Författare Ämne: Gigantiskt bakslag!!! Blir inga begränsningar i positionsstorlekar på COMEX...!!  (läst 14558 gånger)

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2100
  • Affärsomdömen: 232
Efter flera år av försök att få till begränsningar(position limits) på råvarubörserna skulle äntligen om någon vecka de börja träda i kraft. Och skulle troligen få stor påverkan på JP Morgans möjligheter att blanka silver. Dvs sälja papperssilver.

Nu har "de" lyckats få igenom ett domslut som förhindrar att begränsningen träder i kraft.

Dvs, vi som hoppats på högre silverpriser kanske får vänta ytterligare några år längre innan den fysiska efterfrågan blir tillräckligt stor för att pappersmarknaderna inte ska kunna styra priset på fysiska varan...

http://www.reuters.com/article/2012/09/28/us-cftc-positionlimits-idUSBRE88R1C120120928

* * *

Statement by CFTC Commissioner Bart Chilton
on Ruling to Vacate Position Limits Rule

Friday, September 28, 2012

This is obviously tough news for those of us who believe there's too much speculative concentration in commodity futures and swap markets. While I respect the judgment of the court, there's no question that huge individual trader positions have the potential to influence prices in a way that hurts legitimate hedgers and ultimately consumers.

I will continue to push hard for a position limits rule, as mandated by Congress. This is clearly a setback but we can learn from it and continue this critical effort to help make our markets safe and fair.

* * *

Undrar hur mycket det kostade att köpa domaren? (Eller om domaren blev informerad om vad som skulle hända ifall han inte slängde ut den nya regelboken... Kollaps av banksektorn etc...)

/H
« Senast ändrad: lördag 29, september 2012, 17:47:33 av mega_n »

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
SV: Gigantiskt bakslag!!! Blir inga begränsningar i positionsstorlekar på COMEX...!!
« Svar #1 skrivet: lördag 29, september 2012, 17:57:20 »
Med det här domslutet emot sig kanske silverpriset kommer kollapsa på måndag ifall JP Morgan känner sig säkra på att de sitter säkert...

/H

sisu

• Gäst
SV: Gigantiskt bakslag!!! Blir inga begränsningar i positionsstorlekar på COMEX...!!
« Svar #2 skrivet: lördag 29, september 2012, 18:21:27 »
Jo, visst blir det säkert ett bakslag för priset, men industrin kommer nog ändå att garantera en efterfråga som åtminstone håller 80% av priset stången. 7.27x0.8= 5.8

Sen är ju frågan vad folk ska göra av sina pengar om inte i ädelmetaller nu när skuldkrisen blir allt värre och världens länder trycker upp mängder av valuta. Silvret i relation till guld är ju väldigt billigt så dä kan nog en återhämtning ske i samband med att länder som tex Spanien går allt sämre.

Utloggad Ebenezer

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 359
  • Affärsomdömen: 18
« Svar #3 skrivet: lördag 29, september 2012, 18:24:13 »
Sjunkande priser = bra

Mer silver för samma pengar  ;)

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
« Svar #4 skrivet: lördag 29, september 2012, 19:15:46 »
Sjunkande priser = bra

Inte om priset sedan stannar nere ända tills man måste sälja eller avlider... ;-)

Om en medelålders person sa det 1980 då silverpriset rasade kanske han inte fick någon nytta av det då priset inte återhämtat sig på 32år...
« Senast ändrad: lördag 29, september 2012, 19:19:15 av mega_n »

Utloggad Åbama

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 723
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #5 skrivet: lördag 29, september 2012, 20:14:14 »
Sjunkande priser = bra

Inte om priset sedan stannar nere ända tills man måste sälja eller avlider... ;-)

Om en medelålders person sa det 1980 då silverpriset rasade kanske han inte fick någon nytta av det då priset inte återhämtat sig på 32år...

Mega N, tack för att ha uppmärksammat händelsen.

Men, skall man vara ärlig, det är alldeles för tidigt att ta ut några större växlar av beslutet. Det som det innebär är att nuläget kvarstår ett tag till. Jag tror inte på något ras, men den som lever får se.

Priserna i början av 80-talet speglade en spekulationsbubbla. Silverpriset var då (med hänsyn till dåtidens köpkraft) uppenbart uppblåst.

När jag är död, är inte ett lågt silverpris, något större problem (för mig) ;)

Visst är det å andra sidan också sjukt att prissättningen av en råvara sätts i ett pyramidspelsliknande system. Att en aktör kan översälja en tillgång många, många gånger om. Att samma aktör med jämna mellanrum kan dumpa ut stora positioner i syfte att pressa priset för att slippa leverera. Samtidigt är det verkligheten idag och det är bara att konstatera.

Lärdomen och sensmoralen är att ett bedrägeri sker i tillräckligt stor omfattning eller av tillräckligt stora aktörer blir det lagligt. Vi behöver inte gå längre än till delar av vårt egna pensionssystem för att konstatera att så är fallet. Ett annat exempel var när en privatperson handlade aktier mellan två depåer (sin och hustruns) i en aktie med låg omsättning. Han blev dömd för det. Samtidigt kan stora aktörer ha HFT-robotar som gör detta hundratals gånger under en sekund, utan att någon blir dömd för det.

Långsiktigt och logiskt kvarstår faktum. Guld och silver är två råvaror med ett oslagbart monetärt track-record. De finns fysiskt i en begränsad mängd. Vi börjar allt mer se effekterna runt omkring oss av ett ohållbart ekonomiskt system. Av något som kan liknas vid falskmynteri.

