Författare Ämne: Belåning vid aktieköp  (läst 3244 gånger)

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1693
  • Affärsomdömen: 48
Belåning vid aktieköp
« skrivet: lördag 19, september 2020, 11:37:16 »
Jag tror att det är dags att svära lite i kyrkan. Dessutom så vill jag varna känsliga personer för att detta absolut inte är någon rekommendation, etc, yada, yada.

Med kyrkan menar jag det gamla argumentet att ”köp inte PM förrän du är skuldfri”. Detta tror jag inte på, det är rent nonsens och skulle innebära att bara ett väldigt litet fåtal som lyckas helt betala av sina bostadlån skulle köpa PM. Så lån i mix med PM tycker jag är ok, även om man givetvis skall amortera på lånen.

Vidare till aktierna. Här finns det en annan gammal sanning som säger ”använd aldrig belåning”. Orsaken är givetvis risken för att ”hävet” går åt fel håll och att man hamnar i läget ”margin call” där värdet på portföljen understiger kravet på säkerhet för lånet (vilket tvingar fram tvångsförsäljning, missväxt, hudutslag och allmän olycka). Så risken är reell och jag har alltid skytt belåning som pesten.

Men plötsligt så satt jag där med en aktieportfölj hos en av mina mäklare där det en dag stod ”kreditlimit: XXX” (jag har tre olika mäklare beroende på att Nordnet, som jag skaffade först, inte erbjuder alla marknader och papper som jag vill handla i). Jag vet faktiskt inte ens hur det gick till annat än att jag genomgick ett par kompetenstest för att visa att jag kunde tillräckligt för att handla med optioner och så plötsligt betydde det tydligen att då var jag kompetent nog att även spela på börsen med lånade pengar. Hoppsan! I grunden tycker jag att detta är befängt och omoraliskt...

Men hursom, detta fick mig att tänka igenom detta med belåning ett varv till.

Så här tänker jag (just nu): jag har extremt hög risk i mina PM-portföljer. Främst burning matches (dvs explorers), massvis med olika jurisdiktioner, inget cash flow och absolut ingen utdelning. Det är ok, för kursutvecklingen har ju varit fantastisk. Sådana aktier går på väldigt goda grunder inte att belåna (och det är bra). Men nu ligger metallpriserna stilla sedan en dryg månad, vilket får juniorerna att stanna upp.

Men producenterna däremot tjänar idag mer pengar än någonsin tidigare i historien. Ett guldpris på över 1900 i kombination med ett lågt oljepris gör att deras FCF fullständigt exploderar. Vi har redan börjat se detta i att flera bolag börjat ge utdelning, och andra har höjt sina utdelningar. Vi pratade för ett par veckor sedan om KL (utdelning på 0.99%) och ABX (1.1%), och det finns ett antal andra med utdelningar runt 0.7-1.0%/år. Eftersom guldpriset exploderade från mitten på juli så kommer detta att synas rejält först i kvartalsrapporen för Q3, som kommer i oktober. Då tror jag att marknaden kommer att få se att producenterna är den ungefär mest lönsamma sektorn på hela börsen och lämnar nästan allt annat långt bakom sig.

Tillbaka till belåningen. När jag kommit så långt så gick jag tillbaka till Nordnet och kollade vad jag skulle behöva betala i ränta om jag belånade min portfölj hos dem. Svaret var (givet vissa krav på spridning och inte ha mer än max 20% i någon enskild belåningsgrundande aktie) att räntan skulle bli... 0.89%. Eftersom det i princip bara är producenter som är belåningsgrundande och de ger utdelningar runt 0.9% så är det alltså i princip gratis att belåna portföljen och bara köpa en mix av större PM-producenter för lånedelen.

Eftersom räntekostnaden är nära noll så handlar det bara om risken för att aktiekurserna för dessa producenter går ner relativt dagens kurser. Men med tanke på att de redan på dagens metallpris gör större vinst än någonsin så kommer kurserna rimligen att stiga i takt med att marknaden inser att detta håller i sig. Alltså är risken för mig primärt att PM-priserna skall rasa rejält relativt dagens nivåer (så att FCF går ner till mer normala nivåer).

