Författare Ämne: Har du övertalat någon närstående att spara i ädelmetaller?  (läst 16970 gånger)

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
Har du övertalat någon närstående att spara i ädelmetaller?
« Svar #15 skrivet: fredag 16, mars 2012, 18:43:20 »
Vi får nog stå ut med att betraktas som knäppa, underliga eller rent av samhällsfarliga i andras ögon. I det trygghetsknarkande Sverige förstår få fördelarna med ädelmetaller vs bank/börsen. Jag har dock alltid gått mot strömmen, så att framstå som lite galen har jag inget emot :)

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2094
  • Affärsomdömen: 230
SV: Har du övertalat någon närstående att spara i ädelmetaller?
« Svar #16 skrivet: fredag 16, mars 2012, 19:22:41 »
<controversial>Hur ska vi kunna skapa en positiv trend för ädelmetaller och väcka folket om många av er inte vågar diskutera och berätta(undanhålla information) om det.</controversial>

Jag förstår att vissa är skraja för att prata om det men det fördröjer det hela samt kan missa att rädda vänners/släktingars ekonomi ifall det nu kommer gå illa med ekonomin. (Vilket många av oss tror...)

Jag investerar i ädelmetaller. Det innebär inte att jag har en massa godsaker hemma...

Fake stack...

/H
« Senast ändrad: fredag 16, mars 2012, 20:17:40 av mega_n »

Utloggad skrotpeter

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 219
  • Affärsomdömen: 5
« Svar #17 skrivet: fredag 16, mars 2012, 20:31:03 »

Är det jag som är galen eller är det världen som är sjuk som kapten röd skulle ha sagt.

Rubriken på tråden säger " övertalat". Det tror jag man ska passa sig för. Däremot bör man sprida kunskapen.
Att" sälja på" ngn ska man nog också undvika som ngn skrev tidigare i tråden.

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2094
  • Affärsomdömen: 230
« Svar #18 skrivet: fredag 16, mars 2012, 20:45:35 »
Rubriken på tråden säger " övertalat". Det tror jag man ska passa sig för. Däremot bör man sprida kunskapen.

Jag tänkte också på det, men läste andemeningen.

Jag säger aldrig vad andra ska göra. Jag säger vad jag gjort och ifall andra tror på mitt omdöme kanske de läser på och gör liknande. (Då kan jag hjälpa till att minska tröskeln vilket i mitt fall gjort att typ dubbelt så mycket silver tagits av marknaden än vad jag kunnat göra själv... Och det fortsätter sprida sig utan att jag gör något mer.)

/H
« Senast ändrad: fredag 16, mars 2012, 20:48:59 av mega_n »

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
    • Ädelmetallforum
« Svar #19 skrivet: lördag 17, mars 2012, 12:26:12 »

Är det jag som är galen eller är det världen som är sjuk som kapten röd skulle ha sagt.

Att jag valde orden jag valde var för att jag utgick ifrån att man bemöts med skepticism, vilket inte är ovanligt enligt mina erfarenheter. Dock försöker jag inte säga till folk att guld eller silver är "nästa stora toppinvestering", vilket skulle kunna ge helt fel intryck och falska förhoppningar. Alla får helt enkelt välja själva vad de skall placera sina pengar i. Däremot förklarar jag gärna om hur ädelmetallerna presterat som sparform i jämförelse med börs och bankkonto, och varför jag valt metall framför värdepapper.

En annan aspekt på ordet "övertala" hänger även ihop med vilken syn man har på nuläget och framtiden. Har man ingen större koll på världsekonomin och köper allt som skrivs på Aftonbladet & Dagens Industri, så är det ganska svårt att få personen i fråga att förstå varför guld är en bra idé. Sådana diskussioner är alltid intressanta :)

Jag satt och snackade ekonomi med en av mina närmaste vänner för 1-1,5 år sedan och förklarade just varför jag valt bl a guld som sparform. Vi diskuterade hur läget såg ut i världen då, osäkerheten med Grekland, USA osv som fortfarande hänger kvar och är ännu värre nu. Samtalet avslutades när min kompis konstaterade att han ändå tänkte köpa fondandelar då dessa var mycket enklare att handla med än fysiska metaller.... ibland får man inse när man talar för döva öron ;)

Utloggad skrotpeter

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 219
  • Affärsomdömen: 5
« Svar #20 skrivet: lördag 17, mars 2012, 16:35:44 »
Ja det gäller bara att sprida tankarna. Sedan är det som alltid upp till var och en att komma fram till vad som är rätt för just han/henne. (jag vägar skriva hen)
Men i mitt tycke är det bättre ju fler som känner till till idéerna bakom att investera i guld och silver även om de varierar, vi kan ju se skillnader bara här på forumet.

