Författare Ämne: Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen  (läst 19253 gånger)

Utloggad JL_GBG

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 257
  • Affärsomdömen: 22
SV: Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen
« Svar #75 skrivet: tisdag 27, oktober 2020, 14:10:23 »
Lite mer info om Aurcana Silver :

AISC : $8 / oz !
Feasibility Study beräknad på ett silverpris på $18.50 ....

Har utöver tillgången i Colorado, ytterligare en tillgång i Texas som även den siktar mot snar produktion.

Det lån man nu tagit för att komma igång med produktionen beräknar man kunna betala av inom ett år med cashflow från produktionen, för övrigt skuldfria !

Får lite feeling för att även detta bolag flyger lite under radarn.
Kan vara bra att kliva in nu innan det blir mer känt.

Inloggad I_am_mine

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1246
  • Affärsomdömen: 26
« Svar #76 skrivet: tisdag 27, oktober 2020, 14:39:05 »
Kollade lite och det ser intressant ut men har ju redan gått upp 400% i år  :o

Utloggad JL_GBG

• Palladiummedlem
« Svar #77 skrivet: tisdag 27, oktober 2020, 15:21:54 »

Du menar Maple Gold Mines ?
De hade väl hamnat i ett slumrande tillstånd med sakta sjunkande aktiekurs.
Hade inte riktigt resurserna att driva vidare allt själva.
Man var hela tiden tydliga med att man var ute efter något samarbete för att driva projektet framåt.
När samarbetet med jätten Agnico Eagle utannonserades brakade allt loss, det var som hand i handsken.

Om aktien i nuläget har blivit för dyr ?
Svaret kanske vi har när borrprogrammet som nu ska starta upp är klart och utvärderat.

Inloggad I_am_mine

• Platinamedlem
  • *
« Svar #78 skrivet: tisdag 27, oktober 2020, 22:34:18 »

Du menar Maple Gold Mines ?
De hade väl hamnat i ett slumrande tillstånd med sakta sjunkande aktiekurs.
Hade inte riktigt resurserna att driva vidare allt själva.
Man var hela tiden tydliga med att man var ute efter något samarbete för att driva projektet framåt.
När samarbetet med jätten Agnico Eagle utannonserades brakade allt loss, det var som hand i handsken.

Om aktien i nuläget har blivit för dyr ?
Svaret kanske vi har när borrprogrammet som nu ska starta upp är klart och utvärderat.

Nä Aurcana

Utloggad JL_GBG

• Palladiummedlem
« Svar #79 skrivet: onsdag 28, oktober 2020, 08:38:26 »
Anledningen till att jag trodde du menade Maple var att du skrev att sktien gått upp 400% i år.

Eftersom Aurcana stod i 0.3 CAD vid årsskiftet, och ca 0.9 CAD idag, så innebär ju det att aktien stigit 200% i år.

Orsaken till den uppgången är nog enbart en allmän uppvärdering av silver juniors.
Du kan ta i princip vilken som helst, och de har gjort liknande uppgångar.
Det var väl när silverpriset började ta fart som man insåg att värderingen av dessa bolag var något nertryckt.

Det som skiljer Aurcana från de flesta andra silver juniors är att Aurcana endast har 6 månader kvar till man är producent.

Inloggad I_am_mine

• Platinamedlem
  • *
« Svar #80 skrivet: onsdag 28, oktober 2020, 10:30:09 »
Anledningen till att jag trodde du menade Maple var att du skrev att sktien gått upp 400% i år.

Eftersom Aurcana stod i 0.3 CAD vid årsskiftet, och ca 0.9 CAD idag, så innebär ju det att aktien stigit 200% i år.

Orsaken till den uppgången är nog enbart en allmän uppvärdering av silver juniors.
Du kan ta i princip vilken som helst, och de har gjort liknande uppgångar.
Det var väl när silverpriset började ta fart som man insåg att värderingen av dessa bolag var något nertryckt.

Det som skiljer Aurcana från de flesta andra silver juniors är att Aurcana endast har 6 månader kvar till man är producent.

Ja jag kollade lägsta kurs, tycker att det är en ordentlig uppgång och då undrar jag ju såklart hur mycket den kan fortsätta upp, säkert 100-200% till när pengarna börjar rulla in.
Tycker dock att det var en saftig ränta på lånet dom tog men är det som du säger att dom betalat av det så snabbt så är det kanske inga problem, vill till att allt går som det ska dock.

Utloggad JL_GBG

• Palladiummedlem
« Svar #81 skrivet: torsdag 05, november 2020, 18:35:52 »
Det blev bra snurr på guld- och silverpriset vid en Biden seger.
Synd att det inte är val i USA varje vecka...  ;)

Därmed går ju även guld- och silverminers som raketer idag.
Framförallt silverbolagen är upp på bred front.

Härliga tider, stråååålande tider !