Kortsiktigt kan givetvis vad som helst inträffa, men min tro är att oddsen för att PM-priserna är, säg, 20% lägre om ett år från idag är extremt låga. Vi kan alla drömma om att priserna kommer att stiga kraftigt, men poängen är att för detta så räcker det att PM-priserna inte sjunker.

Om det stämmer så skulle alltså en belåning, som endast används för att köpa producenter leda till att jag får en eventuell (om än sannolik) värdeökning för dessa producenter gratis. Samtidigt så skulle jag minska risken i min portfölj genom att öka andelen bolag som faktiskt går med vinst.

Nu är min fråga (om någon orkat läsa så här långt): verkar detta rimligt eller låter det som att jag håller på att lura mig själv?

Inloggad cyber

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 695
  • Affärsomdömen: 9
SV: Belåning vid aktieköp
« Svar #1 skrivet: lördag 19, september 2020, 14:07:35 »
Bra inlägg!

Jag tänker så här om belåning:

* Det måste vara billigt. 0.89% på värdepapper som du nämner eller ca 1% på ett bolån är billigt. Jag vet inte var jag skulle dra gränsen, men >2% är oacceptabelt för mig. Själv ser jag räntan mer i relation till allmän prisinflation snarare än till utdelningar (utdelningar är aldrig garanterade).
* Det måste passa med din allmänna risksituation (pålitligheten i inkomst i form av arbete eller annat, annan skuldsättning, potentiella oförutsedda utgifter för bil/boende/barn/annat, storleken på ditt egna kapital)
* Det måste passa din mentalitet. I våras fick vi ju ett test på vilka som har is i magen och vilka som inte har det - tyvärr sålde t ex mina svärföräldrar typ alla risktillgångar med sämsta möjliga tajming. MEN: Du måste också ha rejält med distans till att tvingas sälja av pga överbelåning och ha disciplin att HÅLLA den distansen om dina tillgångar faller i pris, snarare än att hoppas på att "det vänder närsomhelst".

Allt handlar om att få balans i sitt sparande. Många förståsigpåare (framförallt i USA) förespråkar en fördelning 60-40 eller 70-30 mellan aktier och räntepapper (hur de ser på bostad/fastigheter vet jag inte riktigt). Det känns dock lite väl räntebetonat nu när man inte längre får någon avkastning på pengarna så. Jag tänker mig att den svenska allmänna inkomstpensionen får ses som ett räntesparande (med stor sannolikhet kommer vi få ut de pengarna, åtminstone nominellt, och de är i alla fall inte särskilt knutna till börsen).

Min exponering just nu är (i procent av min nettoförmögenhet) ungefär
45% bostad
6% SEK (räntesparande plus allmän pension minus bostadslån)
45% aktier/aktiefonder (exkl PM-fonder, inkl PPM/tjänstepension)
4% PM (jag vet, patetiskt eller hur - och då har jag ändå räknat BGF World Gold som PM*2)

Jag jobbar på att öka SEK & PM-fonder (jag har varken tiden eller kollen för att köpa individuella mining-aktier) Men i stort sett är jag där jag vill vara (jag har bolån på straxt under 40% av min bostad men ingen belåning på värdepapper)

Är man t ex på minus i SEK (inkl allmän pension) så tänker jag att man bör betala av lite, men om man t ex inte äger sin bostad (och därmed inte har något bostadslån) så kan aktiebelåning vara skitsmart.

Så om jag faktiskt ska svara på din fråga... (om det låter rimligt eller om du lurar dig själv)

Det låter inte helt orimligt, men det hänger mer på helt andra faktorer än de du nämner. Belåning är inte bra eller dåligt pga FCF, utdelning eller våra gissningar om var PM-priserna kommer ligga i framtiden, utan det beror mer på din egen situation. Om jag bara läser igenom det du skrivit så låter det som att du har rätt rejäl exponering mot PM och snarare borde tänka på att diversifiera än att gå in ännu hårdare.

