Författare Ämne: Skillnaden mellan mynt och tacka?  (läst 11324 gånger)

Utloggad Canvas

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 160
  • Affärsomdömen: 1
Skillnaden mellan mynt och tacka?
« skrivet: lördag 12, september 2020, 22:15:04 »
Hey,

Här kommer en fråga som jag kanske borde veta, men definitioner är inte min starkaste sida. Jag undrar vad det är för skillnad mellan ett mynt och en tacka. Vet att skillnaden mellan ett mynt och en medalj är att myntet har en valör. Men ett bullionsmynts valör är väl marknadsvärdet på den ädelmetall det är tillverkat utav, någon på myntet skriven valör (som t.ex. $50) behöver väl inte ett bullionsmynt ha? Formen verkar heller inte vara den avgörande saken, för jag har sett mynt som har rektangulär form (den form som tackor vanligtvis har), såväl som tackor (bar rounds) med rund form (den form som mynt vanligtvis har). Min fråga är helt enkelt lite kortare formuletat: om man har ett präglat ädelmetall stycke, hur vet man om det är ett bullionsmynt eller en tacka?

Cheers, Canvas

Inloggad sff123

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1825
  • Affärsomdömen: 84
SV: Skillnaden mellan mynt och tacka?
« Svar #1 skrivet: lördag 12, september 2020, 22:24:05 »
Om det finns ett nominellt värde så räknas det som mynt även om det kommer från ett land,
med 2 invånare och en kokospalm vilken form det än är.
Att man stämplar nominellt värde på det vi oftast kallar tackor är av skattetekniska skäl,
då räknas nämligen Tackan som mynt och slipper momsbeskattning eftersom det är valuta.
Men vad som är en tacka är väl mer en smaksak hur många hörn rund eller oval ;)
Oftast traditionellt fyrkantig :)
« Senast ändrad: lördag 12, september 2020, 22:26:14 av sff123 »

Utloggad Canvas

• Silvermedlem
« Svar #2 skrivet: söndag 13, september 2020, 00:23:08 »
Om det finns ett nominellt värde så räknas det som mynt även om det kommer från ett land,
med 2 invånare och en kokospalm vilken form det än är.
Att man stämplar nominellt värde på det vi oftast kallar tackor är av skattetekniska skäl,
då räknas nämligen Tackan som mynt och slipper momsbeskattning eftersom det är valuta.
Men vad som är en tacka är väl mer en smaksak hur många hörn rund eller oval ;)
Oftast traditionellt fyrkantig :)

Tack för svar sff! Då är jag hyfsat säker på att mitt senaste inköp är tre tackor (bar rounds) även om de heter "Elements coins", för de saknar nominellt värde och jag är rätt övertygad om, att de inte är giltiga som officiellt betalningsmedel i USA. Viss moms fick jag också betala för dem, men det säger kanske inte så mycket, för det har jag fått betala för giltig valuta också. Sverige (EU?) har tydligen skatteregler som gör att om ett mynt t.ex. har för låg upplaga, för högt pris eller t.o.m. för låg guldhalt, så betraktar staten det som ett momspliktigt samlarobjekt, även om det är giltig valuta i det land man beställer det från. I viss mån imperialism anser jag.

Cheers, Canvas

Inloggad sff123

• Platinamedlem
  • *
« Svar #3 skrivet: söndag 13, september 2020, 00:46:05 »
Mitt resonemang gällde handel inom EU när det gäller övriga Världen så är det,
andra regler som gäller allt du beställer inom EU är momsat i respektive land.
Så beställer du från Tyskland eller Belgien t.ex så tillkommer ej moms eller tullavgift.
Sen har dom olika länderna olika regler när det gäller import utanför EU.
Så beställer du från Usa så tilkommer både tull och moms oavsett nominellt värde eller,
inte på produkten  :)

Utloggad Canvas

• Silvermedlem
« Svar #4 skrivet: söndag 13, september 2020, 03:10:32 »
Så beställer du från Tyskland eller Belgien t.ex så tillkommer ej moms eller tullavgift.
Så beställer du från Usa så tilkommer både tull och moms oavsett nominellt värde eller,

Ja, skatteregler är rätt godtyckliga. Vill jag växla till mig USD 500, så blir det alltid momsfritt om de är av papper, oftast momsfritt om de är av guld, samt aldrig momsfritt om de är av silver, ifall jag har förstått saken rätt.

Men nu blev jag lite O.T. ovan. Vad gäller skillnaden mellan mynt och tackor: har jag förstått dig rätt att ett präglat ädelmetallstycke som saknar nominellt värde i det land det är präglat i, inte kan vara ett mynt (eller gäller denna del av resonemanget också endast för länder inom EU)?