Inloggad cyber

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 726
  • Affärsomdömen: 9
« Svar #82 skrivet: torsdag 05, november 2020, 20:16:08 »
Det blev bra snurr på guld- och silverpriset vid en Biden seger.
Synd att det inte är val i USA varje vecka...  ;)

Därmed går ju även guld- och silverminers som raketer idag.
Framförallt silverbolagen är upp på bred front.

Härliga tider, stråååålande tider !

Bra fart på börsen överlag. Vad som helst utom USD är melodin (USD är ner 2-3% räknat i SEK de senaste dagarna). Lite förvånande att börsen gillar Biden så mycket, när det finns en reell risk att han vill bryta upp tech-jättarna och höja bolagsskatten. Eller så gillar de demokratisk president + republikansk senat.

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1705
  • Affärsomdömen: 48
« Svar #83 skrivet: torsdag 05, november 2020, 20:51:06 »
Bra fart på börsen överlag. Vad som helst utom USD är melodin (USD är ner 2-3% räknat i SEK de senaste dagarna). Lite förvånande att börsen gillar Biden så mycket, när det finns en reell risk att han vill bryta upp tech-jättarna och höja bolagsskatten. Eller så gillar de demokratisk president + republikansk senat.
Jag tror att de gillar gigantiska stimulanspaket och MMT.

Utloggad JL_GBG

• Palladiummedlem
« Svar #84 skrivet: torsdag 05, november 2020, 21:34:48 »
Visst är det bra fart på börsen överlag, 2-3% upp på de flesta stora index.

MEN, GDXJ, ett index för mellanstora guldgruvebolag är i nuläget upp med 10% !!
Alltså ett genomsnitt av ett stort antal bolag har en uppgång på 10%

Kan inte minnas att detta hänt tidigare.

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
« Svar #85 skrivet: torsdag 05, november 2020, 21:49:40 »

Inte jag heller. Det är rätt speciellt.

Utloggad JL_GBG

• Palladiummedlem
« Svar #86 skrivet: måndag 09, november 2020, 17:51:02 »

Tja, kan det gå upp tvåsiffrigt en dag så kan det väl också gå ner lika mycket en annan dag.
Slakt idag för guld- och silverminers.

Nu väntar vi bara på att det där 'lovande' vaccinet visade sig dröja 'ett tag' innan det kan användas.
Då blir det tvåsiffrigt upp igen....

Utloggad Cash Is King

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 671
  • Affärsomdömen: 2
Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen
« Svar #87 skrivet: torsdag 19, november 2020, 20:51:19 »
Har ikväll ökat mitt innehav i Barric Gold Corp (ABX) till aktiekursen 31,60 CAD vilket känns prisvärt med tanke på värdering och p/e: 14,12 samt direktavkastning om 1,29% vid nuvarande kursnotering. När Warren Buffetts finanskonglomerat Berkshire Hathaway i augusti köpte 20,9 miljoner aktier i Barrick Gold var aktiekurserna 35,81 CAD respektive 27 USD beroende på om aktien handlades på de kanadensiska eller amerikanska börsen. Det råder förnärvarande eufori på börser runt om i världen i länder som USA och Sverige trots att realekonomin är i fritt fall inom flera sektorer vilket ännu inte avspeglats på aktiemarknaden fullt ut tack vare olika former av kraftiga subventioner och extremt ökad skuldsättning.
När euforin på börserna lagt sig och då "marknaden", styrande politiker och folk i allmänhet insett att välstånd och realekonomisk tillväxt ej kan skapas enbart genom ökad skuldsättning kommer förtroendet för dagens fiatvalutor och bankväsende att mer eller mindre gå förlorat varpå min uppfattning är att efterfrågan på guld kan komma att öka kraftigt.  Det innebär dock en högre risk att äga guldgruvbolag jämfört med att själv äga fysiskt guld då man inte vet vad som kan hända i framtiden vad gäller tex konfiskering av gruvfyndigheter av stater.
Ett annat aktiebolag som jag har aktier i är Anglo Gold Ashanti där inriktningen är att prospektera och bryta guld i framför allt Sydafrika men även internationellt, bolaget bryter även silver, uranoxid och svavelsyra. Anglo Gold Ashanti är ett intressant alternativ ur tillväxtperspektiv men innebär samtidigt en högre risk jämfört med Barric Gold. Endeavour Mining Corp är ett annat guldgruvbolag där jag äger aktier och detta är ett guldgruvbolag som har mycket stora och värdefulla gruvtillgångar med höga guldhalter nackdelen är att flera av gruvorna ligger i politiskt instabila platser som tex Elfenbenskusten och i Burkina Faso. Vid handel med gruvaktier kan det vara bra att ha en "korg" av bra bolag med geografisk spridning för att minimera risken utifall något oförutsett inträffar inom en speciell region etc.

Utloggad JL_GBG

• Palladiummedlem
« Svar #88 skrivet: torsdag 19, november 2020, 21:38:21 »
Skulle jag vilja komma åt de stora bolagen, typ Barrick, skulle jag hellre köpa via en fond.
Typ Blackrock World Gold.
Då får man en mycket bredare portfölj med bättre riskspridning.