Nyckeln till att bli rik (på PM eller annat) är att skynda långsamt. Men det är kanske inte lika spännande :)
« Senast ändrad: lördag 19, september 2020, 14:17:42 av cyber »

Utloggad Sarek

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1699
  • Affärsomdömen: 25
  • Medlem #100
« Svar #2 skrivet: lördag 19, september 2020, 14:47:44 »
Han august har nog bra koll på "pocenten" och uträkningarna, men jag fortsätter och håller mig utanför och skuldfri. Det känns bättre så, och så är det så bra för en god sömn om natten.

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
« Svar #3 skrivet: lördag 19, september 2020, 15:39:19 »
...
Det låter inte helt orimligt, men det hänger mer på helt andra faktorer än de du nämner. Belåning är inte bra eller dåligt pga FCF, utdelning eller våra gissningar om var PM-priserna kommer ligga i framtiden, utan det beror mer på din egen situation. Om jag bara läser igenom det du skrivit så låter det som att du har rätt rejäl exponering mot PM och snarare borde tänka på att diversifiera än att gå in ännu hårdare.

Nyckeln till att bli rik (på PM eller annat) är att skynda långsamt. Men det är kanske inte lika spännande :)
Jag tror att du och jag i grunden har relativt likartad syn på riskexponering och diversifiering. Vad gäller min exponering så står t ex mina PM-portföljer för knappt 10% av min nettoförmögenhet (jag förstår att jämför med dina 4% kan det dock verka fullständigt halsbrytande :-). Även om det skulle vara väldigt tråkigt så skulle det inte påverka vår livssituation ett dugg om PM-aktierna brann upp i natt.

Däremot så ser vi nog olika på detta med hur man blir rik.

Det traditionella svaret är (utöver att skynda långsamt) att ffa kontrollera sina utgifter och att till varje pris inte förlora pengar (eftersom det tar så lång tid att återhämta förlorat kapital). Jag har nog givit upp på ”skynda långsamt”. Det medför att i alla avseenden utom PM-aktier är jag extremt konservativ, försiktig och sparsam. Så den ekonomiska kalkylen är med marginal i balans, oavsett vad som händer med PM-bolagen. Men rika lär vi inte bli.

Sedan har vi detta med PM-aktier. Oavsett hur bra det går så lär jag inte bli rik på dem heller, men den roll de fyller är som en skoj krydda, för att väga upp för försiktigheten och den konservativa hållningen i resten av vår ekonomi. Så det är kanske lite som att vissa (ffa män) skaffar sportbil när de passerar femtio. Själv höjde jag min risknivå genom att spekulera i PM-aktier...

Utloggad haberdasher

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 195
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #4 skrivet: lördag 19, september 2020, 17:15:25 »
Att vara förmögen/rik är när man är utan finansiell skuld och kan köpa allt man behöver cash.

PS. Och det har varit min situation i ungefär 15 år.
« Senast ändrad: lördag 19, september 2020, 17:21:23 av haberdasher »

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2649
  • Affärsomdömen: 89
« Svar #5 skrivet: lördag 19, september 2020, 18:01:46 »
Ibland kan det vara bra att ta lån. Inte så många unga skulle kunna köpa hus annars. Att köpa en fastighet att bo i är nog den bästa affär man gör i livet.

Utloggad haberdasher

• Silvermedlem
« Svar #6 skrivet: lördag 19, september 2020, 18:12:25 »
Ibland kan det vara bra att ta lån. Inte så många unga skulle kunna köpa hus annars. Att köpa en fastighet att bo i är nog den bästa affär man gör i livet.

Många familjer kan hantera utlåningen mellan generationerna, även om det inte är den nuvarande svenska standardmodellen. Man kommer att ärva kapitalet hur som helst.

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
« Svar #7 skrivet: lördag 19, september 2020, 18:20:30 »

Många familjer kan hantera utlåningen mellan generationerna, även om det inte är den nuvarande svenska standardmodellen. Man kommer att ärva kapitalet hur som helst.

Det verkar som du tillhör en liten klick av befolkningen och det är ju bra att du kan låna ut ett par mille var till dina barn. Tar du ränta?

Utloggad haberdasher

• Silvermedlem
« Svar #8 skrivet: lördag 19, september 2020, 18:26:44 »

Det verkar som du tillhör en liten klick av befolkningen och det är ju bra att du kan låna ut ett par mille var till dina barn. Tar du ränta?

