Författare Ämne: Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen  (läst 25307 gånger)

Inloggad cyber

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 742
  • Affärsomdömen: 9
SV: Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen
« Svar #90 skrivet: fredag 20, november 2020, 10:37:53 »
Jag håller inte med om detta med fonder hellre än stora bolag. Dels så tar fonderna hutlösa avgifter om man handlar som privatperson (genom PPM eller annan pension är dock ibland avgifterna nedförhandlade).

Ett litet tips, genom SAVR får man BGF World Gold för 1.6% (plus 0.5% växlingsavgift för köp/sälj), istället för ~2.21% på andra ställen.

(egentligen är nog den rätta jämförelsen 1.14% mot 1.75% - det blir mest förvirrat när de inkluderar fondens transaktionskostnader i avgiften)

https://savr.com/sv/fondbutik/blackrock/LU0055631609/bgf-world-gold-a2-usd
« Senast ändrad: fredag 20, november 2020, 11:04:43 av cyber »

Utloggad JL_GBG

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 284
  • Affärsomdömen: 22
« Svar #91 skrivet: lördag 28, november 2020, 16:19:12 »
Det som utspelas nu med aktiepriset på Novo Resources , NVO, är antingen ett helt unikt köptillfälle, eller början på en riktigt trist aktieutveckling för bolaget.
Jag tror på det förstnämnda, och har sålt av en del annat för att utöka mitt innehav i Novo till detta Black Friday superduper REA-PRIS !

Anledningen till kursraset är att Kirkland Lake plötsligt och helt oväntat dumpar av sitt stora innehav i bolaget.
Skapar såklart ett stort säljtryck på aktierna.

Tycker att allt fortfarande ser ljust ut för Novo ( om det nu inte finns dåliga nyheter som ännu inte nått ut ).
Produktion startar i Q1 nästa år, d.v.s. mycket snart.

Best case scenariot för bolaget är helt enormt.

Nuvarande aktiepris, 2,24 CAD är förhoppningsvis något man skrattar gott åt om några år.

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1738
  • Affärsomdömen: 48
« Svar #92 skrivet: fredag 04, december 2020, 22:16:24 »
Fint ryck i uranisarna idag. Många bolag har gått upp drygt 10% under dagen (bäst var Global Atomic med 20%, men t.o.m. en bjässe som Cameco steg sådär 9%). Givetvis är det såna dagar vi väntar på för PM-bolagen men i väntan därpå är det ju kul med lite drag i något annat under tiden.

Sedan är det ju givetvis väldigt stora skillnader mellan sektorerna. Svårt att tänka sig en råvara med mer inelastisk marknad än uran. Har man byggt ett kärnkraftverk för miljoners miljoner tänker man ju inte direkt stänga av det för att bränslet gick upp i pris. Nu har jag ingen siffra på hur stor del av livscykelkostnaden för ett kärnkraftverk som utgörs av bränslet, men jag tror att det måste vara en ytterst liten del.

Utloggad haberdasher

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 290
  • Affärsomdömen: 0

Inloggad Stacker

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 134
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #94 skrivet: söndag 06, december 2020, 01:08:18 »
Fint ryck i uranisarna idag....

För den som likt mig inte vet något om uran, annat än att det används i bomber och kärnkraftverk, kommer här en artikel som förvisso är några månader gammal men det är nog inte för sent att haka på. Den är som en inköpslista för uranaktier. Många analytiker rekar uran...

https://www.avanza.se/placera/redaktionellt/2020/09/03/uranaktierna-gar-stralande.html

« Senast ändrad: söndag 06, december 2020, 01:10:12 av Stacker »

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
« Svar #95 skrivet: måndag 07, december 2020, 10:58:15 »
I fredags gick alltså uranbolagen i Kanada och USA som tåget. Och nu i natt så var det dags för ASX (dvs Sydney) att ha lite uran-FOMO. Paladin +27%, Bannerman +26%, Peninssula Energy +35% (!), etc, etc.

Nu är man rätt hårt prövad om man placerat i sånt här förr (jag var med 2011 när Fukushimakatastrofen inträffade... då var det inte kul att sitta med uranbolag), så det ligger väldigt nära till hands att säga "jaja, det här har vi sett förut, det går snart åt h-e som så många gånger tidigare". Men samtidigt går det inte att förneka att fundamenta för uranbolagen är extremt bra och att det säger pang så hårt i en utbombad sektor tyder på att många har koll på att fundamenta är lysande, men samtidigt inte vill gå in för tidigt eftersom det gått så uselt i tio år. Det skall bli extremt intressant att se vad som händer i Toronto i eftermiddag och i morgon.

