Författare Ämne: Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen  (läst 30399 gånger)

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1766
  • Affärsomdömen: 49
SV: Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen
« Svar #105 skrivet: måndag 04, januari 2021, 17:37:32 »
Dessutom så tror jag att 2021 blir året när det lossnar för gruvaktierna.
Har du några konkreta tips?  :)
Lämpligen i "Den stora tråden..."
Det är både lätt och svårt. Lätt såsom i ”just nu går i princip allting upp (eftersom både guld och silver just nu går starkt)”. Men samtidigt svårt eftersom vi talar om bolag som i många fall kan gå upp (eller ner för den delen) med tvåsiffrigt antal procent på en dag. Idag är just nu en bjässe som Barrick (43 BUSD i MC) upp drygt 8% och småbolagen många gånger betydligt mer. Så oavsett vad jag säger så gick sannolikt tåget om vanligt direkt efter tax-loss silliness och nu är det full fart ett tag.

Så vad ni går, köp ingenting idag eller de närmaste dagarna om det fortsätter upp. Vi har haft fem månader på oss sedan toppen i augusti, betydligt längre än jag trodde och själv fick jag slut på likvider redan i början på november (så jag missade en massa fina köptillfällen fram till början på december).

Men å andra sidan, jag vet inte om det kommer en korrektion som gör att det blir billigare än idag framöver. Korrektionen är över (tror jag) så det kan bli explosivt framöver. Sedan beror det ju även på om man idag saknar gruvbolag helt eller om man bara letar efter en ny krydda att mixa ihop med annat.

Men det sagt, här är lite förslag på bolag som jag gillar:

Större guldproducenter: EQX, KGC, KL, KNT, PLZL (LSE)

Mindre guldproducenter: ANX, CXB, F, WAF (ASX)

Större silverproducenter: PAAS, CDE, AG, HL, HOC, FSM

Mindre: ASM, DV, EXN, IPT

Emerging producers: MAG (silver), MAI (guld), AXU (silver), AUN (silver)

Blandade juniorer: AAG, ARD (ASX), CHZ (ASX), CGNR (AIM), DEF, ABRA, GGD, GOG, LIO, MXR, RSLV, VGZ

Royalty/streamers: inga

Vi har pratat rätt mycket om streamers och inte minst jag har varit positiv till dem. Men för mig är de defensiva placeringar och just nu, när korrektionen är över och jag hoppas att nästa race börjar så har jag sålt streamers till förmån för developers och fler juniorer.

Jag äger en delmängd av bolagen ovan, men skulle gärna äga alla om jag hade råd. Vad som är rätt val just nu för vem har jag givetvis ingen aning om och inte heller köpa nu eller vänta. Det var lättare att säga ”köp” före jul, nu tror jag att man får säga ”om ni vill äga gruvor under 2021 är det nog läge att bestämma sig rätt fort men kanske inte idag”.

Inloggad Smaug

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 120
  • Affärsomdömen: 17
« Svar #106 skrivet: måndag 04, januari 2021, 21:27:32 »
Tack för lysande sammanfattning! Lite underlag för research och due diligence. Är ny på detta och börjar nog med streamers, tänker ta in WPM vid januarilönen. (Fastän den gick upp 8,77% idag buhuu)

Utloggad snus

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 144
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #107 skrivet: tisdag 05, januari 2021, 08:58:32 »

Inloggad 9darter

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 589
  • Affärsomdömen: 23
« Svar #108 skrivet: tisdag 05, januari 2021, 09:08:28 »
Tack august!

Utloggad JL_GBG

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 316
  • Affärsomdömen: 22
« Svar #109 skrivet: tisdag 05, januari 2021, 17:16:49 »
Här är två personer som är värda att följa på Twitter, även deras innehav.

https://www.goldventures.org/

https://twitter.com/pokerstarsgirl/status/1335201401820033024

https://twitter.com/pokerstarsgirl/status/1336017786586484736/photo/1

Haha, när jag jämför mina innehav ( och de är ganska många.... ) och jämför med pokerstjärnans 10 guldbolag, så ser jag att vi inte har några gemensamma bolag.

Hennes innehav i silverbolag innehåller idel kända namn, mest beroende på att det inte finns så hemskt många kvalitetsbolag i silver.
Man kan såklart inte få med alla, men silverbolag som GoGold och Aya måste bara med.

Utloggad Plutarchos

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 11
  • Affärsomdömen: 3
« Svar #110 skrivet: tisdag 05, januari 2021, 22:34:30 »
Jag har börjat kolla på guldjuniorer igen, Endomines som är noterade i sverige har tillgångar i både finland och usa som är relativt nära produktion (finland är på väg att återstartas nu när guldpriset blivit högre). Kan vara värt att kika på, de gör nyemission i januari vilket borde ge en bra ingångsnivå.

Inloggad Mark

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 32
« Svar #111 skrivet: onsdag 06, januari 2021, 21:12:13 »
Aktier i uranbranschen har börjat röra på sig ordentligt. Men varför hänger inte China General Nuclear Power med? Någon som har koll?