Nämnde jag något om att jag gjorde det? Min bror och hans fru startade så här med ett privat lån från fruens föräldrar.

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
« Svar #9 skrivet: lördag 19, september 2020, 18:37:54 »
Ett lån är ju ett lån.  :)

Utloggad haberdasher

• Silvermedlem
« Svar #10 skrivet: lördag 19, september 2020, 19:27:20 »
Ett lån är ju ett lån.  :)

I principet, ja ... skillnaden är kronofogden eller svärmor.  ;)

Inloggad cyber

• Guldmedlem
« Svar #11 skrivet: lördag 19, september 2020, 20:27:22 »
Jag tror att du och jag i grunden har relativt likartad syn på riskexponering och diversifiering. Vad gäller min exponering så står t ex mina PM-portföljer för knappt 10% av min nettoförmögenhet (jag förstår att jämför med dina 4% kan det dock verka fullständigt halsbrytande :-). Även om det skulle vara väldigt tråkigt så skulle det inte påverka vår livssituation ett dugg om PM-aktierna brann upp i natt.

Det traditionella svaret är (utöver att skynda långsamt) att ffa kontrollera sina utgifter och att till varje pris inte förlora pengar (eftersom det tar så lång tid att återhämta förlorat kapital). Jag har nog givit upp på ”skynda långsamt”. Det medför att i alla avseenden utom PM-aktier är jag extremt konservativ, försiktig och sparsam. Så den ekonomiska kalkylen är med marginal i balans, oavsett vad som händer med PM-bolagen. Men rika lär vi inte bli.

Sedan har vi detta med PM-aktier. Oavsett hur bra det går så lär jag inte bli rik på dem heller, men den roll de fyller är som en skoj krydda, för att väga upp för försiktigheten och den konservativa hållningen i resten av vår ekonomi. Så det är kanske lite som att vissa (ffa män) skaffar sportbil när de passerar femtio. Själv höjde jag min risknivå genom att spekulera i PM-aktier...

Sorry, jag övertolkade nog hur tungt du låg i PM :)

Jag håller i stort med om allt du säger. Om PM-relaterat bara är 10% av dina besparingar och du vill öka det till 15-20% mha belåning (och du verkar ju ha tänkt på de tre översta grejerna jag nämnde) så go for it! Så länge det rör sig om en liten del av ens besparingar så har det ju ett visst underhållningsvärde också :)

Nyss så kortade jag t ex Tesla ett tag (via mini futures), det gick ju... inte så bra. Jag lever inte alltid som jag lär :P

Kan du förtydliga vad du menar när du säger att du gett upp på att skynda långsamt men samtidigt är extremt konservativ och försiktig?
« Senast ändrad: lördag 19, september 2020, 21:13:24 av cyber »

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
« Svar #12 skrivet: lördag 19, september 2020, 22:56:05 »

Sorry, jag övertolkade nog hur tungt du låg i PM :)

Jag håller i stort med om allt du säger. Om PM-relaterat bara är 10% av dina besparingar och du vill öka det till 15-20% mha belåning (och du verkar ju ha tänkt på de tre översta grejerna jag nämnde) så go for it! Så länge det rör sig om en liten del av ens besparingar så har det ju ett visst underhållningsvärde också :) Nyss så kortade jag t ex Tesla ett tag (via mini futures), det gick ju... inte så bra.

Kan du förtydliga vad du menar när du säger att du gett upp på att skynda långsamt men samtidigt är extremt konservativ och försiktig?
Jag har postat på detta forum om vikten av en fungerande riskhantering många gånger... det är helt lugnt, det är ingen risk att jag spränger familjeekonomin på någonting dumdristigt.

Och det är inte frågan om att belåna portföljen till 100%. Det går inte, bortsett från att min egen säkerhetsnoja skulle slå till långt tidigare. Men med en hög andel explorers som inte går att belåna alls, och resten med ett belåningsvärde mellan 40% och 75% blir den praktiska gränsen ca 25% belåning.