Men för att det skall bli riktigt mainstream måste det som jag skev i ett tidigare inlägg bli enklare för svenssons att handla med metaller. Så länge det krävs fulimport från Tyskland via Norge så är det för enklare att istället köpa en råvarufond. Speciellt om man sedan tvingas sälja myntvis på tradera för att få ett bra pris. Lite enklare med guld än silver pga momsfriheten med även där är det för svårt.

« Senast ändrad: lördag 14, april 2012, 17:01:46 av MrLibertad »

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
    • Ädelmetallforum
« Svar #21 skrivet: söndag 30, september 2012, 20:25:52 »
Har numera även inspirerat en kille jag träffar på några gånger i veckan i hundrastgården där jag bor. Vi satt och snackade om ekonomi & dylikt och han blev nyfiken på guld. Ett par veckor senare visade det sig att han köpt en Double Eagle och lite annat smått och gott :)

Utloggad Sofokles

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 21
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #22 skrivet: söndag 30, september 2012, 21:23:23 »
Jag försöker förklara värdet med att investera i Guld och Silver för min fru. Dock rätt svårt.

Utloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2260
  • Affärsomdömen: 50
« Svar #23 skrivet: söndag 30, september 2012, 21:54:48 »
Jag försöker förklara värdet med att investera i Guld och Silver för min fru. Dock rätt svårt.

Amen broder ;-)

Jag är till största del i Gunnarsons läger och pratar inte om PM annat än med utvalda nära och kära. Men som även andra har märkt blir man lätt betraktad som halvknäpp och jag tror inte att jag fått någon att "konvertera". Den äkta hälften tittar mest roat på mina galenskaper, men å andra sidan förvånar de henne inte nämnvärt eftersom hon i åratal varit medveten om att jag är knasig.

Att hon låter mig hållas och att jag inte pushar för att hon måste förstå gör att harmoni råder i hemmet. Gott så.

august

Utloggad Baltikinkasso

• Global Moderator
  • Guldmedlem
  • *
  • Antal inlägg: 851
  • Affärsomdömen: 2
  • Corruptissima re publica plurimae leges.
« Svar #24 skrivet: måndag 01, oktober 2012, 13:25:49 »
Nix, orkar inte predika för döva öron och vill dessutom att inga utomstående ska veta om vårt ädelmetallinnehav. Madammen är åtminstone med på att ädelmetallköpandet är en naturlig del i den långsiktiga familjeekonomin.

Utloggad mithril_hunter

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 375
  • Affärsomdömen: 8
« Svar #25 skrivet: måndag 01, oktober 2012, 14:01:40 »
Min flickvän är less på mitt snack om världsekonomin och tycker att jag är en foliehatt  ::)

Mina föräldrar som nu precis har blivit pensionärer vill inte alls lyssna på mitt resonemang med att det kan vara klokt att inte ha alla ägg i samma korg. De har enbart aktier, fonder osv..

Mor min berättade dock att mormor hade en del guld och hade bla köp en rejäl pansarlänk/halsguldkedja just för att det var mycket guld och som en "säkerhet". Alltså inte för att hon tyckte att smycket var fint och för att användas..

Det komiska är att föräldrarna mina tycker att ädelmetaller är osäkert. Priset kan ju gå upp och ner en väldans massa så de anser att det är mycket säkrare att investera i börsen. Långsiktigt ger det alltid bäst avkastning med aktier är deras mantra..

Känns som att de är en förlorad generation och att det är främst de mellan 20 och 40 år som har insett att dagens monetära system är sjukt.

Jag har dock en vän som jag "övertalat" och som jag nu gjorde mitt först inköp utav silver med. Billigare att skicka efter om man är fler att dela på frakten ju  ;D

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2658
  • Affärsomdömen: 47
« Svar #26 skrivet: måndag 01, oktober 2012, 15:14:14 »
Hustrun hemma säger var gång jag gör något kompletterande köp att jag i snart 10 år har talat om hur viktigt det är att ha PM som en del av besparingar.

Hon undrar när dom ska bli "sådär värdefulla" och påminner mig om att jag köpte Silver ända upp emot 40$ sist de var uppemot 50$ och nosade.

Hoppas jag får tillfälle att visa henne att jag har rätt.

Utloggad maggan

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 781
  • Affärsomdömen: 3
« Svar #27 skrivet: måndag 01, oktober 2012, 19:06:09 »
Jag fick nästan med pappa på tåget, men det föll på rädslan att förvara. Min fru har inte sagt något ännu, men jag hoppade ju på tåget i somras, så jag ligger skapligt mycket plus.

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by gbz
Igår kl. 22:38

Långsiktigt by fåtöljpanda
Igår kl. 22:32

Svenska äldre silvermynt säljes by Silverstiernan
Igår kl. 16:20

Ny medlem, intresse silver och guld by sff123