Förr eller senare faller korthuset. Då vill inte jag sitta med ett allt för stort saldo på mitt bankkonto.

Utloggad Sarek

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2250
  • Affärsomdömen: 29
  • Medlem #100
« Svar #6 skrivet: lördag 29, september 2012, 21:02:56 »
Mycket bra sammanfattning av det ekonomiska läget och (falsk)spelet på råvarubörserna.

Utloggad alang

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 430
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #7 skrivet: lördag 29, september 2012, 21:29:40 »
Med det här domslutet emot sig kanske silverpriset kommer kollapsa på måndag ifall JP Morgan känner sig säkra på att de sitter säkert...

/H

Jag skrev för ett tag sedan att jag förväntade mig 10 usd/Oz silver, och tyvärr så verkar det som att mina värsta fårhagor kommer besannas. Samtidigt vågar man inte sälja heller, men ser verkligen framför mig hur priset går ner till 10usd/Oz och det samtidigt avslöjas stora silverreserver för att kanske få ner priset till 4 usd/Oz igen.

Utloggad maggan

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 781
  • Affärsomdömen: 3
« Svar #8 skrivet: söndag 30, september 2012, 09:27:01 »
antar att senaste tidens uppgång kan ha berott på detta? då ska vi tillbaka till 28-26 intervallet.

Utloggad Silver

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 953
  • Affärsomdömen: 208
« Svar #9 skrivet: söndag 30, september 2012, 10:13:26 »
Bra är det verkligen inte, och att de kan manipulera ner priset hårt i vågor med överdrivet (i förhållande till fysiskt tillgång) stora korta positioner, men kan man dra så stora växlar av detta? Att priset nu per automatik skall ner kraftigt? Jag menar uppgången mot $50 senast? Det var på samma villkor (och visserligen togs priset ner därifrån i en rasande fart). Men ner mot $10 eller rent av $4? Det tror då rakt inte jag. Finns ju inga fundamenta för det. Det skulle vara totalt olönsamt att bryta silver även om det visserligen är en biprodukt i många gruvor. Utöver det så gör vi ju av med så mycket mer silver idag.

Dessutom kom denna nyhet innan marknaden stängde i fredags och reaktionen var i så fall minst sagt måttlig.

Själv tror jag inte den senaste tidens uppgång har grundats i detta. $26 utgör tekniskt ett mycket starkt stöd. Silver har rasat från toppen på nästan $50. Dessutom spädde FED på med QE3. Och oron kring vårt monetära system med skuldsättning och penningskapande runt om i världen gör inte saken bättre.
« Senast ändrad: söndag 30, september 2012, 10:40:21 av Silver »

Utloggad silverkrona

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 17
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #10 skrivet: söndag 30, september 2012, 10:49:20 »
men detta är väl bara en av flera faktorer som påverkar priset?om dom  nu kan manipulera priset hur som helst kan dom väl bara trycka ner det till 1 dollar och köpa sen låta priset stiga.

Utloggad Sarek

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2250
  • Affärsomdömen: 29
  • Medlem #100
« Svar #11 skrivet: söndag 30, september 2012, 11:08:01 »
Skulle manipulatörerna ta över prissättningen och köra ner priset hårt på silverbörsen, kommer vi att komma i en situation där priset på papperssilver och fysiskt silver går skilda vägar.
Kostnaden för att producera 1 oz silver det s.k. ”Cash cost” är enligt nyliga beräkningar 17.75$ per oz. Räknar man på ”Totala kostnaden” är den 27.12$ per oz.

2011 COMPLETE COST FOR MINING SILVER

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
« Svar #12 skrivet: söndag 30, september 2012, 11:20:55 »
Stigande löner, bättre villkor för gruvarbetare, svårare att utvinna stora mängder osv är alla orsaker till att metallen har en produktionskostnad, som Sarek skriver. Jag har svårt att se att priset kan sjunka under detta utan att man får en kraftig skillnad mellan fysiskt och papperssilver.

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
« Svar #13 skrivet: söndag 30, september 2012, 13:13:54 »
Håller med. Papperspriset kan gå till noll, 4 eller 10 dollar med räkna inte med att kunna köpa riktigt silver för de priserna. Jag har svårt att se att priserna för fysiskt silver någonsin igen kommer gå ned under typ 25-30 dollar...

(Men man vet aldrig...)

/H
« Senast ändrad: söndag 30, september 2012, 13:30:12 av mega_n »

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2658
  • Affärsomdömen: 47
« Svar #14 skrivet: söndag 30, september 2012, 16:38:41 »
Domstolen förhibdrade att begränsningar trädde ikraft.

Hur många trodde ärligt att de skulle träda i kraft och att JPM skulle lägga sig på rygg och dö.
Förmodligen skulle hela bankväsendet då gå under och CFTC skulle få skulden för kolapsen och det vill man nog inte.

CFTC vet att kolappsen kommer och vill inte vara del i det utan stå utanför och ha en obefläckad roll efter kolappsen.
Hur ska man annars tolka deras snart 4 års utredande av något så uppenbart som manipulationen av ädelmetaller.

Så ser mina konspiratoriska ögon på detta.
Det är bara tjyv och rackaspel för hela slanten

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
tisdag 28, april 2026, 22:01:44

Goldsilver.be by Lassiter
måndag 27, april 2026, 23:05:34

Irankriget by fåtöljpanda
söndag 26, april 2026, 17:22:45