Vad gäller detta med att inte tro på att skynda långsamt så fick jag lite för brått, eftersom vi skulle iväg, så det blev ofullständigt formulerat.

Vad jag menar är att samhället har förändrats sedan våra föräldrars och deras föräldrars generationer. Då gick det att spara sig till oberoende, baserat på arbetsinkomsten. Idag går det inte. Åtminstone inte för de flesta, även om det alltid finns undantag. Konsekvensen blir givetvis att folk tvingas allt längre ut på riskskalan i jakten på avkastning. Antingen så tar man någon sorts risk eller så åker man sakta baklänges, pga inflation.

Jag ser det som oacceptabelt att riskera en stor del av mitt kapital och accepterar därför att det sannolikt inte går att bli oberoende. Detta är ett aktivt val. Men att inte vilja vandra ut på riskskalan med större delen av sina besparingar betyder ju inte att man måste sitta helt still.

Mitt val är att istället för att ta lite högre risk (typ aktier på Stockholmsbörsen) med en större del så accepterar jag ”obegränsad risk” för en mindre del (och placerar i bolag som borrar efter nickel i Vietnam, letar uran i Afrika eller producerar guld i Nicaragua). Nu är inte ”obegränsad risk” riktigt så illa som det låter. Jag har ägt bolag som konkat från den ena dagen till den andra men även bolag som givit mig 10-baggers och totalt sett har det gått utmärkt. Min försäkringsrådgivare måste iofs ta lugnande medel när vi har haft vår årliga genomgång, men i hennes värld så är en guldgruva extremt riskfyllt, alldeles oavsett hur mycket vinst den går med. Just nu går ju som bekant PM-bolagen enormt bra och skulle metallpriserna fortsätta upp så kommer kurserna för många av gruvorna att gå upp än mer och då kommer mitt alternativ till att skaffa sportbil att... stiga märkbart i värde medan en sportbil hade sjunkit.

Men ekonomiskt oberoende kommer jag inte att bli, eftersom det skulle kräva att jag spelade med ett betydligt större startkapital än jag är villig att riskera, oavsett oddsen.

Utloggad JL_GBG

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 238
  • Affärsomdömen: 22
« Svar #13 skrivet: lördag 19, september 2020, 23:18:20 »
Ha-ha, känner så väl igen det här med den årliga genomgången av tjänstepensionen med försäkringsrådgivaren.

Minns mitt möte hösten 2018 när jag gått All-In i mining stocks under våren.
Visade sig att jag gick in en aning för tidigt för kurserna fortsatte att sjunka, så på hösten var min portfölj blodröd.

Mäklaren frågade mig om jag var helt säker på att jag skulle fortsätta med min strategi, alla mina kollegor låg ju på plus med sina strategiska portföljer.

Jag hävdade att jag hade bestämt mig för denna strategi och att tiden talade för mig.

Senast vi träffades var hennes kommentar istället :
- Det går ju bra, det här !
 ;)

Inloggad cyber

• Guldmedlem
« Svar #14 skrivet: söndag 20, september 2020, 10:14:09 »
Vad jag menar är att samhället har förändrats sedan våra föräldrars och deras föräldrars generationer. Då gick det att spara sig till oberoende, baserat på arbetsinkomsten. Idag går det inte. Åtminstone inte för de flesta, även om det alltid finns undantag. Konsekvensen blir givetvis att folk tvingas allt längre ut på riskskalan i jakten på avkastning. Antingen så tar man någon sorts risk eller så åker man sakta baklänges, pga inflation.

Jag ser det som oacceptabelt att riskera en stor del av mitt kapital och accepterar därför att det sannolikt inte går att bli oberoende. Detta är ett aktivt val. Men att inte vilja vandra ut på riskskalan med större delen av sina besparingar betyder ju inte att man måste sitta helt still.