Inloggad Mark

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 32
« Svar #112 skrivet: lördag 16, januari 2021, 06:45:26 »
Dessutom så tror jag att 2021 blir året när det lossnar för gruvaktierna.
Har du några konkreta tips?  :)
Lämpligen i "Den stora tråden..."
Det är både lätt och svårt. Lätt såsom i ”just nu går i princip allting upp (eftersom både guld och silver just nu går starkt)”. Men samtidigt svårt eftersom vi talar om bolag som i många fall kan gå upp (eller ner för den delen) med tvåsiffrigt antal procent på en dag. Idag är just nu en bjässe som Barrick (43 BUSD i MC) upp drygt 8% och småbolagen många gånger betydligt mer. Så oavsett vad jag säger så gick sannolikt tåget om vanligt direkt efter tax-loss silliness och nu är det full fart ett tag.

Så vad ni går, köp ingenting idag eller de närmaste dagarna om det fortsätter upp. Vi har haft fem månader på oss sedan toppen i augusti, betydligt längre än jag trodde och själv fick jag slut på likvider redan i början på november (så jag missade en massa fina köptillfällen fram till början på december).

Men å andra sidan, jag vet inte om det kommer en korrektion som gör att det blir billigare än idag framöver. Korrektionen är över (tror jag) så det kan bli explosivt framöver. Sedan beror det ju även på om man idag saknar gruvbolag helt eller om man bara letar efter en ny krydda att mixa ihop med annat.

Men det sagt, här är lite förslag på bolag som jag gillar:

Större guldproducenter: EQX, KGC, KL, KNT, PLZL (LSE)

Mindre guldproducenter: ANX, CXB, F, WAF (ASX)

Större silverproducenter: PAAS, CDE, AG, HL, HOC, FSM

Mindre: ASM, DV, EXN, IPT

Emerging producers: MAG (silver), MAI (guld), AXU (silver), AUN (silver)

Blandade juniorer: AAG, ARD (ASX), CHZ (ASX), CGNR (AIM), DEF, ABRA, GGD, GOG, LIO, MXR, RSLV, VGZ

Royalty/streamers: inga

Vi har pratat rätt mycket om streamers och inte minst jag har varit positiv till dem. Men för mig är de defensiva placeringar och just nu, när korrektionen är över och jag hoppas att nästa race börjar så har jag sålt streamers till förmån för developers och fler juniorer.

Jag äger en delmängd av bolagen ovan, men skulle gärna äga alla om jag hade råd. Vad som är rätt val just nu för vem har jag givetvis ingen aning om och inte heller köpa nu eller vänta. Det var lättare att säga ”köp” före jul, nu tror jag att man får säga ”om ni vill äga gruvor under 2021 är det nog läge att bestämma sig rätt fort men kanske inte idag”.

Grym lista!

Har du även ideer om mutual funds eller ETF:er inom silver mining? Jag skulle vilja investera i SILJ junior silver miner ETF men det går ju inte efter det fåniga beslutet av UE att förvaltarna måste ge ut ett faktablad på svenska...

Jag har gjort en portfölj för uranindustrin och eftersom jag även tror på silver så har jag börjat göra en portfölj där också.

Utloggad JL_GBG

• Palladiummedlem
« Svar #113 skrivet: torsdag 04, februari 2021, 09:33:34 »
Det som utspelas nu med aktiepriset på Novo Resources , NVO, är antingen ett helt unikt köptillfälle, eller början på en riktigt trist aktieutveckling för bolaget.
Jag tror på det förstnämnda, och har sålt av en del annat för att utöka mitt innehav i Novo till detta Black Friday superduper REA-PRIS !

Anledningen till kursraset är att Kirkland Lake plötsligt och helt oväntat dumpar av sitt stora innehav i bolaget.
Skapar såklart ett stort säljtryck på aktierna.

Tycker att allt fortfarande ser ljust ut för Novo ( om det nu inte finns dåliga nyheter som ännu inte nått ut ).
Produktion startar i Q1 nästa år, d.v.s. mycket snart.

Best case scenariot för bolaget är helt enormt.

Nuvarande aktiepris, 2,24 CAD är förhoppningsvis något man skrattar gott åt om några år.

Äntligen !
Igår kom beskedet att Novo fått alla tillstånd för att köra igång gruvdriften i Beatons Creek.
Med andra ord har Novo Resources gått över till att bli en producer.

Inom kort kommer alltså det första guldet produceras.
Detta innebär då också att man kommer få cashflow att vidareutveckla sina övriga projekt.
Bl.a kommer man använda senaste tekniken med Ore Sorting Machines där då förhoppningen är att man tar hela gruvindustrin till en ny nivå.
Dessa maskiner passar perfekt för de områden Novo har där guldet förekommer i form av nuggets.
Bara att ösa på med material i ena änden, så sorterar maskinen ut guldet i en låda på sidan :)

Allt kommer inte gå som på räls för Novo, blir säkert en del bakslag.
Men potentialen är svindlande.
Den som vill vara med på den resan gör nog bäst i att kliva på tåget snarast, kursen upp 20% igår på det efterlängtade beskedet om tillstånd.