Gruvor är som metall på steroider. Silver är som guld på steroider. Explorers är som producenter på steroider... så silverjuniorer är det näst mest explosiva man kan placera i: Uranbolag är som silverbolag på steroider.

Om detta är en riktig breakout och inte en fake, då kommer det att bli oerhört spännande (och jag kommer att svära över att jag sålde av en del av mitt uran nu under hösten till förmån för silverjuniorer som gått ner mycket eftersom jag trodde att uranet skulle hålla sig lugnt till i vår).

Spännande tider.

Inloggad Smaug

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 117
  • Affärsomdömen: 17
« Svar #96 skrivet: måndag 21, december 2020, 13:38:38 »
Lyssnar ofta på Antiloop Hedge podcast där de brukar diskutera dagens kontroversiella penningpolitik och hur man som privatinvesterare bäst positionerar sig i dessa tider. De tar ofta upp ädelmetaller och senaste avsnittet var en genomgång av vilka sätt som finns för att investera i guld och silver. Även vilka proportioner fysiskt/pappers/allokerat som kan vara rimligt. Länk till avsnittet: https://poddtoppen.se/podcast/1533190282/antiloop-podcast/12-sa-koper-du-guld-den-ultimata-guldguiden

De tar upp två bolag som sysslar med royalties från gruvbolag, Franco Nevada och EMX Royalty. Det verkar vara någon form av riskkapitalister som erbjuder kapital för att starta gruvor, i utbyte mot en andel av vinsterna i framtiden. Franco Nevada har fler än 300 royaltyströmmar, vilket torde ge stabilitet i intäkterna. EMX har mer fokus på juniors och visar inte vinst än, men verkar lovande.

Vad tror ni om dessa?

Franco Nevada: https://www.avanza.se/aktier/om-aktien.html/165528/franco-nevada-corp
EMX Royalties: https://www.avanza.se/aktier/om-aktien.html/76154/emx-royalty-corp

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
« Svar #97 skrivet: måndag 21, december 2020, 14:58:58 »
Lyssnar ofta på Antiloop Hedge podcast där de brukar diskutera dagens kontroversiella penningpolitik och hur man som privatinvesterare bäst positionerar sig i dessa tider. De tar ofta upp ädelmetaller och senaste avsnittet var en genomgång av vilka sätt som finns för att investera i guld och silver. Även vilka proportioner fysiskt/pappers/allokerat som kan vara rimligt. Länk till avsnittet: https://poddtoppen.se/podcast/1533190282/antiloop-podcast/12-sa-koper-du-guld-den-ultimata-guldguiden

De tar upp två bolag som sysslar med royalties från gruvbolag, Franco Nevada och EMX Royalty. Det verkar vara någon form av riskkapitalister som erbjuder kapital för att starta gruvor, i utbyte mot en andel av vinsterna i framtiden. Franco Nevada har fler än 300 royaltyströmmar, vilket torde ge stabilitet i intäkterna. EMX har mer fokus på juniors och visar inte vinst än, men verkar lovande.

Vad tror ni om dessa?

Franco Nevada: https://www.avanza.se/aktier/om-aktien.html/165528/franco-nevada-corp
EMX Royalties: https://www.avanza.se/aktier/om-aktien.html/76154/emx-royalty-corp
Jag lyssnar också på Antiloop ibland, men detta avsnitt har jag inte hunnit till. Vad gäller streamers som FNV och EMX så har de en lysande affärsidé. Jag har för mig att jag läste någonstans att FNV har högst vinst per anställd av... i princip alla bolag som finns. Men det avspeglar sig även i deras värdering som är hög.

FNV var det ursprungliga streamingbolaget (grundat av legenden Pierre Lassonde, han bakom ”Lassondekurvan”) och är störst och vackrast, men eftersom modellen visade sig så framgångsrik har det kommit många efterföljare och EMX är ett. Jag kan inte någonting om EMX specifikt, men allmänt så är dessa bolag det absolut bästa att satsa på (inom PM) när marknaden stagnerar eller viker eftersom deras avtal gör att de går med vinst även vid mycket lägre metallpriser.

Men i en bull market ger de inte samma hävstång som de rena gruvorna och därför har mitt fokus flyttats från streamers till mer aggressiva alternativ.

Men detta betyder absolut inte att de är dåliga placeringar idag. Tvärtom, om man känner sig som nybörjare på gruvor alternativt inte vill ta den bolagsrisk som ligger i att äga enskilda gruvbolag är streamers en utmärkt startpunkt. Dock bör man kolla runt, det finns många andra streamers och FNV har oftast en premie. Ett alternativ som jag själv äger för ögonblicket är WPM, som har en högre andel silverstreams än FNV, men därmed även tagit stryk nu i höst).