Direktinvestering i enstaka bolag gör jag enbart med mellanstora och juniorbolagen som man inte kommer åt via några fonder.
Det är i den kategorin man hittar multi-baggers  :)

Endeavour Mining gick ju nyligen ut med att de ska joina med Teranga.
Båda bolagen verksamma i Afrika.
Det ser ut att vara en lyckad kombo.
Tycker faktiskt inte att Afrika verkar så osäkert, ser ut att funka bra där för miningbolagen.

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
« Svar #89 skrivet: fredag 20, november 2020, 10:15:39 »
Skulle jag vilja komma åt de stora bolagen, typ Barrick, skulle jag hellre köpa via en fond. Typ Blackrock World Gold. Då får man en mycket bredare portfölj med bättre riskspridning.

Direktinvestering i enstaka bolag gör jag enbart med mellanstora och juniorbolagen som man inte kommer åt via några fonder. Det är i den kategorin man hittar multi-baggers  :)

Endeavour Mining gick ju nyligen ut med att de ska joina med Teranga.
Båda bolagen verksamma i Afrika. Det ser ut att vara en lyckad kombo.
Tycker faktiskt inte att Afrika verkar så osäkert, ser ut att funka bra där för miningbolagen.
Jag håller inte med om detta med fonder hellre än stora bolag. Dels så tar fonderna hutlösa avgifter om man handlar som privatperson (genom PPM eller annan pension är dock ibland avgifterna nedförhandlade).

Men en annan orsak till att jag inte gillar fonder är att jag då måste acceptera deras bolagsmix. Det gör att jag inte kan växla om vid behov. Säg att ABX stiger rejält men NEM laggar. Då vill jag kanske sälja en del ABX för att öka i NEM. Eller, ett bättre exempel: säg att guldet drar och alla guldisarna med det. Då vill jag sälja guldgruvorna för att växla mot silvergruvor, eftersom jag är övertygad om att silver följer guld, om än med en tidsfördröjning.

Jag säger inte att fonder alltid är fel, men jag ser fonder som rätt svar när man saknar egen koll, inte för att skapa en mix av storbolag.

Afrika är intressant. Dels för att man ofta får en riskpremie (eftersom Afrika anses mindre säkert än många andra delar av världen). Men tittar man på faktisk risk så är nog Latinamerika ”farligare” med fler nationaliseringar, straffbeskattningar och andra problem för gruvbolagen än Afrika generellt.

En annan orsak att gilla Afrika är att bra gruvbolag verkligen gör skillnad där. Man bidrar enormt till den lokala ekonomin och har insett att det är en bra affär att delta i och integrera sig i det lokala samhället. Jämför det med situationen i västländer där det är oändligt med gnäll och alla tillståndsprocesser tar decennier. Min poäng är absolut inte att det är fel med hårda miljökrav (tvärtom, ju hårdare desto bättre tycker jag, planeten måste tas om hand). Men problemet är ofta att det inte räcker med uppfylla miljökraven, utan sedan kommer det en massa överklaganden, man får lokalbefolkningen emot sig som gärna vill ha en gruva, men inte just exakt där, etc. Allt detta kostar pengar, fördröjer projekt och försvårar planering.

Afrika är ofta mycket bättre i sådana avseenden, även om det givetvis finns undantag. Afrika är... stort.

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Oseriösa säljare på Tradera. by JohanB
Idag kl. 15:29

En till newbie här by Knivmakaren
Idag kl. 11:38

Mega Silver : 1 oz Kookaburra silvermynt 2004 by mega_n
Igår kl. 20:53

Ny medlem och ny på det mesta by silverhamstern
söndag 29, november 2020, 15:43:26

4 simple reasons to buy gold by snus
söndag 29, november 2020, 13:26:03

Förvaring av ädelmetall. by Birka
söndag 29, november 2020, 12:52:50

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by JL_GBG
lördag 28, november 2020, 16:19:12

Att fortsätta investera eller inte investera kan nu vara den stora frågan? by PennyLane
lördag 28, november 2020, 12:33:00

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by hasse_A
fredag 27, november 2020, 17:52:15

1 oz Australisk Lunar 2018 Hundens År Guldmynt Ocirkulerat by Lassiter
fredag 27, november 2020, 06:43:27

Produktionstakt hos myntverk sänkt p.g.a. covid? (Särskilt RCM) by M-Ädel
torsdag 26, november 2020, 11:40:57

George Gammon by hasse_A
torsdag 26, november 2020, 08:35:11

1kg silvermynt sökes by Entrism
onsdag 25, november 2020, 19:13:56

Glömt namnet på bolag som säljer fysiskt guld och förvaras i valv i UK by sputnik
tisdag 24, november 2020, 08:36:10

Corona, inte ölen by hasse_A
tisdag 24, november 2020, 00:39:31