringsguld ska beskattas vid vinst ??

Sverige har aldrig intresserat sig för mina utländska konton så det är nog bara låtsas som att det regnar :)

Utloggad JL_GBG

• Palladiummedlem
« Svar #5 skrivet: fredag 09, oktober 2020, 09:46:55 »
De skulle garanterat ha varit intresserade om de kände till dina konton, mycket handlar ju om vilken typ av rapporteringsavtal som existerar mellan länderna.
Vill minnas att det stramats åt rejält senare år p.g.a. penningtvätt och nummerkonton i Schweiz mm.
Är det inte så att länder inom EU kommit överens om att man ska rapportera till kontoinnehavarens hemlands skatteverk ?

Utloggad RemusTh

• Medlem
  • *
« Svar #6 skrivet: fredag 09, oktober 2020, 10:31:25 »
Hmmm, jätteintressant.

Eurokontot öppnades i Sverige och banken ställde ganska! många frågor innan. Skulle aldrig våga att be det Tyska företaget att skicka pengarna direkt till ett konto utomlands. Tror inte ens de hade gjort det. Fick skicka både passkopia och personbevis till dem.

Banken har redan informerat myndigheterna. Det är ett krav när beloppet överstiger 150 000.

Kommer garanterat att deklarera i rätt ordning och betala skatten det blir. Nej, att riskera grovt skattebrott är inget jag ens skulle överväga.

Tror att alla större upparbetnings och guldhandelsföretag i Tyskland är intresserade av att köpa, även från svenska privatpersoner. Frågan är bara priset. De var dock inte särskilt intresserade av affärer mindre än ca 1 kg guld, men det varierar kanske. Förhandlade med dem innan angående hur många procent de var villiga att betala.

Håller på att öppna ett anat Eurokonto i landet där bostaden ligger. Även inför den kommande överföringen, måste både den Svenska och den utländska banken aviseras om innan, samt att jag tror att uppgifter skall lämnas av den svenska banken till i vart fall skattemyndigheten.

Edit.  De tar faktiskt emot från 250 gram, men priset blir rimligt först när det gäller över 1500g finguld totalt sett, och då betalar dem ca 97-98% av spot. Egentligen är det över 5 kg skrotguld med en halt över 30% som gäller, men är förhandlingsbart då det ju i mitt fall var bl.a. var 18-23k som upparbetades samt att det var finguldstackor också.
« Senast ändrad: fredag 09, oktober 2020, 12:42:01 av RemusTh »

Utloggad RemusTh

• Medlem
  • *
« Svar #7 skrivet: fredag 09, oktober 2020, 10:52:42 »
Grattis till köpet! Om du njuter av semesterbostaden tror jag säkert det blir en bra investering för dig, oavsett den ekonomiska aspekten. Ibland måste man våga hoppa.

Låter sjukt nervöst att skicka iväg allt sådär :)

Och tråkigt att vara av med det. Du kanske får börja stacka igen när ekonomin tillåter. Det är nåt särskilt med guld och vad det gör med vårt psyke...

Tack. Ditt grattis värmer lite, men det är ändå en märklig känsla av sorg...

Att det var otroligt nervöst är en underdrift. Visserligen var frakten försäkrad, men ändå.
Filmade hela processen när jag lade in det i paketerna.

Allt upptänkligt kom upp i tankarna om att jag gjort något fel vid packningen och att försäkringen då inte skulle gälla om de försvann, till att företaget skulle gå i konkurs eller att myndigheterna skulle stoppa överföringen och behålla pengarna under en kanske flera år lång utredning.

Kommer aldrig att göra om det. Inte med så mycket på en gång i vart fall.

Speciellt inte med en deadline, då vi förlorar handpenningen om säljaren inte har pengarna på sitt konto senast den 30/10.

Är nu istället nervös för att överföringen till utlandet kommer att stoppas av någon myndighet eller bank...

Kommer dessutom att överväga om jag överhuvudtaget kommer att stacka något i framtiden, förutom möjligen tackor, då det smärtade att sälja vissa saker, främst myntsamlingen, medaljerna, och alla smycken.

« Senast ändrad: fredag 09, oktober 2020, 12:01:39 av RemusTh »

Utloggad Gripen

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 290
  • Affärsomdömen: 21
« Svar #8 skrivet: fredag 09, oktober 2020, 12:17:52 »
Ädelmetaller har helt klart ett känslomässigt värde.

Med det sagt så är tanken ändå att det ska omsättas till pengar och andra varor någon gång. Finns s.a.s. inget egenvärde i att sitta på massa guld om det inte leder till en vinst som realiseras längre fram. Man ska inte köpa guld för att ha tills man dör.

Du har gjort rätt som köpt någonting du vill ha.

haberdasher

• Gäst
« Svar #9 skrivet: fredag 09, oktober 2020, 12:44:23 »
Förmodligen den mest svenska egenskapen av alla. När någon berättar om sina vinster tänker någon annan högt om skatter.