Cheers, Canvas

Inloggad sff123

• Platinamedlem
  • *
« Svar #5 skrivet: söndag 13, september 2020, 09:27:24 »

Ja, skatteregler är rätt godtyckliga. Vill jag växla till mig USD 500, så blir det alltid momsfritt om de är av papper, oftast momsfritt om de är av guld, samt aldrig momsfritt om de är av silver, ifall jag har förstått saken rätt.

Men nu blev jag lite O.T. ovan. Vad gäller skillnaden mellan mynt och tackor: har jag förstått dig rätt att ett präglat ädelmetallstycke som saknar nominellt värde i det land det är präglat i, inte kan vara ett mynt (eller gäller denna del av resonemanget också endast för länder inom EU)?

Cheers, Canvas
Ädelmetaller som saknar nominellt värde kan aldrig vara ett mynt eller valuta oavsett form :)
En av annledningarna till det nominella värdet på många länders coins är att dom backas,
av respektive lands centralbank.

Utloggad Canvas

• Silvermedlem
« Svar #6 skrivet: söndag 13, september 2020, 14:28:23 »

Cheers, Canvas
Ädelmetaller som saknar nominellt värde kan aldrig vara ett mynt eller valuta oavsett form :)
En av annledningarna till det nominella värdet på många länders coins är att dom backas,

Okej, då har jag fått ett glasklart svar på min fråga. :) Tack igen!

Cheers Canvas

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2094
  • Affärsomdömen: 50
« Svar #7 skrivet: söndag 13, september 2020, 21:09:07 »
En krugerrand är ett mynt som har det aktuella guldvärdet som nominellt värde. Lite udda, men det är definitivt ett mynt eftetsom det är ”legal tender” i Sydafrika.

Sedan undrar jag om du har en definition av vad som avses med att mynt backas av sin centralbank? Jag säger inte emot dig, jag bara undrar vad det egentligen betyder.

Inloggad sff123

• Platinamedlem
  • *
« Svar #8 skrivet: söndag 13, september 2020, 22:59:19 »
En krugerrand är ett mynt som har det aktuella guldvärdet som nominellt värde. Lite udda, men det är definitivt ett mynt eftetsom det är ”legal tender” i Sydafrika.

Sedan undrar jag om du har en definition av vad som avses med att mynt backas av sin centralbank? Jag säger inte emot dig, jag bara undrar vad det egentligen betyder.

Kanske var fel ordval men vad jag menade var det du var inne på Legal tender,
Som t,ex RCM som alla är giltiga betalningsmedel det samma gäller Usa.UK,Österike etc,
Dvs respektive länders centralbank/myntverk står bakom det nominella värdet som giltig valuta.
Detta har givetvis gjort att man sätter ett så pass lågt värde på guld och silvermynt/bullion,
för att inte riskera att det nominella värdet med största sannolikhet inte kommer att överstiga metallernas värde :)

Vilket har hänt några ggr i historien sen har övergången från pappersvaluta till mynt,
inte alltid varit en succe då tänker jag främst på Morgandollar som ett tag var så impopulär så att den fick ligga kvar i ladorna ;)

Sen är det precis som dom flesta länder att visst motstånd kan man stöta på när man,
om man är så dum vill säga försöker betala med dessa med vissa undantag som t,ex krugerrand, 20francs i olika utföranden som är gångbara i många eropeiska länder vilket jag själv nyttjat,
Dessa följer guldspot precis som krugern och tas med glädje av många handlare.

Vet inte om det blev rörigare men andemeningen gick fram får jag hoppas :)
« Senast ändrad: söndag 13, september 2020, 23:01:49 av sff123 »

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2094
  • Affärsomdömen: 50
« Svar #9 skrivet: måndag 14, september 2020, 01:02:40 »

Kanske var fel ordval men vad jag menade var det du var inne på Legal tender,
Som t,ex RCM som alla är giltiga betalningsmedel det samma gäller Usa.UK,Österike etc,
Dvs respektive länders centralbank/myntverk står bakom det nominella värdet som giltig valuta.
Mja, jag tycker att du rör ihop det. ”Legal tender” betyder lagligt betalningsmedel, dvs giltigt för att reglera en skuld i den valuta det gäller. Det har ingenting att göra med någon sorts ”backning” eller att centralbanken på något sätt ”står bakom” det nominella värdet (annat än genom att hota med fängelse för den som ger sig in på att konkurrera med centralbankens monopol på att skapa nya enheter av betalningsmedlet).
Citera
Detta har givetvis gjort att man sätter ett så pass lågt värde på guld och silvermynt/bullion,
för att inte riskera att det nominella värdet med största sannolikhet inte kommer att överstiga metallernas värde :)
Vilket har hänt några ggr i historien sen har övergången från pappersvaluta till mynt,
inte alltid varit en succe då tänker jag främst på Morgandollar som ett tag var så impopulär så att den fick ligga kvar i ladorna ;)
Här tycker jag att det låter som att du blandar ihop detta med nominellt värde med att en valuta kan vara just ”backad”, men inte av en centralbank, utan av någonting med ett konkret värde, oftast guld och/eller silver (dvs en guld- eller silvermyntfot), men rent principiellt skulle man ju kunna backa sin valuta med t ex ”en påse ris” eller ”ett dagsverke av en normalstark arbetare”.

