Författare Ämne: Koppar som investering  (läst 41657 gånger)

Utloggad Silverräven

• Administratör
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
koppar
« Svar #15 skrivet: fredag 19, augusti 2011, 11:50:20 »
Citat från: Girigbuken
Är det verkligen rätt läge ekonomiskt med koppar? År 2009 var spotpriset ca 3000 $. Visserligen har det sjunkit från 10 000 $ till under 9000 $. Men det är ändå högt. Koppar följer ju ofta konjunkturen i övrigt i världen, så det sjunker nog mera ganska raskt. Frågan hur mycket det sjunker eller är det tiden som är intressant. Läge att köpa när krisen börjar blåsa över och alla har gett upp hoppet? Vad står koppar i då mån tro?

Ska man köpa koppar för att spekulera i så skulle jag satsa på det efter ett stort ras, inför början av en konjunkturuppgång. Personligen så ser jag kopparmynt och tackor mer som \"en kul grej\" eller som vackra föremål. Som investering likt guld och silver har koppar tyvärr inte riktigt samma roll pga hög premie ovanpå kopparvärdet.

Inloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2590
  • Affärsomdömen: 42
SV: koppar
« Svar #16 skrivet: tisdag 15, januari 2013, 22:58:11 »
För er som vill exponera er mot koppar så har JPM (av alla firmor) fått myndigheternas tillstånd att starta upp en koppar ETF.

Man tänker tydligen manipulera denna marknad också förutom Guld/Silver.

http://www.wealthwire.com/news/metals/4320?r=1

Utloggad WhiteWash

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 108
  • Affärsomdömen: 0
  • Follow the yellow brick road
SV: koppar
« Svar #17 skrivet: onsdag 16, januari 2013, 00:03:49 »
Jag tror också jag kommer börja köpa några koppar-tackor efter en dipp.
Antingen från KFS eller Geiger:

http://kfs-metall.de/de/3-fein-kupfer-barren

https://www.geiger-edelmetalle.de/edelmetalle_info.php/info/p463_Kupferbarren-gegossen-1-kg--999---Schloss-GG.html

Utloggad Destecado

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 453
  • Affärsomdömen: 2
SV: Koppar som investering
« Svar #18 skrivet: onsdag 16, januari 2013, 16:47:15 »
Var i Sverige säljer ni kopparn efter att den gått upp? Jag har skrotat en hel del och har inte hittat någonstans att sälja koppar på än skroten. Annars kan det vara en hyfsad långtidsinvestering.

Utloggad Fiat de Lux

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 377
  • Affärsomdömen: 1
« Svar #19 skrivet: onsdag 16, januari 2013, 22:07:28 »
Måste spä på motviljan till koppar : Den har en mycket hög grad av återvinning, därtill finns också naturlig i jordskorpan i ren form . Lätt att bryta och utvinna. Detta gör att det totala användningen av globala kopparton per år endast rört sig väldigt svagt uppåt. I Japan är t.o.m. förbrukning av koppar sjunkande om man jämför idag med de stora kopparåren 1989-1991 .

I Europa sjunker förbrukningen (av slutkunden) sedan toppen 2001. I USA sedan 1997. Inte helt oviktigt i en kommande recession eftersom elektronikindustrin är en stor förbrukare.

Källa :ravarumarknaden.se

Sedan, så tar koppar upp så förbålt mycket plats , opraktiskt ur investeringsändamål.

Köp ädelmetaller. Om det inte går - Köp glass för pengarna ! Glass är mer sällsynt än koppar.

Opps ! Upddatering (Kl.23:44)  Nu såg jag senaste avsnittet på min prenumeration på Max Keiser Report

. Hela 15 minuter om JPM ;s kommande EFT handel i koppar.  Faktum är att det verkar finnas långtgående planer att köpa upp fysiskt koppar på världsmarknaden och stuva undan kopparn i hangarer .

Här är hela inslaget :
Keiser Report Whore-der of JP Morgan (E393)

Det förändrar onekligen spelreglerna.

