Författare Ämne: Hjälp, Har jag blivit blåst?  (läst 513 gånger)

Utloggad Boko

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 49
  • Affärsomdömen: 4
Hjälp, Har jag blivit blåst?
« skrivet: måndag 28, september 2020, 11:09:43 »
Har precis köpt 2 mynt på 2 auktioner på tradera från samma säljare men med ca ett dygn imellan..  Säljaren hadde inga tidigare omdömen men fick bra kontakt och hans uppgifter verkade stämma.
Har betalat båda auktionerna och ligger ute med ca 11000kr, nu idag när jag betalat den andra auktionen skulle jag messa säljaren igen och precis då blir hans konto avaktiverat.
Blir givetvis orolig o kontaktar tradera på deras chatt, o där fick man 0 hjälp.
Får inte svar på om dom eller säljaren stängt av kontot, eller vilken orsak. dom skyller sin hemlighet på gdpr. Låter på tradera personen att jag ska gå vidare som vanligt, men blir ju orolig att det är nått fuffens med personen. När jag går på hårdare så är allt jag får från tradera att jag kan starta en dispyt om uppge "utebliven vara" o sen gå vidare på det om jag känner att det inte kommer gå bra..  Fattar inte att dom inte kan ge mig vettiga besked, är det nått olagligt med personen så borde jag väl isf spärra kortet eller kontakta paypal o hindra betalningen, det borde väl ligga i deras intresse också..

Blir orolig som fasen på detta... Är betalat via paypal men med tanke på hur urusel hjälp jag fick via tradera och tradera o paypal hör väl ihop så då oroar jag mig att hjälpen från paypal är lika usel som traderas.. Vad tror ni, Ska jag bryta allt så fort som möjligt eller ska jag ge säljaren en chans?... Och går det lita på paypals köpas skydd?..

Utloggad tekopp

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 6
SV: Hjälp, Har jag blivit blåst?
« Svar #1 skrivet: måndag 28, september 2020, 11:26:03 »
Jag skulle bryta tills jag vet. 11k är en skaplig summa pengar att ligga ute med. Det borde heller inte vara något problem från säljarens sida att förstå varför du avbröt det - osäkerheten är ju en faktor på tradera, speciellt utan tidigare omdömen + att säljarens konto blir avaktiverat(!).

Men det är bara min åsikt.

Inloggad cyber

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 695
  • Affärsomdömen: 9
« Svar #2 skrivet: måndag 28, september 2020, 11:34:30 »
Jag känner inte till några "ok" skäl till att någon får kontot avaktiverat. Jag vet inte hur paypals köpskydd funkar, men hade jag varit du skulle jag ha öppnat en dispyt direkt.

Utloggad Boko

• Medlem
  • *
« Svar #3 skrivet: måndag 28, september 2020, 11:39:38 »
Hmm..  Min magkänsla gav intrycket av att det var en reko person, tycker det vore konstigt om han själv stänger ner kontot för o "gömma sig". isf borde han ju väntat tills betalningarna gått igenom åtminstone. Då återstår varför tradera stänger ner kontot? o det har jag ingen aning, jag försökte luska från tradera om man kunde bli avstängd för "småsaker" typ som svordon i chatten eller nått annat litet, men fick bara standard svar som inte gav nått o skyller på gdpr..

Har precis nu prövat o kontaktat säljaren via sms och fick då svar att han var ovetande o han skulle kontakta tradera direkt nu..

Utloggad Boko

• Medlem
  • *
« Svar #4 skrivet: måndag 28, september 2020, 11:45:50 »
Såg i min mail nu att tradera skickat mail redan igår om auktionen..

"Vi värnar om våra medlemmars säkerhet och vill att du som köpare ska göra trygga affärer på sajten. Vi har därför kontaktat säljaren i det här köpet och bett denne återkomma till oss med en bekräftelse på att varan levererats till dig som den ska.

Meddela oss gärna när du tagit emot varan genom att lämna ett positivt omdöme på säljaren. Om det mot förmodan skulle uppstå några problem i affären kan vi hjälpa dig vidare, du är då välkommen att kontakta oss."

Så något med säljaren eller dennes auktioner måste triggar tradera, kan det vara att det finns någon beloppsgräns som man som ny inte får överstiga eller liknande?

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Mega : Platina Köpes by mega_n
Igår kl. 17:48

Ny här, samt nybörjare (OlaOhl93) by 9darter
torsdag 29, oktober 2020, 22:25:06

Peter Schiff by Cash Is King
torsdag 29, oktober 2020, 21:36:01

Hur kan jag få mina pengar tillbacka från Heubach edelmetalle? by sff123
torsdag 29, oktober 2020, 19:00:29

George Gammon by hasse_A
onsdag 28, oktober 2020, 14:49:52