I ett sådant system kan inte det nominella värdet separera från metallvärdet, eftersom de per definition är samma sak.
Citera
Sen är det precis som dom flesta länder att visst motstånd kan man stöta på när man,
om man är så dum vill säga försöker betala med dessa med vissa undantag som t,ex krugerrand, 20francs i olika utföranden som är gångbara i många eropeiska länder vilket jag själv nyttjat,
Dessa följer guldspot precis som krugern och tas med glädje av många handlare.
Jag vet inte om jag kommer att lyckas bena isär detta, men det är lite fel här... En krugerrand är ett mynt som är legal tender i Sydafrika idag med ett nominellt värde motsvarande spot guld. En 20 Francs är ett demonetiserat mynt, vilket betyder att det inte längre är legal tender. Det betyder att en 20 Francs i princip har förvandlats från ett betalningsmedel till en ”sak”. Givetvis en sak med värde (runt spot guld, precis som en krug), men det är inte jämförbart med en krug när det gäller just detta med legal tender.

Däremot så tror jag inte att någon skulle försöka hävda att en 20 Francs inte skulle vara ett mynt. Trots att det alltså inte på något sätt är backat av Franska Staten eller ens är legal tender. Typ ”en gång mynt, alltid mynt”.

Och när du säger ”betalat” (med en krug eller en 20 Francs) så är det inte formellt en betalning, utan en byteshandel mellan två likvärda varor.

Detta med pengar är knepigt.

Inloggad sff123

• Platinamedlem
  • *
« Svar #10 skrivet: måndag 14, september 2020, 02:12:00 »
August du har rätt på varje enskild punkt som vanligt :)

Det började med en diskussion runt tackor&rounds alltså guld och silver utan nominellt värde,
eller om du så vill utan någon form av valör på objektet.

Inget nytt för mig i vad du så detaljerat förklarar på ett korrekt sätt som vanligt ;)

Jag försökte vidröra ämnet på ett något förenklat sätt my mistake och förvisso inte korrekt,
där ger jag dig 100% rätt.

Summa summarum jag ska hålla stenhårt i rättesnöret framöver annars kan det lätt bli så här tokigt.

Och risken att framstå som lite tossig när du reder ut begreppen är inte lockande ;)

Vad det gäller Krugerrand så tar jag gärna upp det ämnet för där går våra åsikter lite isär men det tar vi i en annan tråd fakta och verklighet går inte alltid hand i hand.

Tar på mig hundhuvudet denna gång  :-[

« Senast ändrad: måndag 14, september 2020, 02:45:54 av sff123 »

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

[Säljes/byte] 23/22karat bladguld by lalle
Igår kl. 19:42

Varför så stora priskskillnad mellan köp o sälj? by vampyren
Igår kl. 13:45

[Säljes] 1kg silvertacka (modell chokladkaka*) pb by Grimi
Igår kl. 13:13

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by Stacker
Igår kl. 11:08

Guldström söker investerare, processa krossad malm från 1800'tals guld gruva. by Tyr
måndag 17, februari 2025, 18:42:19

silvermynt köpes by Spade
måndag 17, februari 2025, 15:15:01

Nygammal medlem by 9darter
torsdag 13, februari 2025, 23:30:38

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by JL_GBG
torsdag 13, februari 2025, 12:14:29

Vilse i universum? by mega_n
onsdag 12, februari 2025, 15:00:43

Bytes: silver mot platina by Coltrane
tisdag 11, februari 2025, 17:53:38

PAUS : Säljes 1 oz Krugerrand BU guldmynt i fint skick. (bilder) by mega_n
tisdag 11, februari 2025, 10:51:13

SilverWars.org Kampen om det fysiska silvret! by gbz
måndag 10, februari 2025, 09:33:58

Hur stora guld mynt och tackor har ni i era stackar? by RemusTh
söndag 09, februari 2025, 14:50:48

PAUSAD Säljes Silver Somalia Elefanter, kilotacka Johnson Matthey + blandat by Coltrane
söndag 09, februari 2025, 06:27:51

[Sålt] 25st 5kr 1935 *pb* by JL_GBG
fredag 07, februari 2025, 09:29:12