« Senast ändrad: onsdag 16, januari 2013, 23:50:16 av Fiat de Lux »

Utloggad lerhus

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 26
  • Affärsomdömen: 1
    • investera i silver
« Svar #20 skrivet: måndag 11, februari 2013, 22:21:25 »
Nån som vet om/när den av JP Morgan (av alla) upphaussade fysiska koppar ETF.en startar?

jag hittar den ej på avanzas utbud

Utloggad Myntochtackor

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 28
« Svar #21 skrivet: fredag 26, april 2013, 17:34:36 »
Har funderat på en sak.

Om jag vill investera i fysisk koppar så har jag som jag ser det två alternativ.
1. Jag kan ta bilen upp till Boliden eller motsvarande och fylla bilen till "last-gränsen" köra hem det och lägga det i källaren. Då får jag förmodligen ett bra pris i relation till spotpriset. Lägger jag på för diesel och tid så blir det ändå en hög % över spot.
2. jag kan köpa mynt/tackor från typ tradera. Då får jag en produkt som har ett värde eftersom den är förädlad, och ett värde för att det är koppar.

Detta innebär väl i realiteten att ingen privatperson kommer investera i "industrikoppar" utan den privatmarknad som kommer finnas för detta är mynt och tackor med präglingar. Innebär inte detta ngnstans att värdet på det jag betalar för myntet eller tackan idag är det som kopperpriset framöver kommer justera oavsett dess relation till spotpriset?

Är jag helt ute och cyklar ny elleR?

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1749
  • Affärsomdömen: 178
« Svar #22 skrivet: fredag 26, april 2013, 23:22:32 »
Har funderat på en sak.

Om jag vill investera i fysisk koppar så har jag som jag ser det två alternativ.
1. Jag kan ta bilen upp till Boliden eller motsvarande och fylla bilen till "last-gränsen" köra hem det och lägga det i källaren. Då får jag förmodligen ett bra pris i relation till spotpriset. Lägger jag på för diesel och tid så blir det ändå en hög % över spot.
2. jag kan köpa mynt/tackor från typ tradera. Då får jag en produkt som har ett värde eftersom den är förädlad, och ett värde för att det är koppar.

Detta innebär väl i realiteten att ingen privatperson kommer investera i "industrikoppar" utan den privatmarknad som kommer finnas för detta är mynt och tackor med präglingar. Innebär inte detta ngnstans att värdet på det jag betalar för myntet eller tackan idag är det som kopperpriset framöver kommer justera oavsett dess relation till spotpriset?

Det smartaste för en privatperson tror jag är att köpa präglade svenska bronsmynt. Dvs 1,2,5-öringar från T ex 1952-1970.
De innehåller till största delen koppar men också tenn som kostar betydligt mer än koppar. Du kan ofta köpa dem betydligt under spot och också sälja den till motsvarande pris i förhållande till spot eller till skrothandlare  som kopparskrot med "tennföroreningar".

Varför betala många ggr kopparpriset för kopparn när endast andra köpglada investerare betalar ett pris över spot?

Har själv ett par hinkar skrotkopparmynt köpta för 10-20kr/kg.

/H

Utloggad Destecado

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 453
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #23 skrivet: fredag 26, april 2013, 23:26:47 »
Jag samlar på kabel från grovsoprum. Det är gratis koppar men med lite jobb efteråt med att skala den. Nu  har jag byggt en maskin som gör skalandet mycket enklare.

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1530
  • Affärsomdömen: 48
Koppar som investering
« Svar #24 skrivet: fredag 26, april 2013, 23:30:36 »
Har funderat på en sak.

Nix, det är rätt tänkt. Det är exakt samma fenomen ("premium") som vi drabbas av när vi köper fysisk PM istället för andelar i en ETF.

