Intressant artikel. Jag tycker dock inte riktigt de motiverar *varför* en seger för demokraterna skulle driva upp priset (att bara prata om vad som hänt när det ena eller andra partiet vunnit historiskt säger väldigt lite om framtiden).
Det verkar ju inte finnas någon jätteskillnad i hur spenderglada de respektive sidorna är. Trump har väl spenderat mer än alla presidenter före honom, men nu verkar han vara en av få som vill stoppa det senaste stimulanspaketet, så jag har svårt att tro att demokraterna skulle vara mycket mer återhållsamma.
Att Demokraterna vinner presidentvalet är ju väldigt sannolikt vid det här laget (~69% chans enligt spelbolagen), men är det någon som vet hur oddsen ser ut för att demokraterna tar senaten?
Förresten har jag en teori: Stimulanser (skattelättnader & utgiftsökningar) driver ner guldpriset på kort sikt (för det boostar aktier och andra tillgångar vilket gör guld mindre attraktivt), men är positivt på lång sikt (eftersom det ökar penningmängden och driver på prisinflation). Stämmer det med era upplevelser?