Tillägg :
I samband med driftstart kommer även boken över detta projekt att släppas, finns nu beställningsbar på Amazon :

https://www.amazon.com/What-Became-Crow-greatest-discovery/dp/1716421225/ref=sr_1_1?dchild=1&keywords=what+became+of+the+crow&qid=1612393616&sr=8-1
« Senast ändrad: torsdag 04, februari 2021, 09:52:47 av JL_GBG »

Utloggad JL_GBG

• Palladiummedlem
« Svar #114 skrivet: fredag 05, februari 2021, 22:03:47 »

Den som vill vara med på den resan gör nog bäst i att kliva på tåget snarast, kursen upp 20% igår på det efterlängtade beskedet om tillstånd.

Nästan 20% upp idag också, we have a lift-off !
Är ni med ?

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1766
  • Affärsomdömen: 49
« Svar #115 skrivet: lördag 06, februari 2021, 11:31:08 »
Nästan 20% upp idag också, we have a lift-off !
Är ni med ?
Har ägt Novo sedan 2015 :-)

Utloggad JL_GBG

• Palladiummedlem
« Svar #116 skrivet: lördag 13, februari 2021, 10:31:12 »
För den som blivit lite sugen på Novo, men vill ha lite mer kött på benen.
Här är en bra analys från The Morgan Report :

https://www.themorganreport.com/pdf/NovoResources-November2020.pdf

Vad sägs om följande rader från rapporten :

If the company’s business model is built out successfully, and if the assumptions underlying the area’s gold deposit potential and its accessibility are accurate, this story could turn out, for a variety of unique reasons, to be one of the most profitable, enduring, low-footprint gold operations in modern history

Förhoppningsvis bara några dagar kvar tills Novo kan visa bilder på den första guldtackan från Beatons Creek  ;)

Utloggad JL_GBG

• Palladiummedlem
« Svar #117 skrivet: tisdag 16, februari 2021, 20:21:41 »

Förhoppningsvis bara några dagar kvar tills Novo kan visa bilder på den första guldtackan från Beatons Creek  ;)

Underbart att se !

Här är en knappt 3 minuter lång video som visar Novo Resources första 'Gold Pour' :

https://www.youtube.com/watch?v=GwAYnrsL5CQ

Blev 'tvungen' att hälla upp en whisky för att fira denna historiska händelse  ;)

För den som inte orkar sig igenom en tre minuter video, se bifogad bild......

« Senast ändrad: tisdag 16, februari 2021, 20:27:15 av JL_GBG »

Utloggad Coltrane

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 122
  • Affärsomdömen: 14
« Svar #118 skrivet: onsdag 17, februari 2021, 18:00:54 »
Jag får upp ett meddelande på Avanza när jag ska köpa PSLV (kanadensiska) att "Detta värdepapper går endast att sälja".  ???

Inloggad gbz

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 15
« Svar #119 skrivet: onsdag 17, februari 2021, 19:17:50 »
Jag får upp ett meddelande på Avanza när jag ska köpa PSLV (kanadensiska) att "Detta värdepapper går endast att sälja".  ???

Tror de blockerade dem i hela EU om jag inte läste fel.
De vill verkligen inte att du ska köpa silver helt enkelt.

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Nybliven medlem by Nils
Idag kl. 07:17

Falska guldmynt från Kina med Tungsten-(Wolfram)-kärna by august
Igår kl. 23:49

#silversqueeze by august
Igår kl. 23:22

Silversmide! Tråd och plåt. by Mark
Igår kl. 19:52

COMEX leveranser by Mark
Igår kl. 19:48

Tips på guldsmycken i standard-smyckesaffärer? by laban77
Igår kl. 09:48

Corona, inte ölen by PennyLane
tisdag 02, mars 2021, 19:05:54

[Säljes] Komplett samling Perth mint Lunar 2 silver. 12x 2 oz mynt. SÄNKT PRIS! by Birka
tisdag 02, mars 2021, 16:24:39

Lösa in minnesmynt? by AndrewJackson72
tisdag 02, mars 2021, 15:49:14

Intresserad av guld 1oz, Stockholm by danbosse
tisdag 02, mars 2021, 13:08:57

Köpa 1 gram kinesisk guld panda år 2020 och 2021 by AndrewJackson72
tisdag 02, mars 2021, 11:47:38

Oseriösa säljare på Tradera. by Chrille
tisdag 02, mars 2021, 10:52:18

Betalning utomlands by hasse_A
tisdag 02, mars 2021, 10:19:34

Silver enkronor by AndrewJackson72
måndag 01, mars 2021, 14:02:40

1 oz Guldförgyllt silvermynt Nikola Tesla. Samt coulored 1 oz Nik..... by dmannen74
måndag 01, mars 2021, 11:22:52