Utloggad RemusTh

• Medlem
  • *
« Svar #10 skrivet: fredag 09, oktober 2020, 13:52:49 »
Ädelmetaller har helt klart ett känslomässigt värde.

Med det sagt så är tanken ändå att det ska omsättas till pengar och andra varor någon gång. Finns s.a.s. inget egenvärde i att sitta på massa guld om det inte leder till en vinst som realiseras längre fram. Man ska inte köpa guld för att ha tills man dör.

Du har gjort rätt som köpt någonting du vill ha.

Tack för stödet.

Att under så många år ha gnetat ihop en samling och hela tiden se den växa genom att leta efter bra köp och sälja lite grand ibland, för att byta ut lite då och då och ofta tjänat en slant, har varit otroligt givande.

Men, att på en gång sälja i stort sett allt, var inte roligt och var nog ett misstag, då jag inte riktigt insåg förrän efteråt hur det skulle kännas, men hade inget val. Att låna till en semesterbostad utomlands är svårt.

Kommer troligtvis ha kvar en del när det är dags att lämna, då ju barnen får del av det.

Frågade min sambo vilka smycken hon var beredd att sälja. Inga alls, svarade hon, trots att hon har fått (låna?) en del av de finaste investeringssmycken jag köpt för att utöka min stack. Vissa av dem har hon dessutom inte använt på över 10 år.

Det sistnämnda är en helt annan historia, kanske för ett annat forum...

« Senast ändrad: fredag 09, oktober 2020, 13:55:14 av RemusTh »

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2839
  • Affärsomdömen: 98
« Svar #11 skrivet: fredag 09, oktober 2020, 17:31:04 »
Har kanske gjort ett stort misstag, men tyckte ändå att det kanske var dags.

Budet på en semesterbostad utomlands godtogs av säljaren i förra veckan...

Så gott som ALLT guld som jag slitit för och gnetat ihop under mer än två decennier såldes i tisdags. Pengarna sattes in på ett nyöppnat Eurokonto.

Fem försäkrade paket (fick dela på samlingen av försäkringsskäl) hämtades upp av FedEx för transport till Tyskland. Igår kom pengarna in på kontot.

Trodde aldrig! att det skulle kännas så märkligt att veta att inga mynt, tackor eller investeringssmycken längre finns i samlingen. Bara ett fåtal rariteter kvar.
Kommer nog ta 10-15 år att ersätta, om jag ens någonsin kommer att lyckas med det, eller ens kanske vill och orkar.

Trodde aldrig att det skulle kännas så märkligt och verkligen känna, att pengar långt ifrån har samma känslomässiga värde.

Nej, en märklig tomhetskänsla har kommit över mig, trots tanken på den framtida semesterbostaden.

Sörjer faktisk mer än lite grand bara...

Kanske gjort ett stort misstag.

Framtiden får utvisa det.

Oj! Du har verkligen gjort en modig resa. Jag har innan också tänkt att jag skulle använda mina pm-besparingar till köpa ett boende i varmare trakter när pensionen åstundar.
Jag har modifierat mina planer lite grann och jag (vi) kommer nog i stället att hyra något ställe i solen och i stället använda pm-kapitalet att betala hyra och sätta guldkant på tillvaron. På så sätt kan jag sälja lite då och då och flyga under radarn. Blir ju inget till ungarna att ärva men de har ju sina egna hus och ekonomier. Man kan ju dö när som helst och då får de ju ändå ärva lite.

Utloggad Krippa

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 144
  • Affärsomdömen: 18
« Svar #12 skrivet: fredag 09, oktober 2020, 18:39:08 »
Guld eller inte det viktigaste, det viktigaste är att du är lycklig.

Spanien gäller för mig.

Tror du gör rätt. Lycka till

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2839
  • Affärsomdömen: 98
« Svar #13 skrivet: fredag 09, oktober 2020, 19:38:53 »
Portugal här  :)

Utloggad JL_GBG

• Palladiummedlem
« Svar #14 skrivet: fredag 09, oktober 2020, 23:55:58 »
Förmodligen den mest svenska egenskapen av alla. När någon berättar om sina vinster tänker någon annan högt om skatter.

Reavinstskatt, eller förhoppningsvis undvikande av densamma är en inte helt oväsentlig del av ens sparande i ädelmetaller.

Om du inte känner dig svensk och tycker det är lika viktigt, go ahead, make my day

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

JP Morgan har gjort det igen by Tole
Idag kl. 12:49

[SÄLJES] 4 st 1 oz silvermmynt .9999 ur serien Swan. NYTT PRIS! by Birka
Idag kl. 11:13

Diskussion om Bitcoin by TraderRoark
Idag kl. 00:42

Mindre guldmynt (ca. 4-8 gram finvikt) köpes by AndrewJackson72
Igår kl. 21:33

Corona, inte ölen by maggan
Igår kl. 08:16