Författare Ämne: COMEX ändrar tillåtna tackor till nästan vad som helst.  (läst 2616 gånger)

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1826
  • Affärsomdömen: 195
COMEX ändrar tillåtna tackor till nästan vad som helst.
« skrivet: måndag 24, augusti 2020, 19:31:17 »
Comex verkar jämna marken för att kunna leverera metaller från London istället för som tidigare bara New York.
Utvidgar listan med godkända märken med flera hundra gamla och nya raffinaderi-märken...

https://www.bullionstar.com/blogs/ronan-manly/lbma-comex-collusion-intensifies-as-cme-approves-267-lbma-gold-and-silver-bar-brands/

/H

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1798
  • Affärsomdömen: 49
SV: COMEX ändrar tillåtna tackor till nästan vad som helst.
« Svar #1 skrivet: tisdag 25, augusti 2020, 11:14:40 »
Jag håller med om att detta ser ut som att man vidgar definitionen av tillåtna tackor för att kunna hantera den nya trenden av att allt fler innehavare av långa kontrakt verkar välja att ta leverans.

Men detta ser jag som någonting positivt. Dvs jag tycker att det är bra att fler långa kontrakt går till leverans och jag tycker att det är bra att COMEX anpassar listan av vilka tackor som är godkända.

Så jag gillar inte Ronan Manlys insinuanta ton av att detta är en del i en dolsk plan som COMEX och LBMA försöker smyga igenom utan att någon märker det". Det ser jag som rent konspiratoriskt trams. Detta är en marknadsaktör (COMEX) som gör vad de kan för att anpassa sig när marknadens krav förändras. Inget fel i det. Och skulle pappersmarknaden implodera och COMEX inte kunna fortsätta i nuvarande form, tja, då var deras tid helt enkelt ute. Jag tror inte att det kommer att hända, men om så vore så är det också helt ok.

"The story" är inte så mycket "nästan vad som helst" (det är fortfarande guld och silver från kända leverantörer, t ex är Boliden en av de som lagts till och Umicore en annan, ingen av dessa är direkt okända) utan just detta med "mer och mer fysisk leverans". Att sedan COMEX anpassar sig tolkar jag som att de inte bedömer detta som ett kortvarigt fenomen. Även detta tycker jag är bra.

Utloggad cyber

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 758
  • Affärsomdömen: 9
« Svar #2 skrivet: tisdag 25, augusti 2020, 13:08:34 »
Någonstans kring där han anklagade Reuters för att vara LBMA's "mouthpiece" så gick det liksom inte att ta på allvar längre (att världens näst största nyhetsbyrå skulle gå i ledband till LBMA är ju full-on-foliehatt)

Sen slänger han in lite förvirrande/upprörande information utan sammanhang eller försök att förklara (t ex att good delivery bars har hög weight tolerance)

Vill man bli tagen på allvar så kan man inte strö konspirationsteorier över texten på det här sättet...

Guld är viktigt, men de som tjänar pengar på att överdriva hur viktigt det är tenderar att också göra det.

Utloggad Coltrane

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 123
  • Affärsomdömen: 14
« Svar #3 skrivet: tisdag 25, augusti 2020, 15:22:42 »
Fast man kan ju undra varför märken som inte producerar korrekt vikt på tackorna och märken som inte producerar alls längre tagits med, det känns ganska desperat. Jag har helt missat denna nyhet också och har inte sett att det tagits upp på någon youtubekanal/blogg som jag följer.

Utloggad cyber

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 758
  • Affärsomdömen: 9
« Svar #4 skrivet: tisdag 25, augusti 2020, 16:27:22 »
Fast man kan ju undra varför märken som inte producerar korrekt vikt på tackorna och märken som inte producerar alls längre tagits med, det känns ganska desperat. Jag har helt missat denna nyhet också och har inte sett att det tagits upp på någon youtubekanal/blogg som jag följer.

"man kan ju undra" är förstås helt rimligt, men det är ju ganska uppenbart att ingen skulle acceptera att få en leverans med +/-10% variation (i alla fall inte utan annan kompensation) så jag sätter gärna pengar på att det har någon rimlig förklaring. Den biten av regelverket är dessutom inte ny.

Det enda som känns desperat här är Bullionstars sökande efter uppmärksamhet.
« Senast ändrad: tisdag 25, augusti 2020, 16:35:10 av cyber »

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2624
  • Affärsomdömen: 46
« Svar #5 skrivet: tisdag 25, augusti 2020, 18:48:02 »
1 kontrakt i Guld på COMEX är 100 oz.
Kan undra hur dom löser det med tackor med gramvikt vid leverans.

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1798
  • Affärsomdömen: 49
« Svar #6 skrivet: onsdag 26, augusti 2020, 10:01:11 »
1 kontrakt i Guld på COMEX är 100 oz.
Kan undra hur dom löser det med tackor med gramvikt vid leverans.
Det kommer inte att stämma exakt och då har man clearing av det som missar (typiskt i cash, men det kanske förekommer att det kan ingå som delbetalning i ett nytt kontrakt, det vet jag faktiskt inte).

Det är exakt samma situation som att ett 100oz kontrakt kan lösas med en tacka som visar sig väga 99.xyz oz eller 100.abc oz. Dessa tackor (100oz gjutna tackor) är inte och har aldrig påståtts vara *exakt* 100oz. Så apropos Coltranes kommentar om "märken som inte producerar korrekt vikt" så är det alltså dels inte ett krav och dels inte någonting som de "gamla" märkena heller uppfyller.

Varenda 100oz tacka ni någonsin ser på nån filmsnutt eller foto har en unik vikt stämplad på. Det finns säkert någon tacka i universum som har stämpeln "100.000 oz", men den är om inte unik så otroligt sällsynt.

Not a problem.

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

JP Morgan har gjort det igen by Tole
Idag kl. 12:49

[SÄLJES] 4 st 1 oz silvermmynt .9999 ur serien Swan. NYTT PRIS! by Birka
Idag kl. 11:13

Diskussion om Bitcoin by TraderRoark
Idag kl. 00:42

Mindre guldmynt (ca. 4-8 gram finvikt) köpes by AndrewJackson72
Igår kl. 21:33

Corona, inte ölen by maggan