Inloggad Smaug

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 117
  • Affärsomdömen: 17
« Svar #98 skrivet: måndag 21, december 2020, 15:26:18 »
Tack för svar August, satt och hoppades att du skulle komma och ge din input :)

WPM ser intressant ut också. Aktien fått smisk med 25% sedan augusti i år, trots att den ångar på fundamentalt. Men hur funkar det med silverstreams och guldstreams, verkar vara ratio ca 50:1 viktmässigt enligt deras senaste rapport 2019-12-31. Och vad exponeras man mer för, kobolt och palladium ser det ut som? Ursäkta nybörjarfrågor men är verkligen helt ny på pm-aktier ;D

Utloggad JL_GBG

• Palladiummedlem
« Svar #99 skrivet: måndag 21, december 2020, 16:23:54 »
EMX är rätt intressanta för osss svenskar.
De har rätt stor exponering mot svenska gruvor.

Jag har ägt EMX men sålde för något år sedan med bra vinst.
Tänkte hoppa in igen, men det har ännu inte blivit av.

Minns att de gjorde en jättevinst för ett tag sedan när de sålde av en gruva till Ryssland.
Vilket innebar att kassan i bolaget utgjorde en väldigt stor andel av hel boolagsvärdet.

Minns också att många aktieägare surnade till rejält på bolagsledningen, som i samband med den försäljningen gav sig själva enorma belopp som bonusar.

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
« Svar #100 skrivet: måndag 21, december 2020, 16:38:05 »
Tack för svar August, satt och hoppades att du skulle komma och ge din input :)

WPM ser intressant ut också. Aktien fått smisk med 25% sedan augusti i år, trots att den ångar på fundamentalt. Men hur funkar det med silverstreams och guldstreams, verkar vara ratio ca 50:1 viktmässigt enligt deras senaste rapport 2019-12-31. Och vad exponeras man mer för, kobolt och palladium ser det ut som? Ursäkta nybörjarfrågor men är verkligen helt ny på pm-aktier ;D
Du får svårt att hitta en streamer som inte har en stor andel guldstreams. Så jag påstår absolut inte att WPM är en ren silverstreamer, bara att de har högre andel silver. I övrigt kom jag inte ihåg så jag tittade i deras senaste presentation (gissningsvis samma ställe som du). Som du ser är ca 1/3 silver, det mesta guld och sist lite PGM (Platinum Group Metals, dvs platina, palladium och rhodium). Ingen kobolt eller liknande utan 100% PM.

För min del så ser jag streamers som det mest stabila i min PM-portfölj, så jag letar inte max avkastning på dem utan max stabilitet. Och lite PGM är då helt ok för mig, eftersom de primärt är industriella metaller.

Utloggad JL_GBG

• Palladiummedlem
« Svar #101 skrivet: måndag 21, december 2020, 16:50:05 »
Vill man ha ett streamingbolag med hög andel silverbolag i säcken, så är Metalla ett bra bolag att titta på.

Då får man 'på köpet' E.B. Tucker, en frispråkig person som är lätt att tycka om.

Inloggad hasse_A

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 522
  • Affärsomdömen: 6
« Svar #102 skrivet: måndag 21, december 2020, 18:32:55 »
Jag gick in i E.B Tuckers Metalla och Nova-R i förra veckan. Metalla har bara rört sig lite åt rätt håll.
Nova-R Däremot är upp 78% på 1 vecka.

Inloggad cyber

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 742
  • Affärsomdömen: 9
« Svar #103 skrivet: tisdag 22, december 2020, 14:55:16 »
https://financialpost.com/pmn/press-releases-pmn/business-wire-news-releases-pmn/government-of-canada-rejects-tmac-sale-to-shandong-gold-mining-co-ltd

Vet inte hur stort det här är men blir det en återkommande grej att stoppa uppköp kan det säkert påverka kurserna även i andra bolag.
« Senast ändrad: onsdag 23, december 2020, 10:42:46 av cyber »

Inloggad hasse_A

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 522
  • Affärsomdömen: 6
« Svar #104 skrivet: onsdag 23, december 2020, 21:25:44 »
Jag gick in i E.B Tuckers Metalla och Nova-R i förra veckan. Metalla har bara rört sig lite åt rätt håll.
Nova-R Däremot är upp 78% på 1 vecka.

Ny toppnotering på NOVA Royalty.  +104% på en vecka.  :o

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Peter Schiff by Cash Is King
Idag kl. 02:43

Nyhetsbrev/katalog för nya silvermynt? by Bosse68
Idag kl. 02:25

Corona, inte ölen by Canvas
Idag kl. 01:38

Hur kan detta ens vara lagligt? by CK
Igår kl. 21:13