Mitt val är att istället för att ta lite högre risk (typ aktier på Stockholmsbörsen) med en större del så accepterar jag ”obegränsad risk” för en mindre del (och placerar i bolag som borrar efter nickel i Vietnam, letar uran i Afrika eller producerar guld i Nicaragua). Nu är inte ”obegränsad risk” riktigt så illa som det låter. Jag har ägt bolag som konkat från den ena dagen till den andra men även bolag som givit mig 10-baggers och totalt sett har det gått utmärkt. Min försäkringsrådgivare måste iofs ta lugnande medel när vi har haft vår årliga genomgång, men i hennes värld så är en guldgruva extremt riskfyllt, alldeles oavsett hur mycket vinst den går med. Just nu går ju som bekant PM-bolagen enormt bra och skulle metallpriserna fortsätta upp så kommer kurserna för många av gruvorna att gå upp än mer och då kommer mitt alternativ till att skaffa sportbil att... stiga märkbart i värde medan en sportbil hade sjunkit.

Men ekonomiskt oberoende kommer jag inte att bli, eftersom det skulle kräva att jag spelade med ett betydligt större startkapital än jag är villig att riskera, oavsett oddsen.

Jag håller med om en del av vad du säger, men inte allt. Jag tror faktiskt (och det finns nog faktiskt vetenskap som backar upp det, men jag orkar inte gräva just nu) att möjligheterna att få bra avkastning är mycket större om man tar en del risk (aktier med bred exponering över olika branscher) med en stor andel av sitt kapital än om man tar stor risk med en liten del och bara inflationsrisk med den största delen (fixed income/räntesparande).

Vad gäller det här med möjligheterna att bli ekonomiskt oberoende så tycker jag det är en komplex fråga.

För det första är det oklart vad som ens åsyftas när folk pratar om begreppet ekonomiskt oberoende. Få kan ju bli helt oberoende för obegränsad tid, men många kan gå i pension 5-10 år tidigare än andra om man ger sig den på det.

Jag skulle snarare hävda att det är enklare nu iom större möjligheter att placera pengar utan stor kunskap & hög inträdesbarriär i kronor och ören - en medelklassperson för 40 år sedan var jäkligt avancerad om hen hade mer sofistikerade investeringar än ett hus och sparkonto + någon form av obligationssparande. Men att nå hela vägen till ekonomiskt oberoende är såklart fortfarande utom räckhåll för de flesta.

(här kommer en lång rant som nog inte alls är svar på något du sagt, utan mer bara nåt jag gillar att skriva om så ta det för vad det är :) )

För att kunna bli helt ekonomiskt oberoende (aldrig behöva jobba igen, oavsett hur långt det är till pensionen) krävs ca 10mkr i eget kapital (räknat på 4% safe withdrawal rate). Kanske 15-20 om man vill vara på den säkra sidan eller vill leva lite flottare, kanske något mindre om man är mer sparsam och/eller kan tänka sig att leva med en liten risk att man måste börja jobba igen.

Vill man komma dit måste man förstås både ha en riktigt bra lön, vara sparsamt lagd och lyckas hyggligt med sina investeringar. Och det tar TID. Kan man lägga undan 20kkr/månad, och fått en avkastning på 6%/år på sparkapitalet så har man efter 25 år sparat ihop 12mkr (enligt t ex https://www.ekonomifokus.se/ranta-pa-ranta).

Men vad jag egentligen vill säga är att de flesta inte kommer bli ekonomiskt oberoende och att det inte heller ska vara målsättningen, eller något man "ger upp på". Är man inte arvtagare till nån miljonär, startar ett framgångsrikt företag eller är både högavlönad OCH sparsamt lagd så kommer man sannolikt inte nå hela vägen fram, men det är inte en antingen-eller-situation.

Du verkar ha bra koll, men det finns alltför många som försöker ta genvägar och det är sällan en bra idé (senast hörde jag om någon idiot som kortade Tesla ;) ). Och det finns ju som bekant inga genvägar till det perfekta ljudet.
« Senast ändrad: söndag 20, september 2020, 12:42:44 av cyber »

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Ny här, samt nybörjare (OlaOhl93) by 9darter
Igår kl. 22:25

Peter Schiff by Cash Is King
Igår kl. 21:36

Hur kan jag få mina pengar tillbacka från Heubach edelmetalle? by sff123
Igår kl. 19:00

George Gammon by hasse_A
onsdag 28, oktober 2020, 14:49:52

KÖPES 2oz mynt från serien The Queens Beasts by OlaOhl93