Författare Ämne: Vad är lämpliga motiv på präglat silver/guld?  (läst 7437 gånger)

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2100
  • Affärsomdömen: 232
Vad är lämpliga motiv på präglat silver/guld?
« skrivet: tisdag 25, september 2012, 07:40:19 »
Öppnar här en diskussionstråd om vad ni tycker är lämpliga/snygga motiv och var ni drar gränsen om vad som är olämpligt att prägla på mynt etc.

T ex kungar är kanske är OK men vad tycker ni om hänsynslösa diktatorer på mynt?

Vad tycks om Jesusmynt eller mynt med påven, budda etc... Hör religion hemma på mynt?

Amerikanarna tex är förtjusta i sina vaper och det har präglats tackor med kpistar etc. Är det lämpligt?

Vad tycker ni om sativa rounds med cannabisplantor eller mynt med nazi-kors osv...

Eller harmlösa motiv som fåglar, djur eller bilar?

Kom med kommentarer om var ni tycker gränsen går...

/H

« Senast ändrad: tisdag 25, september 2012, 07:46:07 av mega_n »

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2658
  • Affärsomdömen: 47
SV: Vad är lämpliga motiv på präglat silver/guld?
« Svar #1 skrivet: tisdag 25, september 2012, 08:03:41 »
Eftersom jordens befolkning inte är homogen,så ser jag ingen begränsning, utan var och en präglar/köper väl mynt efter egna plånboken och böjelser.

Dock får man inte begå brott som att i Sverige tex avbilda perversiteter som barnporr.

Utloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2261
  • Affärsomdömen: 50
« Svar #2 skrivet: tisdag 25, september 2012, 08:44:35 »
Jag håller med kristensson om att det i stort sett är fritt fram. Men därutöver får man ju ställa frågan om varför man låter prägla ett mynt. Om det är Perth Mint som vil sälja bullion till hela världen så väljer man skojiga djur, som är socialt och politiskt acceptabla överallt. Om det är en diktator som vill förhärliga sig själv så väljer han sannolikt... sig själv.

august

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2100
  • Affärsomdömen: 232
« Svar #3 skrivet: tisdag 25, september 2012, 08:55:08 »
Jag håller med kristensson om att det i stort sett är fritt fram. Men därutöver får man ju ställa frågan om varför man låter prägla ett mynt. Om det är Perth Mint som vil sälja bullion till hela världen så väljer man skojiga djur, som är socialt och politiskt acceptabla överallt. Om det är en diktator som vill förhärliga sig själv så väljer han sannolikt... sig själv.

august

Visst kan man vara politiskt korrekt och för präglandefrihet och säga så. Visst kan man prägla i princip vad som helst, men vad tycker ni är lämpligt? Vad skulle ni inte kunna tänka er att köpa t ex...

/H

Inloggad MrNook

• Administratör
  • Silvermedlem
  • *
  • Antal inlägg: 136
  • Affärsomdömen: 11
  • Allt som glittrar är guld
« Svar #4 skrivet: tisdag 25, september 2012, 09:50:05 »

august

Visst kan man vara politiskt korrekt och för präglandefrihet och säga så. Visst kan man prägla i princip vad som helst, men vad tycker ni är lämpligt? Vad skulle ni inte kunna tänka er att köpa t ex...

/H
Jag skulle nog kunna tänka mig att köpa det mesta faktiskt, men det beror nog ändå lite på vem man stödjer vid köpet. Om en grupp nynazister skulle börja prägla mynt med swastikor på skulle jag definitivt inte vilja finansiera deras verksamhet genom att göra affärer med dem, men att ha mynten i sig ser jag inget problem med eftersom jag inte anser att man nödvändigtvis behöver stå för det som finns på mynten. Jag har t.ex. några gamla mynt från tredje riket och det betyder förstås inte på något sätt att jag sympatiserar med några nazister.

Mynt med religiösa motiv är dock ingen favorit hos mig eftersom jag inte är troende och inte något jättefan av religion, så sådana brukar jag inte köpa. "In God we trust" som det står på amerikanska mynt kan jag väl dock sträcka mig till. :)

Utloggad Ebenezer

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 359
  • Affärsomdömen: 18
« Svar #5 skrivet: tisdag 25, september 2012, 10:57:36 »
Jag är i princip för alla motiv. Självklart finns där undantag. Anstiftan t.ex. är ju inte lagligt. Brottsoffer utan deras uttryckliga medgivande är ett annat exempel. Alla objekt är okej. Kan inte komma på något undantag där.

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
« Svar #6 skrivet: tisdag 25, september 2012, 11:25:22 »
Även jag har inga problem med de flesta sorters motiv. Som MrNook skrev, man behöver inte sympatisera med det budskap mynten för fram för att vilja ha ett. Vad som är lämpligt eller olämpligt är högst subjektivt och personligt, och bör därför vara väldigt olika från person till person. Personligen har jag hittills inte sett ett enda mynt som jag anser vara "olämpligt"  :)

Utloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2261
  • Affärsomdömen: 50
« Svar #7 skrivet: tisdag 25, september 2012, 18:45:29 »

/H

Vad jag inte kan tänka mig att köpa är en helt annan fråga än de du ställde först och där är jag mer på din sida. Jag köper vare sig bilder på cannabisplantor, kpistar, Silver Shield-dödskallar eller annat jag inte sympatiserar med.

Vad sedan gäller religionen så kan jag inte låta bli att konstatera (som jag är säker på att du vet) att även om gamla St Gaudens Double Eagles har texten "In God we trust" så har de allra äldsta dubbelörnarna inte denna text. Jag har en 1908 utan text och av någon anledning så gillar jag den mer än de andra... men det kan ju vara för att det är den ursprungliga design som St Gaudens och Roosevelt kom överens om.

august

Utloggad WhiteWash

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 108
  • Affärsomdömen: 0
  • Follow the yellow brick road
« Svar #8 skrivet: tisdag 25, september 2012, 21:53:13 »
Mynt präglade med sport-tema är klart olämpligt ;)

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2658
  • Affärsomdömen: 47
« Svar #9 skrivet: tisdag 25, september 2012, 22:02:59 »
Mynt präglade med sport-tema är klart olämpligt ;)

1989 gav sverige ut ett sportmynt valör 1000kr med 5,22 gr rent guld visandes en ishockeymålvakt med anledning av ishockey vm i stockholm.
Det har jag inget emot att äga

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
tisdag 28, april 2026, 22:01:44

Goldsilver.be by Lassiter
måndag 27, april 2026, 23:05:34

Irankriget by fåtöljpanda
söndag 26, april 2026, 17:22:45