Detta får mig dock att tänka på en av världshistoriens skojigaste forumtrådar vilket var på gamla Börssnack för ett antal år sedan. Där var någon som till varje pris ville ta fysisk leverans istället för att handla i papper (ofta sunt tänkt, men inte alltid...). Grejen var att det var uran han ville ta leverans av. Jag har ingen länk till hands men det borde vara trivialt att googla. En odödlig klassiker.

august

Utloggad dweia73

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 9
« Svar #25 skrivet: söndag 28, april 2013, 02:33:47 »
På tal om koppar...
Metallvärdet är lågt, det gör tyvärr dessutom att vi som är förtjusta i kopparsaker och gärna köper och säljer dem, just för att de är vackra föremål och smycken, inte får in de pengar vi känner att föremålen är värda. (De är en del av vårt kulturarv dessutom men kastas bort för att metallvärdet är lågt!!) I sådana fall känner jag att metallvärdet inte borde styra.
När det gäller porslins saker är det ju ingen som funderar över porslinsvärdet när de köper föremålen och betalar 350kr för en gammal smörask. Men när man säljer saker i koppar får man vara glad om man får 15 kr för motsvarande sak med motiveringen "koppar är inte värt något".... Just när det gäller föremål så är metallpris tänket något som borde kastas ut genom närmaste dassfönster och gömmas i första bästa kompost.

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1749
  • Affärsomdömen: 178
« Svar #26 skrivet: söndag 28, april 2013, 05:54:18 »
Kopparföremål är för tillfället inte så populära hos svenska folket. Kopparpriset sätter bara ett grundpris. Det man kan få som skrot. Vad som är populärt går i vågor. Kanske blir kopparföremål på modet igen och ifall många sålt och skrotat sina koppargrejor kan priserna bli höga igen.

/H

Utloggad Myntochtackor

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 28
« Svar #27 skrivet: söndag 28, april 2013, 08:58:47 »
Tycker det känns som nya koppar-produkter säljer hyfsat ändå/är på uppgång? Mynt, tackor, etc finns på tradera och även ngn hemsida. Oftast är det ju kopior på kända mynt/präglingar som säljs, typ Silver Eagle i koppar. Dock är ju detta produkter som är vackra och har (antar jag) ett samlarvärde, men ligger högt över spot... så egentligen inget investeringsvärde.

Så som ngn sa tidigare att spotpriset verkar inte vara en faktor gällande nya kopparprodukter.

/H

Inloggad SoulCrew

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 788
  • Affärsomdömen: 30
« Svar #28 skrivet: söndag 28, april 2013, 11:41:26 »
dweia73

Eftersom du är här har du ju uppenbarligen någon form av intresse för metall, investerande och kanske även samlande. Ett förslag är ju att du köper på dig gamla kopparföremål för småpengar om du nu gillar dem. Gillar du att samla är det kul, metall är alltid metall, det är hållbart och därmed framtidssäkert, funktionen lär så att säga kvarstå och om "modet" ändras kanske du rentav kan tjäna en del pengar på vad som i grunden var en kul hobby.

edit: Förutsätter ju iofs att man har plats med samlandet.

Utloggad Frederyck

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 869
  • Affärsomdömen: 6
Koppar som investering
« Svar #29 skrivet: söndag 28, april 2013, 14:35:56 »

edit: Förutsätter ju iofs att man har plats med samlandet.

Haha. Tänkte just på den saken också. Själv gjorde jag mig av med en del kopparföremål av just den anledningen för ett par år sedan. De fick inte plats helt enkelt...

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by JL_GBG
Idag kl. 12:49

PAUSAD Säljes: Guld! by Tyr
Idag kl. 12:18

Köpes 1oz guldmynt sthlm by zupay
Idag kl. 10:24

Bad jokes. by Bosse68
Idag kl. 10:04

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by Condor2ooo
Igår kl. 23:52

En fråga om Silver & Silver Mynt by sputnik
Igår kl. 21:12

Corona, inte ölen by Guldräven
Igår kl. 17:23

South African Gold Shipments to London Have Been Cut Off! by RuttenFisk
Igår kl. 17:13

Svårare att få tag på Guld?? by Lassiter
Igår kl. 16:46

Hur investerar ni efter corona? by Krugerangel
Igår kl. 14:08

Billigaste sättet att skicka ~1500g silver med PostNord? by Sarek
Igår kl. 09:10

Spread by Cezzna
fredag 27, mars 2020, 21:53:41

Guld säljes by kristensson
fredag 27, mars 2020, 19:10:28

USA - hur har dom det by Aurum_Argentum
fredag 27, mars 2020, 19:06:41

Bara saklig investering, ska absolut inte få habegär efter sällsynta mynt... ;-) by Rackham
fredag 27, mars 2020, 17:28:06